Gå til innhold

innfører krav om gentest før friidretts-VM i september

Mr.M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutes ago, Salvesen. said:

slik det har blitt tenker jeg denne gentestingen er på sin plass

"Slik det har blitt?"

Har du noen eksempler på at de reglene som har vært praktisert innen friidretten de siste 5 årene ikke er gode nok til å forhindre at "uvanlige kvinner" får konkurrere mot "biologiske kvinner"?

• Liker 1
Skrevet
nebrewfoz skrev (9 minutter siden):

Du har selv skildret den her på forumet, så jeg baserer meg ikke på annet på det.

aha, my bad. Tar det tilbake og erstatter med god hukommelse :)

Skrevet (endret)
nebrewfoz skrev (49 minutter siden):

Kan du gi noen eksempler på noen slike "uvanlige" fra friidretten de siste 5 årene?

Boksing i det minste.. De tre på pallen 800 meter finner jeg ikke..  Men de passer ikke med rosa kjole de heller..

8BBA4DBF-99B7-44B1-8BD2-6C4C180A1C42.jpeg

Endret av Sovna
Skrevet
nebrewfoz skrev (7 minutter siden):

"Slik det har blitt?"

Har du noen eksempler på at de reglene som har vært praktisert innen friidretten de siste 5 årene ikke er gode nok til å forhindre at "uvanlige kvinner" får konkurrere mot "biologiske kvinner"?

Det har jo vært mange eksempler de siste årene innenfor kvinneidretten der dette har blitt tatt opp. Så jeg tenker det er like greit å få på plass en test som gjør det vanskligere å jukse på denne måten. 

Mener på ett av eksemplene var en "mann" i Australia? eller noe slikt. Som drev med løping? Det var en mann som knuste noen folk i løping iallefall. Også har vi jo sett svømming, boksing og sikkert langt mer jeg glemmer i farten. 

Hadde det vært en omstendelig prosess så hadde jeg ikke vært like positiv, men en enkel spytt prøve? er jo ikke noe å ta på vei for tenker jeg. Og om det er videre tvil kan en jo alltids ta ny test under strengere oppfølgning eller random tester slik de tok han blod doping fyren på sykkel osv. 

Jeg sliter med å se veldig negative ting med dette her, foruten noen følelser satt i spill hos mødre. Men det opplever en jo daglig..

Skrevet
23 minutes ago, nebrewfoz said:

"Slik det har blitt?"

Jag förstår inte vad det är du egentligen vill. Vad är problemet med de nya reglerna?

Ska man verkligen behöva se alla idrotter individuellt och inte bruke erfaringsgrundlaget fra andra idrotter för att få till bra regler?

Förövrigt är det ju också friidrettsforbundet som har lagt ned tid och resurser på att ändra reglerna och jag antar att de tycker att det var något man borde göra.  

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, fredrik2 said:

Ska man verkligen behöva se alla idrotter individuellt och inte bruke erfaringsgrundlaget fra andra idrotter för att få till bra regler?

Ja, jeg synes så absolutt at man skal se alle idretter individuelt. Det er jo mange idretter der menn og kvinner (inkl. "uvanlige kvinner") kan konkurrere på like vilkår (dvs. der fysisk styrke og hurtighet betyr lite). I noen tilfeller er det heller ikke egne mann- og kvinne-klasser. 

Da blir det bare et overkompliserende byrakrati ut av det, med de potensielle feil som kan oppstå der. 
(Jeg mener, dataregistreringsfeil er noe som skjer alle steder der data registreres.)

• Liker 2
Skrevet

Men vad är det som du faktiskt är imot? Tycker du undviker det hela tiden och kommer med rätt konstiga vinklingar och undviker vad jag och andra skriver.

2 minutes ago, nebrewfoz said:

Ja, jeg synes så absolutt at man skal se alle idretter individuelt. Det er jo mange idretter der menn og kvinner (inkl. "uvanlige kvinner") kan konkurrere på like vilkår (dvs. der fysisk styrke og hurtighet betyr lite). I noen tilfeller er det heller ikke egne mann- og kvinne-klasser. 

Detta er faktiskt väldigt få idretter. Finns faktiskt väldigt få idretter, om ens noen, der kvinner oftast vinner över men. 

Tycker också att det borde varit tydligt att jag menade idretter som boksing och svømming eftersom de de senaste åren har haft problem med kvinner med dsd respektive transkvinner och de har kommit upp i tråden flera gånger. Disse idrettene er självklart jämförbara med friidrett angående vem som ska få delta i kvinneklassen. 

Tycker bara det blir så meningslöst hvis man ikke ska kunna använda sig av vad som sker i andra jämföra idretter når man lagar regler. 

Ser ikke heller poängen med att vänta till problemet nok en gang kommer för att då handskas med det. Är ju bättre att en kvinna med dsd får veta det når hon är 17 istället för att det blir en diskussion i OL kvalet når hon er 23. Eller som i simningen, ha regler för transkvinner som man sen ändrar när en transkvinne börjar vinna. 

• Liker 1
Skrevet

Ein ting er at det skal være rettferdig, men om konkurransane skal være meir enn eit nisjeprodukt så må det være av interesse for publikum.
Ein kan heilt sikkert innføre handicap også i friidretten der dei beste utøvarane må konkurrere med sekk på ryggen slik at alle spring nøyaktig like fort og vi får foto finish nesten kvar gong. Men det er ikkje særleg spennande for publikum at dei best trente skal tyngast ned fordi det er "urettferdig" at dei har naturleg anlegg for å springe fort.

Heile poenget med å sjå på kvinneidrett er jo å sjå kven som er dei beste kvinnene, så fort ein slepper til mannfolk og utøvarar som har beinprotserer som er optimalisert for fart og påstår at det er urettferdig at nokon ikkje får stille til start, ja då forsvinn også mykje av spenninga.
Det kan være av ein viss interesse å sjå rare ting som om Ussain Bolt kan slå ein middels familiebil i 100 meter sprint, men det er underholdning for heilt spesielt interesserte. 

Skrevet
11 minutes ago, fredrik2 said:

Detta er faktiskt väldigt få idretter. Finns faktiskt väldigt få idretter, om ens noen, der kvinner oftast vinner över men. 

Jeg skrev ikke "idretter der kvinner oftest vinner over menn". Jeg skrev "idretter der menn og kvinner kan konkurrere på like vilkår". For eksempel fekting og bueskyting. Og rallycross.

Jeg tror ikke man vil "avsløre" flere "uvanlige kvinner" i friidretten ved å innføre denne gentestingen, men det vil vel tiden vise.

• Liker 1
Skrevet
fredrik2 skrev (På 2.8.2025 den 15.14):

Alla 3 medajörerna på 800 m i Rio hade ikke klarat denna testen och minst en av dem er biologisk far nu. 

Semenya har ikke blitt biologisk far.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
12 minutes ago, nebrewfoz said:

Jeg skrev ikke "idretter der kvinner oftest vinner over menn". Jeg skrev "idretter der menn og kvinner kan konkurrere på like vilkår". For eksempel fekting og bueskyting. Og rallycross.

Det råder nog delade meningar om kvinner och menn faktiskt deltar på lika villkor i de. Skulle nog ikke bli många kvinnliga medaljører hvis det var sammanslagna klasser.

Skrevet
2 minutes ago, fredrik2 said:

Det råder nog delade meningar om kvinner och menn faktiskt deltar på lika villkor i de. Skulle nog ikke bli många kvinnliga medaljører hvis det var sammanslagna klasser.

"Like vilkår" er ikke det samme som "menn og kvinner vinner like ofte".

Landsskytterstevnet 2025 avvikles i disse dager. Det er flest menn som deltar, og flest menn som vinner, men det forhindrer ikke at kvinner av og til vinner konkurransen om å bli årets "Skytterkonge".

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
3 minutes ago, ^fmj said:

Nei, tror du har blitt offer for en eller annen konspirasjonsteori.

Det er vel ingen tvil om at det hovedsaklig er "anti-trans"-aktivister som driver dette kjøret, og da bør man ikke bli overrasket om faktagrunnlaget er noget svakt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 minutes ago, ^fmj said:

Nei, tror du har blitt offer for en eller annen konspirasjonsteori.

Ok, sökte lite. Möjligt att det stämmer att hon inte har det. 

Men är det en konspirationsteori att hon ikke har en livmoder eller att hon har testiklar också? 

Skrevet
2 minutes ago, nebrewfoz said:

"Like vilkår" er ikke det samme som "menn og kvinner vinner like ofte".

Borde vel faktiskt vara det. Tycker det borde vara fler kvinnliga i topp än vad det är nu i alla fall hvis de fysiska förutsättningar faktiskt var lika.

3 minutes ago, nebrewfoz said:

Det er vel ingen tvil om at det hovedsaklig er "anti-trans"-aktivister som driver dette kjøret, og da bør man ikke bli overrasket om faktagrunnlaget er noget svakt.

Ok, det förklarar alla meningslösa inlägg du kommit med. Du er en slags trans aktivist alltså. 

Er det något annat fel i fakta grundlaget jag har kommit med? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...