Gå til innhold

Norway Cup, barn og vold

Vokteren

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vokteren skrev (2 minutter siden):

Jeg har selv vært linjedommer og dommer i barneidrett.
Dette er et tillitsverv til oppegående som er i stand til å fronte gode idealer og roe ned de overivrige.

Hvem er det som vurderer om en person er kompetent til en slik stilling?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
frohmage skrev (1 minutt siden):

Hvem er det som vurderer om en person er kompetent til en slik stilling?

Arrangøren.
Men når arrangøren nå forsøker å feie problemet under teppet, ville jeg som linjedommer følt meg dolket i ryggen.
Det ville i så fall medført min umiddelbare utmelding fra arrangørklubben.

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (12 minutter siden):

Dette er et tillitsverv til oppegående som er i stand til å fronte gode idealer og roe ned de overivrige.

Nu vel, noen ganger var det overivrige foreldretrenere som måtte ta linjedommerjobben i mangel på folk. Dessverre var det ikke alle de som hadde så gode idealer (uten at jeg skal si noe om denne dommerens oppførsel, utenom det som kommer frem i media). 

Vokteren skrev (15 minutter siden):

På høy tid at NorwayCup-arrangørene viser at de har ryggrad og mener noe med idealene sine….

Det er jeg enig i. Både når det gjelder eventuelle situasjoner ala dommerens oppførsel som beskrevet i media, og oppførsel til person(er) fra det spanske laget. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
11 minutes ago, leticia said:

Både når det gjelder eventuelle situasjoner ala dommerens oppførsel som beskrevet i media, og oppførsel til person(er) fra det spanske laget. 

Ikke glem de norske lagene som nekter å spille mot det spanske laget, som er frikjent av turneringsledelsen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Rhabagatz skrev (Akkurat nå):

Ikke glem de norske lagene som nekter å spille mot det spanske laget, som er frikjent av turneringsledelsen.

De får vel uansett 0 poeng? Men ja, det er usportslig oppførsel. Jeg kan ikke regelverket, men er sånn usportslig oppførsel grunnlag til å bli disket fra turneringa? 

Skrevet
Boing_80 skrev (22 minutter siden):

Norway Cup er noe av sjarmen med Norge og Oslo. Den bør absolutt ikke avvikles, men bråkmakere/voldelige personer må bli kastet ut. Kan man ikke oppføre seg som folk så er det bare en vei, ut.

For de som ikke husker ideen bak Norway Cup, her kan dere lese om det:

https://norwaycup.no/om-oss/om-norway-cup/

Som tidligere nevnt i tråden, avstand mellom liv og lære begynner å bli svært lang.

På høy tid å stikke fingeren i jorda og stramme inn…..

Skrevet
Vokteren skrev (3 minutter siden):

Som tidligere nevnt i tråden, avstand mellom liv og lære begynner å bli svært lang.

På høy tid å stikke fingeren i jorda og stramme inn…..

Hvorfor det?
At det noen ganger vil være uønskede hendelser når rundt 30.000 spillere fordelt på over 2500 lag fra 35 nasjoner er i aksjon må man faktisk regne med. Er helt sikker på at de aller fleste reiser hjem med fine opplevelser.

• Liker 3
Skrevet
Jalla21 skrev (5 minutter siden):

Hvorfor det?
At det noen ganger vil være uønskede hendelser når rundt 30.000 spillere fordelt på over 2500 lag fra 35 nasjoner er i aksjon må man faktisk regne med. Er helt sikker på at de aller fleste reiser hjem med fine opplevelser.

Så slåssing, varig ødelagt helse for linjedommere og vold er noe man bare må tone ned og «regne med»?

• Liker 2
Skrevet
Vokteren skrev (1 minutt siden):

Så slåssing, varig ødelagt helse for linjedommere og vold er noe man bare må tone ned og «regne med»?

Jøss, her var man kjapt ute til å anta at noe er varig. I yrkesskadesaker (om man skulle anta at dette var Linjedommerens vanlige yrke) så venter man iallefall 12 måneder for å kunne fastslå at det ikke er mulighet for bedring... 

Skrevet
Vokteren skrev (10 minutter siden):

Tja, nå var det etter det mange vitner sier dommeren som startet med spark og slag.
Og verken du eller noen av oss andre vet noe om skaden som han har fått.

• Liker 2
Skrevet
Jalla21 skrev (2 minutter siden):

Tja, nå var det etter det mange vitner sier dommeren som startet med spark og slag.
Og verken du eller noen av oss andre vet noe om skaden som han har fått.

Offerets skader betegnes som alvorlige i tilgjengelige kilder. Skadevolder har tydeligvis ingen skader.
At en norsk dommer i 50-årene har startet slåsskampen, anser jeg som svært usannsynlig.

• Liker 2
Skrevet
Vokteren skrev (3 minutter siden):

Offerets skader betegnes som alvorlige i tilgjengelige kilder. Skadevolder har tydeligvis ingen skader.
At en norsk dommer i 50-årene har startet slåsskampen, anser jeg som svært usannsynlig.

Forsvarere skal man være veeldig skeptiske til.

De har en lemfeldig omgang med sannheten.

Skrevet
Vokteren skrev (19 minutter siden):

Jeg forholder meg til det vitner sier, og ikke til hva du tror.

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (20 minutter siden):

Barnslig oppførsel, som i all hovedsak går ut over spillerne på de protesterende lagene. 

Spillerne i den første kampen sier at de spanske spillerne oppførte seg merkelig, ufint og ikke var interessert i å spille fotball. Antar det ligger i kortene at de har gått løs på folk i gruppe, f.eks. denne linjedommeren da, om jeg skal gå utifra egen erfaring fra ungdommens fotballturneringer.

Tydelig at man er lei av Norway Cups påstander om nulltoleranse for vold, samtidig som ingenting skjer. Har vel vært mye ran, seksuell trakassering av småjenter og truende oppførsel mot voksne de siste 5-10 årene, om man skal tro det man leser i avisen.

Mange av de spanske spillerne var involvert i situasjonen, men treneren deres står å flirer og sier at "det er ên person som har gjort noe" og at han ikke har noe med laget å gjøre. Latterlig oppførsel. Er også snakk om et fotballag med voksne menn, og ikke barn.

Så kan ikke si jeg synes det er barnslig å nekte å spille mot slike motstandere når Turneringsarrangøren lar de få slå dommerne helseløse. Er varslet spillenekt på de neste to kampene også etter hva jeg forstår.

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (33 minutter siden):

Barnslig oppførsel, som i all hovedsak går ut over spillerne på de protesterende lagene. Det spanske laget kan jo bare flyte videre mot finaleseier for hvert eneste lag som nekter å møte dem. 

Herlig og forfriskende oppførsel! Som @Regenburg sier er det for å gi en beskjed til Norway cup som aldri har turt og fått ut fingeren 

• Liker 1
Skrevet
Regenburg skrev (6 minutter siden):

Tydelig at man er lei av Norway Cups påstander om nulltoleranse for vold, samtidig som ingenting skjer.

Ifølge opplysningene som har fremkommet så var det ingen av spillerne som utøvde vold. Den riktige reaksjonen måtte ha vært å nekte den personen som utøvde vold å oppholde seg på området. Nå løser den situasjonen seg foreløpig av seg selv, ettersom personen er i varetekt. 

Regenburg skrev (13 minutter siden):

Regenburg skrev (9 minutter siden):

treneren deres står å flirer og sier at "det er ên person som har gjort noe" og at han ikke har noe med laget å gjøre. Latterlig oppførsel

Enig i dette. Det er åpenbart at han hadde noe tilknytning til laget, som familiemedlem til en av spillerne.  

Regenburg skrev (13 minutter siden):

Så kan ikke si jeg synes det er barnslig å nekte å spille mot slike motstandere når Turneringsarrangøren lar de få slå dommerne helseløse. Er varslet spillenekt på de neste to kampene også etter hva jeg forstår.

Helt i orden å ha forskjellig oppfatning. Jeg syns det er en barnslig oppførsel så lenge ikke denne personen var en spiller eller trener. Jeg vil også legge til,  som nevnt lenger frem med kilder, at denne dommeren skal ha kommet springende mot ungdommene og sparket og slått etter dem, ifølge vitneforklaringer. 

Skrevet
heikis skrev (8 minutter siden):

Herlig og forfriskende oppførsel! Som @Regenburg sier er det for å gi en beskjed til Norway cup som aldri har turt og fått ut fingeren 

Hva tenker du Norway cup skal gjøre, annet enn å bortvise gjerningspersonen fra arenaen? Dette er en politisak. Skal man straffe noen (spillere på laget) for handlinger som andre utfører?

Spillerne skal selvsagt kunne føle seg trygge når de spiller ,  og hvis det har vært en kollektiv oppførsel fra hele det laget som gjør det farlig å være på banen ,  så støtter jeg de lagene som nekter å spille . Men jeg kan ikke se at det foreligger opplysninger om noe sånt foreløpig .  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...