Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Strømtapper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
SpecialForce skrev (3 timer siden):

Hvis du måler spenning på batteriet ditt mens du tar ut en og en sikring så kan du ofte feilsøke deg frem til hvilke komponenter i bilen som tapper batteriet for strøm. 
 

En del gode råd kan innhentes her f.eks: https://www.diskusjon.no/topic/1425645-l%C3%B8st-noe-stjeler-str%C3%B8m-n%C3%A5r-bilen-er-av/

Kanskje, men det er ikkje sikkert forbruket er høgt nok til å gje utslag på spenninga. Har du eit multimeter kan du måle straum frå batteriet i staden for og så ta ut ein og ein sikring.

  • Liker 1
Skrevet

Sjekk alt av kupelys at det er skrudd av. Også lys i bagasjerom. Det kan også være krypstrøm, eller relè som har hengt seg opp og gir strøm til noe konstant. Feilsøking på elektrisk er ikke det enkleste, kan ta lang tid. Men amperemeter eller tangampere meter som måler mens man napper ut 1 og 1 sikring er nok beste tipset du vil få. 

Skrevet

Har du et noenlunde følsomt multimeter kan du også måle spenningsfallet på sikringene og se om noen skiller seg ut. Da slipper du å nappe ut alle sikringene én etter én.

Det viktigste er at bilen er i "deep sleep". Alle dører/luker må være lukket og det kan ta opp til flere minutter før alle moduler har gått i sleep-mode. For å måle dette må man som regel måle strømmen direkte fra batteriet.

Skrevet

Jeg ville startet med å sjekke at dynamo lader batteriet når motoren er på. Med et ok ladet batteri så skal spenningen (målt med multimeter) når motoren går på tomgang være ca 14,4V. Jeg antar egentlig at dette ikke er noe problem siden du ikke nevner noe om varsellamper for lading under kjøring, men er uansett greit og raskt å sjekke ut. Typisk 5-minutters-sjekk hvis man har et multimeter tilgjengelig. 

Hvis TS ikke er teknisk anlagt, så er "lavthengende frukter" som tidligere nevnt kontroll av at alt av interiørbelysning slokkes når bilen er låst greit å sjekke. Samme med kjørelys på bilen forsåvidt. Sjekk også at ingen "dingser" er koblet til og stjeler strøm via sigarettenneren. 

 

Skrevet (endret)
Gro A. N. Thorvaldsen skrev (18 timer siden):

Jeg har kjøpt en Toyota Rav 4 2008-mod, men i de siste par mnd kommer jeg til flatt batteri ca hver 3-dje dag. Helt håpløst. Har kjøpt nytt batteri, men fortsetter bare. Noen som har lik erfaring, å har funnet ut hva som skjer?

Er det lenge siden bilen ble kjøpt? Var feilen med at batteri ladet seg ut der helt fra du kjøpte den, eller har det oppstått i løpet av tiden du har eid den?

Ved kjøp kan det være grunn til å reklamere om "Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand."

Nå vil det ikke være direkte uventet at feil kan oppstå på en 17 år gammel bil. Har feilen vore der fra du kjøpte bilen kan det være grunnlag til å reklamere.

Ved at strømtrekk virker å være til stede hele tiden og tapper ned batteri i løpet av 3 dager bør det være enklere å finne årsaken. Enhet som bruker strøm må omsette energien i varme eller bevegelse. Bevegelse lager gjerne lyd, eksempelvis en vifte eller pumpe som går.

Sjekk også om det er komponenter som er varmere enn omgivelsene. IR kamera kan benyttes for å sjekke. Som ellers omtalt i tråden, lys, eller at bilen ikke "sovner" kan føre til det trekkes strøm. Disse komponenter vil utvikle litt varme.

Viktig å kontrollere at batteriet lades som det skal, samt batteri som stadig tappes ned mister kapasitet.

Etter det jeg har funnet er startbatteri til Rav 4 2008 ca 60 - 70 Ah. Et strømtrekk på 0,5 A x 70 timer (3 døgn) blir 36 Ah som trolig vil gjøre bilen ikke starter. 0,5 A x 12 V = 6 Watt, der strømtrekk kan være mindre.

Ingen løsning, men en måte å "omgå problemet på" i tilfelle det er strøm tilgjengelig der bilen daglig parkeres er batterilader som regelmessig kobles til for å holde batteriet oppladet. Finnes hurtigkobling, som gjør det enklere å koble til batterilader. Løser ikke problemet om bilen står parkert annet sted over litt tid.

https://www.thansen.no/verktoy-forbruk/batterilader-og-jumpstartere/batteriladere/ctek-comfort-indicator-eyelet-m8/n1405367/pn920376/

https://www.thansen.no/verktoy-forbruk/batterilader-og-jumpstartere/batteriladere/ctek-mxs-3.8amp-12v-batterilader/n1405367/pn13220

Gro A. N. Thorvaldsen skrev (51 minutter siden):

Har dratt ut sigarettenner og DAB-radio som ikke funker, men det hjalp ikke. Skal prøve de andre triksene dere har tipset om. Må vel ordne meg med et multimeter🤔 Tusen takk😊

Det er smart å ta ut enheter som er uoriginalt. Var DAB radio koblet til via sigarettenner, eller på annet vis?

At radio ikke fungerer kan være feil på enheten, ikke riktig tilkoblet antenne, eller det må gjøres kanalsøk.

Endret av toralfb
Skrevet

Som andre her skriver kan slike ting kan være dørsensorer som ikke fungerer, slik bilen tror de er åpne når de er lukket. Om dette f.eks gjelder bagasjeromsluken, kan det stå på lys der inne som du ikke ser. En annen "usual suspect" et uorginal bilstereo, gps enheter og lignende.

Skrevet

Det nye batteriet kan ha blitt gåent allerede da de ikke tåler å lades helt ut. Om man er litt handy kan det være lurt å gå over med litt 5-56 og løsne enkelte "åpenbare" og lett synlige ledninger. Jordingsfeil eller noe slikt er hva jeg tenker. Har ellers hørt at nyere RAV og C-HR også har dette problemet med flatt batteri, men nå er jo din en 2008 modell hvor problemet nylig har oppstått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...