Gå til innhold

Ny PC, litt overdådig for mitt bruk eller en god investering?

Tussi

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/baerbar-pc/lenovo-ideapad-5-2-in-1-14q8x9-14-copilot-pc/p-4089279/

Jeg trenger egentlig ny PC, for kamera på min er gåen, og den er fra 2018. Bruker den stort sett til skolearbeid (begynner på nytt studie nå der det blir store avstander) og når jeg lager undervisningsopplegg som jeg selv underviser i. Men kan godt tenke meg en til å se video med på tur etc. Denne har veldig god batteriladetid, noe som er et problem med den jeg har, den lader seg fort ut. 

Greit med kamera når jeg skal ha gruppeoppgaver f eks, evt når jeg sitter hjemme og snakker via fb eller noe. 

Den er litt dyr. Men den kan vel holde en stund? Office og det jeg trenger har jeg tilgang til foreløpig via universitetet. 

Holder det med Windows antivirus? Har den på min pc nå? Jeg har ikke lyst å bli pusjet på mye jeg ikke trenger, for økonomisk blir det jo trått når jeg studerer og alt ekstra må tas rra sparekonto, inkludert alt relatert til skole. 

Takknemlig for råd

Endret av Tussi
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Til ditt bruk vil laptopen fungere helt utmerket. Windows sitt innebygde antivirus er mer enn godt nok, så det er ikke nødvendig å kjøpe et antivirusprogram.
Den har bra med RAM (16GB) og god lagringsplass(1TB), samt bra batteritid, så den vil vare en god stund fremover og er verdt prisen.

Endret av Uderzo
  • Hjerte 1
Skrevet
Uderzo skrev (4 minutter siden):

Til ditt bruk vil laptopen fungere helt utmerket. Windows sitt innebygde antivirus er mer enn godt nok, så det er ikke nødvendig å kjøpe et antivirusprogram.
Den har bra med RAM (16GB) og god lagringsplass(1TB), samt bra batteritid, så den vil vare en god stund fremover og er verdt prisen.

Tusen takk! Den virker bra, så jeg falt litt for den

Skrevet

Det kan være ei felle å kjøpe maskin som ikke er x64.

For å være en tradisjonell PC må det være x64(x86-64) eller x86. Å kalle en Snapdragon X (ARM) for PC er å strekke det vel langt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Det er enten hit eller miss. Enten blir du veldig fornøyd eller så vil du synes at det er skrekkelig og oppleve en mengde kompatibiltetsproblemer.

Det har vært mye villeding, falske eller brutte løfter og falsk hype fra influensere.

Sett deg inn i hva du kjøper og at programvaren du skal kjøre er kompatibel. Det er mange som å har kjøpt slike maskiner uten å skjønne at prosessorene ikke er kompatible med PC-programmer.  Enten må programmene kompileres for arm eller fungere gjennom emulering.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
BadCat skrev (3 minutter siden):

Det er enten hit eller miss. Enten blir du veldig fornøyd eller så vil du synes at det er skrekkelig og oppleve en mengde kompatibiltetsproblemer.

Det har vært mye villeding, falske eller brutte løfter og falsk hype fra influensere.

Sett deg inn i hva du kjøper og at programvaren du skal kjøre er kompatibel. Det er mange som å har kjøpt slike maskiner uten å skjønne at prosessorene ikke er kompatible med PC-programmer.  Enten må programmene kompileres for arm eller fungere gjennom emulering.

De programmene det ser ut til at jeg trenger er Office, endnote, teams, skoleprogrammer, jeg har forstått det slik at det er mer problemer med gaming og mer spesialiserte tekniske greier?

De fleste ser ut til å være kompatibel så lenge det er Windows... Men jeg må høre på butikken 

Endret av Tussi
Skrevet

Jeg sier ikke at du ikke kan kjøpe det. Bare vær klar over at det ikke er en tradisjonell PC. Mange mener at dette konseptet er prematurt med flere år, selv om noe er på gang.

Det er også generelt sett risikabelt å kjøpe ei plattform som har lav markedsandel. Fremtidig støtte kan være bingo.

Skrevet
Tussi skrev (5 timer siden):

De programmene det ser ut til at jeg trenger er Office, endnote, teams, skoleprogrammer, jeg har forstått det slik at det er mer problemer med gaming og mer spesialiserte tekniske greier?

