mfb Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) Har en Peugeot Expert 2012. Sjekket kjølevæske istad, og den står nå på "min" streken. Burde vel ta og fylle på mer kjølevæske da? Finner ingen informasjon i kjøreboka om hva slags type kjølevæske man bruker, og finner det heller ikke på google. Noen som kan hjelpe? Regnr er SV32127 Endret 22 timer siden av mfb
oddeh Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) Som nødløsning fungerer vann i plussgrader. Det skal stå i manualen, men et kjapt søk antyder at G11/12/13 skal være kompatibel. Sjekk at fargen stemmer. Endret 22 timer siden av oddeh
TheKims Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Finnes universal kjøleveske også visst man er usikker på hvilken farge man skal ha.
mobile999 Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden mfb skrev (1 time siden): Burde vel ta og fylle på mer kjølevæske da? Begynn med å se hvilken farge som er i kjølevæskebeholderen. Dersom - Blå er det sannsynligvis G11 - Rød/Rosa er sannsynligvis G12 - Gul er enten G12 eller G13 (jeg vet ikke om man kan blande) Fyll evt. på 2 dl rent vann som en nødløsning. Vann fra springen er ikke rent i denne sammenhengen. Noen sier at batterivann kan brukes. Du må da snarest fylle på 2 dl konsentrat av riktig kjølevæske. Kjølevæske har blitt komplisert. Man kan egentlig ikke lenger identifisere den basert på farge.
mfb Skrevet 19 timer siden Forfatter Skrevet 19 timer siden Var på biltema og kjøpte den på bildet. Antar den er trygg å etterfylle med? Takk for svar alle sammen:)
sedsberg Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Med kald motor bør du ikke fylle over min. I det minste ikke mye over. Da risikerer du at den går over max når motoren blir driftsvarm.
mfb Skrevet 18 timer siden Forfatter Skrevet 18 timer siden Men det er trygt å etterfylle med den kjølevæsken jeg kjøpte på bildet over?
oddeh Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden sedsberg skrev (9 minutter siden): Med kald motor bør du ikke fylle over min. I det minste ikke mye over. Da risikerer du at den går over max når motoren blir driftsvarm. Kjølevæske utvides ved økt temperatur ja, men det er tatt hensyn till og nettopp derfor heter det ekspansjonskar. 1
oddeh Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden mfb skrev (37 minutter siden): Men det er trygt å etterfylle med den kjølevæsken jeg kjøpte på bildet over? Trolig.
Hollabaloo Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) sedsberg skrev (51 minutter siden): Med kald motor bør du ikke fylle over min. I det minste ikke mye over. Da risikerer du at den går over max når motoren blir driftsvarm. Det skal stå i brukerhåndboka som medfølger bilen. For nyere (enn TS sin modell) Peugeot Expert gjelder at nivå ved kald motor skal ligge mellom min og max, ref. brukerhåndbok. (jeg fant ikke håndbok for 2012-modellen) Litt på siden og ikke så relevant for TS, men det samme gjelder for min Golf, som har motor fra samme motorfamilie som din Golf. Endret 17 timer siden av Hollabaloo
sedsberg Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 42 minutes ago, oddeh said: Kjølevæske utvides ved økt temperatur ja, men det er tatt hensyn till og nettopp derfor heter det ekspansjonskar. Ja, men du er avhengig av at det faktisk er plass til å ekspandere. Nå husker jeg ikke hvilken bil det var men i en av mine tidligere biler så stod det tydelig at nivået skal ligge på min. ved kald motor.
Dragonlove Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden mfb skrev (53 minutter siden): Men det er trygt å etterfylle med den kjølevæsken jeg kjøpte på bildet over? Ja, har brukt samme kjølevæske på en Peugeot 307 nylig.
Svein M Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Det er trolig G12/G12+ (rød) bilen skal ha. Så det er vel riktig type å bruke. Endret 9 timer siden av Svein M
freedomseeker Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden mfb skrev (2 timer siden): Men det er trygt å etterfylle med den kjølevæsken jeg kjøpte på bildet over? Ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå