Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mistet lappen nå nettopp.

Gjest 10c36...7e0

Anbefalte innlegg

Gjest 10c36...7e0
Skrevet

Jeg skulle ta en ferge. Ser på klokken at jeg rekker den med 3-4 minutters margin. Når jeg kommer på fergeleiet så kjører jeg inn på båten og legger merke til at det kommer en politi bak meg med blålys. Politibilen kjører inn på fergen og signaliserer at jeg må ta ned vinduet. Han ber meg kjøre av fergen. Han er alene i bilen og har utført målingene flere km før fergeleiet.. Han mener at jeg kjørte 89 kmt i 60 sonen et stykke før fergeleiet. Jeg ber om å få se målingen. Han meddeler over radio at han trenger assistanse fordi jeg er vanskelig. Jeg spør igjen. Han viser et bilde av en antatt måling, det er svarte natta og eneste jeg ser på bildet er to lys, og noen tekniske målingsdsdata rundt. Ca 10 min går og en sliten caddy med en annen politibetjent kommer krypende inn på fergeleiet. Vi snakker litt om hva som har skjedd. Jeg vedtar ingenting. Politiet beslutter å anmelde meg og beslaglegge førerkortet men jeg får lov å ta siste fergen og så kjøre hjem og parkere bilen. Hva skjer videre.

Anonymous poster hash: 10c36...7e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du ikkje har samtykka til førarkortbeslag så må politiet innan tre veker ta saka til tingretten for å få avgjort om det er grunnlag for å opprettholde førarkortet. 

Deretter blir det rettssak der politiet må legge fram bevis som er sterke nok til å dømme deg. I kva grad politiet har sterke nok bevis blir vanskeleg å bedømme. Sterkaste beviset er politiets vitneforklaring som er underbygd av fartsmålinga.

Saka kan også ende opp med å bli henlagt om politiet ikkje kan prioritere nok tid til å møte i retten eller om bevisa blir vurdert som for svake. Særleg om politiet ikkje får medhald i å oppretthalde midlertidig førarkortbeslag utover tre vekers fristen så indikerer det at tingretten meiner at bevisgrunnlaget er for tynt. 

• Innsiktsfullt 1
Gjest 6c246...946
Skrevet
Gjest 10c36...7e0 skrev (16 minutter siden):

Hva skjer videre.

Litt stegvis:

Etter at du ble stoppet av politiet på fergeleiet og de mente du hadde kjørt for fort tidligere, har de valgt å anmelde deg og ta førerkortet ditt.

Først vil politiet se nærmere på saken. De har tatt målinger og bilder, og du har rett til å be om å få se disse. Det er helt normalt å be om dokumentasjon, og det betyr ikke at du er "vanskelig" – du har rett til å vite hva du er anklaget for.

Siden du ikke godtok boten eller innrømmet skyld der og da, må politiet nå vurdere om saken skal gå videre til retten. Hvis du ikke har sagt ja til at de kan ta førerkortet ditt, må de sende saken til tingretten innen tre uker. Der vil en dommer se på om politiet hadde grunnlag for å ta kortet ditt.

Etter dette kan du få et tilbud om bot og en periode uten førerkort. Hvis du fortsatt ikke godtar det, kan saken ende i retten, der du får forklare deg. Du kan ha med advokat, og retten vil se på bevisene og avgjøre hva som skjer.

Hvis du mister førerkortet i mer enn seks måneder, må du ta ny førerprøve for å få det tilbake. Det er også viktig å vite at du har rett til å klage på at kortet ble tatt, og du kan be om å få se alle bevisene politiet har

Anonymous poster hash: 6c246...946

Skrevet (endret)
Gjest 6c246...946 skrev (8 timer siden):

Hvis du mister førerkortet i mer enn seks måneder, må du ta ny førerprøve for å få det tilbake.

For ordens skyld, 89 km/t i 60-grense er 3 - 6 måneder beslag under normale omstendigheter. Altså ingen ny førerprøve.

Du sier videre at det er "viktig å vite du har rett til å klage på at kortet ble tatt". Hva mener du med dette? Meg bekjent har du selvfølgelig rett til å ikke samtykke, samt å argumentere for dette. Du kan anmelde til spesialenheten og i teorien kan du i veldig spesielle tilfeller benytte strpl. § 208 (analogisk?), men noen god "klageadgang" utover dette finnes vel egentlig ikke...

Endret av X10anT
Skrevet
Gjest 10c36...7e0 skrev (9 timer siden):

Jeg skulle ta en ferge. Ser på klokken at jeg rekker den med 3-4 minutters margin. Når jeg kommer på fergeleiet så kjører jeg inn på båten og legger merke til at det kommer en politi bak meg med blålys. Politibilen kjører inn på fergen og signaliserer at jeg må ta ned vinduet. Han ber meg kjøre av fergen. Han er alene i bilen og har utført målingene flere km før fergeleiet.. Han mener at jeg kjørte 89 kmt i 60 sonen et stykke før fergeleiet. Jeg ber om å få se målingen. Han meddeler over radio at han trenger assistanse fordi jeg er vanskelig. Jeg spør igjen. Han viser et bilde av en antatt måling, det er svarte natta og eneste jeg ser på bildet er to lys, og noen tekniske målingsdsdata rundt. Ca 10 min går og en sliten caddy med en annen politibetjent kommer krypende inn på fergeleiet. Vi snakker litt om hva som har skjedd. Jeg vedtar ingenting. Politiet beslutter å anmelde meg og beslaglegge førerkortet men jeg får lov å ta siste fergen og så kjøre hjem og parkere bilen. Hva skjer videre.

Siden du ikke samtykket til førerkortbeslaget, skjer følgende: I løpet av tre uker vil du få et brev i posten. Der kan du velge mellom to utfall; vedta et forelegg som involverer førerkortbeslag i X antall måneder + en bot, eller la saken gå til retten. Går den til retten og du taper, vil ikke boten bare være høyere, men du må også betale saksomkostningene i tillegg. Så dette alternativet passer egentlig bare dersom du vet med 110 % sikkerhet at politiet her har gjort en feil og at du har en sterk sak. 

Dersom du vedetar forelegget du får i posten, mottar du en bot (den kan deles opp), og politiet beholder førerkortet så lenge som forelegget sier. I ditt tilfellet mellom 3 og 6 måneder. Når tiden er gått ut, stikker du til veivesenet og henter det ut. Det kan hende det er sendt inn til et annet politidistrikt; i så fall får du et midlertidig førerkort utskrevet mens du venter på ditt eget.

Kilde: Jeg var igjennom samme greien for 5,5 år siden.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kakemons1 skrev (43 minutter siden):

Nei

Finner det veldig spesielt at politiet mener de har målt deg i mange km men du har ikke kjørt over fartsgrensen overhodet.

ja det er mulig du har møtt på en tulling, men da hadde hen latt deg gå og iallefall ikke delt det med kollega samt tatt saken videre til evt rettsak. Da går det bare på hen. 

• Liker 2
Skrevet
15 minutes ago, Salvesen. said:

Finner det veldig spesielt at politiet mener de har målt deg i mange km men du har ikke kjørt over fartsgrensen overhodet.

ja det er mulig du har møtt på en tulling, men da hadde hen latt deg gå og iallefall ikke delt det med kollega samt tatt saken videre til evt rettsak. Da går det bare på hen. 

Det var midt på natten. Kanskje de fulgte etter feil bil?

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Spørsmålet er i all hovudsak om politiet har målt rett bil og om det er rett bil om målinga er korrekt.

I teorien kan politiet ha ligget bak ein bil som dei målte farta på, og så har denne bilen svingt av vegen etter ein sving der politiet ikkje hadde visuell kontakt, og så har politibilen nådd igjen trådstarters bil etter neste bil og berre antatt at det er samme bilen.

Politmannen som har gjennomført målinga kan ha gjort feil utan å være klar over det sjølv, som f.eks. dersom fartsmåleren er ukalibrert.

Det som taler for trådstarters forklaring er dersom det stemmer at det var 3-4 minutt margin over berre nokre få kilomter. Då vil det ikkje være nokon objektiv grunn for trådstarter å køyre for fort sidan det å komme fram tidlegare berre gir tilsvarande forlenga ventetid på ferja.

• Liker 1
Skrevet
Camlon skrev (16 minutter siden):

Det var midt på natten. Kanskje de fulgte etter feil bil?

Såklart, men de har film. Det er tvilsomt at det ikke finnes en ramme der en  tydelig kan bekrefte om det er feil eller rett bil. 

Å ikke akseptere på stedet er en ting, men om de går videre med saken bør en nok tenke seg om. Da sitter de på "bevis" de mener er gode nok. Så er det opp til domstolen og vurdere. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kajac skrev (1 time siden):

Når tiden er gått ut, stikker du til veivesenet og henter det ut.

Et beslaglagt førerkort oppbevares ikke hos vegvesenet men hos politiet. 

Endret av X10anT
Skrevet

Jeg ser for meg at OP ville gjort et stort poeng om at h*n er uskyldig i første innlegg. Vi vet ikke engang om Kakemons1 faktisk er OP.

• Liker 2
Skrevet
X10anT skrev (Akkurat nå):

Dette stemmer normalt ikke. Du mister strafferabatten dersom du ikke vedtar forelegget før retten er satt.

Et beslaglagt førerkort oppbevares ikke hos vegvesenet men hos politiet. 

Mindre rabatt = større bot. I mitt tilfelle var det 13000 med rabatt, og 16000-ish uten.

Man må uansett innom vegvesenet for å få midlertidig førerkort. Men kan hende at det teknisk sett lå hos et politikontor. Det hadde i hvert fall havnet på østlandet, selv om jeg bor i Bergen, og måtte sendes med posten.

Skrevet (endret)

Det vi vet er at TS har rett til at samfunnet legger til grunn at en person er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Endret av X10anT
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Kajac skrev (6 minutter siden):

Mindre rabatt = større bot. I mitt tilfelle var det 13000 med rabatt, og 16000-ish uten.

Jeg leste dessverre feil i innlegget ditt (hoppet over ordet "bare") og slettet umiddelbart min påstand om at du hadde feil. Beklager dette.

Endret av X10anT
Skrevet

Dersom politibetjenten med sin forklaring kan utelukke at det er noen annen bil som er blitt målt, så sitter du i saksa. Det er helt vanlig at man ikke kan identifisere bil ut fra bilder som er tatt i forbindelse med fartsmåling. Bildene brukes mest for å dokumentere at det ikke var flere biler i måleområdet under målingen, eller for å dokumentere hvor en måling er gjennomført.

Gjest 10c36...7e0
Skrevet
3 hours ago, Salvesen. said:

De har ikke målt meg i flere km. Det var en politimann som hadde en solo stasjonær laser kontroll så han har kjørt for å ta igjen bilen som han målte og henholdsvis så mener han at det var meg. Han "nådde meg igjen" idet jeg  kjørte inn på fergen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...