De fleste ser ut til å være kompatibel så lenge det er Windows... Men jeg må høre på butikken 

De på butikken kan sannsynligvis ikke svare veldig spesifikt. Men til sånn helt normal bruk går nok dette helt fint. Jeg skiftet selv til ARM-cpu, på Mac, uten å ha opplevd noe problemer i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (43 minutter siden):

De på butikken kan sannsynligvis ikke svare veldig spesifikt. Men til sånn helt normal bruk går nok dette helt fint. Jeg skiftet selv til ARM-cpu, på Mac, uten å ha opplevd noe problemer i det hele tatt.

Jo, det er vel ikke prosessoren som er problemet, Apple sin overgang var jo total og gjennomført, Microsoft sin entusiasme for alternative CPUer har variert noe veldig og det er jo en absolutt større risiko og velge en alternativ CPU-plattform, at folk gjør det er veldig bra men man bør være veldig klar over hva man gjør.

Skrevet
agvg skrev (6 minutter siden):

Jo, det er vel ikke prosessoren som er problemet, Apple sin overgang var jo total og gjennomført, Microsoft sin entusiasme for alternative CPUer har variert noe veldig og det er jo en absolutt større risiko og velge en alternativ CPU-plattform, at folk gjør det er veldig bra men man bør være veldig klar over hva man gjør.

Jeg skjønner hva du mener, men for 90% har det ikke noe å si. Og den 10% det har noe å si for vet allerede om det. Nettleseren brukes til det aller meste, og i verste fall må man bytte ut et av programmene man er vant til å bruke med et alternativ. Problemet er hvis studiet krever helt spesifikk programvare, men da skal det være oppgitt. Da tenker jeg det er totalt uproblematisk og ikke nødvendig å være så "veldig klar over hva man gjør". Kan være greit å vite hva man kjøper så klart, men å svartmale det er ikke nødvendig spør du meg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg står litt i samme situasjon som TS hvor jeg skal kjøpe ny PC til foreldrene mine som kun benytter nettleser og Word. Hvis det i hovedsak er disse programmene TS kommer til å bruke, så har jo sende typen prosessor sine fordeler også, så det er ikke helt svart.

Så vidt jeg har forstått så byr det ofte på lang batteritid, lite viftestøy, og takler de vanligste programmene som benyttes i studie-sammenheng.

Skrevet
BadCat skrev (7 timer siden):

For å være en tradisjonell PC må det være x64(x86-64) eller x86. Å kalle en Snapdragon X (ARM) for PC er å strekke det vel langt.

Det er litt gammeldags å si at ARM ikke kan være en "ordentlig PC". Windows 11 på ARM er langt fra samme situasjon som for noen år siden, Microsoft har en helt grei x86- og x64-emulering, så vanlige Windows-programmer kjører helt fint, i tillegg til at mange apper nå har native ARM-versjoner. Snapdragon X-plattformen er rask nok for vanlig bruk, og er spesielt bra på batteritid og støynivå, så for de fleste som driver med kontorarbeid, nettsurfing, streaming og lett redigering er det null problem. Begrensningene gjelder stort sett nisjeprogrammer eller eldre drivere som ikke er oppdatert, ikke hverdagsbruk.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Mulig det blir helt feil for deg men etter flere år med begredelige opplevelse av Windows laptoper så har jeg nå Mac og livet er bedre. Derfor vil jeg spille inn et alternativ. 

https://www.elkjop.no/product/outlet/macbook-air-136-m2-16256gb-stellargra/868400?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=NO - Shopping - AO - Other - Outlet - Generic&utm_id=22295214393&gad_source=1&gad_campaignid=22295214393

• Hjerte 1
Skrevet
Locrin skrev (4 minutter siden):

Mulig det blir helt feil for deg men etter flere år med begredelige opplevelse av Windows laptoper så har jeg nå Mac og livet er bedre. Derfor vil jeg spille inn et alternativ. 

https://www.elkjop.no/product/outlet/macbook-air-136-m2-16256gb-stellargra/868400?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=NO - Shopping - AO - Other - Outlet - Generic&utm_id=22295214393&gad_source=1&gad_campaignid=22295214393

Takk, har aldri brukt Mac før, men skal kikke på den...

Skrevet
1 hour ago, Tussi said:

Takk, har aldri brukt Mac før, men skal kikke på den...

Sjekk at Mac er kompatibel med de skoleprogrammene du nevnte, da.
(Det går an å bruke 'emulator' a la Parallels, men det blir litt mer knot.)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...