Martelè Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Jeg har to venner. Den ene er 100% ufør og mottar 24 000 i måneden (etter skatt). Den andre vennen min har jobb, men sier at hun ikke tjener særlig mer enn det han andre får. Hun er sosialarbeider. Dette synes jeg høres rart ut, og derfor har jeg to spørsmål.... 1: Er de på uføretrygd kvalifisert som fattige, her i Norge? 2: Om så, hvordan har det seg at en sosialarbeider ikke tjener stort mer?
Duriello Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli (endret) Martelè skrev (50 minutter siden): Hun er sosialarbeider. I 100% stilling? Regner med at utdanningsnivå også spiller inn. Endret 8. juli av Duriello 2
BlackBabyJesus Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli (endret) Du kan sjekke lønn (gjennomsnitt og median) for hundrevis av yrker her: https://www.ssb.no/statbank/table/11418/tableViewLayout1/?loadedQueryId=10066123 Og her opplyses det også at en sosionom tjener så vidt under 50 000 kr per måned (før skatt): https://www.studentum.no/jobb-og-lonn/sosionom En del av de uføre nordmenn, i hvert fall de av dem som har minsteytelsen, lever under fattigdomsgrensen. Se: https://www.nav.no/satser Andre uføre, de med Ung Ufør status og de som var i stand til å tjene en del i årene før de ble offisielt varig syk/skadet, lever gjerne et ørlite grann over fattigdomsgrensen. Dette er så klart gunstig PR for staten, slik at de kan påstå at de ikke plasserer alle de uføre i fattigdom. Og så er det noen som får maksimal ytelse i trygd grunnet høyere inntekt i årene før de ble ufør, som gjerne får en "ok" inntekt som ikke er så mye lavere enn noen yrkesgrupper i Norge, men likevel langt under snitt-inntekt per år (700 000 kr er snittet for nordmenn i fullt arbeid). Så sosialarbeidere tjener en del mindre enn snittet. Man bør være obs på påstander om at de "uføre har det for godt og lider ingen nød i Norge" etc. Spesielt nå som visse politikere vil appellere til noen grupper stemmere ved å love å "stramme inn" og ta fra de svakeste i landet vårt. Høyre har gjort slikt før. Endret 8. juli av BlackBabyJesus legger til link 5
BadCat Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli (endret) Uføre er fattige. Det er ikke hva du kan kjøpe og betale som spiller en rolle, men hva man sitter igjen med til sparing og investeringer. Ufør= evig smalhans Det er også viktig å få reist bort en gang per tredje måned for å bevare vettet. Lykke til som ufør. Det blir å trø i den samme elendigheta uten å få renset/resatt tankene. Det er en grunn til at uføre ikke kommer videre. Det verste er at for den som lever og tenker i knapphet, kommer det lite tilbake. Man må gi for å få. Endret 8. juli av BadCat 2
Morromann Skrevet 9. juli Skrevet 9. juli Martelè skrev (15 timer siden): Jeg har to venner. Den ene er 100% ufør og mottar 24 000 i måneden (etter skatt). Den andre vennen min har jobb, men sier at hun ikke tjener særlig mer enn det han andre får. Hun er sosialarbeider. Dette synes jeg høres rart ut, og derfor har jeg to spørsmål.... 1: Er de på uføretrygd kvalifisert som fattige, her i Norge? 2: Om så, hvordan har det seg at en sosialarbeider ikke tjener stort mer? Det mangler jo litt informasjon i eksempelet ditt. Først; hva jobbet den uføre med før hen(du nevnte ikke om det var mann eller kvinne)ble ufør? Trygda beregnes jo ut i fra inntekt man har hatt tidligere. Og din venn som er sosialarbeider; har hun vært det lenge? Er det nybegynnerlønn vi snakker om? Jobber hun heltid eller deltid? Blir jo vanskelig å kunne gi noen svar når informasjonen er mangelfull. Om uføre er klassifisert som fattige eller ikke avhenger vel strengt talt av størrelsen på trygda. Som med alderspensjon er det som sagt basert på tidligere inntekt. Men mange uføretrygdede lever åpenbart under fattigdomsgrensen. Skjønt ikke de øverst selvfølgelig. 1
