Morromann Skrevet 23. juli Skrevet 23. juli agvg skrev (17 timer siden): Nå ja, jeg har mer kjennskap til autisme enn jeg skulle likt og ha, skolene håndterer ofte barn og unge med ett mål om og oppbevare de til de blir kvitt de. Problemet er at anderledes håndteres veldig dårlig i det norske samfunnet, du finner selvsagt aspbergere som er så heldige at de får brukt sine spesielle evner innen for nisjer av arbeidslivet, veldig mange andre kommer fryktelig skadde ut av skolen selv om de kunne ha fungert hvis det hadde vært plass til dem, i ett samfunn hvor likhet er det eneste gangbare så skades mange mennesker. Og der er vi helt enige. Det er fortsatt en del uvitende folk der inne i det norske skolevesenet som heller ikke er så villige til å ta til seg oppdatert kunnskap eller rett og slett bry seg. 3
agvg Skrevet 23. juli Skrevet 23. juli Morromann skrev (43 minutter siden): Og om det er tilfeller "du kjenner til"; vel nå kjenner ikke jeg disse menneskene og hvor godt kjenner du disse? Om du selv ikke har sett taushetsbelagte dokumenter om disse som derimot NAV-konsulentene, fastlegen, NAV-legene og de som sitter i NAVs forvaltningsorganer har tilgang til blir det kun rene spekulasjoner om de man påstår at man kjenner godt til. Såpass godt at jeg har tilgang til alle papirene i saken. NAV har ett hurtigspor til uføretrygd naturlig nok. 2
Morromann Skrevet 24. juli Skrevet 24. juli agvg skrev (På 23.7.2025 den 7.57): Såpass godt at jeg har tilgang til alle papirene i saken. NAV har ett hurtigspor til uføretrygd naturlig nok. OK; jeg skal jo ikke si at det aldri skjer. Jeg tror nok av og til at måten NAV håndterer tilfeller på er veldig forskjellige og kan få tilfeldighe utfall avhenig av hvordan praksisen er på de forskjellige kontorene. Men det er ihvertfall ikke mitt inntrykk av at det eksisterer noe slikt "hurtigspor". Men man skal aldri si aldri. 1
Nepa Skrevet 12. august Skrevet 12. august I soleklare tilfeller der det er rask utvikling av Parkinson, MS o.l., sier de vel ikke nei. Selv om det er forskjell på uføres levekår, er det mye som har blitt dyrere enn før (dyrtid). Det er derfor lettere å få følelsen av å være fattig. Flere må sannsynligvis skjære ned på matlaging, ferier, kino og konserter, abonnementer på aviser eller WiFi. Det er sjelden en finner noe virkelig billig mat i butikken. Kanskje en brødbakepose som har gått ut på dato, og en boks mais. Men så er det altså mange ting i matbutikken som en ikke har råd til. Trolig ikke frisør eller tannlege heller. 2
Subara Skrevet 12. august Skrevet 12. august Lav uførepensjon 100% grad, blir 5000 kr mindre utbetalt i måneden som pensjonist, er hva jeg har hørt. Har dessverre ikke dokumentasjon på det. Det kan vel kalles fattig. 1
leticia Skrevet 12. august Skrevet 12. august Subara skrev (13 minutter siden): Lav uførepensjon 100% grad, blir 5000 kr mindre utbetalt i måneden som pensjonist, er hva jeg har hørt. Har dessverre ikke dokumentasjon på det. Det kan vel kalles fattig. De fleste pensjonister har lav inntekt. Men hvis vi tar utgangspunkt i en enslig uføretrygdet da: Inntekten der i dag er på 329.175 kroner. En enslig minstepensjonist har i dag 279.933. En forskjell på (runder av her nå) cirka 50.000 kroner. Men, en pensjonist har lavere skatt å betale enn det en uføretrygdet har, så hvis vi slår tallene inn i skattekalkulatoren så blir nettoinntekten til den uføre på kr: 273.099, mens for minstepensjonisten så blir nettoinntekten på kr: 278.392. Beløpene kan selvsagt slå annerledes ut hvis man har kapitalinntekter / utgifter å trekke fra, og kan være annerledes for gifte / samboende minsteuføre / minstepensjonister. Det jeg har hørt er at beløpene skulle bli cirka like i utbetaling (altså etter skatt), og utfra disse beregningene stemmer dette ganske godt. 5
kittycat Skrevet 12. august Skrevet 12. august Martelè skrev (På 8.7.2025 den 18.33): Jeg har to venner. Den ene er 100% ufør og mottar 24 000 i måneden (etter skatt). Den andre vennen min har jobb, men sier at hun ikke tjener særlig mer enn det han andre får. Hun er sosialarbeider. Dette synes jeg høres rart ut, og derfor har jeg to spørsmål.... 1: Er de på uføretrygd kvalifisert som fattige, her i Norge? 2: Om så, hvordan har det seg at en sosialarbeider ikke tjener stort mer? jeg er selv uføre og nei man er ikke fattig når man får 24 000 i mnd, det er så enkstremt mange som syter og klager hele tiden om inntekt om dagen, dem som er uføre kan ikke forvente at man får 40 000 tusen i mnd andre som har mulighet til og jobbe velger selv hvilken utdannelse man vil ta, så hvis man vil ha en som man ikke tjener så godt i så er det dems valg man kan da ikke klage over det
leticia Skrevet 12. august Skrevet 12. august kittycat skrev (34 minutter siden): andre som har mulighet til og jobbe velger selv hvilken utdannelse man vil ta, så hvis man vil ha en som man ikke tjener så godt i så er det dems valg man kan da ikke klage over det Det er ikke bare å velge å vrake i utdannelser selv om man er frisk nok til å jobbe heller. Mange utdannelser krever ganske gode karakterer for å komme inn på, ikke alle har forutsetningene til dette. Jeg er dog enig med deg i at folk klager for lett, forventer for mye av velferdsstaten. Men, det er ikke alltid et enkelt skille mellom syk og frisk heller, er endel som er i jobb som er frisk nok til å jobbe, men som likevel sliter med helseproblemer som gjør at de ikke har mulighet til å få seg en bedre betalt jobb. 5
Morromann Skrevet 14. august Skrevet 14. august leticia skrev (På 12.8.2025 den 20.17): Det er ikke bare å velge å vrake i utdannelser selv om man er frisk nok til å jobbe heller. Mange utdannelser krever ganske gode karakterer for å komme inn på, ikke alle har forutsetningene til dette. Det er nok også det faktum at mange rett og slett velger seg feil utdannelser og studerer humaniorafag som ikke er spesielt etterspurt i arbeidslivet. Ikke at de fagene ikke trengs; men det er alt for mange som velger disse og alt for få som velger mer relevante realfag. Det er ikke så uvanlig å gå rett fra universitetet og inn i NAV-køen. leticia skrev (På 12.8.2025 den 20.17): Jeg er dog enig med deg i at folk klager for lett, forventer for mye av velferdsstaten. Men, det er ikke alltid et enkelt skille mellom syk og frisk heller, er endel som er i jobb som er frisk nok til å jobbe, men som likevel sliter med helseproblemer som gjør at de ikke har mulighet til å få seg en bedre betalt jobb. Enig. Viktig med nyanser her. Selv om det er de som sliter selv om de har gjort alt riktig har man også de tilfellene hvor man har prioritert feil. For eksempel den trygdede som er enslikg men insisterer på å bo i en enebolig for så å klage til media om at man er fattig samtidig som man også har dyre vaner. Og som bor et sted man fint kan reise kollektiv men insisterer på å bruke bil for selv lettere gjøremål. Eller et par hvor begge er trygdet men får barn mens de er trygdet vel vitende om at de setter barn inn i en fattigdomsvirkelighet til verden.
leticia Skrevet 14. august Skrevet 14. august Morromann skrev (4 minutter siden): Og som bor et sted man fint kan reise kollektiv men insisterer på å bruke bil for selv lettere gjøremål. Akkurat når det gjelder dette så finnes det sykdommer / bevegelseshindringer som fører til at man ikke kan ta kollektivtrafikk, og den eneste muligheten man har er å bruke egen bil. Ellers enig på generelt grunnlag. 3
Trulss Skrevet 14. august Skrevet 14. august kittycat skrev (På 12.8.2025 den 19.42): jeg er selv uføre og nei man er ikke fattig når man får 24 000 i mnd, det er så enkstremt mange som syter og klager hele tiden om inntekt om dagen, dem som er uføre kan ikke forvente at man får 40 000 tusen i mnd andre som har mulighet til og jobbe velger selv hvilken utdannelse man vil ta, så hvis man vil ha en som man ikke tjener så godt i så er det dems valg man kan da ikke klage over det 24.000 er veldig lite i dag. Særlig for uføre da de ofte har hatt bedre inntekt tidligere når de var yrkesaktive og selvsagt har lagt sin livsstil til dette beløpet med tanke på bolig, bil og vaner. Om man betaler boutgifter på rundt kr. 15.000 og bilholdet så er jo pengene allerede borte, og det før man har kjøpt så mye som salt til den påtenkte maten. Når man blir ufør får man ofte mer i utgifter enn man har hatt tidligere, ofte i form av at man trenger et bedre transportmiddel, dyre behandlinger eller medisiner. 1
kittycat Skrevet 14. august Skrevet 14. august Trulss skrev (39 minutter siden): 24.000 er veldig lite i dag. Særlig for uføre da de ofte har hatt bedre inntekt tidligere når de var yrkesaktive og selvsagt har lagt sin livsstil til dette beløpet med tanke på bolig, bil og vaner. Om man betaler boutgifter på rundt kr. 15.000 og bilholdet så er jo pengene allerede borte, og det før man har kjøpt så mye som salt til den påtenkte maten. Når man blir ufør får man ofte mer i utgifter enn man har hatt tidligere, ofte i form av at man trenger et bedre transportmiddel, dyre behandlinger eller medisiner. da får man selge huset da. når man først kjøper hus så skal\bør man kjøpe hus med et lån som man har råd til og betale hvis for eks renta går opp eller andre ting + sette en del på spare konto jeg betaler 10 000 på regninger. 10 000 til sparing. 500 på buss. 500 - 1000 på katt. 500 til treningjeg har ca samme inntekt og har stort hus som ligger ganske sentralt og har råd til og reise flere ganger i året og bor på suite hver gang har man litt økonomisk sans så kan man få råd til det meste.
Shoxx Skrevet 14. august Skrevet 14. august 7 minutes ago, kittycat said: da får man selge huset da. når man først kjøper hus så skal\bør man kjøpe hus med et lån som man har råd til og betale hvis for eks renta går opp eller andre ting + sette en del på spare konto jeg betaler 10 000 på regninger. 10 000 til sparing. 500 på buss. 500 - 1000 på katt. 500 til treningjeg har ca samme inntekt og har stort hus som ligger ganske sentralt og har råd til og reise flere ganger i året og bor på suite hver gang har man litt økonomisk sans så kan man få råd til det meste. Er det noe som er DYRT i Norge i dag,så er det i hvertfall å leie. Får man 24000 utbetalt,så går i hvertfall 12-14000 av disse til leie,om ikke mer. Så har man også regninger som andre,har man ikke det da? Så skal man ha mat (i hvertfall en normal person skal ha det) Det er også vanvittig dyrt blitt. Kan ikke forstå de som mener å selge huset er en god idè med mindre det er i Oslo,der man får ekstremt profitt på å selge selv et bøttekott. Men det lønner seg jo også å leve etter evne. Går det i minus hver eneste måned,så må man jo jekke ned på ting. 2
Duriello Skrevet 14. august Skrevet 14. august Shoxx skrev (6 minutter siden): Er det noe som er DYRT i Norge i dag,så er det i hvertfall å leie. Får man 24000 utbetalt,så går i hvertfall 12-14000 av disse til leie,om ikke mer. Så har man også regninger som andre,har man ikke det da? Så skal man ha mat (i hvertfall en normal person skal ha det) Det er også vanvittig dyrt blitt. Kan ikke forstå de som mener å selge huset er en god idè med mindre det er i Oslo,der man får ekstremt profitt på å selge selv et bøttekott. Men det lønner seg jo også å leve etter evne. Går det i minus hver eneste måned,så må man jo jekke ned på ting. Og skal man ha hus man har råd til så må man flytte på bygda, og da må man ofte ha bil. Vond sirkel. 👍 1
kittycat Skrevet 14. august Skrevet 14. august Duriello skrev (1 minutt siden): Og skal man ha hus man har råd til så må man flytte på bygda, og da må man ofte ha bil. Vond sirkel. 👍 Jeg har hus og bor heller ikke på bygda
Duriello Skrevet 14. august Skrevet 14. august kittycat skrev (Akkurat nå): Jeg har hus og bor heller ikke på bygda Kjøpt før eller etter at man ble ufør? 1
Salvesen. Skrevet 14. august Skrevet 14. august Shoxx skrev (15 minutter siden): Er det noe som er DYRT i Norge i dag,så er det i hvertfall å leie. Får man 24000 utbetalt,så går i hvertfall 12-14000 av disse til leie,om ikke mer. Så har man også regninger som andre,har man ikke det da? Så skal man ha mat (i hvertfall en normal person skal ha det) Det er også vanvittig dyrt blitt. Kan ikke forstå de som mener å selge huset er en god idè med mindre det er i Oslo,der man får ekstremt profitt på å selge selv et bøttekott. Men det lønner seg jo også å leve etter evne. Går det i minus hver eneste måned,så må man jo jekke ned på ting. Alle bor ikke i indre Oslo. Man kan fint leie for halvparten, selv gjort det for kort tid siden ved samlivsbrudd. Betaler 10 000 nå for 65kvm, 2 soverom, nytt og godt isolert osv. leie er billig når en ser på renten i dag.
kittycat Skrevet 14. august Skrevet 14. august Duriello skrev (6 minutter siden): Kjøpt før eller etter at man ble ufør? Etter
Trulss Skrevet 14. august Skrevet 14. august kittycat skrev (25 minutter siden): da får man selge huset da. når man først kjøper hus så skal\bør man kjøpe hus med et lån som man har råd til og betale hvis for eks renta går opp eller andre ting + sette en del på spare konto jeg betaler 10 000 på regninger. 10 000 til sparing. 500 på buss. 500 - 1000 på katt. 500 til treningjeg har ca samme inntekt og har stort hus som ligger ganske sentralt og har råd til og reise flere ganger i året og bor på suite hver gang har man litt økonomisk sans så kan man få råd til det meste. Man får ikke noe bolig i Oslo-området til denne prisen, og bil vil man heller ikke forsake. Det at uføre skal måtte leve på sosialtrygd-nivå er egentlig helt forkastelig. 2
kittycat Skrevet 14. august Skrevet 14. august Trulss skrev (2 minutter siden): Man får ikke noe bolig i Oslo-området til denne prisen, og bil vil man heller ikke forsake. Det at uføre skal måtte leve på sosialtrygd-nivå er egentlig helt forkastelig. Vel jeg fikk det Jeg kjøpte min første lelighet når jeg var 20 år og hadde spart opp flere hundre tusen. Solgte ca 5 år etter og hadde tjent en mil på den Så kjøpte jeg en lelighet i oslo splitter nye og bodde der noen år men ville ha noe større så da ble det hus rett utenfor Oslo med gå avstand til alt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå