Gå til innhold

Mener Stop Killing Games-kampanjen vil gjøre spillutvikling for dyrt


Anbefalte innlegg

Skrevet
Kakkelfant skrev (11 minutter siden):

Dette er lobbyvirksomhet og ren propaganda, selvfølgelig vil ikke bransjen gi oss muligheten til å forsette å spille gamle spill når vi heller kan betale dem for de nye spillene de gir ut. Klassisk bukken og havresekken.

Det er en del av hvorfor dette har blitt tatt opp og det ønskes en lov mot det.

Spill du kjøper må enten frigis så tredjeparti grupper kan lage egne servere om det ikke genererer penger for selskapet som laget spillet, eller i det minste må du kunne laste ned nok av spillet til at du kan spille det uten tilgang til andre spillere.

Om ikke, så må spillselskapene oppgi at du ikke kjøper spillet men en lisens til å spille spillet over en tid der spillselskapet velger at du skal tilgang til det - da har du ingen forbrukermakt - og et spill til 600 kr kan godt bli tatt ned 3 uker etter du kjøper lisensen.

Men at selskapene selger et spill og samtidig ikke trenger å ha spillet tilgjengelig som en blandig av tilfellene beskrevet over er ikke greit, og det er sånn det er nå i dag.

  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
thomasenger skrev (1 time siden):

Ah, beklager. Hvis du leser her finner du flere svar: https://www.stopkillinggames.com/faq

Ja, jeg leste gjennom hele den delen.

Jeg finner ikke noen løsninger, kun påstander om hva dem ønsker.

For eksempel "de kan fint kode spillet slik at det fungerer med private servere etter at dem legger ned serverne sine"

  • Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Noxhaven said:

Det er en del av hvorfor dette har blitt tatt opp og det ønskes en lov mot det.

Spill du kjøper må enten frigis så tredjeparti grupper kan lage egne servere om det ikke genererer penger for selskapet som laget spillet, eller i det minste må du kunne laste ned nok av spillet til at du kan spille det uten tilgang til andre spillere.

Om ikke, så må spillselskapene oppgi at du ikke kjøper spillet men en lisens til å spille spillet over en tid der spillselskapet velger at du skal tilgang til det - da har du ingen forbrukermakt - og et spill til 600 kr kan godt bli tatt ned 3 uker etter du kjøper lisensen.

Men at selskapene selger et spill og samtidig ikke trenger å ha spillet tilgjengelig som en blandig av tilfellene beskrevet over er ikke greit, og det er sånn det er nå i dag.

Og de lurer på hvorfor piracy er så voldsomt i vinden igjen... ?

Ting er ofte ganske selvforklarende.

Skrevet

Det er interessant å lese hvordan industrilobbyen får presentert sine argumenter så tydelig, nesten som om noen har sittet på første rad med notatblokk. Det motsatte gjelder for Stop Killing Games, som nærmest konsekvent blir feiltolket eller fremstilt feil, enten det gjelder krav om "evig serverdrift" eller andre påstander som ikke stemmer med det kampanjen faktisk ber om.

VGE hevder at det blir "for dyrt" å lage bevaringsløsninger, men faktum er at mindre aktører og frivillige får dette til, ofte uten tilgang til kildekode eller ressurser i nærheten av det store utgivere har.

Argumentet om at "private servere ikke alltid er et alternativ" handler i realiteten mer om kontroll enn om faktiske sikkerhetshensyn. De fleste problemer rundt innhold, sikkerhet og ansvar kan allerede løses juridisk, på samme måte som for annen programvare eller teknologi som mister offisiell støtte.

Når VGE hevder at "mange spill er designet for å kun være nettbaserte", så er det også fordi de selv har valgt denne veien, for maksimalt eierskap, FOMO og salg på kort sikt. Det er ikke en naturlov, men et resultat av bevisste forretningsvalg. Hvis produktet ikke kan bevares, burde det være tydelig at det kun er leie, ikke kjøp. Resten er mest støy.

  • Liker 3
Skrevet
12 hours ago, Iki said:

Finner ikke noe realistisk svar på den siden annet enn "spillene må utvikles fra grunnen av slik at dem kan støtte private servere i fremtiden"

Hva er det som du anser som ikke et realistisk svar?

Det er flere spillutviklere som har også gått gjennom SKG og som sier seg enig i initiativet. At spillet skal støtte offline/privat server spill er en bitte bitte liten del av utviklingen, dette er et planleggingsproblem og ikke et kostnadsproblem.
EA hadde et spill (husker ikke tittelen) som hadde offline-mode, men denne var deaktivert i noen år før det ble stor ståhei.

Å implementere støtte for offline i ettertid er ikke store kostnadden, spesielt ikke i den grad som lobbyvirksomheten vil ha det til, det vil ta litt penger og litt tid. 

Jeg hadde blitt ekstremt demotivert etter å ha jobbet i åresvis/tusenvis av timer på et spill som vil bare slutte å fungere etter noen få år pga ledelsen vil tjene mer penger.

Skrevet
Gynvaelbleidd skrev (5 timer siden):

Det er interessant å lese hvordan industrilobbyen får presentert sine argumenter så tydelig, nesten som om noen har sittet på første rad med notatblokk. Det motsatte gjelder for Stop Killing Games, som nærmest konsekvent blir feiltolket eller fremstilt feil, enten det gjelder krav om "evig serverdrift" eller andre påstander som ikke stemmer med det kampanjen faktisk ber om.

Det virker å være en generell utfordring at de store selskapene har effektive markedsavdelinger som vet hvilke knapper de skal trykke på for å få gehør hos spilljournalister, mens kundene ofte blir avskrevet som vanskelige eller urimelige.

Kanskje kan saker som dette bidra til at det snur. Det er egentlig interessant hvor relativt sett lite oppmerksomhet og engasjement det siste tiårets dreining mot ulike former for forbrukerfiendtlig praksis har fått fra spillpressen sammenlignet med ulike politiske kontroverser. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Når det er sagt, jeg ga Anthem en sjans etter det ble anonnsert at det bare var 180 dager igjen å spille det. For en blandet bukett. Forstår godt at det ble slaktet, men det er mange gode elementer. Kanskje Gamer kan se på det på nytt?

Skrevet
Fleskelars skrev (9 timer siden):

Dyrere MEN bedre spill ? Betaler heller for kvalitet enn kvantitet .

Jeg trodde også det. Men jeg ser at jeg bare venter med å kjøpe de. Både Diablo 4 og Doom: the dark ages er alt for dyre, selv om jeg sikker hadde kost meg med de. Backloggen er stor og det er ikke spill som det haster noe med å spille. Samtidig så synes jeg de skal bli enda billigere siden de er relativt gamle spill nå. Venter til jeg kan plukke de opp for 2-300kr. 

image.png.395061fd10dc6bff50a5623c2e4409ad.pngimage.png.f8dd79ed0b8af1eac412cee061c708e4.png

Skrevet
Fantomtegningen skrev (5 timer siden):

Å implementere støtte for offline i ettertid er ikke store kostnadden, spesielt ikke i den grad som lobbyvirksomheten vil ha det til, det vil ta litt penger og litt tid. 

Å implementere dette mens du lager spillet er ikke noe stort problem, men hvordan gjør du dette når selskapet har gått konkurs eller alle utviklerne er flyttet over til et annet prosjekt?

Skal du da leie inn et team for å implementere dette?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
35 minutes ago, Iki said:

Å implementere dette mens du lager spillet er ikke noe stort problem, men hvordan gjør du dette når selskapet har gått konkurs eller alle utviklerne er flyttet over til et annet prosjekt?

Skal du da leie inn et team for å implementere dette?

Det finnes masse friviliige med kompetanse som ivrer for spill, se bare på alle de ymse private serverne som er blitt stoppet av bransjen opp gjennom årene

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
40 minutes ago, Iki said:

Å implementere dette mens du lager spillet er ikke noe stort problem, men hvordan gjør du dette når selskapet har gått konkurs eller alle utviklerne er flyttet over til et annet prosjekt?

Skal du da leie inn et team for å implementere dette?

Vet ikke hvorfor du blander inn selskaper som er konkurs i denne saken? 
Hele initiativet er ikke retroaktivt, altså det settes i effekt når/hvis det blir vedtatt. Spill som er allerede gitt ut blir ikke utsatt for dette.

  • Liker 1
Skrevet
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Vet ikke hvorfor du blander inn selskaper som er konkurs i denne saken? 
Hele initiativet er ikke retroaktivt, altså det settes i effekt når/hvis det blir vedtatt. Spill som er allerede gitt ut blir ikke utsatt for dette.

Om poenget er at alle spill skal reddes, og man spesielt trekker frem eldre spill i diskusjonen, så må man også trekke med spill som allerede har vært produsert.

Med mindre dette altså da kun skal gjelde spill som produseres fra dags dato, og alle selskaper som har produsert spill allerede skal slippe unna.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Kakkelfant skrev (2 timer siden):

Det finnes masse frivillige med kompetanse som ivrer for spill, se bare på alle de ymse private serverne som er blitt stoppet av bransjen opp gjennom årene

Ja, det er fullt mulig for spillere selv å ordne dette, i mange tilfeller.

Gitt at det er noen som gidder å gjøre denne jobben med alle spillene, selv de mindre populære.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
36 minutes ago, Iki said:

Ja, det er fullt mulig for spillere selv å ordne dette, i mange tilfeller.

Gitt at det er noen som gidder å gjøre denne jobben med alle spillene, selv de mindre populære.

Poenget er at bransjen ofte går hardt inn med "cease and decist" og tar de til retten om de ikke legger ned entusiast prosjektene sine - det er jo dette man vil til livs med "stop killing games" kampanjen. Det er jo dette som er kjernen i hele saken.

  • Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (17 timer siden):

Venter til jeg kan plukke de opp for 2-300kr. 

Er redd tiden man kunne vente 6 mnd etter release og kjøpe spillet for 2-300 kroner snart er forbi. På Steams sommersalg er Black ops 6 på "tilbud". Med 45% rabatt koster spillet 527 kroner.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
15 hours ago, Iki said:

Om poenget er at alle spill skal reddes, og man spesielt trekker frem eldre spill i diskusjonen, så må man også trekke med spill som allerede har vært produsert.

Med mindre dette altså da kun skal gjelde spill som produseres fra dags dato, og alle selskaper som har produsert spill allerede skal slippe unna.

Eldre spill trekkes frem som eksempler i dette tilfellet, nokså vanskelig å danne en sak og et initiativ hvis en ikke har eksempler på hvor galt det kan gå. Sist ut nå er Anthem, spillet er bare 6 år gammelt og som vil slutte å fungere helt når serverne skrus av.

Poenget er ikke at alle spill skal reddes, men at spill utgitt nå i moderne tider (etter initiativet trer i kraft) skal kunne fungere uten servere sånn som spill på SNES, N64, PS1/PS2, Xbox (orginal) osv. Disk/Last ned og spill, ikke noe mer enn det.
Skulle det gjelde absolutt alle spill som er gitt ut, så hadde det vært umulig dessverre. Desto viktigere at utviklere har dette implementert tidlig i produksjonen, men de aller fleste kan ordne offline-funksjonalitet til de fleste spill nå i ettertid, det avhenger bare om de selv vil (noe jeg tviler sterkt på).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...