Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

3000 kroner for en verkstedtime??


Yessmann

Anbefalte innlegg

Skrevet
Paxville skrev (55 minutter siden):

1L per 1000km er innenfor spec. Dette gjelder bl.a VW, BMW, og Mercedes og sikkert mange flere med tilsvarende tall.

I serviceboka til min 2014 VW Golf står det "inntil 1L per 2000km", ref. 

image.jpeg.1dc36016e2495aff2db1ad1ba58b3e0c.jpeg

I virkeligheten bruker min motor selvsagt ikke i nærheten av så mye olje. 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

14+ liter pr år? Høres helt Hinsides ut.

Lenge siden jeg kjørte ICE bil nå, men har aldri fylt på slike mengder.

De færreste gjør jo det, kanskje en flaske mellom servicene er jo vanligst.

Men når de oppgir at 1L pr 1000km er innenfor spec, så sier det seg selv hvor store mengder en motor å bruke før det går på en evt garanti.

Skrevet
Hollabaloo skrev (2 minutter siden):

I serviceboka til min 2014 VW Golf står det "inntil 1L per 2000km", ref. 

image.jpeg.1dc36016e2495aff2db1ad1ba58b3e0c.jpeg

I virkeligheten bruker min motor selvsagt ikke i nærheten av så mye olje. 

 

På nyere biler så er det 1L pr 1000km, ganske sikker på det.

Skrevet
Paxville skrev (5 minutter siden):

De færreste gjør jo det, kanskje en flaske mellom servicene er jo vanligst.

Men når de oppgir at 1L pr 1000km er innenfor spec, så sier det seg selv hvor store mengder en motor å bruke før det går på en evt garanti.

Ja virker som de jukser set ut av mye kostnader her. IKKE bra!

Skrevet
Paxville skrev (Akkurat nå):

På nyere biler så er det 1L pr 1000km, ganske sikker på det.

Uansett helt sykt. Selv en skamslitt B20 klarte ikke å bruke så mye. Burde være en grense ift utslippsverdier dette. Kan jo umulig være bra å brenne av så mye olje.

Har faktisk aldri hatt en motor som trengte påfyll mellom oljeskiftene etter en '76 244 med B20 jeg hadde på 80-tallet. Den fylte jeg vel opptil 1 liter mellom skiftene (den gang rundt 10.000 mellom skiftene på en slik bensiner).

Hva er det som gjør at enkelte produsenter ikke klarer å lage en motor som ikke sluker olje som en gammel Consul?

Er det stort sett VW/Auda som sliter med dette eller er det andre motorprodusenter?

Skrevet

VAG forsøkte seg på å påstå 1l per 1000 km i perioden de hadde dårlige stempelringer på en haug med motorer, og byttet på garanti over en lav sko.

Før og etter det så var det 0.5l per 1000km som gjaldt.

Skrevet (endret)
Habla Møberg skrev (21 minutter siden):

Er det stort sett VW/Auda som sliter med dette eller er det andre motorprodusenter?

Finnes det noen som ikke har slitt med dette på et eller annet tidspunkt? Noen mer enn andre selvfølgelig. Selv Toyota har hatt trøbbel med dette enkelte årganger av sine mindre bensinmotorer. Ihvertfall ifølge Youtube/Toyota-mekanikeren i YT-kanalen "The Car Care Nut", ref. f.eks.: https://www.youtube.com/watch?v=v4JS7PybV2k

 

Endret av Hollabaloo
Skrevet
BadCat skrev (2 timer siden):

 

Rengjøring av bunnpanne og oljesil. Det er absolutt nødvendig på våtbeltemotorer hvis man ikke at motoren skal ende på tippen.

Hva er en "våtbeltemotor"?

Og alle motorer ender på tippen til slutt.

Skrevet (endret)
Jalla21 skrev (45 minutter siden):

Hva er en "våtbeltemotor"?

Registerbelte bader i olje. En del problemer med disse ang. holdbarhet. Normalt med reg. kjede.

Endret av Jarmo
Skrevet

En jeg kjenner har en slik en motor og den begynte å gå dårlig og etter undersøkelser så viste det seg at reg reima var skadet, så det var vel bare flaks at det ikke endte med totalt motorhavari. Bruker fryktelig mye olje også.

Skrevet

Mye skjulte kostnader med disse fossil bilene. Bare oljen alene tilsvarer jo kostnadene for strøm til en moderne elbil. Om en bruker så mye som nevnt i denne tråden, som jeg antar er uvanlig.

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Om en bruker så mye som nevnt i denne tråden, som jeg antar er uvanlig.

Jupp, det er for mye. En tett motor uten konstruksjonsfeil bør ikke bruke så mye olje. Utenom biler kjørt 3-4-5- hundretusen km. Slitte stempelringer og ventiltetninger osv. uten lekkasje fra pakninger.  Og alt dette der varierer fra produsent til merke.

Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Mye skjulte kostnader med disse fossil bilene. Bare oljen alene tilsvarer jo kostnadene for strøm til en moderne elbil. Om en bruker så mye som nevnt i denne tråden, som jeg antar er uvanlig.

Hvis man har en bil som bruker så mye olje, så vil olje for etterfylling være noe man kjøper på bilrekvisita-butikk eller på nett, og da den billigste varianten som har riktig viskositet og olje-spesifikasjon (noe annet er å fyre for kråka). Da kommer man gjerne ned i 100 kr pr liter når man kjøper 4L eller 5L dunker. Kanskje litt under også. Gitt et typisk worst case scenario med med 1L pr 2000km og man kjører 20K km i løpet av et år, så blir det en merkostnad på 1000 kr. En dråpe i havet i forhold til den virkelig store utgiftsposten når man kjører ny eller nesten ny bil: verditap. Ville vært mer bekymret for ringvirkninger/slitasje på andre kostbare komponenter på bilen som følge av oljeforbruket, f.eks. på katalysator, enn de 1000 kronene gitt.

Skrevet
Salvesen. skrev (På 5.7.2025 den 13.17):

Total bullshit, det er ikke så dyrt å drive verksted at en må ta 10x timeslønn for å "overleve" som du prøver å forspeile det. 3000 er hinsides all fornuft, de var ikke interessert i oppdraget. 

Frittstående verksteder trenger ikke å ha et 150 millioners anlegg med plass til 30 biler inne. De trenger heller ikke å ha 4-5-6 splitter nye lånebiler stående. Alle kunder som har bil med garanti har rett på gratis lånebil. Da blir prisene deretter. Selvfølgelig er 3000 kr timen helt vanvittig når mekanikeren sitter igjen med ca 270-300 kr av det. 

Skrevet

Høyt oljeforbruk så er det noe som er galt/slitt, om motoren funger slik den skal så skal det ikke være nødvendig å etterfylle olje mellom servicene.
Av bilene jeg har eid så er det kun en som har brukt olje og det var en 2010 a4q med 2.0tdi motoren.

Skrevet (endret)

Hadde det vært rettferdig hadde de på akuttmottak hatt 2-3 mil i lønn. the pitt tv serien sier meg nok.

er mer basert på hvor krevende jobben er på hvor mye lønn er.

https://www.stmaryshealthcaresystem.org/newsroom/blog-articles/what-i-wish-i-knew-i-became-emergency-department-nurse

Sitat

Deciding who to treat first is often very difficult

Most hospitals use a triage system, which means the patients with the most serious conditions get seen first. We do get “true emergencies” — heart attacks, strokes or trauma victims — but we also see patients who just feel bad or can’t get in to see their primary care physician. We do this triage assessment when patients check in, but also a triage nurse will do an “across-the-room survey” to see who needs to be seen immediately and who can wait a little longer. Signs that a patient is very sick or getting worse as they wait can be subtle, so in most emergency departments, only experienced nurses with advanced certifications and training perform triage.

Multitasking is essential

You need to think fast on your feet because you never know what you are going to be asked to do next. One minute you might be drawing blood or starting IVs; next, you might be performing CPR on someone whose heart has stopped beating. Going from such a traumatic event to your next patient is challenging. They won’t know your own heart is heavy because you quickly put a smile on your face and give that patient your undivided attention.

It’s way more work than it looks like on paper

Traditionally, nurses work 12-hour shifts, three shifts a week. It’s less than a 40-hour work week, but it’s exhausting. There’s virtually no downtime and you’re physically on your feet, running around during the entire shift. The flow of patients never stops so you never actually catch up, you just pass your patients on to the nurse who arrives to relieve you and the cycle continues. We also have on-call shifts, so you have to sign up for so many hours of on-call every six weeks — beyond your regular shifts — and be prepared to go into work at a moment’s notice.

You’re a nurse no matter where you are, even when you’re off the clock

When people know you’re a nurse, everyone wants to know if you can take a look at their rash or help them heal a cut or tell them how to get over a cold. Anywhere you go, whoever you are with, if there is a medical issue – from a splinter to a heart attack – you’re the one everyone looks to for help.

 

 

Screenshot(59).png

Endret av joandreas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...