Gå til innhold

Norway Cup, barn og vold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
6 minutes ago, Jalla21 said:

"I rest my case"

Du må gjerne opplyse oss om hvorfor en av partenes privatliv i fortiden er relevant for denne saken?

Skal vi dømme en spanjol og hans handling i dag l basert på at han kanskje en eller annen gang i fortiden gjorde noe vi ikke liker?

Da høres det ut som veldig mange i Norge i dag bør sitte bak lås og slå.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Theo343 skrev (26 minutter siden):

Ja jeg bare lurer på hvorfor han da måtte stille som meddommer i en rettsak. Dette er ikke en kar som lyver for å slippe å gå på jobb. 

Meddommere har ikke helt den samme funksjonen som jurymedlemmene i den gamle juryordningen hadde. Meddommerne blir trukket ut blant folk som har meldt seg til å stille som meddommere, så han lyver nok ikke. Jeg fant forresten denne når jeg søkte litt. Ikke helt relevant for saken, men den forteller noe om hvor urettferdig rettssystemet / meddommerordningen kan være... Meddommerne i Norge er eldre, rikere og «norskere» – det påvirker straffene – NRK Østfold – Lokale nyheter, TV og radio

Theo343 skrev (17 minutter siden):

Hvorfor er dette relevant for saken?

Det høres ikke ut som profesjonell oppførsel når man har påtatt seg et slikt verv,  og heller ikke særlig modent hvis man som 32 åring springer etter 15 års gamle jenter...  (Jeg vet ingenting om historien stemmer eller ikke, så litt dokumentasjon på det hadde vært fint @Jalla21 hvis den finnes.) 

Endret av leticia
utdyping
  • Liker 2
Skrevet
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Og det sistnevnte er nøyaktig slik det er, eller det er faktisk enda mer tiltak. Vedkommende bli pekt ut av de rundt, overvåkningskameraer blir i ettertid brukt til å finne vedkommende og vedkommende blir utestengt i x- antall kamper.  Uønsket adferd blir slått hardt ned på av arrangører (klubben) og den supportene som ikke selv er voldsidiot. 

Det er veldig bra, men allikevel sliter vi med det? Men det skjer ting, det har du rett i, og det er jeg glad for! 🙂

Skrevet
The Avatar skrev (23 minutter siden):

Eg trur likevel at politiet kan ha rett i at det er stor fare for at spanjolen reiser heim til Spania sjølv om han har meldeplikt.

Joda, ser den. Men varetekt er et unntak, og bør brukes sjeldent, mye sjeldnere enn det faktisk blir brukt i Norge i dag. 

Skrevet
trn100 skrev (4 minutter siden):

Det er veldig bra, men allikevel sliter vi med det? Men det skjer ting, det har du rett i, og det er jeg glad for! 🙂

Hvor mye sliter vi? Altså… fordi vold skjer, så betyr ikke det nødvendigvis at alle bare aksepterer det og ikke gjør noe med det.  Det eneste jeg kan love deg er at det aldri blir helt borte, ikke en gang i sjakkens verden kan jeg garantere null vold, selvom de har nulltoleranse for det der og 

Skrevet
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Hvor mye sliter vi? Altså… fordi vold skjer, så betyr ikke det nødvendigvis at alle bare aksepterer det og ikke gjør noe med det.  Det eneste jeg kan love deg er at det aldri blir helt borte, ikke en gang i sjakkens verden kan jeg garantere null vold, selvom de har nulltoleranse for det der og 

Som du sikkert har skjønt snakker jeg ike bare om fotball! 😉

Skrevet (endret)
22 minutes ago, leticia said:

Det høres ikke ut som profesjonell oppførsel, og heller ikke særlig modent hvis man som 32 åring springer etter 15 års gamle jenter...  (Jeg vet ingenting om historien stemmer eller ikke, så litt dokumentasjon på det hadde vært fint @Jalla21 hvis den finnes.) 

Igjen. Hvordan i alle dager er det relevant for denne saken? Betyr det at vi nå skal begynne å straffeforfølge alle i Norge dom har deltatt i et arrangert ekteskap? Eller er det greit hvis man har en viss bakgrunn men ikke en annen?

Skal vi dømme folk i rettsaker basert på hvor profesjonelle de ellers er på fritiden? Burde ikke da Oslos tidligere ordfører bures inne for nakenbading mens han holdt ordførervervet (Fabian Stang). Bør vi grave litt dypere i privatlivet og historikken til alle som sitter i politiske verv i Norge?  Skal vi forfølge Hadia Tajik på bakgrunn av boken "Frihet", fordi noen kan finne bildet på omslaget lite profesjonelt og upassende?

Hvis du skal begynne å dømme folk i straffesaker basert på at du ikke liker dem så er rettstaten i et realt uføre. Men som vokteren sier, så virker det nå som det er en agenda bak dette som bør holdes langt utenfor rettsapparatet og denne rettsaken.

"Han var en fyr som hadde få venner og holdt seg mye for seg selv. Han satt også for det meste bak datamaskinen når han var hjemme. Ingen av oss forstod pss på denne naboen og han virket som en asosial avviker. Dette tenker vi bør være skjerpende i forhold til saken hvor han skal ha utøvd selvforsvar mot en ungdomsgjeng i en undergang på jessheim og i dette er tiltalt for vold mot mindreårige"

Endret av Theo343
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor er det så stille om denne saken?:

https://www.nettavisen.no/sport/masseslagsmal-pa-norway-cup-tenaringer-banket-los-pa-hverandre/s/5-95-2547998

Sitat

Masseslagsmålet brøt ut mellom to mindreårige lag i en sluttspillkamp i Norway torsdag. Det viser en video Nettavisen har fått tilgang til.

Situasjonen oppsto etter at dommeren ga frispark til et av lagene. En av spillerne sparker ballen i leggen på motstanderen, og blir dyttet i brystet tilbake.

Spilleren slår deretter tre slag i retning motspilleren.

Endret av KalleKanin
Skrevet
leticia skrev (13 minutter siden):

Det høres ikke ut som profesjonell oppførsel når man har påtatt seg et slikt verv,  og heller ikke særlig modent hvis man som 32 åring springer etter 15 års gamle jenter...  (Jeg vet ingenting om historien stemmer eller ikke, så litt dokumentasjon på det hadde vært fint @Jalla21 hvis den finnes.) 

Nå har vedkommende selv gått ut i media med eget navn, og da er det selvsagt ikke problematisk å finne informasjon om vedkommende.

Som en kuriositet - https://www.vg.no/nyheter/i/xRRVaV/mystisk-frimerkedommer-er-tysk

Om jenta og det påfølgende giftemålet - https://www.seher.no/kjendis/fikk-barn-med-17-ar-eldre-fotballdommer/64377171

• Liker 1
Skrevet (endret)

Igjen. Les det forrige innkegget mitt. Vi vet jo at det hadde vært "rasisme" om noen begynte å grave i fortiden til spanjolen.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Skrevet
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Igjen. Hvordan i alle dager er det relevant for denne saken?

Hvis du ikke forstår det etter hva jeg svarte på så får du lese enda en gang.
Det var selvsagt for å underbygge svaret om hvor linjedommeren var fra, og opplysningene gjorde det mulig for vedkommende å selv søke seg frem til at vedkommende var nordmann. Kunne sikkert ha vært gjort annerledes, men vi sitter faktisk ikke i en rettsal. Så du får forholde deg til at andre har andre oppfatninger om saker og ting.

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 minutes ago, Jalla21 said:

Hvis du ikke forstår det etter hva jeg svarte på så får du lese enda en gang.
Det var selvsagt for å underbygge svaret om hvor linjedommeren var fra, og opplysningene gjorde det mulig for vedkommende å selv søke seg frem til at vedkommende var nordmann. Kunne sikkert ha vært gjort annerledes, men vi sitter faktisk ikke i en rettsal. Så du får forholde deg til at andre har andre oppfatninger om saker og ting.

Helt latterlig. Så du mener med fult alvor at en person bør dømmes på bakgrunn av om man liker ham eller ikke?

Jeg sier dette på bakgrunn av at jeg ant. selv ikke ville likt vedommende. Men at det skal ha betydning i en retrsak er idioti.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Skrevet
KalleKanin skrev (4 minutter siden):

Har sett klipp, og hvis det er riktig er det en kamp mellom giv akt fra Lindesnes og Strømsgodset fra Drammen, gutter 15. 

stygg greie, der hvis norway cup bør kaste begge lag ut. Nulltoleranse kan fint nyttes i den saken 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Theo343 skrev (18 minutter siden):

Helt latterlig. Så du mener med fult alvor at en person bør dømmes på bakgrunn av om man liker ham eller ikke?

Jeg sier dette på bakgrunn av at jeg ant. selv ikke ville likt vedommende. Men at det skal ha betydning i en retrsak er idioti.

Nå får du lese hva jeg skriver, og tillegge meg meninger som jeg ikke har.
Ha en fortsatt fin kveld.

• Liker 2
Skrevet
5 minutes ago, Jalla21 said:

Nå får du lese hva jeg skriver, og tillegge meg meninger som jeg ikke har.
Ha en fortsatt fin kveld.

Jeg så selvsagt at du svarte på hvor linjedommeren var fra. Men der du "mistet det" var når du begynte å beskrive privatlivet til personen. Ja vi har krav på meninger men å begynne med forsøk på karaktererap er kun noe som hører hjemme i et lynsjesamfunn.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Jalla21 skrev (2 timer siden):

Theo343 skrev (3 timer siden):

Hvis du skal begynne å dømme folk i straffesaker basert på at du ikke liker dem så er rettstaten i et realt uføre.

Jeg er enig, men dessverre så foregår det allerede en forskjellsbehandling i rettsalene våre, som vist tidligere i denne tråden og også nevnt i andre tråder. Ikke nødvendigvis bevisst, men det er noen ubevisste holdninger som gjør at i rettsalen hjelper det å være kvinne, etnisk norsk eller rik. 

Jalla21 skrev (2 timer siden):

Nå har vedkommende selv gått ut i media med eget navn, og da er det selvsagt ikke problematisk å finne informasjon om vedkommende.

Jeg hadde ikke fått med meg at navnet var gjort offentlig. 

Endret av leticia
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
leticia skrev (22 timer siden):

Som ventet så forkastet Høyesterett politiets anke:

Norway Cup, Vold | Høyesterett: Norway Cup-anke forkastet

Ja, det var i høyeste grad forventet at løslatelses-retten motsatte seg politiets ønske om varetekt grunnet frykt for bevisforspillelse, flukt og allmenpreventive hensyn.

Det gjør de nesten konsekvent - også i svært grove tilfeller.
Og det forteller hvordan politiet systematisk blir motarbeidet av personer som sympatiserer med voldsutøverne, aldri ofrene.
Rettsvesenet er i krise - og det må ryddes opp i.

• Liker 1
Skrevet
Just now, Neptun1 said:

Ja, det var i høyeste grad forventet at løslatelses-retten motsatte seg politiets ønske om varetekt grunnet frykt for bevisforspillelse, flukt og allmenpreventive hensyn.

Det gjør de nesten konsekvent - også i svært grove tilfeller.
Og det forteller hvordan politiet systematisk blir motarbeidet av personer som sympatiserer med voldsutøverne, aldri ofrene.
Rettsvesenet er i krise - og det må ryddes opp i.

Virkelig tragisk.

• Liker 1
Skrevet
KalleKanin skrev (18 timer siden):

Nei, si det.:hmm:

Nå har en jury i Norway Cup bestemt straffen for vold. Kr 1500 i bot til begge lag.
Visste ikke de var en rettslig instans, men straffen stemmer jo bra med reaksjonene for vold i Norge.
https://www.nettavisen.no/nyheter/slagsmal-i-norway-cup-na-har-lagene-fatt-sin-straff/s/5-95-2549549

• Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...