Trulss Skrevet søndag kl 19:30 Forfatter Skrevet søndag kl 19:30 Kone skrev (1 time siden): At vannplaning og fartsgrenser henger sammen var ny for meg, er det slik at du mener vannplaning ikke oppstår om man kjører i fartsgrensa? Virker som du tror ingenting skjer bare man følger fartsgrensa? Tenker du har fått utvist mer enn nok manglende innsikt i sikkerhet på vei og fullstendig manglende dekk-kunskaper her nå. Nå har jeg gjentatt kjøre etter forholdene flere ganger, du har vel neppe førerkort engang?
barfoo Skrevet søndag kl 19:33 Skrevet søndag kl 19:33 3 minutes ago, Trulss said: Nå har jeg gjentatt kjøre etter forholdene flere ganger, du har vel neppe førerkort engang? Om du køyrer etter forholda med vinterdekk i 30°C vil det sei at du held 40 i 80-sona. Gjer du det? 4
Kone Skrevet søndag kl 19:53 Skrevet søndag kl 19:53 Trulss skrev (24 minutter siden): Nå har jeg gjentatt kjøre etter forholdene flere ganger, du har vel neppe førerkort engang? Da kan vi legge på et aldri så lite personangrep i tillegg. Bra jobba.
Trulss Skrevet søndag kl 20:29 Forfatter Skrevet søndag kl 20:29 barfoo skrev (54 minutter siden): Om du køyrer etter forholda med vinterdekk i 30°C vil det sei at du held 40 i 80-sona. Gjer du det? Ja, det høres helt sansynlig ut.
Cascada81 Skrevet søndag kl 20:36 Skrevet søndag kl 20:36 Vil heller ikke anbefale helårsdekk framfor sommerdekk, og helårsdekk er helt klart farligere på enkelte typer vinterføre enn på normalt sommerføre. Det har jo også litt å si at man er bevisst på hvordan bilen er skodd, og har man bil for lokal småkjøring er det ikke helt krise om man har kjøpt/lånt bil med helårsdekk og det er noen måneder til man forventer frost på veien, men er bare tull å kjøpe helårsdekk hvis man eier en bil og skal ha nye dekk. Å eie to kurante dekksett er en uunngåelig kostnad med å eie bilen, og ville hørt på de som anbefaler å legge noen ekstra hundrelapper hvis man oppnår bedre kvalitet på dekkene. Kostnadene med å komme ut for en ulykke fordi man kjøpte billigste dekk kan bli langt høyere. 2
BadCat Skrevet søndag kl 20:45 Skrevet søndag kl 20:45 Helårsdekk er ikke en greie i Norge. Det er ikke diskuterbart en gang. 2
Trulss Skrevet søndag kl 22:14 Forfatter Skrevet søndag kl 22:14 Helårsdekk er helt topp for mitt bruk,og har brukt det problemfritt de siste 20 årene
BadCat Skrevet søndag kl 22:35 Skrevet søndag kl 22:35 Nå har du løyet på deg så lang nese at det kommer håndverkere til deg i morgen og flytter veggen. Jeg har mer tillit til NAF enn til deg. For 25 år siden var jeg godtroende nok til å bli med mine kompiser som hadde lånt en gammel bil med ubalanserte dekk av en stefar. På motorveien ned mot Liseberg hadde det allerede ristet så mye i bilen at ingen var fristet til å ta en eneste karusell. I dag vet jeg bedre. Det er slutt på å drive med tull og fjas mot bedre vitende. Enten er noe innenfor/akseptabelt, eller så går det ut.
BadCat Skrevet søndag kl 23:07 Skrevet søndag kl 23:07 Quote Men myndigheter og forskere advarer. Helårsdekkene fungerer ganske enkelt ikke hele året. Quote I Sverige har det vært tillatt å kjøre med helårsdekk siden 2019. I Norge kan du kjøre vinterdekkene hele året så sant de er piggfrie og har lovlig mønsterdybde. VTI undersøkte i 2021 800 biler involvert i dødsulykker mellom mai og september. 17 prosent av disse bilene hadde helårsdekk på. – Det er mange flere biler med vinterdekk innblandet i alvorlige ulykker om sommeren enn det vi kunne forvente ut ifra hvor mange som kjører på slike dekk, sa forskningsleder Mattias Hjort til Vi Bilägare i 2021. https://www.forskning.no/bil-og-trafikk-materialteknologi-samferdsel/forskere-advarer-mot-a-droppe-dekkskiftet/2206310
sedsberg Skrevet mandag kl 06:07 Skrevet mandag kl 06:07 Noen er jo overbevist om at hele opplegget med sommer/vinter-dekk er en konspirasjon mellom myndighetene og dekkbransjen for å selge flere dekk. 3
Zepticon Skrevet mandag kl 06:33 Skrevet mandag kl 06:33 Da har vi til og med vitenskapelig statistisk data som sier at både vinterdekk og helårsdekk er farlige på sommer. Kan vi bare droppe anekdotiske påstander om egne 20 år med flaks eller? Det tilsvarer: "Bestemor røykte som en skorstein. Hu levde til hu ble 98 år. Ergo røyking er godt for helsa!" 9
Cascada81 Skrevet mandag kl 09:12 Skrevet mandag kl 09:12 Trulss skrev (10 timer siden): Helårsdekk er helt topp for mitt bruk,og har brukt det problemfritt de siste 20 årene Jeg har mitt eget anekdotiske eksempel: Kjøpte en bil for en del år siden med påmonterte helårsdekk, hadde gått i en annen landsdel med noe annet klima. Jeg tenkte, dette er ikke optimalt, men går sikkert bra. En kald høstdag, da jeg kjørte på tilsynelatende tørr asfalt, kjørte jeg gjennom et område hvor sola ikke treffer like godt, og mistet veigrepet på alle dekkene. Jeg trådde inn clutchen og rattet for harde livet, og greide mirakuløst nok å holde bilen på veien. En 80-sone, og heldigvis alene på veien, men var et par hundre meter uten kontroll. Man kan alltids spørre om jeg kjørte etter forholdende og slik, men var helt normal kjøring på en litt svingete veistrekning. Til tross for noe stram økonomi, var det første jeg gjorde å kjøpe nye dekk. Det gikk jo bra der og da, men var jo også en god porsjon flaks i det hele. Og man trenger heldigvis ikke en stygg ulykke for å lære. Jeg har forresten heller ikke hatt bruk for sikkerhetsbelte de siste 20 årene i betydningen vært involvert i en trafikkulykke, men vil ikke anbefale noen å sitte på eller kjøre bil uten sikkerhetsbelte. 4
Hollabaloo Skrevet mandag kl 15:08 Skrevet mandag kl 15:08 sedsberg skrev (8 timer siden): Noen er jo overbevist om at hele opplegget med sommer/vinter-dekk er en konspirasjon mellom myndighetene og dekkbransjen for å selge flere dekk. 1
The Avatar Skrevet i går, 08:27 Skrevet i går, 08:27 Trulss skrev (På 1.8.2025 den 18.30): Som sagt så stopper min bil på 15 meter - den får ikke ytterligere 15 meter bremselengde ved feil dekk. Er det noe du ikke forstår her? 15 meters bremselengde tilsvarer hard oppbremsing frå ei fart på 55 km/t under atterhald om gode dekk på tørr asfalt. Merk at dersom du skal stoppe på 15 meter så må du også rekne inn reaksjonstida som tilseier at du kan ikkje køyre fortare enn 35 km/t om du skal kunne klare å stoppe for ei uventa hindring 15 meter framfor bilen. Type dekk, lufttrykk, og mønster påvirker bremselengda. Dyre dekk er generelt mykje betre enn billige dekk, men ikkje alle gode dekk er like gode til alle køyreforhold. Dekk med liten mønsterdybde vil typisk ha stor kontaktflate mot underlaget noko som sikrer god friksjon på tørr asfalt, men slike dekk er typisk dårlege mot vannplaning. Vinterdekk og for så vidt såkalla heilårsdekk har typisk djupe mønster for at vatn og snø skal kunne ledast vekk og gi mest mogleg gummi mot underlaget under slike forhold, ulempen er at ved sommarføre der det ikkje er behov for slike djupe mønster så er det mykje av dekkets overflate som berre er i kontakt med luft. Dette gjer at slike dekk har mykje mindre friksjon på tørt underlag. Det er fysisk umogleg å lage dekk som har gummi med perfekte eigenskapar under alle forhold enten asfaltens overflate har temperatur på -30 til +60. Slike heilårsdekk er alltid eit kompromiss og gir i beste fall middels køyreeigenskapar under alle forhold. Dei dekka som blir solgt som heilårsdekk er produsert for bruk på sørlegare breddegrader der frost er mindre vanleg slik at det er akseptabelt å være litt dårlegare skodd akkurat dei døgna det er kvitt på bakken sett opp mot kostnaden ved å sette på dedikerte dekk for dei to vekene i året det er behov for betre dekk. Prisen ein betalar for å ikkje ha eigne vinterdekk er at mesteparten av året så køyrer ein rundt med dekk som medfører større bremselengde enn kva ein kunne hatt med dedikerte sommardekk. Om ein er bevist på ulempane med heilårsdekk så går det fint å køyre på heilårsdekk i enkelte geografiske områder i Norge. Merk då at det ikkje er snakk om piggfrie vinteredekk som fungerer veldig dårleg når temperaturen blir høg. Den generelle tommelfingerregelen er at heilårsdekk kan nyttast der det er færre enn 10 døgn med temperaturar under 7 grader eller snødekte vegar, og der det ikkje er vanleg med snøvær. Bur du langs kysten der hovudvegane er svarte heile året så kan du bruke heilårsdekk om du berre køyrer lokalt, men då vil du være for dårleg skodd dei dagane i året der det er skikkelig kaldt eller om du treng å køyre opp i høgda der det er vesentleg kaldare.
Trulss Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden Cascada81 skrev (På 4.8.2025 den 11.12): Jeg har mitt eget anekdotiske eksempel: Kjøpte en bil for en del år siden med påmonterte helårsdekk, hadde gått i en annen landsdel med noe annet klima. Jeg tenkte, dette er ikke optimalt, men går sikkert bra. En kald høstdag, da jeg kjørte på tilsynelatende tørr asfalt, kjørte jeg gjennom et område hvor sola ikke treffer like godt, og mistet veigrepet på alle dekkene. Jeg trådde inn clutchen og rattet for harde livet, og greide mirakuløst nok å holde bilen på veien. En 80-sone, og heldigvis alene på veien, men var et par hundre meter uten kontroll. Man kan alltids spørre om jeg kjørte etter forholdende og slik, men var helt normal kjøring på en litt svingete veistrekning. Til tross for noe stram økonomi, var det første jeg gjorde å kjøpe nye dekk. Det gikk jo bra der og da, men var jo også en god porsjon flaks i det hele. Og man trenger heldigvis ikke en stygg ulykke for å lære. Jeg har forresten heller ikke hatt bruk for sikkerhetsbelte de siste 20 årene i betydningen vært involvert i en trafikkulykke, men vil ikke anbefale noen å sitte på eller kjøre bil uten sikkerhetsbelte. Selv biler med testvinnerdekk kjører av veien når man plutselig treffer på is. Det ville jo vært ille om man kom med superdupervinterdekk inn en varm sving hvor sola har stekt hele dagen også. Rundt påsketider kan det være ille.
Dubious Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Helårsdekk er bra nok for de som ikke er avhengig av bilen og bor der det saltes, eller er lite trafikk. Sist vinter så kan jeg telle på en hånd hvor mange dager en burde hatt vinterdekk. 1
Kone Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Trulss skrev (1 time siden): Selv biler med testvinnerdekk kjører av veien når man plutselig treffer på is. Det ville jo vært ille om man kom med superdupervinterdekk inn en varm sving hvor sola har stekt hele dagen også. Rundt påsketider kan det være ille. Du trenger ikke demonstrere dine fraværende dekkunskaper noe mer nå, tror alle her nå har skjønt det. 2
Kone Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Dubious skrev (1 time siden): Helårsdekk er bra nok for de som ikke er avhengig av bilen og bor der det saltes, eller er lite trafikk. Sist vinter så kan jeg telle på en hånd hvor mange dager en burde hatt vinterdekk. Problemet er at den dagen man virkelig trenger å ha riktige dekk på bilen, så er det for sent. Da hjelper det lite at man har kjørt i x antall år med flaks. Du utsetter også andre for potensiell fare ved å kjøre på slike dekk året rundt. Det er faktisk ikke noe å diskutere egentlig. 1 1
Trulss Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden Kone skrev (9 minutter siden): Problemet er at den dagen man virkelig trenger å ha riktige dekk på bilen, så er det for sent. Da hjelper det lite at man har kjørt i x antall år med flaks. Du utsetter også andre for potensiell fare ved å kjøre på slike dekk året rundt. Det er faktisk ikke noe å diskutere egentlig. Den dagen man virkelig trenger det burde man ikke kjøre en eldre bil heller. Man kan ikke alltid ha det nyeste og beste, forstår du ikke det? Men du har vist total manglende forståelse for dette til nå og trenger ikke bevise det ytterligere.
Kone Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) Trulss skrev (24 minutter siden): Den dagen man virkelig trenger det burde man ikke kjøre en eldre bil heller. Man kan ikke alltid ha det nyeste og beste, forstår du ikke det? Men du har vist total manglende forståelse for dette til nå og trenger ikke bevise det ytterligere. Skjønner du ikke hva som diskuteres eller hva feiler det deg? Det handler ikke om å ha det nyeste og beste, men RIKTIGE dekk til årstida. Derfor kjører man ikke på vinterdekk på sommeren. Men greit, enten forstår du ikke dette, ellers så er du bare en kverrulant. Endret 21 timer siden av Kone 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå