Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"billig-bensin/diesel" samme som First Price produkter i matbutikken?

Mr.M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
2 hours ago, agvg said:

98 oktan har vært ett nisjeprodukt i årevis, nå er det jo blitt mer aktuelt ettersom man blander inn mer etanol i 95 oktan bensin, 98 er rein bensin som har mye bedre lagringsegenskaper.

Jepp. Bruk 98 til veteranbiler, søndagsbiler og sommerbiler og slike ting, så sparer man seg mye tull, selv om bilene teknisk sett kan gå på E10. E10 har holdbarhet på få måneder, trekker til seg vann, og kan skade forgassere og gummipakninger osv. 

Alle motorer som kan gå på 95 kan også gå på 98.

Endret av likferd
Skrevet

åssen var det igjen, var det 0 % etanol i gamle 95?

jeg merket i alle fall at drivstoff forbruket økte når E10 ble innført.

Skrevet

Det er ikkje så mange grossistar av drivstoff i Norge, dei store tankanlegga leverer ofte til mange ulike merker, og når tankbilen frå f.eks. Shell køyrer ut bensinen så leverer den til både betjente og ubetjente stasjonar. Produktet er det same på tvers av merkenavn. 

Skrevet
Mr.M skrev (2 timer siden):

jeg forsøkte google "kvalitetskontroll av drivstoff" og eneste treff er i grunn på Lovdata, hvor det står:

"De som importerer, sammensetter, distribuerer og omsetter bensin og autodiesel skal sørge for kontroll av drivstoffkvalitetene"

det kan virke som det ikke er utført uavhengige kvalitettester, i alle her i landet.

apropos krav/norm, så mistenker jeg det er minimumskrav, mens det ikke er "forbudt" å forbedre egenskapene på drivstoff, og jeg tror at det er bruken av fordyrende tilsetningstoffer som er forskjellen på "fullpris" drivstoff vs. billigvariantene;

[...]

Mr.M skrev (14 minutter siden):

åssen var det igjen, var det 0 % etanol i gamle 95?

jeg merket i alle fall at drivstoff forbruket økte når E10 ble innført.

ESSO

Synergi Bensin 95: 95 bensin med rensemiddel som skal rengjøre viktige deler i motoren (som for eksempel inntaksventilene) og beskytte mot korrosjon.

https://www.motor.no/bensin-diesel/her-er-drivstoffvariantene/112535

altså, disse kjemiske tilsetningene koster å tilføre, og vi kan vel da muligens anta/spekulerer i at billigdrivstoff ikke har disse tilsatt :roll:

Det finnes informasjon om den tekniske kvaliteten på f.eks. Blyfri 95/E10 som selges av St1: https://content.st1.fi/sites/default/files/2023-04/Produktdatablad Bensin 95 E10.pdf

Circkle K har tilsvarende datablader. Men alt som står der er minimumskrav og henvisninger til normer som er lagt til grunn ved måling. Det framkommer ikke hva som er den egentlige forskjellen på vanlig 95 og milesPlus fra Circkle K.

Er sikkert nyttig med bensin som renser ventilene mer enn hva vanlig bensin gjør. Faktum er at inntaksventilene på en bensinmotor med portinjeksjon er ganske rene, fordi bensin er et løsemiddel. Bensinmotorer som har direkteinnsprøytning (GDI) sliter ofte med smuss på ventilene. Men det nytter jo ikke å sprøyte "spesial"bensin rett inn i sylinderen for å rense en ventil.

Mr.M skrev (2 timer siden):

vi mangler fakta fordi det ikke er særlig godt kjent hva som foregår i kulissene. Vil ikke kalle det hemmelighold, men bare ikke alment kjent kanskje.

F.eks. er det "rykter" om at Biltema-oljer er levert av Statoil (equinor) hvilket da skulle bety god kvalitet. Men som med drivstoff, forskjellen i forhold til dyr olje, kan ligge i hva som er gjort av forbedrede egenskaper, utover minstekrav/norm, i den olja du kjøper i hylla på Cirkler K stasjonen

Oljer har ganske klare kvalitetsparameter. ACEA, API og motorspesifikke parametre. I utgangspunktet skal alle f.eks. ACEA A5-oljer være brukbare for en motor som krever det. Men også her er det forskjeller hvis man orker å lete fram teknisk datablad. F.eks. kan en 5W-30 ACEA A5 olje fra Castrol og Total kan ha oppgitt noe forskjellig viskositet ved 20 grader. Noe lurium foregår i kulissene, som vi dødelige ikke blir informert om. Hvilken betydning slike forskjeller har for sin spesifikke motor er det nok bare et fåtall mennesker som faktisk vet. 

Slik er det nok også med premium bensin: Det er en forskjell, men hva den er og hvilken betydning den har vet bare et fåtall mennesker.

Jeg for min del forholder meg til at motoren i bilen min er konstruert for å tåle B7-diesel og skal ha en bestemt kvalitet på motoroljen. Så kaster jeg kanskje litt penger på havet og kjøper "merkeolje". Men jeg sover godt.

Skrevet
54 minutes ago, Nedward said:

Hvilken betydning slike forskjeller har for sin spesifikke motor er det nok bare et fåtall mennesker som faktisk vet. 

Tipper forskjellen er ~0. Hadde det vore konkrete dokumenterbare forskjeller hadde reklamekampanjen vore ... all over the place. Det er den ikkje, og det er snakk om vage antydninger, ikkje konkrete påstander som er falsifiserbare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...