Salvesen. Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Hollabaloo skrev (Akkurat nå): Det jeg skrev var sarkastisk ment, men jeg kan godt forklare det i klartekst hvis det fremsto uklart: Det er til liten trøst at motorbytte på en e-tron er noe mindre arbeidskrevende enn for en fossilbil, den dagen det inntreffer for de uheldige, og spesielt for elbileiere som har blitt tutet ørene fulle fra gud og hvermann om at drivlinjen på en elbil vil være tilnærmet vedlikeholdsfri. Enda verre når icen raser pga registerreima røyk som en skiftet for noen uker siden for 30 000 og mekanikeren sier ‘not my problem’… altså, begge er usannsynlig men skjer. Jeg vet hvilken jeg ville valgt..
Salvesen. Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden agvg skrev (10 minutter siden): Så, hvor mange spesialverksteder er det for f.eks og reparere batterier, eldrivverk og elektronikk er det i Norge? Kan jo ta en sjangse og nesten ingen eller null? Selv Tesla leverer reparerte batterier og motorer… det finnes flust av slike deler utenfor Tesla også. Og vi er enda i en situasjon der elbiler er minoriteten i markedet, men dette er i sterk endring. Vi snakker trossalt om 10 år frem i tid.
Salvesen. Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden agvg skrev (23 minutter siden): Ett av problemet med nye avanserte biler er jo software, produsentene har fått ett helt uendelig utvalg av verktøy de kan bygge inn i softwaren for og forhindre f.eks bruk av brukte deler eller alternative deler. Med mindre de tvinges til og åpne opp så vil de ha full kontroll på kjøretøyet til det går i pressa. Gi ett eksempel
agvg Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Hollabaloo skrev (1 minutt siden): Det er til liten trøst at motorbytte på en e-tron er noe mindre arbeidskrevende enn for en fossilbil, den dagen det inntreffer for de uheldige, og spesielt for elbileiere som har blitt tutet ørene fulle fra gud og hvermann om at drivlinjen på en elbil vil være tilnærmet vedlikeholdsfri. Du ser også i artikkelen at det totalt sett for reparasjonen ikke er småsummer det er snakk om. Nå er jo mange elbiler designet i bildet av en fossilbil, du åpner panseret og det er nesten identisk i pakkingen som alle andre fossilbiler.
Hollabaloo Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Salvesen. skrev (1 minutt siden): Enda verre når icen raser pga registerreima røyk som en skiftet for noen uker siden for 30 000 og mekanikeren sier ‘not my problem’… altså, begge er usannsynlig men skjer. Jeg vet hvilken jeg ville valgt.. Det registerreim-eksempelet ditt er langt mer usannsynlig enn motortrøbbel med en brukt e-tron. Det tror jeg du skjønner selv også når du logger av fra pcen og reflekterer litt rundt det.
agvg Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Salvesen. skrev (3 minutter siden): Gi ett eksempel Tja, man har drevet med låsing av styreenheter mot chnummer, lite villige til og gi ut informasjon om hvordan reprogrammere elektronikken, har snakket med folk som jobber med brukte girkasser, f.eks er det ingen lek og finne ut hva som er kompatibelt med motoren osv. Man har kjøpt produktet men eier det ikke. Produsentene burde gi ut informasjon, ikke låse den bak alle former for tilgangskontroll.
agvg Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Salvesen. skrev (11 minutter siden): Selv Tesla leverer reparerte batterier og motorer… det finnes flust av slike deler utenfor Tesla også. Og vi er enda i en situasjon der elbiler er minoriteten i markedet, men dette er i sterk endring. Vi snakker trossalt om 10 år frem i tid. Ser bare at i USA og UK ser det ut til og ha dukket opp verksteder som spesialiserer seg på elbil-drivverk, Norge har jo hatt elbiler lenge og i ett volum men her er det lite av det.
Salvesen. Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden agvg skrev (15 minutter siden): Ser bare at i USA og UK ser det ut til og ha dukket opp verksteder som spesialiserer seg på elbil-drivverk, Norge har jo hatt elbiler lenge og i ett volum men her er det lite av det. ett søk på elbilverksted i google viser enormt mange verksted godkjent for å jobbe på elbil.
Salvesen. Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden agvg skrev (18 minutter siden): Tja, man har drevet med låsing av styreenheter mot chnummer, lite villige til og gi ut informasjon om hvordan reprogrammere elektronikken, har snakket med folk som jobber med brukte girkasser, f.eks er det ingen lek og finne ut hva som er kompatibelt med motoren osv. Man har kjøpt produktet men eier det ikke. Produsentene burde gi ut informasjon, ikke låse den bak alle former for tilgangskontroll. Som sagt, ett eksempel der bilen ikke virker lengre pga en kjøpte deler fra 3 part som skulle fungere. Altså at delen fungerer.
Mr.M Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Tronhjem skrev (3 timer siden): En annen faktor er at i Norge er nå godt over 90 % av nybilsalget elektriske biler. Om 10 år betyr det at det vil være bare en brøkdel av dagens antall ICE-biler på veiene. pr. 2024 var det drøyt 2 millioner registrerte bensin/diesel biler, mens det var 788 000 tusen registrerte elbiler. https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/bilparken/artikler/nysgjerrig-pa-elbiler-i-norge-se-siste-elbilstatistikk-her jeg vet ikke gj.snitt alder på fossilbilene, men vet man det, kan man evt. beregne noenlunde hvornår vi kan anta at fossil mer eller mindre er ute av statistikken. Men vil gjette det tar mer enn 10 år, kanskje 15-18 år?
Simen1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Hvorfor kjøper folk 10 år gamle biler i stedet for nye? - Pris! Hva frykter kjøpere av 10 år gamle biler? - Svært kostbare overraskelser! Hvilke drivlinjer gir størst risiko for kostbare overraskelser? - Ingenting er risikofritt, men jeg tror dødt hovedbatteri er noe slike bileiere frykter mer enn f.eks at dieselmotoren skal skjære seg. Hva med alt mulig annet avansert som kan gå i stykker på fossil/elbil? - Det er omtrent likt når man sammenligner samme ca årsmodeller og prisklasse. Ca samme mediesystem, utstyrsnivå, cruisecontroll, elektriske vindusheiser, lykter sensorer og andre dippedutter. De har også omtrent samme understell, behov for skiver, klosser, foringer, justeringer, dekk, hjullager. Ting som ofte havner i kategorien overkommelige overraskelser. Dette forventes - ikke fryktes - uansett drivlinje. Så hva med f.eks 15 eller 20 år gamle biler? - Omtrent samme historie. Bare ennå større gambling med risiko for overraskelser, særlig de svært kostbare / kondemnerings-verdige. Elbiler er flott i garantitida, men så kommer frykten for kondemneringsverdige reparasjoner snikende. Nå som "hele Norge" elektrifiserer bilparken så kan det bety at vi får en kraftig eldrebølge av elbiler om ~10 år med ditto prisnivå. Samtidig som fossilene foretrekkes på bruktmarkedet som de langlevde (diesel)dyrene de er.
Hollabaloo Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Mr.M skrev (1 minutt siden): jeg vet ikke gj.snitt alder på fossilbilene, men vet man det, kan man evt. beregne noenlunde hvornår vi kan anta at fossil mer eller mindre er ute av statistikken. Men vil gjette det tar mer enn 10 år, kanskje 15-18 år? Det var en annen her inne som postet en relativt ny rapport om vraking av biler i Norge, og der sto det at gjsnittalder på personbiler levert til vraking var 18 år og noen måneder.
Mr.M Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Hollabaloo skrev (5 minutter siden): Det var en annen her inne som postet en relativt ny rapport om vraking av biler i Norge, og der sto det at gjsnittalder på personbiler levert til vraking var 18 år og noen måneder. jau, det er nok en gjengs alder, som har vært endel år. dette kan påvirkes av politikerne (hvis de vil) for å fremskynde overgangen til "100 prosent" elbil-park. Men da må nok trå til med diverse støttetiltak etc. for å legge til rette for det. Bla. for"urbane" folk som ikke engang har parkeringsplass, og langt mindre tilgang til ladekontakt. Og må vel også en gedigen økning av vrakpant, typ 20K - 30K for å få med de siste. + sikkert noe annet også.
Simen1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Man må holde tunga rett i munnen: - Norske personbilers gjennomsnittlige alder ved vraking er 18,8 år. Tilsvarende tall for varebiler er 16,9 år (2024). Det er før man tar høyde for at noen av de har vært avregistrert i en eller flere perioder før vraking. Siden dette er et gjennomsnitt så må man også forstå at mange biler lever betydelig lengre enn det. - Norske personbiler har en gjennomsnittsalder på ca 9 år. Det er da gjennomsnittlig alder av alt fra splitter nye biler til de eldste, og regnes ut fra de bilene som står som registrerte hos vegvesenet (har nr-skilt). Jeg er usikker på om det tallet inkluderer veteranbiler. - Norske bilers årlige kjørelengde avhenger av alderen på bilen. Nye biler kjøres lengre enn eldre biler. Det betyr at gjennomsnittlig alder på de bilene du faktisk møter på veien (vektet etter bruk) er lavere enn de 9 årene. Antagelig rundt 7 år. Endret 4 timer siden av Simen1
Mr.M Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden uansett levetid på fossil-bilene, er det egentlig realistisk med 100% elbil andel? kanskje Staten egentlig må vedgå at målet er oppnådd når man kommer opp på la si 80% ?
Kakkelfant Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden folk som bor i grisgrendte strøk vil nok fortsette å kjøpe diesel/bensin biler i mange tiår fremover, med mindre man kommer opp med batteriteknologi som tåler kulde og har drastisk bedre rekkevidde.
freedomseeker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Det er ikke bærekraftig å fortsette å ha momfritak på elbiler. Vi i norge har gått ifra å ha verdens høyeste avgiftsregime på bil, til det laveste. Når man i det minste får moms på elbiler, noe som vil komme. Vil man da bare øke avgiftene på biler med forbrenningsmotor ekstra slik at differansen opprettholdes, eller ikke. Dette kommer til å påvirke nybilsalget fremover, å forby biler med ice motor vil ikke være tillatt pga av EØS avtalen.
Svein M Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) En burde satt ned avgiftene på ICE biler. Slik det er nå vil de få for liten andel. De høye avgiftene gjør at brukte biler holder seg kunstig høyt i pris. Endret 3 timer siden av Svein M
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden freedomseeker skrev (34 minutter siden): Det er ikke bærekraftig å fortsette å ha momfritak på elbiler. Vi i norge har gått ifra å ha verdens høyeste avgiftsregime på bil, til det laveste. Når man i det minste får moms på elbiler, noe som vil komme. Vil man da bare øke avgiftene på biler med forbrenningsmotor ekstra slik at differansen opprettholdes, eller ikke. Dette kommer til å påvirke nybilsalget fremover, å forby biler med ice motor vil ikke være tillatt pga av EØS avtalen. Det er allerede moms på elbiler, fortsatt lavt men øker nok på.
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Svein M skrev (18 minutter siden): En burde satt ned avgiftene på ICE biler. Slik det er nå vil de få for liten andel. Men er det noe vi kollektivt ønsker? Jeg gjør iallefall ikke det, men i tillegg synes jeg de som har ett slikt behov bør få en form for støtte for å holde kostnadene nede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå