Gå til innhold

Aker har signert milliardavtale om bygging av KI-fabrikk i Narvik

Sjørøver

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nedward skrev (19 minutter siden):

Til punkt 2: Det er en forferdelig måte å måle noe som helst annet enn antall ansatte og energibehov. Øk strømforbruket uten å ansette noen, så har du plutselig god KPI? Det gir ikke mening, med mindre Hydro (eller aluminiumsproduksjon) har et konstant energibehov pr. tonn produsert. Dog vil ikke dette måltallet ta høyde for nyvinninger som øker virkningsgraden. Synes det hørtes lite intuitivt og merkelig ut.

I "min" bransje måler vi oss på hvor mye energi (og vann) som kreves for å produsere en gitt mengde produkt. Mindre er selvsagt bedre. Skulle tro at TFLOPS/MWh er en god KPI for et slikt datasenter - ikke årsverk/MWh. Årsverk/TFLOPS kan gi mening.

Det vesentlige er at jeg tviler på at et slikt datasenter kommer til å prestere dårlig på slike KPIer etter dagens standard. Så det eneste som er vesentlig er absolutt energibehov - og det er som påpekt langt innenfor hva som er tilgjengelig av overskudd i landsdelen.

For Hydro aluminium så er det et ganske konstant tall på produksjon per kWh og teknologien er så optimert fra før at det ikke er lite realistisk potensiale for videre optimering. De siste 50 år er teknologien optimert fra rundt 14 til 12 kWh per kg aluminium. Men ovnene har en økonomisk levetid på mange tiår og det er ikke lønnsomt å skifte de ut før de er utslitte.

Poenget med resten er vel egentlig at vi bør se på behovet for sysselsetting og behovet for å verdiskape med krafta som separate ting. Norge har svært lav arbeidsledighet så det kan være kontraproduktivt (kostnadsdrivende i form av lønnsgallopp) om man bygger for mange arbeidsplasser. Det er derfor Norge er et av verdens mest lønnsomme land å automatisere og robotisere i. Men vi har mye kraft og vil bruke den på en måte som skaper mest mulig verdier for landet.

Jeg savner fortsatt at Norge gjør en grundig strategisk analyse av hvilken strategi som er best for landet og innbyggerne.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (5 timer siden):

For Hydro aluminium så er det et ganske konstant tall på produksjon per kWh og teknologien er så optimert fra før at det ikke er lite realistisk potensiale for videre optimering. De siste 50 år er teknologien optimert fra rundt 14 til 12 kWh per kg aluminium. Men ovnene har en økonomisk levetid på mange tiår og det er ikke lønnsomt å skifte de ut før de er utslitte.

Poenget med resten er vel egentlig at vi bør se på behovet for sysselsetting og behovet for å verdiskape med krafta som separate ting. Norge har svært lav arbeidsledighet så det kan være kontraproduktivt (kostnadsdrivende i form av lønnsgallopp) om man bygger for mange arbeidsplasser. Det er derfor Norge er et av verdens mest lønnsomme land å automatisere og robotisere i. Men vi har mye kraft og vil bruke den på en måte som skaper mest mulig verdier for landet.

Jeg savner fortsatt at Norge gjør en grundig strategisk analyse av hvilken strategi som er best for landet og innbyggerne.

Mon tro om ikke litt KI kan avhjelpe den analysejobben. Uansett utfall vil trolig ideologi påvirke resultatet. Rekkefølgen blir fort hva som er best for sittende regjering, EU, andre interesser, landet og innbyggerne.

Skrevet
obygda skrev (4 timer siden):

Maskinparken skrives vel fort ned til 0 vil jeg vel anta...Videre så forskjellsbehandles norske eiere vs utenlandske..noen formueskatt på dette blir det jo ikke......

Janei... Det er fastsatte regler for avskrivning, en bedrift kan ikke velge hvor fort realaktiva skal avskrives. Jeg hadde faktisk ikke fått med meg at den såkalte maskinskatten ble vedtatt avviklet i 2017. Så det er eiendomsskatt man står igjen med. 

Skrevet

Jeg ser diskusjonen som går i tråden, men jeg får fortsatt ikke tak på hva vinkan regne med å tjene selv på dette datasenteret. Greit nok at Aker er inne, men så fremt eierne i hovedsak er utenlandske og ‘salget’ av regne kraft i seg selv antagelig ikke skattlegges i Norge, hva ut over salg av strøm og mindre summer til etablering, vedlikehold og et svært begrenset antall norske ansatte er set ‘vi’ tjener? 

Jeg har lettere for å forstå hva vi tjener på effektivisering hos et delvis statlig eid norsk selskap som produserer og har base i Norge. Utenlandske ‘regnesentraler’ sliter jeg oppriktig mer med, men jeg antar det må være noe jeg ikke ser?

Skrevet (endret)
herzeleid skrev (20 minutter siden):

Jeg ser diskusjonen som går i tråden, men jeg får fortsatt ikke tak på hva vinkan regne med å tjene selv på dette datasenteret. Greit nok at Aker er inne, men så fremt eierne i hovedsak er utenlandske og ‘salget’ av regne kraft i seg selv antagelig ikke skattlegges i Norge, hva ut over salg av strøm og mindre summer til etablering, vedlikehold og et svært begrenset antall norske ansatte er set ‘vi’ tjener? 

Jeg har lettere for å forstå hva vi tjener på effektivisering hos et delvis statlig eid norsk selskap som produserer og har base i Norge. Utenlandske ‘regnesentraler’ sliter jeg oppriktig mer med, men jeg antar det må være noe jeg ikke ser?

Bortsett fra det du nevner, så er det noen ringvirkninger i forhold til FDV-tjenester under normal drift, eiendomsskatt og selskapsskatt (jeg tar det  for gitt at et norsk selskap eier bygningen og leier den ut). Dog er jeg usikker på den selskapsskatten, for jeg tar det for gitt at noen investorer utenfor riksgrensen stiller med risikokapital som blir lånt ut (med betydelig rente) til det norsk-registrerte selskapet som eier bygget.

Jeg registrerer dog at Aker fikk reservert 230 MW til ammoniakkfabrikken. Nå er prosjektet skrinlagt og utfra det jeg leser, så er dem ute av køen, men var det kanskje for den effekten som overskrider 230 MW (dem søkte om 600 MW). Men: Datasenteret krever 230 MW. Er det slik at Aker beholdt reservasjonen og i praksis selger sin plass i køen? Jeg er ikke helt sikker på om jeg synes det er rett. Det virker sannsynlig med tanke på at oppstart er i 2026 allerede.

Endret av Nedward
Skrevet
herzeleid skrev (3 minutter siden):

Svaret er nesten ingenting - er bare å se på hva slike datasentere har gitt i faste arbeidsplasser der de allerede er etablert. Det blir litt aktivitet i forbindelse med bygging - deretter vil selskapet fokusere på å redusere sine egne driftskostnader. Dette gjør alle bedrifter. Og å drifte et datasenter krever ikke mange personer ansatt. Det er heller ingen sammenheng mellom at datasenteret etableres i Norge og hvor kompetansen for å utvikle AI faktisk jobber. Dette blir i bunn og grunn en "stikkontakt" for å koble seg til billig norsk kraft. Deretter vil det sikkert bli store diskusjoner omkring eiendomsskatt. Men spørsmålet her er vel hvordan man skal verdifastsette en serverhall.  Den såkalte maskinskatten er avviklet som nevnt over her :

https://foyen.no/aktuelt/statsbudsjettet-dramatiske-endringsforslag-i-eiendomsskatten/

Det er skrevet ulike kronikker om verdien av datasentere - f.eks denne :

image.thumb.png.cd6707f27a3ad85af0e0f4e051665623.png

image.thumb.png.299cfa962f04893dfac5b59c35d6b4e8.png

Kilde https://www.dn.no/innlegg/google/datasentre/kraft/ranet-i-skien/2-1-1600650

Meta sin etablering i sverige - gikk ikke helt slik man drømte om:

Gimage.thumb.png.94e2b40acce457bcd876e65210413b59.png

I dag er det vel ca 350 personer der - om man tar med vaktselskaper som går vakt der oppe.

Det argumenteres jo ofte i media om at det vil skape så mange arbeidsplasser - men realiteten viser jo at dette ikke skjer. Og de arbeidsplassene som skapes er ikke høyteknologiske med krav til høy kompetanse. Som regel er det teknikere,vaktmestere og vaktselskaper. Ved behov kjøper man elektrotjenester hos lokale elektrikere - men i bunn og grunn er det ikke store behovet. Dersom parken skal settes opp med ny hardware kommer gjerne personer fra det fjerne utland og gjør jobben. Jeg har dessverre litt kjennskap til hvordan det foregår da jeg har sett det med egne øyne....

Nei - det er nok mye luftslott som presenteres i media når man snakker om slike datasentere.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
pølsemaker skrev (4 timer siden):
Simen1 skrev (9 timer siden):

Mon tro om ikke litt KI kan avhjelpe den analysejobben. Uansett utfall vil trolig ideologi påvirke resultatet. Rekkefølgen blir fort hva som er best for sittende regjering, EU, andre interesser, landet og innbyggerne.

Språkmodeller som ChatGPT, eller hjerneproteser som jeg kaller det, er gode på finne på ord for å bygge sammenhengende setninger, men de er kronisk dårlige på å gjøre strategiske analyser, forskning, logikk osv. Det er helt avgjørende med ekte intelligens for å slikt analysearbeid.

Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

image.thumb.png.cd6707f27a3ad85af0e0f4e051665623.png

Jeg skjønte den der sammenligningen måtte komme før eller siden. Husk at Narvik ligger ikke i NO2. Kraftsituasjonen, effekttilgangen og -prisene er ganske annerledes oppe i Narvik enn de er nede i Skien. Dette er ikke sammenlignbart.

Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg skjønte den der sammenligningen måtte komme før eller siden. Husk at Narvik ligger ikke i NO2. Kraftsituasjonen, effekttilgangen og -prisene er ganske annerledes oppe i Narvik enn de er nede i Skien. Dette er ikke sammenlignbart.

Jeg vet at det er ulike utgangspunkt mhp kraftbalansen.  Men jeg vet litt og annet om hvor lite konkurranse det er i Nord og hvor bratt budkurvene kan gi kobling sør over...bare vent..

Skrevet
13 hours ago, freedomseeker said:

Og hva får Norge igjen for dette?

Høyere strømpriser som vil komme det norske folk til gode gjennom..... ett eller annet. Høyere kommunale avgifter kanskje. Eller nedlagte sykehus og skoler.

Skrevet
Sitat

Fabrikk

Hva er egentlig grunnen til denne semantikk-kritikken? Ser man for seg en 1900-talls fabrikk med mange skråstilte tak med glass på ene siden, en høy pipe og fysiske produkter som kommer ut på den ene siden?

Med datateknologiens og internettets framgang så har vi fått et stadig større verdensmarked for digitale produkter og tjenester. Snakkes disse bevisst ned fordi de ikke er fysiske varer? Er det derfor noen reagerer når man kaller dette for en fabrikk?

Skrevet

Om vi ser bort ifra at det er misvisende å kalle dette en fabrikk.

Ja det er en investering i infrastruktur for ett datasenter.

Men som flere nevner avtaler rundt hva dette konkret vil bety i form av skatter til Norge for bruk av våre ressurser og en ting jeg merket meg; 65 annsatte....

Vi snakker ikke om en ny by med innbyggere som bidrar til Norsk økonomi på noen måte her akkurat.

En fabrikk med 65 annsatte; otherwise knows as a hacker group? Som da skal fortsette som før med systemer, komponenter etc fra gode gamle pålitelige USA....

Ja vi trenger investering i Norsk / Europeisk satsing på KI og mye annet når det kommer til både "IT" (men imo er det HARDWARE vi trenger lokale fabrikker til).

Vi trenger lokal satsing på både utvikling, produksjon og ikke minst drift av lokal Europeisk "IT".

Og imo begynner det med at vi holder det klart hva de respektive delene i den "kabalen" faktisk er; Dette er ett DATASENTER med komponenter kjøpt off the shelf fra USA.

Denne artikkelen bærer preg av at de som skriver forsøker å putte leppestift på en gris og kalle det en fotomodell.

I stedet for å selge grisen for hva den er verdt, og la leppestiften komme til bedre nytte andre steder hvor den hører hjemme.

Om dette hadde vært en fabrikk som nå i første omgang skulle produsere nvidia / arm chips - flott. Men dette blir bare imo for dumt å forsøke å kysse som om det er en fotomodell.

Skrevet

Gitt antall journalister som trodde de skulle produsere databrikker, så er det kanskje lurt å beholde litt presisjon i terminologien.

En rørleggerforretning er jo ikke en rørfabrikk selv om de produserer nødvendige rør-relaterte tjenester.

Skrevet
Simen1 skrev (13 timer siden):

Sier du at vi ikke får betalt for ..

- tomta

- strømmen

- sikkerhetsvakta

- bygningsarbeidere

- byggematerialer

Noen "vi" får sikkert det.
Men hva har det med saken å gjøre?

Skrevet (endret)
Nedward skrev (4 timer siden):

Bortsett fra det du nevner, så er det noen ringvirkninger i forhold til FDV-tjenester under normal drift, eiendomsskatt og selskapsskatt (jeg tar det  for gitt at et norsk selskap eier bygningen og leier den ut). Dog er jeg usikker på den selskapsskatten, for jeg tar det for gitt at noen investorer utenfor riksgrensen stiller med risikokapital som blir lånt ut (med betydelig rente) til det norsk-registrerte selskapet som eier bygget.

Spørsmålet er hva den aktuelle kommunen (Narvik) får igjen for å tillate bygging av et utenlandsk datasenter som selvsagt vil få en gunstig fastprisavtale på strøm?
For dem er det revnende likegyldig hva en allerede søkkrik stat og Røkke får inn. (Røkke har raidet Nord-Norge før).

De blir nå fratatt den muligheten de hadde til å skape arbeidsplasser som kommer dem til gode.
Innbyggerne i Narvik blir fraranet arvesølvet sitt (vannkraften) for knapper og glansbilder. Ikke det en gang.
Min antagelse er at de heller vil sitte igjen med utgifter, avfall og forurensning i fjorden.

Endret av Neptun1
Skrevet
sedsberg skrev (13 minutter siden):

Utenlandske selskap: "Vi kan gi dere 30.000 arbeidsplasser!"

(Blir ca. 50)

Norske nisser: "Nære nok."

Blir vel snarere en håndfull vaskejobber til et firma med utenlandske arbeidere.

Skrevet

Datasenter produserer svært mykje varme, er det planer om å bruke denne i fjernvarmeanlegg for Narvik? Eller går kjølevarmen til kråka?

Skrevet
HF- skrev (7 minutter siden):

Datasenter produserer svært mykje varme, er det planer om å bruke denne i fjernvarmeanlegg for Narvik? Eller går kjølevarmen til kråka?

Kjølevann - i fjorden.

• Liker 1
Skrevet
HF- skrev (13 minutter siden):

Tviler på det vil bli investert noe for å håndtere det til boligoppvarming - det er for lange avstander og investeringen vil nok være dyr med tanke på antall kunder...Men det kanskje kan finnes andre løsninger der annen industri kan gjøre seg nytte av overskuddsvarmen..Vi får avvente å se på hva slags planer som kommer - men enig at å kaste bort overskuddsvarmen er idiotisk. Forventer at alt skal kjøles med vann........

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...