Gjest c8ef6...202 Skrevet onsdag kl 22:35 Skrevet onsdag kl 22:35 Noen som har alarm fra Verisure? Vi har alarm koblet opp til sentral i en bolig vi leier i forhold til innbrudd/ brann. Verisure påstår de kan se oss når alarmen går, og har tenkt på om de automatisk kan koble opp camera når de vil? Hva med huseier? Det er flere camera i huset. Anonymous poster hash: c8ef6...202
mobile999 Skrevet i går, 00:14 Skrevet i går, 00:14 Verisure har app og web løsning. Man kan se kamerafeeden dersom man har tilgang der. Huseier kan ha tilgang. Verisure ansatte som har tilgang (det er ikke mange) kan se kamerafeeden, men de skal jo ikke gjøre det uten at alarmen har gått.
The Avatar Skrevet i går, 06:45 Skrevet i går, 06:45 mobile999 skrev (6 timer siden): Verisure ansatte som har tilgang (det er ikke mange) kan se kamerafeeden, men de skal jo ikke gjøre det uten at alarmen har gått. Noko som er bra for personvernet, men mindre bra for sikkerheita når vakta ikkje logger seg inn på kamerafeeden før vekteren har komt fram. Eg skal ikkje påstå at det er eit utbreidd problem, men det har skjedd før at verdifull tid har gått tapt ved at ein ikkje bruker kameraet til å raskare få klarheit i at det er noko reelt på gang. Når det gjeld utleiers tilgang så må du rekne med at utleigar har full tilgang. Verisure på sine sider viser berre til at kunden må sette seg inn i gjeldande lover og regler og lenker til eit dokument som mellom anna seier at ein skal ivareta personvernet ved utleige og at ein i slike tilfeller er underlagt GDPR regelverket. Tilsvarande står det at ein bør unngå å overvåke toaletter og liknande rom der folk har spesiell forventning til probatliv. Eg finn ingenting som tilseier at Verisure tek ansvar for kvar kameraene blir montert, så om huseiger vil ha muligheit til å overvåke leigetakaren eller eigne gjestars dobesøk så ser det ut som at Verisure kjem til å montere kamera på dei romma som huseigar peiker på. Eg kan heller ikkje sjå at Verisure har ei løysing frå å unnta enkelte kamera, tvert imot så skryt Verisure av at huseigar får full kontroll i appen.
AndersT2 Skrevet i går, 07:00 Skrevet i går, 07:00 Med Verisure så kan man gå inn i appen og hente opp bilde. Så husverten kan gjøre det hvis det er de som eier den. Verisure sitter ikke å kikker på feeden, de gjør det kun hvis alarmen går. Detektoren sender ikke bilder. Den tar bare ett bilde når den blir spurt om det, ellers ville batteriet måtte skiftes hele tiden. Selv har jeg Sector Alarm, og der får man ikke hentet bilde fra kamera hvis alarmen ikke er satt på. Så kan ikke hente bilde hvis alarmen er av så vidt jeg husker. Trådstarter det er bare å be husverten til å fjerne eller bytte til uten kamera. Det er kun krav til kamera hos dem som ser der selve sentalen står. Ikke ellers. Jeg hadde 2 detektorer når jeg hadde Verisure, og kun den som så sentralen som hadde kamera, den andre som var i stua var uten. Det fine med kamera er at hvis brannalarmen går, så følger de med for å se om det er røyk eller ikke, så sender de brannvesenet før vekter er på plassen for å sjekke hvis de ser røyk på bildene.
Gjest c8ef6...202 Skrevet i går, 08:00 Skrevet i går, 08:00 Oi, nå ble jeg faktisk fysisk dårlig! Var ikke kalrnover at han hadde tilgang. Vi har kamera montert ut mot bad, og går ofte frem og tilbake mellom rommene. Dette har ikke vi blitt informert om. Har vi ikke noe vi skulle sagt i forbindelse med overvåkning? Anonymous poster hash: c8ef6...202
AndersT2 Skrevet i går, 08:30 Skrevet i går, 08:30 Gjest c8ef6...202 skrev (23 minutter siden): Oi, nå ble jeg faktisk fysisk dårlig! Var ikke kalrnover at han hadde tilgang. Vi har kamera montert ut mot bad, og går ofte frem og tilbake mellom rommene. Dette har ikke vi blitt informert om. Har vi ikke noe vi skulle sagt i forbindelse med overvåkning? Anonymous poster hash: c8ef6...202 Jo selvfølgelig, det er ikke lov uten at leieboer vet om det. Husk de ser bare bilde når de spør om det, så hvis du går naken foran der mellom rommene, så skal de greier å trykke for det med akkurat der og da. Samt det er ikke alle som har alarm som greier å hente inn bilde, da de ikke kjenner til funksjonen. Men jeg hadde ikke godtatt det. Spørsmålet er hvorfor er det innbruddsalarm i utleieboligen? Den burte vært flyttet til utenfor utleiedelen, hvis det er dør fra utleiedel og inn i hovedhuset. Da kan den døren alarmeres. Selve branndetektorene er det greit å ha, de varsler da for hele huset, noe som er bra. De skal ikke ha kamera. Du kan henge noe over detektoren, men du må som regel 30-50 cm unna selve detektoren, ellers så går sabotasjealarmen på den, da de som regel har deteksjon for at noe henges foran. Hvis du henger opp noe foran, og de kommer til deg med at den er dekke til, uten at de har vært i leiligheten, så vet du at de kikker på kamera.
barfoo Skrevet i går, 08:37 Skrevet i går, 08:37 6 minutes ago, AndersT2 said: Jo selvfølgelig, det er ikke lov uten at leieboer vet om det. Det er neppe lovleg å kameraovervake utleigebustad sjølv om du informerer om det. 1 1
MrL Skrevet i går, 08:41 Skrevet i går, 08:41 (endret) Hadde aldri hatt kamera hos Verisure https://www.dagbladet.no/nyheter/delte-nakenbilder-av-kundene-1/75742651 Endret i går, 08:42 av MrL 1
toralfb Skrevet i går, 08:45 Skrevet i går, 08:45 Finnes det ikke flere varianter av dektorer fra Verisure? Noen av dem filmer / tar bilder kun i alarmsituasjoner. Andre varianter kan gi video direkte. Trådstarter bør ta kontakt med huseier og avklare typen kamera som er installert hvem som har tilgang til kamera.
The Avatar Skrevet i går, 08:45 Skrevet i går, 08:45 Eg får håpe at Verisure har rydda opp, men sikkerheita er aldri sterkare enn det svakaste leddet https://www.dagbladet.no/nyheter/delte-nakenbilder-av-kundene-1/75742651 Min personlege meining er at faren for brot på personvernet er større enn fordelen ein har gjennom å la vekterselskapet kameraovervåke leilegheita. Eg har ikkje nokon prinsipiell motstand mot overvåkingskamera, men eg vil ikkje ha overvåkinga via eit vaktselskap. Eg er klar over at alt som er tilgjengeleg via app over internett er utsatt for datainnbrot, men å la til dømes Verisure ha adminstratortilgang ligg utanfor min komfortsone. Med private overvåkingskamera så er det ikkje verre enn at dersom innbrotsalarmen går så kan eg sjølv logge inn for å sjekke kameraet og då melde frå vidare til vektaren som er på veg. Eg kan ikkje sjå for meg mange tilfeller der eg både ikkje er heime og heller ikkje har tilgang til å logge meg på systemet via mobiltelefonen. Kan sjølvsagt være akkurat i det eg sitt på flyet med mobilen i flymodus, men det skal ein del til at eg får innbrot akkurat då. Og skulle tjuvane slå til akkurat i det eg går ombord i flyet så er jo vektaren på veg uansett. Min påstand er at vektarselskapet selg inn overvåkingskamera fordi dei tener ekstra mykje på å også levere kameraer til kundane sine, samtidig som at det gir vekterselskapet muligheit til å ha fleire kundar utan å auke talet på vektarar som kan rykke ut sidan dei med kamera kan avklare unødige alarmar og dermed spare seg ei utrykking. Utan kamera så må vektarselskapet sende vekter uansett, med kamera så kan vektarselskapet stoppe alarmen og la være å rykke ut fordi det ser ut som at er OK på skjermen.
Jobs Skrevet i går, 09:09 Skrevet i går, 09:09 Alarmselskapene må snarest gå over til og bruke kabel mellom komponenter da det selges jammere i kina som gjør at alarmen ikke slår ut. Dette har allerede skjedd i Norge,jeg var vel en av de første som opplevde dette.
Woff Skrevet i går, 11:00 Skrevet i går, 11:00 Jobs skrev (1 time siden): Alarmselskapene må snarest gå over til og bruke kabel mellom komponenter Du har helt rett i at signalene lar seg 'jamme', men da utløses det en alarm på at jamming pågår! Jeg har jobbet for Securitas i mange år og holdt på med overvåking, alarm og adgangskontroll. Når jeg sluttet så 'tok' jeg med meg et alarmanlegg som jeg har nå og som er aktivt, men jeg tok meg tid til å sette opp kablede detektorer som ikke lar seg jamme. I tillegg har jeg utskilt alle bildefunksjonene til egne kamera som kun jeg har tilgang til.. (Nei, jeg er ikke 'kunde' hos de.)
kittycat Skrevet i går, 11:08 Skrevet i går, 11:08 vi har verisure og er fornøyd med den, alarmen har bare gått en gang og da ringte verisure og sa at dem så en katt der og at den var den som hadde utløst alarmen og at alt var bra med katten vår
Jobs Skrevet i går, 11:12 Skrevet i går, 11:12 Woff skrev (10 minutter siden): Du har helt rett i at signalene lar seg 'jamme', men da utløses det en alarm på at jamming pågår! Jeg har jobbet for Securitas i mange år og holdt på med overvåking, alarm og adgangskontroll. Når jeg sluttet så 'tok' jeg med meg et alarmanlegg som jeg har nå og som er aktivt, men jeg tok meg tid til å sette opp kablede detektorer som ikke lar seg jamme. I tillegg har jeg utskilt alle bildefunksjonene til egne kamera som kun jeg har tilgang til.. (Nei, jeg er ikke 'kunde' hos de.) Ja men det er ikke alle alarmselskaper som har like god teknologi til og avsløre jammer. https://www.latimes.com/california/story/2024-03-06/lapd-warns-about-wi-fi-jamming-methods-for-thieves-to-disable-home-security-systems
Woff Skrevet i går, 12:17 Skrevet i går, 12:17 (endret) Jobs skrev (1 time siden): Ja men det er ikke alle alarmselskaper som har like god teknologi til og avsløre jammer. Dette er regulert av de som konstruerer og er ansvarlige for utstyret og de får ikke godkjent utstyr som ikke klarer jobben. Veldig greit at det ADVARES mot jamming, men du skal være helt trygg på at dette fungerer. Men som nevnt har jeg valgt å ha kablede detektorer da jeg ikke liker batteridrift på detektorene først og fremst men også at de ikke så lett blir forstyrret av annet utstyr, være seg jamming eller annet. Alarmselskapene her i landet følger regelverket (nei, de tør nok ikke avvike dette) så dette skal være rimelig trygt! I tillegg er vel det svakeste punktet selve overføringen av alarmen, den går normalt på en mobiltelefon-enhet som selvsagt lar seg jamme, men med den konsekvensen at alarmmottak skal få beskjed. De alarmsentralene som skal benyttes til verdier / større sikkerhet har som regel minst to overføringsveier med overvåking.. Endret i går, 12:22 av Woff
Runar Skrevet i går, 12:28 Skrevet i går, 12:28 AndersT2 skrev (3 timer siden): Du kan henge noe over detektoren, men du må som regel 30-50 cm unna selve detektoren, ellers så går sabotasjealarmen på den, da de som regel har deteksjon for at noe henges foran. Hvis du henger opp noe foran, og de kommer til deg med at den er dekke til, uten at de har vært i leiligheten, så vet du at de kikker på kamera. Bekjente av meg har alarm fra Verisure, og fikk levert de nyeste detektorene med innebygget kamera. De har dog ikke kamera inkludert i abonnementet. Løsningen der var at montørene teipet over kameralinsen med sort teip, helt inntil linsen.
Jobs Skrevet i går, 12:37 Skrevet i går, 12:37 Woff skrev (18 minutter siden): Dette er regulert av de som konstruerer og er ansvarlige for utstyret og de får ikke godkjent utstyr som ikke klarer jobben. Veldig greit at det ADVARES mot jamming, men du skal være helt trygg på at dette fungerer. Men som nevnt har jeg valgt å ha kablede detektorer da jeg ikke liker batteridrift på detektorene først og fremst men også at de ikke så lett blir forstyrret av annet utstyr, være seg jamming eller annet. Alarmselskapene her i landet følger regelverket (nei, de tør nok ikke avvike dette) så dette skal være rimelig trygt! I tillegg er vel det svakeste punktet selve overføringen av alarmen, den går normalt på en mobiltelefon-enhet som selvsagt lar seg jamme, men med den konsekvensen at alarmmottak skal få beskjed. De alarmsentralene som skal benyttes til verdier / større sikkerhet har som regel minst to overføringsveier med overvåking.. Nei dette tror jeg ikke noe på,og du har sett disse linkene jeg har lagt ut i en annen tråd jeg har startet. https://www.oblad.no/innbruddsserie-i-distriktet-alarmsvikt-gir-tyvene-fritt-spillerom/s/5-68-1599118
Woff Skrevet i går, 12:46 Skrevet i går, 12:46 Jobs skrev (3 minutter siden): Nei dette tror jeg ikke noe på Hva du tror på er helt forskjellig fra hva jeg vet, jeg kan nok dette bedre enn onkel politi også, det har vært jobben min de siste 20 årene. Siden jeg ikke er 100 % oppdatert på enkle boligalarmer så skal jeg ikke påstå at de følger regelverket, men hvis et seriøst selskap bruker dårlige produkter / defekt utstyr så skyte de seg selv, noe som du vet er dumt! ☺️ (Jeg har en Vanderbilt SPC 5300 alarmsentral hvis du ønsker å sjekke data på denne! Denne er vel noe av det bedre du får for penger i dag.)
Jobs Skrevet i går, 12:56 Skrevet i går, 12:56 Woff skrev (2 minutter siden): men hvis et seriøst selskap bruker dårlige produkter / defekt utstyr så skyte de seg selv, noe som du vet er dumt! Ja jeg hadde en av de ledende alarmselskaper i Norge, og de som har stått for skjult kriminalitet mot meg ,klarte og manipulere min alarm,og de påsto også at de hadde den beste teknologien .Kan selvfølgelig ikke se bort i fra bestikkelser i min sak, da jeg mistenker frimurerne er involvert .
Woff Skrevet i går, 13:01 Skrevet i går, 13:01 (endret) Jobs skrev (4 minutter siden): Kan selvfølgelig ikke se bort i fra bestikkelser i min sak Utro tjenere kan selvsagt forårsake store problemer som ingen sentral / utstyr kan garantere mot, men da gjelder det samme om å skyte seg selv. 😁 Jeg er i så måte glad for at jeg er den eneste som har kontroll over eget utstyr og vet at ingen klarer å gjøre noe med utstyret, være seg jamming eller sabotasje. ☺️ Men tilbake til trådstartes problem så er det både positive og negative sider ved å ha overvåking koblet sammen med alarm. Ulempen med at alarmselskapet har innsyn er noe herk, spesielt hvis DU har spradet rundt i nettoen og selskapet / utro annsatt legger ut filmsnutt av deg på nett! 😄 Endret i går, 13:05 av Woff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå