DukeRichelieu Skrevet 6. august Skrevet 6. august Dobbeldusch kostet kr 9 på Meny i september 2023. I dag betaler jeg kr 24. Det er en økning på 166 %. Lønnen min har ikke økt med 166 % på to år. Mange av mine basisvarer har doblet seg i pris bare det siste året eller to. Så ja, det har blitt verre. Jeg tjener greit og greier meg, men kjøpekraften min er kraftig redusert. Tør ikke tenke på hvordan det går for de som hadde det trangt før prisgaloppen startet rundt 2020. 5 1
:utakt Skrevet 6. august Skrevet 6. august Barn er et pengesluk. Det dyreste kan potensielt være at man trenger større plass, både bolig og bil. Stadig oppgradering av klær og sko etter hvert som de vokser, til alle sesonger. Nødvendig utstyr til skole og barnehage, sportsutstyr, aktiviteter, bursdager, opplevelser +++. Alt som hører med til en god, normal barndom. Jeg mener å ha hørt at man beregner ca en million kroner fra fødsel til attenårsdagen, og det er sikkert ikke feil. 2 2
leticia Skrevet 6. august Skrevet 6. august Salvesen. skrev (1 time siden): Ja det kan vise seg å være ett godt valg på sikt, men det er litt sent når en har to barn.. Forklar oss hvorfor det er for seint å studere når man har 2 barn? Jeg spør fordi jeg fikk 4 mens jeg var student, og hadde 1 barn før jeg begynte å studere også, så 5 totalt da studiene var ferdige. 3
DukeRichelieu Skrevet 6. august Skrevet 6. august Var på Grønland for å fornye passet mitt for en uke siden og gikk forbi matutdeling på Fattighuset. Vet ikke om det er noe nytt, men overraskende mange mennesker som så helt normale ut der. 1
Tmz Skrevet 6. august Skrevet 6. august Jeg har mistet jobben og går nå på aap pga helsa mi. I tillegg har renta økt såpass at jeg sliter med å ikke gå i minus. Synes det var bedre før. 3
Jarmo Skrevet 6. august Skrevet 6. august (endret) leticia skrev (8 minutter siden): Forklar oss hvorfor det er for seint å studere når man har 2 barn? Jeg spør fordi jeg fikk 4 mens jeg var student, og hadde 1 barn før jeg begynte å studere også, så 5 totalt da studiene var ferdige. Jøsses! Tar hatten og tupén av.. Respekt. Endret 6. august av Jarmo 1
leticia Skrevet 6. august Skrevet 6. august Jarmo skrev (8 minutter siden): Jøsses! Tar hatten og tupén av.. Respekt. Takk Skal sende beskjeden videre til mannen, det hadde ikke vært mulig uten han ❤️ 1 1
Salvesen. Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august leticia skrev (14 minutter siden): Forklar oss hvorfor det er for seint å studere når man har 2 barn? Jeg spør fordi jeg fikk 4 mens jeg var student, og hadde 1 barn før jeg begynte å studere også, så 5 totalt da studiene var ferdige. På grunn av den økonomiske situasjonen en så i videoen?
Salvesen. Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august leticia skrev (1 minutt siden): Takk Skal sende beskjeden videre til mannen, det hadde ikke vært mulig uten han ❤️ Akkurat…
leticia Skrevet 6. august Skrevet 6. august Tmz skrev (15 minutter siden): Jeg har mistet jobben og går nå på aap pga helsa mi. I tillegg har renta økt såpass at jeg sliter med å ikke gå i minus. Synes det var bedre før. Sender varme tanker til deg ❤️ Jeg har venner som har gått på minste AAP i mange år, så jeg er klar over hvor trangt det kan være. 1
Salvesen. Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august DukeRichelieu skrev (17 minutter siden): Dobbeldusch kostet kr 9 på Meny i september 2023. I dag betaler jeg kr 24. Det er en økning på 166 %. Lønnen min har ikke økt med 166 % på to år. Mange av mine basisvarer har doblet seg i pris bare det siste året eller to. Så ja, det har blitt verre. Jeg tjener greit og greier meg, men kjøpekraften min er kraftig redusert. Tør ikke tenke på hvordan det går for de som hadde det trangt før prisgaloppen startet rundt 2020. Dette er noe av problemet, folk ser på en vare og ser den har økt mye og tenker en trenger samme økning i lønn for å gå i null. Det stemmer ikke.
leticia Skrevet 6. august Skrevet 6. august Salvesen. skrev (5 minutter siden): På grunn av den økonomiske situasjonen en så i videoen? Jeg har ikke sett videoen enda. Men det var slik å forstå at de hadde 600.000 kroner fordelt på 3 personer, ut fra det dere skreiv lenger opp her?
Salvesen. Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august :utakt skrev (17 minutter siden): Barn er et pengesluk. Det dyreste kan potensielt være at man trenger større plass, både bolig og bil. Stadig oppgradering av klær og sko etter hvert som de vokser, til alle sesonger. Nødvendig utstyr til skole og barnehage, sportsutstyr, aktiviteter, bursdager, opplevelser +++. Alt som hører med til en god, normal barndom. Jeg mener å ha hørt at man beregner ca en million kroner fra fødsel til attenårsdagen, og det er sikkert ikke feil. I følge SIFO hadde det kostet den familien 6000 kroner for en ‘ny’ ettåring. Halvparten hadde de fått i trygd. Så måtte de hatt ett nytt soverom, så noen lapper der også. at barn er så sinnsykt dyrt er oppskrytt.
Salvesen. Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august leticia skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke sett videoen enda. Men det var slik å forstå at de hadde 600.000 kroner fordelt på 3 personer, ut fra det dere skreiv lenger opp her? Ja, 50 000 i netto inntekter. Sifo sine utgifter er på 31000. Men, det var ikke studenten. Studenten var alene og hadde to barn.
leticia Skrevet 6. august Skrevet 6. august Salvesen. skrev (7 minutter siden): Akkurat… Hva ville du frem til med den kommentaren?
DukeRichelieu Skrevet 6. august Skrevet 6. august Salvesen. skrev (3 minutter siden): Dette er noe av problemet, folk ser på en vare og ser den har økt mye og tenker en trenger samme økning i lønn for å gå i null. Det stemmer ikke. Hvem har sagt noe om å gå i null? Poenget er jo at jeg får mye mindre for pengene mine enn for 2 år siden. Trodde det var det vi diskuterte her. 4
Salvesen. Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august leticia skrev (Akkurat nå): Hva ville du frem til med den kommentaren? At det ikke passer inn i situasjonen vi diskuterte. Altså en alenemor med to unger som valgte å studere. 1
Salvesen. Skrevet 6. august Forfatter Skrevet 6. august DukeRichelieu skrev (Akkurat nå): Hvem har sagt noe om å gå i null? Poenget er jo at jeg får mye mindre for pengene mine enn for 2 år siden. Trodde det var det vi diskuterte her. Om en faktisk bruker litt tid på dette ser en at økningene i kostnadene er relativt lave, bruk sifo. Noen tusenlapper opp for meg, også har en fått igjen på masse områder.
DukeRichelieu Skrevet 6. august Skrevet 6. august Salvesen. skrev (2 minutter siden): Om en faktisk bruker litt tid på dette ser en at økningene i kostnadene er relativt lave, bruk sifo. Noen tusenlapper opp for meg, også har en fått igjen på masse områder. Fått igjen på hva? SIFO? Jeg ser på min basiskurv av varer, samt øvrige utgifter. Alt har økt disproporsjonalt med lønnen min. Det er null tvil om at jeg er en fattigere mann målt i kjøpekraft av lønnen min. 4
Jarmo Skrevet 6. august Skrevet 6. august Salvesen. skrev (4 minutter siden): bruk sifo Referansebudsjettet omfatter ikke utgifter til bolig, strøm og andre boutgifter (som f.eks. vedlikehold) 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå