Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jarmo skrev (2 minutter siden):

Finn fram tabeller da som viser utviklingen med og uten justeringer, burde være en enkel oppgave for deg.

Jeg har lagt frem tallene uten justering, til og med tatt med medianlønn for sammenligning. Det er så ekstremt håpløst å diskutere med deg når du bare dropper å lese. Du er det største og eldste trollet her inne. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Colin. skrev (10 minutter siden):

Det som er morsomt er at du genuint tror at lavtlønnede og trygdede har fått større kjøpekraft de siste 5 åra totalt sett. Alle som leser det du skriver mens de vender på krona og sliter med økonomien, burde jo vemmes skulle man tro.

Jupp,  har aldri forstått at bla over en millioner pensjonister får sine ytelser underregulert .Hvert år. Osv.

Endret av Jarmo
  • Liker 3
Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Du er det største og eldste trollet her inne. 

Hva er poenget med å skrive sånt? Du klager på andre som spiller på følelser, men du virker ganske emosjonell selv, når folk sier deg imot. 

• Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
halnes1 skrev (10 timer siden):

Er ikke matkjedene som er den store synderen, de har 3-4% fortjeneste som ikke er mye men blir mye penger fordi de er så store.
Bøndene får ikke så mye mer de heller så da må det være noe annet.
Jeg kikket på Nortura men de hadde minus 75 millioner, mye pga nedskrivninger og omstillinger.
Orkla hadde ca. 10% fortjeneste hvis jeg ikke har sett feil.
Bama har under 3%
Tine hadde 7% ,Tine betalte da mye tilbake til bøndene på ca. 1 krone literen melk de har levert.

Hvor forsvinner pengene?
Import av mat varer er en grunn siden den norske krone er så lav, men hva tar staten inn?

Altså, hver grei. Klippet fra en artikkel:

2024 ble et rekordår for Reitan-konsernet, med en omsetning på hele 149 milliarder kroner og et driftsresultat på 5,1 milliarder kroner.

Konsernet tjente 4,4 milliarder koner før skatt i fjor. Det er et kjempehopp fra 0,6 milliarder kroner i 2023.

Å si at dette er ok blir helt forbanna feil når folk må legge fra seg osten fordi den var for dyr, eller går hjem med en halv handlevogn kontra full for noen år siden. 

Skrevet
leticia skrev (Akkurat nå):

Hva er poenget med å skrive sånt? Du klager på andre som spiller på følelser, men du virker ganske emosjonell selv, når folk sier deg imot. 

For det er det samme om og om igjen, og det handler jo ikke om at noen sier en i mot. Det handler om at noen ikke leser. Og ber om ting de allerede har fått. Det skjer gang på gang. Og hvorfor blander du deg? Hva med å være saklig?

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Ja, for det gir jo ett veldig nøyaktig bilde... Altså, kan dere prøve? 

Bruk tall dere har tilgjengelig i fra regjeringen, SSB, sifo og mer. Alt viser det samme, de har fått økt kjøpekraft fra 2021 til 2025. Det er ingen tvil. 

Styreleder er tidvis vrang, så ja, jeg skal prøve..

Hvorfor skal jeg bruke dem når de ikke stemmer overens med realiteten til dem jeg snakker om? 🤷

• Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (8 minutter siden):

Jupp, har har aldri forstått at bla over en millioner pensjonister får sine ytelser underregulert .Hvert år. Osv.

minstepensjon lav sats 2021 vs 2025 ca 1.4% økt kjøpekraft justert for inflasjon.. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Duriello skrev (2 minutter siden):

Styreleder er tidvis vrang, så ja, jeg skal prøve..

Hvorfor skal jeg bruke dem når de ikke stemmer overens med realiteten til dem jeg snakker om? 🤷

Det er slik mentalitet som gjør at veldig mange folk mener at jorden er flat. All fakta tilsier rundt, men de ser flatt. Så da er det flatt da... 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Jeg har lagt frem tallene uten justering, til og med tatt med medianlønn for sammenligning. Det er så ekstremt håpløst å diskutere med deg når du bare dropper å lese. Du er det største og eldste trollet her inne. 

Sitat

Jeg har justert for inflasjon om du bare åpner øynene... 

Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

For det er det samme om og om igjen, og det handler jo ikke om at noen sier en i mot. Det handler om at noen ikke leser. Og ber om ting de allerede har fått. Det skjer gang på gang. Og hvorfor blander du deg? Hva med å være saklig?

Du må kanskje ta høyde for at selv om folk leser, så er det ikke alltid budskapet blir forstått likevel. Det kan være feil med hvordan budskapet blir lagt frem, at det mangler linker, at tall blir lagt frem uten det fullstendige regnestykket,  eller at de rett og slett ikke forstår sammenhengen selv om det blir forklart tydelig for dem.  Jeg syns det blir feil at du skal belære andre om å forholde seg saklig, når du går til personlige angrep på folk som å beskrive dem som gamle troll. Jeg blander meg fordi jeg ikke liker måten du snakket til @Jarmo på. 

• Liker 7
Skrevet
leticia skrev (4 minutter siden):

Du må kanskje ta høyde for at selv om folk leser, så er det ikke alltid budskapet blir forstått likevel. Det kan være feil med hvordan budskapet blir lagt frem, at det mangler linker, at tall blir lagt frem uten det fullstendige regnestykket,  eller at de rett og slett ikke forstår sammenhengen selv om det blir forklart tydelig for dem.  Jeg syns det blir feil at du skal belære andre om å forholde seg saklig, når du går til personlige angrep på folk som å beskrive dem som gamle troll. Jeg blander meg fordi jeg ikke liker måten du snakket til @Jarmo på. 

For jeg opplever Jarmo som ett troll som gjør dette gang på gang og han har selv fortalt at han er gammel mange ganger. Jeg besrkiver bare min opplevelse av Jarmo, du har din. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Ja jeg har lagt ved tall justert for inflasjon og jeg har lagt ved tall som ikke er justert. Alt for deg... 

Har ikke sett noe til en tabell eller annen dokumentasjon.

• Liker 3
Skrevet
leticia skrev (21 minutter siden):

Har sjelden vært i Paris (stort sett så havner vi rundt Disneyland og ikke i sentrum). Jeg pleier dra sør i landet. Variabelt langs hele kystlinja i sør. Det er nok mer fattigdom å se i Paris enn jeg pleier å se, men man finner en og annen tigger og uteligger i sør også. Faktisk mest overrasket over han som bodde i egen bil på en gratis parkeringsplass i St Tropez. Selv om fattigdommen er større / mer synlig, så må det likevel være enklere å være uteligger der med tanke på værforholdene / temperaturen. Gatemarkedene er fine da, man kan finne mye forskjellig. Samtidig så har man bondens marked, der finner man mye bra mat :) 

Vel,vel, tilbake til Norge i guess ;) 

Bondens marked høres ut som et godt alternativ.

Ja, heldigvis ikke så kaldt i Frankrike som Norge for de som sover ute.

Takk for det 🙂

• Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

For jeg opplever Jarmo som ett troll som gjør dette gang på gang og han har selv fortalt at han er gammel mange ganger. Jeg besrkiver bare min opplevelse av Jarmo, du har din. 

Har du tenkt over at folk kanskje mener det samme om deg?

• Liker 3
Skrevet
Jarmo skrev (13 minutter siden):

Har ikke sett noe til en tabell eller annen dokumentasjon.

Hva er det du mangler, vær tydelig så skal jeg sitere innlegget eller legge ved det du ønsker. Hva som helst, for deg. 

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (5 minutter siden):

Bondens marked høres ut som et godt alternativ.

Ja, og det burde man kanskje få litt mer av tilbake igjen på norske torg. At man slipper det leddet med å dra varene inn i butikken først. Folk som bor på bygda i nærheten av gårder osv har f.eks mulighet til å kjøpe varer som poteter, grønnsaker og egg rett fra bonden, men mer markedsplasser hadde ikke vært så dumt. 

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (5 minutter siden):

Ja, og det burde man kanskje få litt mer av tilbake igjen på norske torg. At man slipper det leddet med å dra varene inn i butikken først. Folk som bor på bygda i nærheten av gårder osv har f.eks mulighet til å kjøpe varer som poteter, grønnsaker og egg rett fra bonden, men mer markedsplasser hadde ikke vært så dumt. 

REKO-ringen

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...