Gå til innhold

Kulturell Kolonisering

Kulturell Kolonisering  

13 stemmer

1. 1. Er det greit å bytte ut etnisiteten til historiske figurer i film?

• Ja
      3
    • Nei
      10
  2. 2. Er det greit å bytte ut etnisiteten til fiksjonelle figurer i film? (eks black panther, snøhvit, james bond)

• Ja
      5
    • Nei
      8

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tråd gnistet av dette fenomenet:

Screenshot2025-07-13211213.thumb.png.08178439b5bccf4434f859895078e315.png
image_2025-07-13_211411401.thumb.png.a5688a6c3a28096b4d8a620003cbda8c.png

(den faktiske karakteren er 1.3, ikke 5.6.) 
Annet eksempel er kleopatra:
https://www.imdb.com/title/tt27528139/ Her er ''vektingen'' faktisk benyttet som vanlig.
Det er sikkert noen eldre eksempler av at det ble gjort mot asianiske og afrikanske historier(?), men det har jeg ikke eksempler for, post gjerne om det du vet om. Jeg har merket meg prat om at black panther skulle bli hvit nå.

Når det kommer til film er det 2 grenser syns jeg, at man (1)koloniserer en etnisk gruppe sin litaratur og mythologi, og den langt verre er at man (2)koloniserer historiske hendelser, perioder, og individer.

Enkelt spørsmål, er det greit eller ikke? Samme hvilken vei det går
Mitt svar er at det ikke er greit, i noen retning.

Endret av Nasjonalisten
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette er todelt. For å skape så mye publisitet om en film som mulig, som betyr penger i kassa. Men også designet for å få folk til å kjefte og krangle med hverandre, slik at folket aldri blir helt samlet eller snakker godt sammen. Du bet på, og da har de oppnådd sine mål gjennom deg.

Jeg vil anbefale å bruke tiden på andre ting. De vil at vi skal bli trigget. Ikke bit på.

De kunne fremstilt Isaac Newton, eller Albert Einstein som utenomjordiske. Jeg hadde ikke brydd meg katta. Det er film, det skal som hovedregel være fiksjon.

Endret av Selfuniverse
Skrevet

Min fyrste tanke er at det kjem ann på kor sannferdig filmen prøver å være. Ein film er ikkje ein dokumentar, men om ein forsøker å framstille historiske personar så meiner eg at ein bør tilstrebe at skodespelaren gjenspeiler personen på ein god måte.

Det er også forskjell på om filmen er ein alternativ versjon av virkeligheita eller om det berre er denne eine detaljen som er endra. 

Det er altså forskjell på om når ei  lager film om Bjørnstjerne Bjørnson og velger å hyre ein svensk skodespelar fordi dette er beste skodespelaren for jobben, eller om ein gjer dette for å sette svenskar i eit godt lys og får folk til å tru at Bjørnson var svensk. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ser på film/serier o.l som underholdning så jeg klarer ikke bry meg om utseende til en karakter sålenge filmen/serien er underholdende. Er den ikke underholdende slutter jeg å se, men kan ikke huske en eneste gang der jeg sluttet å se noe pga hudfargen eller kjønnet til en karakter. Det er uansett sjelden at en film eller serie klarer å være noe i nærheten av historisk korrekt. 

Skal jeg bli sint fordi Samuel Jackson spilte Nick Fury som var hvit eller skal jeg bli underholdt fordi Samuel Jackson er en kul skuespiller? Skal jeg bli mer eller mindre opprørt over at hele motivasjonen til William Wallace i Braveheart, bruken av prima nocta er en helt oppdiktet rettighet som adelsmennene i skottland ikke hadde? Er det vanskeligere å akseptere en svart James Bond enn at feks Pierce Brosnan og Daniel Craig har spilt karakteren på to ulike måter? Er det vanskelig å akseptere en tegneseriekarakter med ett litt annent utseende, selv når tegneseriene gjerne bytter på hvem som er de ulike superheltene? Det er vel 5-10+ ulike karakterer som har vært Robin blant annet. 

Igrunn er hele diskusjonen ekstremt kjedelig og uinteressant og folk har kastet bort altfor mye tid og krefter på å bli opprørt over noe så ekstremt bagatellmessig som dette når alt av serier og filmer er stappfulle av mer eller mindre åpenbare feil.

Film/serier er bare enkel underholdning som er ment å gi litt moro i hverdagen. Om du isteden kaster bort livet ditt på å være opprørt over bagateller i disse så ender du bare opp med å forsure ditt og andres liv med unødvendig negativitet. Bry deg heller om noe som faktisk betyr noe for livene til folk. 

Det er trist om gleden ved filmer/serier blir ødelagt av den samme negativiteten som har ødelagt de fleste spillforumene. 

Endret av Reg2000
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Så lenge det er fiksjon uansett så bryr jeg meg ikke, og sannheten er at nesten alle historiske filmer er mye fiksjon, dramatisering, omskrivning, legge til karakterer, fjerne andre historiske karakterer, og det er greit, de var sjelden noe mer enn basert på et eller annet disse historiske filmene, så selvfølgelig er det greit, det er underholdning ikke undervisning, kunst skal få lov til å være kunst, noe annet blir bare woke synes jeg. 

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, Nasjonalisten said:

Tråd gnistet av dette fenomenet:

Screenshot2025-07-13211213.thumb.png.08178439b5bccf4434f859895078e315.png
image_2025-07-13_211411401.thumb.png.a5688a6c3a28096b4d8a620003cbda8c.png

(den faktiske karakteren er 1.3, ikke 5.6.) 
Annet eksempel er kleopatra:
https://www.imdb.com/title/tt27528139/ Her er ''vektingen'' faktisk benyttet som vanlig.
Det er sikkert noen eldre eksempler av at det ble gjort mot asianiske og afrikanske historier(?), men det har jeg ikke eksempler for, post gjerne om det du vet om. Jeg har merket meg prat om at black panther skulle bli hvit nå.

Når det kommer til film er det 2 grenser syns jeg, at man (1)koloniserer en etnisk gruppe sin litaratur og mythologi, og den langt verre er at man (2)koloniserer historiske hendelser, perioder, og individer.

Enkelt spørsmål, er det greit eller ikke? Samme hvilken vei det går
Mitt svar er at det ikke er greit, i noen retning.

Det er opptil de som lager produktet.

Men feil hudfarge på en skuespiller har liten innvirkning på min vurdering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...