Lyncs Skrevet 1. august Skrevet 1. august Jeg har hatt noen sommerdekk liggende ubrukt i 8 år og tilsammen er de vel 15 år gamle inkl den tiden de ble brukt. Kan jeg ta sjansen på å sette dem på bilen eller bør jeg bytte til nye?
Habla Møberg Skrevet 1. august Skrevet 1. august Vel, de KAN være lovlige å bruke ifølge lovteksten, men særlig intelligent er det ikke. Selvom dekk kan vare lenge om de lagres korrekt er 15 år det samme som "bakelitt", altså farlig glatte dekk. Nye dekk trenger ikke koste en nyre, så sant du handler på "rette steder" og får dekkverksted til å montere de for deg. Selv de kjipeste Kina-dekkene vil være mye tryggere enn 15 år gamle dekk.
Zepticon Skrevet 1. august Skrevet 1. august Lyncs skrev (5 minutter siden): Jeg har hatt noen sommerdekk liggende ubrukt i 8 år og tilsammen er de vel 15 år gamle inkl den tiden de ble brukt. Kan jeg ta sjansen på å sette dem på bilen eller bør jeg bytte til nye? Jeg ville ikke sjangset på så gamle dekk nei om de er lagret "perfekt" kan de være gode, men sansynligheten for at de er dårlige er stor.
Pop Skrevet 1. august Skrevet 1. august 15 år? Holder du deg under 30km/t burde det gå bra. Skal det gå fortere enn det håper jeg ikke det er mine unger du skal bremse for. Syv sesonger med bruk er vel sagt å være max. Så kommer lagringen din, som skal være på et mørkt sted, rett temp osv.
Sinvano Skrevet 1. august Skrevet 1. august Det beste er å bytte de. Kjedelig om du havner i en hendelse og det kan straffe seg med dårlige dekk.
bzzlink Skrevet 1. august Skrevet 1. august Se etter skader som utbulinger, rifter og mikrosprekker i gummien. Jeg ville testet bremselengden på vått og tørt. Om den er grei, så går det helt fint. Så lenge du ikke kjører mil etter mil i 130 km/t, og bremselengden er grei, så ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter. Har det slike skader, så bytt med en gang.
The Avatar Skrevet 1. august Skrevet 1. august På generell basis så vil eg anbefale deg å bytte dekka, det er stor sannsynlegheit for at dekka har blitt harde og mista mykje av friksjonen sjølv om mønsterdybden er grei. Det kan likevel variere ein del utifrå korleis dekka har blitt brukt dei 7 åra dei vart brukt, kva kvalitet det er på dekka, og ikkje minst korleis dekka har blitt oppbevart dei siste 8 åra. Eit anna moment er også korleis bilen skal brukast. Det er stor forskjell om dette er ein bil som du omtrent berre bruker i tettbygde strøk der det er 50 sone eller om du skal køyre mykje på landevegar i høg hastigheit. Om du velger å bruke dekka så er det viktig at du heile tida er bevist på at du har dårlege dekk og at du avpasser køyringa deretter både når det gjeld fart og avstand til bilen foran. Sikkert unødvendig å presisere men det er særleg viktig med fartsavpassing i svingar og stadar der det er pårekneleg at du fort må bremse opp til dømes på grunn av fotgjengarar eller dyr i vegbana.
barfoo Skrevet 4. august Skrevet 4. august 3 minutes ago, Dubious said: Veteranbiler kjøres ofte på 30 år gamle dekk. Er det? Har inntrykk av at dei fleste bytter etter 5-6 år, med mindre det er showbiler som blir kjørt veldig kort og i lav hastighet.
The Avatar Skrevet 4. august Skrevet 4. august Dubious skrev (3 minutter siden): Veteranbiler kjøres ofte på 30 år gamle dekk. Veteranbilar køyres ofte også i maks 40 km/t på søndagar med finvær. Det er ikkje så mange veteranbilar som rullar på vegane så det er relativt få ulykker med veteranbilar, men når det fyrst skjer så bruker det å gå veldig galt. Er fleire eksempel på at kræsj med veteranbil fører til dødsulykke, som no tidlegare i sommar: https://www.eikernytt.no/2025/06/12/frigivelse-av-navn-etter-trafikkulykke-i-hokksund/ Det er sjølvsagt ikkje alltid at det er dekka som er årsaken til ulykka, men dei som køyrer veteranbil på gamle dekk er veldig klar over risikoen og tilpassar køyringa si deretter.
Habla Møberg Skrevet 4. august Skrevet 4. august Dubious skrev (8 minutter siden): Veteranbiler kjøres ofte på 30 år gamle dekk. Det har jeg ikke sett på mange veteraner som faktisk kjøres. Men noen få er det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå