Gå til innhold

Norway Cup, barn og vold

Vokteren

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 minutes ago, leticia said:

Hadde vært litt interessant om du faktisk la ved en link så vi kan se hvor det kommer fra. 

Det er ikke en artikkel men generelt typiske interessekonflikter en kampvert kan havne i.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, Simen1 said:

Jeg ser hvor du forsøker å stigmatisere den oppførselen, men du tar feil. Etnisk norske nordmenn er faen meg ikke annerledes. Jeg tror tettheten av fotballidioter er temmelig lik.

Å gjøre dette til en "utlendinger mot nordmenn" greie blir selvsagt bare tull ja.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Nå virker det jo mest som en heksejakt mot den livstruende skadde dommeren etter min mening. Hadde neppe vært slik hvis gjerningsmannen var norsk. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
4 minutes ago, kremt said:

Nå virker det jo mest som en heksejakt mot den livstruende skadde dommeren etter min mening. Hadde neppe vært slik hvis gjerningsmannen var norsk. 

Tror du misforstår.

Men det er tross alt to ulike ting, å slå ned en rolig dommer og å slå ned en rabiat dommer. En annen sak er at vi ikke vet hudfargen på dommeren. Kanskje rasistene kan finne noe mer der?

Endret av Rhabagatz
  • Liker 5
Skrevet

Hva er egentlig poenget med å beskrive siktede på denne måten av VG? 

Den siktede spanjolen i 20-årene ble ført inn i rettssalen i Oslo tingrett ikledd en svart skjorte, med flere tatoveringer nedover den ene armen.

Hvilken relevans har det for saken? Er han skumlere hvis han har svart skjorte og tatoveringer? Er han mer skyldig? Skal han få strengere straff fordi han er tatovert? Tatoveringer i den aldersgruppen er svært vanlig i Spania... Blir oppgitt 🫣

Dette er også interessant, angående troverdighet. 

" Forsvarer Lunde viste også til flere andre vitneforklaringer som beskriver det samme hendelsesforløpet som kampverten." 

Jeg syns at saken skal være mest mulig opplyst. Derfor er det viktig at flest mulig vitner melder seg, slik politiet ber om. 

Jeg unnskylder på ingen måte det spanjolen har gjort,  han skal dømmes etter norsk lov. Men i norsk lov så kan straffen bli nedsatt hvis det er formildende omstendigheter. Og det virker det som at det er i denne saken. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Theo343 skrev (38 minutter siden):

Enig om hvis og hva.

Men jeg synes forklaringer om hendelsesforløpet spriker mellom himmel og jord.
https://tv.vg.no/nyheter/politiet-om-voldshendelsen-pa-norway-cup-kan-ha-alvorlige-skader?id=337964

Her forklares det at folk satt i veien for dommeren som ba de flytte seg. Dette rett etter det hadde skjedd. Dermed blir jeg ennå mer skeptisk til "kampvertens" forklaring.

Det er da flere vitner som sier det samme som "kampverten"
Vedkommende dommer hadde løpt inn blant spillerne med slag og spark. 

På et tidspunkt skal linjedommeren ha falt, uten at noen andre var involvert, ifølge kampverten.Det spanske laget skal da ha ledd av ham. Kampverten forteller videre at linjedommeren skal ha blitt rasende etter dette.

Linjedommeren skal ha løpt rett inn i flokken, sparket og slått mot de spanske ungdommene, ifølge kampverten. I retten forteller han at han var redd noen skulle bli skadet.

https://www.vg.no/nyheter/i/OoVPOw/norway-cup-siktet-fremstilles-for-varetekt

Endret av Jalla21
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Når det er så store sprik mellom forklaringer, interessekonflikter osv. så regner jeg med at både vi og retten kan få se de videoene som helt garantert finnes. Det er nesten merkelig at de ikke har dukket opp ennå...

Endret av Theo343
  • Liker 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (2 timer siden):

Jeg tipper at mannen slipper lettere unna enn Gjert Ingebrigtsen......

Ellers helt enig med deg at vold som gir varig skade må dømmes som drapsforsøk..og drapsforsøk bør dømmes som drap..Så i dette tilfelle ville jeg sagt at minstestraff burde være på linje med uaktsomt drap. Det er helt tilfeldig dersom man overlever grov vold - og når man sitter igjen med varig skade så er det grov vold. Grov vold har dessverre blitt alt for lavt straffet i dette landet. Faktisk er det vel ofte slik at dersom  man blir tatt holdene med en mobil i hendene i en bil - så dømmes det minst like hardt som fysisk grov vold.....Vi er der i dette samfunnet dessverre.....Det er ikke rart vi opplever stor frustrasjon og sinne blant befolkningen og at duster som Trump kommer til makten er ingen tilfeldighet heller. Folk er lei og kaster seg over personer med raske løsninger og hat. Man burde gjennomført en reform mhp straffenivå på tvers av ulike lovbrudd slik at man bygger trygge samfunn der frivillge kan stille opp på f.eks Norway Cup og føle at de har hele landet i ryggen og absolutt null toleranse for vold - absolutt null. Ikke trekke på skuldrene...Her ser vi fysisk vold av en helt annen dimensjon enn f.eks Gjert Ingebrigtsen ble tiltalt for...og der gikk det vel 7-8 uker i rettsalen...Hva vil skje i denne saken?

Både politi og rettsvesenet i Norge befinner seg i en dyp krise og det har de gjort lenge.
Dommere føler seg bundet av "rettspraksis" til å dømme grov vold svært mildt.
De følger ikke stortingets føringer som har langt strengere rammer for vold, ran, voldtekter og andre grove forbrytelser.
Selv om vi har et maktfordelingsprinsipp skal justiskomiteen skal påse at stortingets føringer etterfølges av domstolene.
Det gjør de jo åpenbart ikke...
Dessverre når de fleste saker ikke lengre enn til laveste instans - tingrettene som dømmer meget mildt i voldssaker.
Det som reageres strengest på i Norge er når det gjelder inntekter til staten, f.eks. skatteunndragelse.

Grov vold i fotball uten dom.
https://www.vg.no/spesial/2019/vold-i-fotballen-dommer/

(juristenes forslag til straff er svært milde og en hån mot ofrene)

Endret av Neptun1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Mandag skulle G19-laget til Fløy fra Flekkerøy møte spanske Sant Cebria, da en av dommerne i kampen ble utsatt for vold fra en tilskuer. Kampen ble utsatt til klokka 20.15 i kveld, men Fløy nektet å møte den spanske klubben. 

Vi kommer ikke til å møte dem til kampen i kveld. Vi har nulltoleranse for vold og synes ikke det er riktig at Sant Cebria får spille kampen. Det sa Fredrik Skar Manneråk, treneren til G19-laget til Fløy, til Dagbladet mandag ettermiddag.

- Guttene våre har gledet seg til Norway Cup i hele år. Dette ødelegger veldig mye av opplevelsen vår, la han til.

Virker ikke som "kampvertene" har helt kontroll.

Samtidig hevder han at laget ikke fikk noen beskjed om at Fløy ikke ville møte dem mandag kveld.

Samt

Meldal spilte kamp mot Sant Cebria søndag. Laget fra Trøndelag var heller ikke imponert over oppførselen til spanjolene. 

- De oppførte seg ufint og merkelig både under og etter kampen. Vi er interessert i å spille fotball, men de var ikke på samme plan, sier trener Trond-Olav Olsen til Dagbladet. 

Endret av Theo343
Skrevet
kremt skrev (10 minutter siden):

Det var derfor han gjorde et drapsforsøk?

Meg bekjent er ikke "kampverten" anklaget for noe som helst. Så helt idiotisk kommentar.

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (41 minutter siden):

På hvilken måte? Med å opplyse alle sider av saken? Skal ikke alt som har skjedd komme fram slik at riktig straff blir tildelt til den siktede når den tid kommer? 

Politiet opplyser om at personen er alvorlig skadd - ikke kritisk skadd, som er et ord de bruker når når det står om livet, jfr det du skriver her om livstruende skade.) 

• Liker 2
Skrevet
40 minutes ago, Rhabagatz said:

Tror du misforstår.

Men det er tross alt to ulike ting, å slå ned en rolig dommer og å slå ned en rabiat dommer. En annen sak er at vi ikke vet hudfargen på dommeren. Kanskje rasistene kan finne noe mer der?

Hvis dommeren viser seg å være mUSliM!!! vil de få nytt vann på mølla. Kanskje det var han profetens unma fyren som var dommer? 

IMG_4711.jpeg.1d7022941d4804de7d6bd30a746be4b5.jpeg

• Liker 3
Skrevet
Theo343 skrev (38 minutter siden):

Når det er så store sprik mellom forklaringer, interessekonflikter osv. så regner jeg med at både vi og retten kan få se de videoene som helt garantert finnes. Det er nesten merkelig at de ikke har dukket opp ennå...

Det er ikke nødvendigvis stort sprik mellom forklaringen du la ut fra hoveddommeren og den kampverten har. Forklaringen til hoveddommeren er bare ikke like detaljert som kampvertens slik jeg oppfatter forklaringen til hoveddommer. 

Det finnes også en god grunn til at retten ville slipper mannen løs, regner jeg med. De har flere detaljer og vitneforklaringer om hendelsesforløpet enn det vi har. 

• Liker 3
Skrevet

Møtende aktor i saken, politiadvokat Viktor Alan Brekke, sier i fengslingsmøtet at siktede gikk «langt over grensen». - Det vises til at siktede forklarer selv at fornærmede begynte å rygge vekk fra stedet før slaget kom, sier Brekke, og legger til at påtalemyndigheten fortsatt mener at unndragelsesfare er å anse som sannsynlig.

Skrevet (endret)

Hvem av kamphanene startet tumultene?

Hvordan får dere "KAN ha alvorlig skade og er sendt til undersøkelse" til å bli til livstruende skadet?

Endret av BadCat
  • Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (23 minutter siden):

Hvem av kamphanene startet tumultene?

Hvordan får dere "KAN ha alvorlig skade og er sendt til undersøkelse" til å bli til livstruende skadet?

Såvidt jeg kan se så er det bare @kremt som beskriver personen som livstruende skadet her. Muligens et innfall av fri fantasi? 

• Liker 3
Skrevet
Krig og fred skrev (58 minutter siden):

Hvis dommeren viser seg å være mUSliM!!! vil de få nytt vann på mølla. Kanskje det var han profetens unma fyren som var dommer? 

LOL 😂Du får sagt det :) 

• Liker 4
Skrevet

Nordmenn er verdensmestere i synsing. Folk er uskyldige til det foreligger dom og noen ganger da også. Ola Nordmann er tidlig ute i boden etter gapestokk og giljotin.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg ser hvor du forsøker å stigmatisere den oppførselen, men du tar feil. Etnisk norske nordmenn er faen meg ikke annerledes. Jeg tror tettheten av fotballidioter er temmelig lik.

Fotball er en klubb-basert ekkokammer-idrett der folk hauser hverandre opp. Noen mangler noen filtre og går for langt. Noen av de alt for langt.

Jeg har selv vært linjedommer og dommer i barneidrett.
Dette er et tillitsverv til oppegående som er i stand til å fronte gode idealer og roe ned de overivrige.

På høy tid at NorwayCup-arrangørene viser at de har ryggrad og mener noe med idealene sine….

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...