Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutes ago, halnes1 said:

Med 50 milliarder i strøm støtte så vet vi hvor pengene går.
I statskassa og ingen bryr seg.

Ola Dunk i et nøtteskall. Står med lua i hånda og tenker at frelserne Jens og Støre snart vil fikse dette, de må bare få 4 år til ved roret først, SÅ vil de fikse det. Helt garantert, jeg lover. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
halnes1 skrev (13 minutter siden):

Ja folk tror det og de skjønner ikke økonomi

Skjønner ikke hva da? Strøm er jo ikke dyrt, takket være strømstøtte som ble innført av dagens regjering og snart kommer norgespris.. 

Regningene jeg har nå er helt på linje med regninger jeg hadde tilbake i 2017 osv. Det er veldig små forskjeller og strøm utgjør en veldig liten del av folks økonomi for de fleste. Det er en filleting rett og slett, iallefall med støtte for de store svingningene. 

EDIT: Når vi først er inne på noen som ikke skjønner seg på økonomi så kan en jo se på sistnevnte i denne saken og hva hen sier.. Refser Listhaugs regnestykke: – Villedende – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Endret av Salvesen.
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (43 minutter siden):

Ola Dunk i et nøtteskall. Står med lua i hånda og tenker at frelserne Jens og Støre snart vil fikse dette, de må bare få 4 år til ved roret først, SÅ vil de fikse det. Helt garantert, jeg lover. 

De har fikset det i hele perioden... Glemt strømstøtte? Norgespris? 

• Liker 3
Skrevet
AtterEnBruker skrev (2 timer siden):

En del av meg tror at borgelig side vinner enten dette valget, eller neste. Og da lurer jeg litt på om det er bedre om de vinner nå enn om fire år. Ting kommer til å bli beinhardt de neste fire årene uansett hvem som sitter i regjeringen, på grunn av tariffer, boligkrise, krig, imperialisme, prisøkning på grunn av norgesgruppen og flere faktorer, flyktningskriser pga krig, klima, osv.

Og jeg er da redd for at under en rødgrønn regjering, vil høyrepartiene kjøre en enda mer populistisk kampanje med misinformasjon og distraheringspolitikk, lovnader om økonomisk forbedring med enda flere kutt i hytt og pine, og folks vibber vil da være enda mer mottakelige for den slags.

Ikke misforstå, jeg oppfordrer ikke til "strategisk valg", kommer heller ikke til å stemme "strategisk", jeg tror ikke noe særlig på "akselerasjonisme" og jeg tror ting i Norge kommer til å suge noe helt forjævlig hvis den borgelige regjeringen vinner i år. Men jeg frykter at hvis de rødgrønne vinner i år, og selv om de ikke gjør ting så mye værre, så gjør de heller ikke ting bedre. Fordi overraskende få folk tenker skadereduksjon ved å avgi stemme. Folk flest vil ikke stemme for å redusere skade, de vil stemme for å forbedre ting. Og det er helt forståelig.

Så hvis de rødgrønne vinner i år, og ting ikke blir bedre (selv om de ikke blir så mye værre), vil folk miste trua og være enda mer mottakelige for enda mer reaksjonær politikk enn det borgelig side, især FRP og KRF, kjører nå . Jeg frykter enda mer kulturkrigdistraksjoner (Høyre har vært flinke til å styre unna den slags såvidt jeg vet) fra de virkelige årsakene, endeløs propaganda om gatekriminalitet, og at alt for mange vil bite på og glemme klassesolidaritet.

Men dette er bare mine tanker, og det kan hende jeg er helt på jordet. Jeg håper faktisk det.

Nei, du er nok ikke helt på jordet. Har tenkt samme tanken selv. Hvis vi ser tilbake i tid, så holder en borgerlig eller sosialistisk regjering ikke så lenge, 4 år eller 8 år er mest vanlig. Og hva sier det om folk? Jo, de blir misfornøyde samme søren. Ingenting er bra nok... 

Jeg frykter som deg, de kristennasjonalistiske partiene KRF og FRP, og kan gjerne slenge på Norgesdemokratene og Konservativt i samme suppa. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

De har fikset det i hele perioden... Glemt strømstøtte? Norgespris? 

Hjelper ikke med strømstøtte når du.mister jobben pga konkurransevridende strømpriser for arbeidsgiveren din

• Liker 4
Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Hjelper ikke med strømstøtte når du.mister jobben pga konkurransevridende strømpriser for arbeidsgiveren din

Og dette er ett reelt problem tenker du? Hvor mange promille av dagens arbeidsledige utgjør dette? 

Men jeg er enig i at staten bør ta mer ansvar for bedriftene, spesielt de som sliter. På samme måte som jeg mener det har vært idiotisk å gi strømstøtte til milliardærer, eller meg selv for den del. 

Det bør være en støtte for de som sliter, med minst mulig innsats for å få det til å gå rundt. 

• Liker 3
Skrevet
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Og dette er ett reelt problem tenker du? Hvor mange promille av dagens arbeidsledige utgjør dette? 

Men jeg er enig i at staten bør ta mer ansvar for bedriftene, spesielt de som sliter. På samme måte som jeg mener det har vært idiotisk å gi strømstøtte til milliardærer, eller meg selv for den del. 

Det bør være en støtte for de som sliter, med minst mulig innsats for å få det til å gå rundt. 

Det gjelder kanskje mer de som risikerer å miste jobben, men jeg er glad du mener de har tatt for lite ansvar for det bedriftene våre opplever...

Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Det gjelder kanskje mer de som risikerer å miste jobben, men jeg er glad du mener de har tatt for lite ansvar for det bedriftene våre opplever...

Ja jeg er 100% for at en bedrift som er rammet av nettopp de økte strømprisene bør bli støttet. Det er trossalt staten sin feil at de nå er i den situasjonen. Men, vi kan ikke bare pøse ut med penger heller. Det må kunne være beviselig at det er nettopp strømmen som nå gjør at det ikke går rundt, og ikke andre ting. I tillegg skal en ikke pøse på med penger på bedrifter som går som det suser, slik Erna drev på under pandemien osv. 

En må stramme inn og gi der det trengs. Da kan en også gi mer. 

Ja til mindre strømstøtte til meg og ja til mer til bestemødrene. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det blir litt litt rot fra meg i denne tråden, skriver om det jeg tenker på vedrørende norsk politkk.

Hvis matbaronene hadde hatt null fortjeneste, hvor mye ville det ha påvirket matprisen?
Hva er alternative, statlige rasjoner på lik linje med Cuba?

Når det er 3 store kjeder og stadig nye mindre kjeder, kan det da kalles monopol?
Hvis fortjenesten i Norge er så stor, da skulle man tro at utenlandske kjeder ville ha strømmet til Norge. Men man ser det motsatte, blant så la den britiske kjeden icland ned sin virksomhet.

De tjener milliarder, men er det så rart? Hvilke matvarekjeder i Europa tjener ikke milliarder?

Det er flott at man vurderer konkurransen i matvarebransjen, men jeg får også et visst inntrykk av at regjeringen driver med ansvarsfraskrivelse. Vi importerer ekstremt mye mat, da er kronekursen avgjørende. Det samme med energipriser, jo høyere energipriser, jo dyrer blir det å produsere mat. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja til mindre strømstøtte til meg og ja til mer til bestemødrene. 

Hvorfor skal bestemødrene få og ikke du? Hvis det er minstepensjonister du tenker på så sitter de gjerne med et nedbetalt hus, penger på bok etter mannen sin osv. 

Som en apropos,  jeg var bestemor da jeg var 38 år, syns du fremdeles jeg skulle fått mer enn deg? 

De som burde fått denne strømstøtten er i hovedsak bedrifter som hører til i strømområde NO 1, 2 og 5. Det er helt villt at de skal tape i konkurransen med bedrifter i midt og nord Norge bare fordi strømkablene går fra sør / vest. 

Noe annet som er helt sykt er at taket på støtte gikk ved 5000, eller var det 3000 kwht i måneden? Det oppfordrer til økt bruk av en begrenset ressurs. Man burde heller hatt et lavt tak på dette, typisk maks 1500 kwt slik at man oppfordret til reduksjon i strømforbruket. 

• Liker 1
Skrevet
freedomseeker skrev (6 minutter siden):

Det blir litt litt rot fra meg i denne tråden, skriver om det jeg tenker på vedrørende norsk politkk.

Hvis matbaronene hadde hatt null fortjeneste, hvor mye ville det ha påvirket matprisen?
Hva er alternative, statlige rasjoner på lik linje med Cuba?

Når det er 3 store kjeder og stadig nye mindre kjeder, kan det da kalles monopol?
Hvis fortjenesten i Norge er så stor, da skulle man tro at utenlandske kjeder ville ha strømmet til Norge. Men man ser det motsatte, blant så la den britiske kjeden icland ned sin virksomhet.

De tjener milliarder, men er det så rart? Hvilke matvarekjeder i Europa tjener ikke milliarder?

Det er flott at man vurderer konkurransen i matvarebransjen, men jeg får også et visst inntrykk av at regjeringen driver med ansvarsfraskrivelse. Vi importerer ekstremt mye mat, da er kronekursen avgjørende. Det samme med energipriser, jo høyere energipriser, jo dyrer blir det å produsere mat. 

Det er nesten umulig å etablere seg her, det så vi med Lidl der de ble skviset ut, samt at å importere egenproduserte varer til Norge er svindyrt 

Og ja, når de samm3 kjedene eier de mindre merkene, så er det en form for monopol

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (2 minutter siden):

Det er nesten umulig å etablere seg her, det så vi med Lidl der de ble skviset ut, samt at å importere egenproduserte varer til Norge er svindyrt 

Sitter ikke med fakta her, men ble ikke LiDL borte pga nasjonalistiske nordmenn som bare "må" ha norsk mat, og utenlandsk mat er "skummelt...? Eller var det andre årsaker? 

Ja tollsatsene Norge har på  enkelte matvarer er helt hinsides, ikke rart at vi ikke ser flere utenlandske aktører.  

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (5 minutter siden):

Og ja, når de samm3 kjedene eier de mindre merkene, så er det en form for monopol

Coop er et samvirkelag uten sentral eier, de har også meget beskjeden fortjeneste/overskudd. Prisdifferansen til f.eks sverige har også blitt mindre enn tidligere, det til tross for tollmurer.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Sitter ikke med fakta her, men ble ikke LiDL borte pga nasjonalistiske nordmenn som bare "må" ha norsk mat, og utenlandsk mat er "skummelt...? Eller var det andre årsaker? 

Ja tollsatsene Norge har på  enkelte matvarer er helt hinsides, ikke rart at vi ikke ser flere utenlandske aktører.  

https://www.dagligvarehandelen.no/rip-lidl/1181973

Sitat

Som en fryktet og hatet utfordrer ble de møtt med kommunal motstand og boikottrusler fra norske kjeder mot leverandører som ville produsere for Lidl.

Det var en av grunnene...

Skrevet

Man kan jo legge ned butikker, og ha kortere åpningstider. Det ville ha medført en kostnadsbesparelse, man kan også sette ned momsen. Norge er ganske lite sosialistisk når man velger å ha null moms på bil, men ikke på mat.

Med 700 000 utenfor arbeidslivet, og en arbeidsledighet nær 5% så det vel kanskje ikke ideelt å legge ned butikker og ha kortere åpningstider heller.

Skrevet
Tussi skrev (4 minutter siden):

Takk for linken. At de kun fikk en markedsandel på 0,7 % sier en del om nordmenns vaner. Jeg tror også det var et dårlig trekk å etablere seg på bygda  / småsteder først. Folk har en annen innstilling på bygda enn i byer, de henger gjerne litt mer etter samfunnsutviklingen om man kan si det på en pen måte. 

Handler ofte på LIDL selv. De er topp 3 av kjeder hos meg når jeg er utenfor Norge. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
13 minutes ago, leticia said:

Tror du ikke norske oligarker drev intens lobbyvirksomhet både i storting og media? 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...