The Avatar Skrevet 9. juli Skrevet 9. juli Uføretrygda er litt forenkla 66% av lønna som vedkommande hadde før. Sidan beløpet på 24 000 er oppgitt som etter skatt så er det litt vanskeleg å rekne på dette sidan skattebelastninga varierer utfirå fleire forhold. Kva ein får i uføretrygd kan variere ganske mykje. Minstestatsen for enslig ufør er 329 175, noko som etter skatt skal tilsvare ca 23 000 kr i måneden om ein ikkje har noko som medfører anna skattebelastning. Har du hatt minst beløpet på 6G eller 780 969 kr i lønn så sitter du igjen med 47 000 kr i måneden, så forskjellane er store. En fagarbeidar i offentleg sektor har ei garantilønn på ca 450 000 som etter skatt skulle bli 29 000 kr i måneden. Om den andre vennen din har full stilling så skal vedkommande ha ein del meir utbetalt sjølv med låg lønn, spørsmålet er kanskje meir om til dømes 29 000 kr er "særleg meir" enn 24 000? Grunnen til at det er slik at at vi i Norge har små sosiale skilnadar. Dei yrkeskative og særleg dei med høg kompetanse må holdast nede i lønnsnivå for at dei som ikkje kan jobbe skal kunne få nok i trygd til å kunne leve meir eller mindre normalt. Dei norske levekostnadane er svært store, så med 24 000 kr utbetalt så er det ikkje veldig mykje du har råd til. Etter SIFO budsjettet så går det med litt over 12 000 kr i levekostnadar mat, klær, mobiltelefon, osv. Dette er eit budsjett som er lagt på eit akseptabelt forbruksnivå. Altså at det er mogleg å leve billegare på vatn og brød i ei lita periode, men det dette er eit budjsett som er eit slags minstenivå for kva folk må ha for å leve greit å fortsatt ha råd til å delta i samfunnet ved å ha både mobiltelefon og klær som ikkje er utslitte. I tillegg kjem husleiga som fort spiser opp resten av pengane. Den store utfordringa med ei slik ordning der alle har rett på å ha ein levestandard på eit vist nivå er at det for enkelte lågtlønte kan oppfattast som lite attraktivt å jobbe når ein kan få nesten det same gjennom å bli erklært ufør. Får dei yrkesaktive meir lønn eller dei uføretrygda mindre i trygd så vil dette auke forskjellane mellom folk, som også har sine ulemper. Det politiske problemet i Norge er at vi snart har nådd ei grense for kvar ein må bruke sterkare virkemiddel for å få flest mogleg til å jobbe så mykje som dei kan, og ei slik endring kan medføre at uføre får vesentleg redusert levestandard for å kunne motivere flest mogleg til å jobbe.
Morromann Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli BlackBabyJesus skrev (På 8.7.2025 den 19.23): Man bør være obs på påstander om at de "uføre har det for godt og lider ingen nød i Norge" etc. Spesielt nå som visse politikere vil appellere til noen grupper stemmere ved å love å "stramme inn" og ta fra de svakeste i landet vårt. Høyre har gjort slikt før. Høyre ser jo ut til å bruke angrep på uføre som en valgkampsak nå som de sliter på meningsmålingene; noe som egentlig er en elendig strategi. Uførehatet er tross alt ikke så stort i befolkningen som man kan få inntrykk av når man leser diverse kommentarer på nettet. Jeg tror de aller fleste av oss er glade for at det eksisterer slike ordninger for de som skulle være uheldige å falle av i livet og ikke ha sosialen eller gata som alternativ. Jeg tror ikke "kamp mot uføre" er noen vinnersak egentlig. De fleste av oss som ikke er i mangemillionær- eller milliardærsegmentene i samfunnet og kan skaffe seg private sikkerhetsnett er i aller høyeste grad tjent med at et slikt system eksisterer selv om man personlig ikke trenger det per i dag. Men hvem som helst kan komme ut for en ulykke når som helst som forandrer livet dramatisk. BadCat skrev (På 8.7.2025 den 19.41): Uføre er fattige. Det er ikke hva du kan kjøpe og betale som spiller en rolle, men hva man sitter igjen med til sparing og investeringer. Ufør= evig smalhans Det er også viktig å få reist bort en gang per tredje måned for å bevare vettet. Lykke til som ufør. Det blir å trø i den samme elendigheta uten å få renset/resatt tankene. Det er en grunn til at uføre ikke kommer videre. Det verste er at for den som lever og tenker i knapphet, kommer det lite tilbake. Man må gi for å få. Det er ikke bare det at de er fattige; men også det faktum at de er syke. The Avatar skrev (21 timer siden): Grunnen til at det er slik at at vi i Norge har små sosiale skilnadar. Dei yrkeskative og særleg dei med høg kompetanse må holdast nede i lønnsnivå for at dei som ikkje kan jobbe skal kunne få nok i trygd til å kunne leve meir eller mindre normalt. Dei norske levekostnadane er svært store, så med 24 000 kr utbetalt så er det ikkje veldig mykje du har råd til. Etter SIFO budsjettet så går det med litt over 12 000 kr i levekostnadar mat, klær, mobiltelefon, osv. Nåja; mobiltelefoni med en regning på 200-300 kroner måneden er ikke DEN enorme utgiften og telefonen i seg selv er jo en engangssum som skal vare i en 4-5 år. The Avatar skrev (21 timer siden): Dei norske levekostnadane er svært store, så med 24 000 kr utbetalt så er det ikkje veldig mykje du har råd til. Alt er relativt; for en ufør som er enslig og har nedbetalt bolig er det ikke så fryktelig ille. Men for en som er enslig forsørger med 2-3 barn, leier en leilighet, er avhengig av bil hele tiden og har stor gjeld å nedbetale....vel, da er situasjonen fort en annen. The Avatar skrev (21 timer siden): Den store utfordringa med ei slik ordning der alle har rett på å ha ein levestandard på eit vist nivå er at det for enkelte lågtlønte kan oppfattast som lite attraktivt å jobbe når ein kan få nesten det same gjennom å bli erklært ufør. Vel; som kjent så skal man tross alt være syk for å bli erklært ufør i tillegg til at det er en flere år lang prosess. 1
Morromann Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli The Avatar skrev (21 timer siden): Får dei yrkesaktive meir lønn eller dei uføretrygda mindre i trygd så vil dette auke forskjellane mellom folk, som også har sine ulemper. Det politiske problemet i Norge er at vi snart har nådd ei grense for kvar ein må bruke sterkare virkemiddel for å få flest mogleg til å jobbe så mykje som dei kan, og ei slik endring kan medføre at uføre får vesentleg redusert levestandard for å kunne motivere flest mogleg til å jobbe. Høyres nye forslag om ekstra skattefradrag for alle som er i jobb men ikke til uføretrygdede(som en slags "straff" for at noen uføre er så dumme at de har blitt uføre)vil uten tvil komme til å øke de allerede økende klassforskjellene da det vil presse opp prisene. Men Høire; besteborgerskapets parti har aldri brydd seg om å kjedelige ting som klasseforskjeller. 2 1
Salvesen. Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Ja en kan helt klart tjene mer som ufør enn å jobbe i mange jobber. En får vell over 500 000 max og mange jobber har under dette i dag. Mange uføre har også hatt forsikring og har fått engangsutbetaling og kanskje månedlig dekning også. 1
Morromann Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Salvesen. skrev (1 minutt siden): Ja en kan helt klart tjene mer som ufør enn å jobbe i mange jobber. En får vell over 500 000 max og mange jobber har under dette i dag. Da snakker vi om personer som har jobbet for disse pengene tidligere i livet før de ble ufør. 3
Salvesen. Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Morromann skrev (2 minutter siden): Da snakker vi om personer som har jobbet for disse pengene tidligere i livet før de ble ufør. Ja stemmer det, de fleste har nok mindre uten at jeg kjenner til statistikken på det:)
leticia Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Salvesen. skrev (22 minutter siden): Ja stemmer det, de fleste har nok mindre uten at jeg kjenner til statistikken på det:) Etter hva jeg har forstått så har ca hver fjerde uføre minstesats, og det er de færreste som har maksimal sats. Hvis du leser gjennom statistikken her, så vil du også se at andelen uføre med lav utdanning ligger mye høyere enn snittet for lav utdanning ellers. https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/uforetrygdede/artikler/flere-ufore-med-lav-utdanning Det er noen tilfeller (siden man tross alt har en minstesats som alle løftes opp til) hvor de laveste lønte som er i jobb ikke ville merket så stor forskjell på om de jobbet eller ikke. Men normalen er jo at man går ned til 66 % av tidligere inntekt. Er man i et lavlønnsyrke, f.eks tjener 450.000 før skatt så vil dette tilsvare at man ville fått en uføretrygd på 297.000 før skatt. Alle minstesatsene ligger over det beløpet nå, slik at man ville blitt "løftet" opp til det minstesatsene er på. (Cirka 300 - 330 tusen, litt mer hvis man har ung uføretillegg, har ikke helt oversikt her og nå). Det er likevel et godt stykke opp til de 450.000 man ville hatt hvis man var i jobb. (Uføre og arbeidstakere skattes likt for inntekten sin). Jeg ser ikke helt poenget med denne sammenligningen mellom uføre og folk som er i jobb. (Tenker ikke på deg her, men generelt). Det eneste man sammenlikner på er inntekt. Det er aldri noen som gjerne skulle ønsket å ha få mindre sosialt liv, miste sine kollegaer, leve isolert, ha kraftige smerter, ha hjerte og kar problemer/ pustevansker, være alvorlige psykisk syk etc. Jeg blir så oppgitt når jeg leser kommentarfelt om holdninger mot uføre, det er totalt mangel på kunnskaper, men fordommer er det nok av. Vi må være glade så lenge vi er friske og har mulighet til å gå på jobb syns jeg. Uføre misunner oss jobben og at vi er friske, mens arbeidstakere misunner uføre "friheten". Hvilken frihet? De vil alltid være preget av årsaken til uførheten. Jeg sier ikke at alle uføre er fattige, langt derifra, det avhenger av bokostnader, sykdomsutgifter og gjeld. Men kan vi ikke i det minste unne dem å ha et så godt liv som mulig, til å være friskest mulig ut fra sin situasjon? Uten å legge last til byrden med holdningene våre? Man får uføretrygd av en grunn. En god grunn. (En del av det jeg skriver her er ikke relevant i forhold til det du skreiv, så ikke ta det personlig, jeg ville bare peke på noen andre faktorer i tillegg til det økonomiske). 1 1
kåre b Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli Morromann skrev (46 minutter siden): Alt er relativt; for en ufør som er enslig og har nedbetalt bolig er det ikke så fryktelig ille. Men for en som er enslig forsørger med 2-3 barn, leier en leilighet, er avhengig av bil hele tiden og har stor gjeld å nedbetale....vel, da er situasjonen en annen Nå får vel uføre 50 000kr/år per barn i barnetillegg, det hjelper på. I tillegg er det ofte en lignende sum skattefritt i form av barnebidrag også.. Eks: minstesats 2,91g = 363000kr barnetillegg 3 barn = 150 000kr 513 000kr. i tillegg kommer andre tillegg på trygd og eventuelle barnebidrag. Bikker fort over 600 000kr i året. Det blir totalt feil når de tjener kanskje 30-50% mer enn andre i lavbetalte yrker f.eks renhold, barnehageansatte, osv. Allikevell, så skal vi kanskje være glad det er såpass, da tenker jeg på disse barna som vokser opp med uføre foreldre.
Salvesen. Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli leticia skrev (9 minutter siden): Etter hva jeg har forstått så har ca hver fjerde uføre minstesats, og det er de færreste som har maksimal sats. Hvis du leser gjennom statistikken her, så vil du også se at andelen uføre med lav utdanning ligger mye høyere enn snittet for lav utdanning ellers. https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/uforetrygdede/artikler/flere-ufore-med-lav-utdanning Det er noen tilfeller (siden man tross alt har en minstesats som alle løftes opp til) hvor de laveste lønte som er i jobb ikke ville merket så stor forskjell på om de jobbet eller ikke. Men normalen er jo at man går ned til 66 % av tidligere inntekt. Er man i et lavlønnsyrke, f.eks tjener 450.000 før skatt så vil dette tilsvare at man ville fått en uføretrygd på 297.000 før skatt. Alle minstesatsene ligger over det beløpet nå, slik at man ville blitt "løftet" opp til det minstesatsene er på. (Cirka 300 - 330 tusen, litt mer hvis man har ung uføretillegg, har ikke helt oversikt her og nå). Det er likevel et godt stykke opp til de 450.000 man ville hatt hvis man var i jobb. (Uføre og arbeidstakere skattes likt for inntekten sin). Jeg ser ikke helt poenget med denne sammenligningen mellom uføre og folk som er i jobb. (Tenker ikke på deg her, men generelt). Det eneste man sammenlikner på er inntekt. Det er aldri noen som gjerne skulle ønsket å ha få mindre sosialt liv, miste sine kollegaer, leve isolert, ha kraftige smerter, ha hjerte og kar problemer/ pustevansker, være alvorlige psykisk syk etc. Jeg blir så oppgitt når jeg leser kommentarfelt om holdninger mot uføre, det er totalt mangel på kunnskaper, men fordommer er det nok av. Vi må være glade så lenge vi er friske og har mulighet til å gå på jobb syns jeg. Uføre misunner oss jobben og at vi er friske, mens arbeidstakere misunner uføre "friheten". Hvilken frihet? De vil alltid være preget av årsaken til uførheten. Jeg sier ikke at alle uføre er fattige, langt derifra, det avhenger av bokostnader, sykdomsutgifter og gjeld. Men kan vi ikke i det minste unne dem å ha et så godt liv som mulig, til å være friskest mulig ut fra sin situasjon? Uten å legge last til byrden med holdningene våre? Man får uføretrygd av en grunn. En god grunn. (En del av det jeg skriver her er ikke relevant i forhold til det du skreiv, så ikke ta det personlig, jeg ville bare peke på noen andre faktorer i tillegg til det økonomiske). Ja jeg er helt enig med deg, jeg ville bare påpeke at det er noen med uføre som har mer betalt enn folk i arbeid selv om de selv sannsynligvis har mindre enn de hadde i arbeid. Men det er ikke noe luksusliv å være ufør og ikke minst at de aller aller fleste er syke i tillegg gjør livet vanskelig. Det aller beste er nok å prøve å stå i jobb, gjør en ikke det er jeg redd en kan bli enda sykere av tilværelsen. Men det er jo ikke alle som klarer det, såklart. 1
Salvesen. Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli kåre b skrev (11 minutter siden): Nå får vel uføre 50 000kr/år per barn i barnetillegg, det hjelper på. I tillegg er det ofte en lignende sum skattefritt i form av barnebidrag også.. Eks: minstesats 2,91g = 363000kr barnetillegg 3 barn = 150 000kr 513 000kr. i tillegg kommer andre tillegg på trygd og eventuelle barnebidrag. Bikker fort over 600 000kr i året. Det blir totalt feil når de tjener kanskje 30-50% mer enn andre i lavbetalte yrker f.eks renhold, barnehageansatte, osv. Allikevell, så skal vi kanskje være glad det er såpass, da tenker jeg på disse barna som vokser opp med uføre foreldre. Skulle gjerne likt å se ett eksempel på minste uføre som 'bikker fort 600k' med kilder og eksempler.. 2
leticia Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli kåre b skrev (11 minutter siden): Nå får vel uføre 50 000kr/år per barn i barnetillegg, det hjelper på. I tillegg er det ofte en lignende sum skattefritt i form av barnebidrag også.. Eks: minstesats 2,91g = 363000kr barnetillegg 3 barn = 150 000kr 513 000kr. i tillegg kommer andre tillegg på trygd og eventuelle barnebidrag. Bikker fort over 600 000kr i året. Det blir totalt feil når de tjener kanskje 30-50% mer enn andre i lavbetalte yrker f.eks renhold, barnehageansatte, osv. Allikevell, så skal vi kanskje være glad det er såpass, da tenker jeg på disse barna som vokser opp med uføre foreldre. Det er ikke gitt at en enslig forsørger som er ufør har minstesatsen for ung enslig ufør, slik som du beregner det til. Den kan ha både mer eller mindre i inntekt. Barnetillegget er dessuten behovsprøvd, slik at når man kommer over en viss grense så reduseres det eller faller helt bort. (Jeg vet ikke hva de grensene er). Barnebidrag kan det også være så som så med, f.eks fordi den man har barn med selv har lav inntekt, kanskje også er ufør, har stor grad av samvær slik at bidraget blir lite, er bedriftseier og har inntektene sine i hovedsak i selskapet osv... Håper det er slik at de fleste barn som har en eller 2 foreldre bor sammen med barna sine da. Hvis man har en partner som tjener helt normalt så vil barnetillegget falle bort. Barnebidrag skal uansett gå til barnet, og kan ikke regnes som en persons inntekt. Det som evt jeg syns kan være dumt, er at systemet vårt legger opp til at det lønner seg totalt for foreldre å bo hver for seg i en slik situasjon, og akkurat det syns jeg blir feil. (Jeg har til gode å treffe på en ung enslig ufør med de summene du tenker deg frem til). 1
kåre b Skrevet torsdag kl 07:38 Skrevet torsdag kl 07:38 Minstesats: 2,91g - 363000 barnetillegg: 150 000 - 3 barn. typisk barnebidrag: 72000, hvis man kompenserer for skatt = 102 000kr i tillegg har man barnetrygd på kr 2000 per barn= 72000kr skattefritt = ca 102000kr. i tillegg har denne enslige uføre personen rett på utvidet barnetrygd- 2500kr i mnd. i tillegg har man småbarnstillegg 900kr mnd per barn? Er det barn under 2 år har man vel rett på kontantstøtte i ett år = 7500kr/mnd skattefritt. Du bikker 600k «brutto» ganske lett her.
leticia Skrevet torsdag kl 07:39 Skrevet torsdag kl 07:39 Salvesen. skrev (14 minutter siden): Ja jeg er helt enig med deg, jeg ville bare påpeke at det er noen med uføre som har mer betalt enn folk i arbeid selv om de selv sannsynligvis har mindre enn de hadde i arbeid. Fint. Jeg bare har sett lignende uttalelser litt for ofte i kommentarfelt til å la være å reagere. Jeg syns det blir feil å sammenlikne en advokat / ingeniør/ økonom el.l. som har lang utdanning og kanskje har hatt 1,5 millioner og har gått ned til 500.000, med en som tjener 500.000 i utgangspunktet. Den høyt utdannede hadde fått utbetalt 990.000 i uføretrygd hvis man ikke hadde hatt regelen med maks beregning fra 6 G. Den høyt utdannede får dermed utbetalt bare cirka 33 % av sin tidligere inntekt, mens den lavlønte ville fått 66 % av sin inntekt, dvs 330.000 hvis den ble ufør (om ikke minstesatsen slår inn da). Jeg er imot tankegangen om at ALLE som blir uføre, skal ha lavere inntekt enn ALLE som er i jobb. Man har tross alt investert i denne høye utdanningen og / eller karrieren sin...
Salvesen. Skrevet torsdag kl 07:42 Skrevet torsdag kl 07:42 kåre b skrev (1 minutt siden): Minstesats: 2,91g - 363000 barnetillegg: 150 000 - 3 barn. typisk barnebidrag: 72000, hvis man kompenserer for skatt = 102 000kr i tillegg har man barnetrygd på kr 2000 per barn= 72000kr skattefritt = ca 102000kr. i tillegg har denne enslige uføre personen rett på utvidet barnetrygd- 2500kr i mnd. i tillegg har man småbarnstillegg 900kr mnd per barn? Er det barn under 2 år har man vel rett på kontantstøtte i ett år = 7500kr/mnd skattefritt. Du bikker 600k «brutto» ganske lett her. Du bommer totalt, man får ikke 150 000 i barnetillegg. Man får opp til 95% etter hva jeg har kjapt Google til. 72000 I barnebidrag? er nok tvilsomt for de fleste. Jeg betaler 1800 kroner pr måned, har god lønn og ca 33% samvær. Så, det er som forventet store hull i beregningen din. 1
Salvesen. Skrevet torsdag kl 07:43 Skrevet torsdag kl 07:43 leticia skrev (3 minutter siden): Fint. Jeg bare har sett lignende uttalelser litt for ofte i kommentarfelt til å la være å reagere. Jeg syns det blir feil å sammenlikne en advokat / ingeniør/ økonom el.l. som har lang utdanning og kanskje har hatt 1,5 millioner og har gått ned til 500.000, med en som tjener 500.000 i utgangspunktet. Den høyt utdannede hadde fått utbetalt 990.000 i uføretrygd hvis man ikke hadde hatt regelen med maks beregning fra 6 G. Den høyt utdannede får dermed utbetalt bare cirka 33 % av sin tidligere inntekt, mens den lavlønte ville fått 66 % av sin inntekt, dvs 330.000 hvis den ble ufør (om ikke minstesatsen slår inn da). Jeg er imot tankegangen om at ALLE som blir uføre, skal ha lavere inntekt enn ALLE som er i jobb. Man har tross alt investert i denne høye utdanningen og / eller karrieren sin... Som sagt, jeg prøvde bare å opplyse om misligheter ikke komme med en mening. Klart en skal kunne ha det greit som uføre. Helst skulle mange hatt det bedre tenker jeg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå