Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet
leticia skrev (24 minutter siden):

Hvorfor skal bestemødrene få og ikke du? Hvis det er minstepensjonister du tenker på så sitter de gjerne med et nedbetalt hus, penger på bok etter mannen sin osv. 

Som en apropos,  jeg var bestemor da jeg var 38 år, syns du fremdeles jeg skulle fått mer enn deg? 

De som burde fått denne strømstøtten er i hovedsak bedrifter som hører til i strømområde NO 1, 2 og 5. Det er helt villt at de skal tape i konkurransen med bedrifter i midt og nord Norge bare fordi strømkablene går fra sør / vest. 

Noe annet som er helt sykt er at taket på støtte gikk ved 5000, eller var det 3000 kwht i måneden? Det oppfordrer til økt bruk av en begrenset ressurs. Man burde heller hatt et lavt tak på dette, typisk maks 1500 kwt slik at man oppfordret til reduksjon i strømforbruket. 

Jeg tenker på at det bør bli mer behovdsprøvd. Altså de med lite penger og dårlig råd har mye mer behov for støtte enn meg, derfor bør de få min del slik at de får mer i støtte. 

Så jeg tenker ikke at det er bestemor som trigger, men økonomi :)

Så du tenker en bedrift som har enorme marginer og tjener stadig mer penger trenger strømstøtte? Eller bør det heller gå litt ekstra til bedriften som har gått på det jevne i 100 år men nå begynner å slite med marginer og inntjening på grunn av økte priser? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krig og fred skrev (5 minutter siden):

Tror du ikke norske oligarker drev intens lobbyvirksomhet både i storting og media? 

Dette må kanskje komme som et sjokk, men lidl eieren er Tysklands rikeste person med en formue på 400 milliarder kroner. Så at de som eier matvarekjedene blir rike er altså ikke kun et norsk fenomen, til tross for det så stiger matprisene dobbelt så raskt i Norge kontra Tyskland. Og det må sies å være ganske dramatisk.

Jeg er enig i at de blir rike, på lik linje med at mange ble rike på boligmarkedet. Men at Ap velger å skylden på disse personene uten å ha endret politikken er jo ganske absurd å se. Og hvis de ikke tjente noe, hvor mye ville det ha påvirket prisene? Ikke spesielt mye er jeg redd.

• Liker 3
Skrevet (endret)
10 minutes ago, freedomseeker said:

Dette må kanskje komme som et sjokk, men lidl eieren er Tysklands rikeste person

https://en.wikipedia.org/wiki/Schwarz_Group

Børsnotert ville de være mer verdt enn Volkswagen-konsernet.

----

Må rette meg noe: før bilkrisen leste jeg at Schwarz-gruppen ville være nest etter VW-konsernet. Så kan det godt hende at det stemmer det jeg skrev, men det er jo min ekstrapolering

Endret av trikola
  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

Jeg tenker på at det bør bli mer behovdsprøvd. Altså de med lite penger og dårlig råd har mye mer behov for støtte enn meg, derfor bør de få min del slik at de får mer i støtte. 

Delvis uenig. For de med lave inntekter ja. Men å ha dårlig råd kan handle om noe helt annet enn at inntekten er lav. Hint, luksusfellen... 

Salvesen. skrev (33 minutter siden):

Så du tenker en bedrift som har enorme marginer og tjener stadig mer penger trenger strømstøtte? Eller bør det heller gå litt ekstra til bedriften som har gått på det jevne i 100 år men nå begynner å slite med marginer og inntjening på grunn av økte priser?

Jeg tenker at norske bedrifter må få stille likt uansett hvor de kommer fra i landet, slik at en bedrift i Haugesund ikke må betale 4 kroner for strømmen de trenger for å produsere produktet sitt, mens en bedrift i Mo i Rana som produserer cirka samme produkt slipper unna med en kostnad på 40 øre... 

• Liker 4
Skrevet (endret)
leticia skrev (9 minutter siden):

Delvis uenig. For de med lave inntekter ja. Men å ha dårlig råd kan handle om noe helt annet enn at inntekten er lav. Hint, luksusfellen... 

Jeg tenker at norske bedrifter må få stille likt uansett hvor de kommer fra i landet, slik at en bedrift i Haugesund ikke må betale 4 kroner for strømmen de trenger for å produsere produktet sitt, mens en bedrift i Mo i Rana som produserer cirka samme produkt slipper unna med en kostnad på 40 øre... 

Tja, jeg kan være enig med deg. Men, en kan ikke gjøre ting for komplisert heller. Da går bare alle pengene inn i byråkrati isteden. 

Så en enkel løsning som sikrer at de som trenger det mest får mer og de som absolutt ikke trenger det(som meg selv og MANGE andre) får 0. 

Å basere det på inntekt er nok enklest, og kanskje som ett skattefradrag. Dette bør en gjøre med alle slike tjenester, å gi rentefradrag, barnetrygd, gratis barnehage osv til folk som har milliardær på bok(og langt mindre) er helt håpløst. 

Men du snakker jo i mot deg selv, Norge er og har vært i en særstilling i evigheter med billig strøm. Dette er jo unfair for Tyskerene. Skal vi gi støtte til de også da eller? 

Forskjeller har en rundt forbi, men å prøve å gjøre det minst mulig er såklart fair. Men en kan ikke bli helt gal heller. Det er en grunn til at ting er "bedre" i Nord. Vi ønsker folk der. Jeg er ikke for å fjerne skatteletter der oppe feks. 

Og de bedriftene som er veldig opptatt av dette produserer ikke i Norge uansett. Det er alt for dyrt. En produserer i lavkostland, gjerne i skatteparadiser osv. Det er helt normalt. Skal vi gjøre det samme her da? Nei. 

Endret av Salvesen.
Skrevet
leticia skrev (50 minutter siden):

Handler ofte på LIDL selv. De er topp 3 av kjeder hos meg når jeg er utenfor Norge. 

Denne kjeden gjorde maten rimeligere på min utenlandstur i sommer. Synd de forsvant fra Norge.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
59 minutes ago, freedomseeker said:

Dette må kanskje komme som et sjokk

Nei, det du kommer med er noe de fleste som leser aviser er klar over. Resten av innlegget ditt virker ikke relevant. 

• Liker 3
Skrevet
Krig og fred skrev (1 minutt siden):

Nei, det du kommer med er noe de fleste som leser aviser er klar over. Resten av innlegget ditt virker ikke relevant. 

For et barnslig og usaklig svar.

• Liker 3
Skrevet
Subara skrev (15 minutter siden):

Denne kjeden gjorde maten rimeligere på min utenlandstur i sommer. Synd de forsvant fra Norge.

Var vell mange ting som førte til dette, for det første satt kjedene vi har seg på bakbena og "truet" leverandørene mot å levere til lidl. 

Tariffer på import, lidl ønsket å selge varer i fra utlandet for å presse priser samt problemer som nevnt over med å få varer. 

Arbeidsforhold og lønn ble kritisert av fagforeninger, da er det galt når en vet hvordan det behandles i tariffene selv i dag... 

osv. 

Så jeg er ingen lidl fan på grunn av sistnevnte. Det er en grunn til at de selger billig men også her er eierene søkk i penger. Og nå kommer det garantert noen inn fra kanten med den vanlige "de har ekstremt lave marginer, det er ingenting å gjøre. Eierene må bare bli søkkrike og de ansatte må behandles som skit samt varene er skit. Det er INGENTING å gjøre"🤣

• Hjerte 1
Skrevet
freedomseeker skrev (3 minutter siden):

Lidl i Sveits du handlet?

Var på lidl i Sveits for en kort stund siden, oppegående priser. Men som nevnt over kommer det til en pris..

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Shoxx skrev (9 minutter siden):

Stor skam at vi nærmest jaget Lidl ut av landet. Var fast kunde der.

Tja, jeg tror "vi" hadde lite med det å gjøre. Mer fagforeninger å kjedene som presset de ut. 

Skrevet
3 minutes ago, Salvesen. said:

Tja, jeg tror "vi" hadde lite med det å gjøre. Mer fagforeninger å kjedene som presset de ut. 

Joda,mente altså Norge. Men du har jo rett i det! Uansett resultatet er deprimerende. Skulle gjerne hatt de i Norge. 

Skrevet

Neste år åpner det en stor Lidl i Strømstad, så mange Nordmenn får snart stor kjennskap til Lidl..

Det er allerede 2 Lidl i Udevalla også, 1 på ved ved IKEA og 1 i byen 

• Hjerte 1
Skrevet
Subara skrev (29 minutter siden):

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Men du snakker jo i mot deg selv, Norge er og har vært i en særstilling i evigheter med billig strøm. Dette er jo unfair for Tyskerene. Skal vi gi støtte til de også da eller? 

Nei, det gjør jeg ikke. Sist jeg sjekket så hadde ikke Norge ansvar for Tyskland.  Det får de tyske myndighetene ta seg av. Men i Norge så har regjeringen mulighet til å legge til rette for at alle landets bedrifter blir møtt med like vilkår. Det burde faktisk være en selvfølge.  

Subara skrev (30 minutter siden):

Frankrike. De var litt billigere enn de franske kjedene

Jeg bruker stort sett Lidl (eller Edeka) når jeg er i Tyskland. I Frankrike så handler jeg på Intermarche som regel. Men Lidl av og til.  Jeg merker ikke til noen prisforskjell mellom Lidl og Intermarche. Dessuten syns jeg Intermarche sin mat er bedre. 

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (9 minutter siden):

Nei, det gjør jeg ikke. Sist jeg sjekket så hadde ikke Norge ansvar for Tyskland.  Det får de tyske myndighetene ta seg av. Men i Norge så har regjeringen mulighet til å legge til rette for at alle landets bedrifter blir møtt med like vilkår. Det burde faktisk være en selvfølge.  

Jeg bruker stort sett Lidl (eller Edeka) når jeg er i Tyskland. I Frankrike så handler jeg på Intermarche som regel. Men Lidl av og til.  Jeg merker ikke til noen prisforskjell mellom Lidl og Intermarche. Dessuten syns jeg Intermarche sin mat er bedre. 

Vi har hatt sonene i en årerekke, og det har vært forskjeller lenge. Men, forskjellen har økt. Og det er forstålig at dette kan være problematisk og som sagt bør de som sliter få hjelp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...