Zepticon Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Men det er jo urelevant hva 225/45-17 koster når TS skal ha 235/55-17 som er en ganske ukurrant dimmensjon og dermed ikke er utsatt for noe særlig konkuranse, og det produseres så få at de ikke får mye volum heller. 1
Kone Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Trulss skrev (43 minutter siden): Selvsagt er det noe som heter helårsdekk, de har vært solgt i alle år. Om jeg kjører i 50 km/t så er vel kanskje total bremselengde 15 meter så det at den øker med ytterligere 15 meter tyder på at du kanskje aldri har kjørt bil i det hele tatt? Fordelen er særlig stor med helårsdekk på vinterføre fordi man bytter dekk oftere og har nyere gummi. Nei, det er det ikke. Det du refererer til er piggfrie vinterdekk som ikke har noe på sommerføre å gjøre. Når du i tillegg kjøper det billigste du finner så har du dekk som er dårlig også på vinteren. Fortell meg gjerne hva slags merke "helårsdekk" du kjøper, regner med dette er jalla kina dekk? Sitat Betydelig redusert bremselengde En av de viktigste egenskapene til et sommerdekk er kort bremselengde i varmt vær. Piggfrie vinterdekk har 20 prosent lengre bremsestrekning på våt asfalt i varmegrader, enn sommerdekk. Hvis det er seks varmegrader ute og du kjører i 80 km/t, gir dette hele 12,5 meter lengre bremsestrekning enn ved bruk av sommerdekk. Holder du en fart på 50 km/t i 20 varmegrader, vil bilen din havne hele 14,5 meter lengre foran en bil som bremser på sommerdekk. Disse meterne kan være forskjellen på liv og død. Les også: Når må jeg bytte til sommerdekk? Våt asfalt er vinterdekkets verste fiende Piggfrie vinterdekk konstrueres på en helt annen måte enn sommerdekk. Der gummien på vinterdekk er myk selv i svært kalde temperaturer, er sommerdekk laget av gummi som i utgangspunktet er hardere, slik at den blir perfekt myk til varme julidager. Da sier det seg selv at en gummiblanding laget for å være myk i 15 minusgrader vil bli altfor myk på sommerføre. Å kjøre med vinterdekk i sommerhalvåret vil derfor øke risikoen for vannplaning betraktelig. Vinterdekk er spesielt utviklet for maksimalt grep på is, snø og sørpe, og vil reagere på et vått sommerføre ved å gi deg dårligere veigrep. Les også: Slik kan fremtidens dekk se ut Dårlig veigrep også på tørt føre Dersom du dropper å bytte til sommerdekk, vil du også oppleve at bilens kjøreegenskaper reduseres, selv på tørt føre. På grunn av gummien mykes opp som et resultat av varme temperaturer, har piggfrie vinterdekk dårligere veigrep og sidestabilitet. Mønsterdybden vil slites ned og det vil være lett å miste kontroll over bilen i en skarp sving, ved en brå unnamanøver eller uventet stans i trafikken. Dårligere veigrep og vanskeligheter med å manøvrere bilen, uansett vær, vil gjøre at du utsetter både deg selv og veiens øvrige trafikanter for unødvendig stor risiko. Endret 13 timer siden av Kone
Svein M Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Om 235/55 R17 er det standard på bilen, så er kanskje 225/55 R17 et alternativ. Eksempel på 235 dekk: https://www.prisjakt.no/product.php?p=8355392
Trulss Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Kone skrev (20 minutter siden): Nei, det er det ikke. Det du refererer til er piggfrie vinterdekk som ikke har noe på sommerføre å gjøre. Når du i tillegg kjøper det billigste du finner så har du dekk som er dårlig også på vinteren. Fortell meg gjerne hva slags merke "helårsdekk" du kjøper, regner med dette er jalla kina dekk? Nei, jeg refererer til helårsdekk. Det bare uvitende med dårlig kunnskap som ikke har kjennskap til slike dekk. Det sagt, så er piggfrie vinterdekk også helt fine på sommerføre. Testen du viser til er ikke reell og tallene stemmer overhodet ikke med virkeligheten. Slike tester er ofte bestilt og viser ønsket resultat.
Habla Møberg Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Trulss skrev (3 minutter siden): Nei, jeg refererer til helårsdekk. Det bare uvitende med dårlig kunnskap som ikke har kjennskap til slike dekk. Det sagt, så er piggfrie vinterdekk også helt fine på sommerføre. Testen du viser til er ikke reell og tallene stemmer overhodet ikke med virkeligheten. Slike tester er ofte bestilt og viser ønsket resultat. Det du sier her viser at det er du som mangler kunnskap. Det har aldri vært laget et helårsdekk. Derimot er det noen kreative dekkforhandlere som har kommet opp med uttrykket, når de fant noen dekk som er dårlig både på vinter og sommer. For å gjøre det enkelt: Et dekk som både fungerer trygt på en varm sommerdag og en kald vinterdag er ennå ikke oppfunnet. Om du mener å vite bedre, vis meg det. Alle dekk er oppgitt med både hardhet og mønstertype, og diverse andre merkinger. Enda er det ikke laget et merke som viser at et dekk er egnet for både kaldt og varmt vær. Nettopp fordi det aldri er blitt laget. Per idag er det lovlig å kjøre piggfrie vinterdekk også om sommeren. I og med at ALLE slike dekk har ekstremt dårlig egenskaper for kjøring på en varm sommerdag, er det foreslått å innføre forbud mot å bruke piggfrie vinterdekk i sommerhalvåret. Slike uttalelser du kommer med viser jo med all tydelighet at et slikt forbud i aller høyeste grad trengs. At du betviler den testen som er lenket viser jo b are at du ikke har forstått alvoret. 6
Kone Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Trulss skrev (12 minutter siden): Nei, jeg refererer til helårsdekk. Det bare uvitende med dårlig kunnskap som ikke har kjennskap til slike dekk. Det sagt, så er piggfrie vinterdekk også helt fine på sommerføre. Testen du viser til er ikke reell og tallene stemmer overhodet ikke med virkeligheten. Slike tester er ofte bestilt og viser ønsket resultat. Det du skriver her viser bare at du mangler fullstendig kunnskap om dekk. 1
Zepticon Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Trulss skrev (6 minutter siden): Det sagt, så er piggfrie vinterdekk også helt fine på sommerføre. Testen du viser til er ikke reell og tallene stemmer overhodet ikke med virkeligheten. Slike tester er ofte bestilt og viser ønsket resultat. Nei, det er de ikke. Det du sier her er bare tull. NAF har testet og funnet at det er en vesentlig forskjell. Nokian, vinterdekkenes testvinner de siste 10 årene, er mye dårligere på sommerøfre enn selv de aller biligste kinadekkene. Videre er det snakk om nordiske vinterdekk, som har en annen blanding enn vinterdekkene fra tyskland og i europa ellers. 1
Svein M Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Når det nevnes helårsdekk så er en type slike All-Season Tires: https://alltyretests.com/best-all-season-tires/ En annen mulighet er å bruke europa type vinterdekk (ikke nordiske). Eller noen piggfrie som ikke er for myke. Ellers så er jeg enig at problemet er at det blir dårlig både for sommer og vinter. Endret 12 timer siden av Svein M 1
Habla Møberg Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Svein M skrev (Akkurat nå): Når det nevnes helårsdekk så er en type slike All-Season Tires: https://alltyretests.com/best-all-season-tires/ En annen mulighet er å bruke europa type (ikke nordiske). Ellers så er jeg enig at problemet er at det blir dårlig både for sommer og vinter. Ja, slike dekk finnes, og de er designet for Europa og Nord-Amerika, og denslags. Det er heldigvis ingen seriøse aktører som har sagt at dette er egnet for norske forhold. Ingen tester har vist det heller, tvert imot det motsatte. Men en dekkbransje som dri.. 10-0 oppi sikkerhet selger slikt bare for å selge. Tydligvis går jo enkelte fremdeles på limpinnen. Har folk i min egen familie som i ramme alvor mener at piggfrie all-season-dekk er god knall året rundt (bor på vestlandet). Stort sett gubber som fanden ikke har opplevd å måtte bråbremse eller svinge unna et dyr eller et barn. "Eg kjører bare til butikken likevel". Geniale argumenter. urk. "Tilgi dem, for de vet ikke bedre". 😉
Trulss Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Kone skrev (25 minutter siden): Det du skriver her viser bare at du mangler fullstendig kunnskap om dekk. Zepticon skrev (25 minutter siden): Nei, det er de ikke. Det du sier her er bare tull. NAF har testet og funnet at det er en vesentlig forskjell. Nokian, vinterdekkenes testvinner de siste 10 årene, er mye dårligere på sommerøfre enn selv de aller biligste kinadekkene. Videre er det snakk om nordiske vinterdekk, som har en annen blanding enn vinterdekkene fra tyskland og i europa ellers. Habla Møberg skrev (29 minutter siden): Det du sier her viser at det er du som mangler kunnskap. Det har aldri vært laget et helårsdekk. Derimot er det noen kreative dekkforhandlere som har kommet opp med uttrykket, når de fant noen dekk som er dårlig både på vinter og sommer. For å gjøre det enkelt: Et dekk som både fungerer trygt på en varm sommerdag og en kald vinterdag er ennå ikke oppfunnet. Om du mener å vite bedre, vis meg det. Alle dekk er oppgitt med både hardhet og mønstertype, og diverse andre merkinger. Enda er det ikke laget et merke som viser at et dekk er egnet for både kaldt og varmt vær. Nettopp fordi det aldri er blitt laget. Per idag er det lovlig å kjøre piggfrie vinterdekk også om sommeren. I og med at ALLE slike dekk har ekstremt dårlig egenskaper for kjøring på en varm sommerdag, er det foreslått å innføre forbud mot å bruke piggfrie vinterdekk i sommerhalvåret. Slike uttalelser du kommer med viser jo med all tydelighet at et slikt forbud i aller høyeste grad trengs. At du betviler den testen som er lenket viser jo b are at du ikke har forstått alvoret. Det finnes termperaturer som er midt i mellom vinter og sommer. Meg bekjent leveres nye og dyre bilmerker i dag med helårsdekk. Det er nok mange som ikke følger helt med i timen eller viser evne til å forstå at noe midt i mellom ofte er det beste.
Habla Møberg Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Trulss skrev (1 minutt siden): Det finnes termperaturer som er midt i mellom vinter og sommer. Meg bekjent leveres nye og dyre bilmerker i dag med helårsdekk. Det er nok mange som ikke følger helt med i timen eller viser evne til å forstå at noe midt i mellom ofte er det beste. Volvo har prøvd seg med å levere nye biler med "helårsdekk". Så har de fått kjeft fra en unison dekkbransje og bilbransje, og såvidt jeg vet sluttet med det tullet også. De ville aldri gjort dette da de var Svensk-eid, for å si det slik. Fortell meg gjerne hvilke andre bilmerker som leverer helårsdekk, så skal du få svar.
freedomseeker Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Kjøpte noen general dekk på thansen til en meget god pris, er et nederlandsk merke men selve dekkene er produsert i Kina. Ganske godt fornøyd, har opplevd at kina dekk kan være ganske dårlige på vått føre men disse er det faktisk ganske godt grep i.
Trulss Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden freedomseeker skrev (40 minutter siden): Kjøpte noen general dekk på thansen til en meget god pris, er et nederlandsk merke men selve dekkene er produsert i Kina. Ganske godt fornøyd, har opplevd at kina dekk kan være ganske dårlige på vått føre men disse er det faktisk ganske godt grep i. Jeg kjøpte Imperal helårsdekk, de er også ganske ok ved fornuftig kjøring (om man følger fartsgrensene). Dyre dekk synes jeg ikke er verdt pengene da jeg var misfornøyd med mine Nokian vinterdekk og knapt merkbart bedre enn noe annet.
Trulss Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Habla Møberg skrev (52 minutter siden): Volvo har prøvd seg med å levere nye biler med "helårsdekk". Så har de fått kjeft fra en unison dekkbransje og bilbransje, og såvidt jeg vet sluttet med det tullet også. De ville aldri gjort dette da de var Svensk-eid, for å si det slik. Fortell meg gjerne hvilke andre bilmerker som leverer helårsdekk, så skal du få svar. Selvsagt mener dekkbransjen dette. Hva hadde du forventet?
barfoo Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 1 hour ago, Kone said: Det du skriver her viser bare at du mangler fullstendig kunnskap om dekk. Det er modus operandi for denne brukaren - alt som konkluderer på anna vis er feil, uavhengig av argumentasjon. Det ser vi veldig tydeleg her; test blir avfeid som feil uten argumentasjon eller grunn. 2 1
Trulss Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) barfoo skrev (59 minutter siden): Det er modus operandi for denne brukaren - alt som konkluderer på anna vis er feil, uavhengig av argumentasjon. Det ser vi veldig tydeleg her; test blir avfeid som feil uten argumentasjon eller grunn. Som sagt så stopper min bil på 15 meter - den får ikke ytterligere 15 meter bremselengde ved feil dekk. Er det noe du ikke forstår her? Kan også nevne at jeg ville valgt andre dekk om jeg kjørte på andre typer vinnterveier, men på motorvei rundt Oslo trenger man ikke de beste dekkene. Kan nevne i samme slengen at jeg heller ikke trenger de beste bilene, mobilene.... Dekkbransjen mener selvsagt det de tjener mest penger på. Rart å måtte forsvare et slikt argument. Endret 10 timer siden av Trulss
barfoo Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 1 hour ago, Trulss said: Dekkbransjen mener selvsagt det de tjener mest penger på. Rart å måtte forsvare et slikt argument. Testane er ikkje utførte av dekkbransjen, men uavhengige organisasjoner som NAF. 2
Kakkelfant Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Kjøpte meg akkurat Linglong comfortmaster kina ræl fra skruvat, 600 kroner dekket og de sitter som en klegg på veien, men bråker litt. Myke og fine når de kom, så ikke gammel kvalitet. Fint og billig for en bil som bare skal vare 4 år til (mens jeg sparer til ny)
BadCat Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Kjøreegenskapene blir kraftig redusert med billige dekk. Det er ikke verdt det. Kjøp dekk som har gode tester eller omtaler, ikke etter lav pris. Dette påvirker hver tur med bilen i årevis.
Smule8o Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 15 hours ago, Trulss said: Ja, og en stor fordel er at man kan kjøpe nye dekk dobbelt så ofte. Gammel gummi duger ikke. Husker jeg hadde noen Kelly vinterdekk en gang i tiden, de var steinharde og ble aldri utslitt. Michelin helårsdekk er dårligere sommerdekk enn de dårligste kinadekk: https://www.naf.no/bilhold/dekk/sommerdekktest-2024 Men som vinterdekk er de bare skikkelig dårlige: https://www.naf.no/bilhold/dekk/vinterdekktest-2024
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå