Gå til innhold

klarer ikke å få jobb innen IT( 1 år siden endt utdanning)

Gjest 86424...601

Anbefalte innlegg

Gjest 86424...601
Skrevet

Hei!

Nå er det ett år siden jeg ble ferdig med en bachelorgrad innen IT. Jeg har enda ikke fått jobb. Har sikkert søkt 30 jobber, kommer aldri til intervju. Er ofte 100 søkere på stillingene, får jeg beskjed om. Jeg mangler erfaring innen arbeidsfeltet. Kan slenge på at jeg jobber som sykepleier til daglig, så er i jobb, men er jo en grunn til at jeg tok utdanning innen IT. Helt vannvittig vanskelig å få en fot innenfor, føler for å gi opp. Og hvor lenger tid det tar , jo verre blir det... :( 

For en uke siden ringte en rekrutterer for å spørre om jeg var interessert i en stilling i nabobyen, jeg sa selvfølgelig ja. Så sa hun " beklager, de ønsker en med erfaring." og " jo lenger du er uten for feltet jo vanskeligere blir det å få en fot innenfor". Jeg blir helt kvalm, skammer meg skikkelig. Skriver gode søknader, fått flere til å se på de. Men er erfaringen jeg mangler, for tydeligvis så holder det ikke med utdanningen, men er jo ingen som gir meg sjangs.. 

Flere i samme situasjon? 

Anonymous poster hash: 86424...601

Videoannonse
Annonse
Gjest fe034...43c
Skrevet

30 søknader på et år er jo ingenting!

Anonymous poster hash: fe034...43c

Gjest 86424...601
Skrevet

Det er er stillingene jeg har vært kvalifisert for.. søkt på de jeg ikke er og.  Stått litt stille nå pga andre ting i livet (3mnd), men man føler seg helt elendig når man aldri hører noe eller får"du har for lite erfaring". 

Gjest 86424...601
Skrevet

det har ikke vært så mange stillinger å søke på, som jeg har sett... Kan ikke søke på senior uansett.  Har telt igjennom søknadene, er ca 46 som er sendt. Fått flere svar om at det har vært stor søkemasse, og at de har vurdert andre kandidater

Skrevet

Gjør det du kan for å skaffe deg erfaring. Bare sørg for at den er relevant for det du skal jobbe med. IT er et potet-begrep så forklar oss gjerne hva du ser for deg.

Virker litt som at du venter på at en jobb kommer rekende på en fjøl. Sett deg i arbeidsgiver sine sko og tenk over hvem av de 100 personene de har søknader fra de vurderer og hvorfor. Hvordan kan du bli mer attraktiv?

Dette fikser du, bare du legger inn litt innsats og jobb med å bygge kompetanse med egne relevante prosjekter til ting begynner å løsne. 

Skrevet
Gjest 86424...601 skrev (3 timer siden):

det har ikke vært så mange stillinger å søke på, som jeg har sett... Kan ikke søke på senior uansett.  Har telt igjennom søknadene, er ca 46 som er sendt. Fått flere svar om at det har vært stor søkemasse, og at de har vurdert andre kandidater

Begynn å søke på senior-stillinger også. Kjenner flere som har vært nyutdannet/junior som har søkt på senior-roller og fått napp. Om det er systemutvikling som er feltet, så skulle man tro du kanskje hadde en liten fordel innenfor helse-IT? 

Skrevet

Hvis du ikke kommer til intervju en gang, så er det garantert søknaden og/eller CV'en din som er problemet. Om det er innholdet eller strukturen er vanskelig å si uten å se den.  

Med 100 søkere på stillingen, så bruker en som skal ansette ikke mange minutter på CV og søknad, og alle merkelige ting eller uklarheter kan være nok til å diskvalifisere deg i prosessen. 

Hvis du vil, kan du fjerne personalia fra CV og en søknad, og sende det til meg, så kan jeg vurdere det fra mitt perspektiv iallefall. 

Gjør du forresten noen aktiviteter for å holde deg oppdatert innen IT-feltet? Tar du kurs, sertifiseringer, eller bidrar i noen prosjekter?

Skrevet

Jobb innenfor IT er ikke det samme som programmering.
En programmerer er 1000x mer verdt enn en som trykker på knapper i Windows.
Jeg ansetter bare programmere. De automatiserer driftsbiten. Ingen gjør IT-Drift lengre.

• Liker 1
Skrevet
siDDis skrev (28 minutter siden):

Jeg ansetter bare programmere. De automatiserer driftsbiten. Ingen gjør IT-Drift lengre.

Men det der snur seg kanskje fort med AI. Ikke sikkert bedrifter vil ansatte like mange utviklere i fremtiden. De vil heller ha f.eks matematikere osv?  Utviklere er vel på peak nå mhp etterspørsel - men jeg ser trender som peker på at stadig mer av utvikler jobben overlates til matematikere og andre med realfagskompetanse som følge av AI.

Skrevet
ps5 skrev (2 minutter siden):

Jobbkollapsen innenfor it har hatt katastrofale konsekvenser for spesielt usa, men vi ser i voksende grad det samme her hjemme. Og dette vil dessverre forverres i årene som kommer. 
https://www.economy-media.com/thousands-of-tech-workers-exit-industry-amid-ongoing-layoffs

USA er dog i en helt annen liga, de store selskapene tok inn folk som hadde fullført ett kurs på codecademy og ga de million lønninger og opsjoner en bare kan drømme om. Og de tok ALT. Nå ryker de som ikke har klart å bli ekstremt gode på sitt felt over en lav sko om ikke verre.

Men helt sant at vi ser det her hjemme også, men på litt bedre måter iallefall. I ett selskap jeg jobbet for tidligere får mange nå etter hva jeg forstår ganske ok sluttpakker i det minste og her snakker en titall/hundretalls.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (8 timer siden):

Men det der snur seg kanskje fort med AI. Ikke sikkert bedrifter vil ansatte like mange utviklere i fremtiden. De vil heller ha f.eks matematikere osv?  Utviklere er vel på peak nå mhp etterspørsel - men jeg ser trender som peker på at stadig mer av utvikler jobben overlates til matematikere og andre med realfagskompetanse som følge av AI.

LLM'er booster produktiviteten til utviklere og forskere/ingeniører i andre fagfelt. Det erstatter de ikke.
En bedrift kan ikke erstatte en utvikler med en annen person som ikke vet hva spørsmål han kan stille,.

Skrevet
siDDis skrev (2 timer siden):

LLM'er booster produktiviteten til utviklere og forskere/ingeniører i andre fagfelt. Det erstatter de ikke.
En bedrift kan ikke erstatte en utvikler med en annen person som ikke vet hva spørsmål han kan stille,.

Utviklere vet sjelden hvilke spørsmål de skal stille. De kan ofte ikke forretningen. Det er min erfaring. Dermed ender man ofte med løsninger som ikke løser bedriftens problemer på en god måte.   Veldig mange IT prosjekter brenner bort penger nettopp fordi utviklere ikke forstår godt nok hva de skal løse. Det gjør derimot ofte de som kan bedriftens forretning ut og inn.  De beste utviklerene lærer seg bedriftens forretning.

Skrevet
obygda skrev (7 minutter siden):

Utviklere vet sjelden hvilke spørsmål de skal stille. De kan ofte ikke forretningen. Det er min erfaring. Dermed ender man ofte med løsninger som ikke løser bedriftens problemer på en god måte.   Veldig mange IT prosjekter brenner bort penger nettopp fordi utviklere ikke forstår godt nok hva de skal løse. Det gjør derimot ofte de som kan bedriftens forretning ut og inn.  De beste utviklerene lærer seg bedriftens forretning.

Høres ut som du snakker om generelle konsulenter. Og kanskje offentlige prosjekter som har blitt en skandale som nav og helse?

Min erfaring i fra inhouse er tvert om. Selgere, økonomer og andre ikke tekniske folk blander seg inn og presser frem tekniske løsninger som er helt horrible og ødelegger produkter. Kun fordi de hadde en god drøm og har pondus med styret..

Skrevet

Problemet med  å bruke generell AI til programkode er at den sjelden er matet med topnivå kode, så det er veldig vanlig å få servert dårlig kode som ikke engang lar seg kompilerer. Det ironiske er at AI også kan fikse feil den finner i sin egen genererte kode.

Mer nøye opptrent spesialisert AI kan derimot være svært bra. De finnes i dag f.eks medisinsk AI på markedet som er så bra at selv spesialisert ikke klarer å lure den eller sette den fast. Slike systemer er nok beregnet på sykehus og koster nok deretter også. Regner med slike spesialiserte systemer har er stort marked over tid da generell AI for blir for "folkelig" da de blir en kopi av folk flest.

Gjest 86424...601
Skrevet
vidor skrev (21 timer siden):

Gjør det du kan for å skaffe deg erfaring. Bare sørg for at den er relevant for det du skal jobbe med. IT er et potet-begrep så forklar oss gjerne hva du ser for deg.

Virker litt som at du venter på at en jobb kommer rekende på en fjøl. Sett deg i arbeidsgiver sine sko og tenk over hvem av de 100 personene de har søknader fra de vurderer og hvorfor. Hvordan kan du bli mer attraktiv?

Dette fikser du, bare du legger inn litt innsats og jobb med å bygge kompetanse med egne relevante prosjekter til ting begynner å løsne. 

Hei! Har prøvd det og, søkt sommerjobber, kodet litt på siden. nei, jeg forventer ikke at jobb kommer på en fjøl, har lagt inn mye innsats. Det som gjør at jeg ikke får jobb nå er at jeg ikke har erfaringen, kun erfaring fra studiet, er det jeg har blitt fortalt når jeg spør hvorfor de ikke vil ha meg inn til intervju. Nå skal det sies at som sykepleier så får du jobb utrolig lett, de skriker jo etter oss. Så jeg innrømmer at det er mye tøffere å få jobb som nyutdannet innen IT.

vidor skrev (21 timer siden):

iblazeqt skrev (17 timer siden):

Begynn å søke på senior-stillinger også. Kjenner flere som har vært nyutdannet/junior som har søkt på senior-roller og fått napp. Om det er systemutvikling som er feltet, så skulle man tro du kanskje hadde en liten fordel innenfor helse-IT? 

Har søkt på noen senior-stillinger. Aldri hørtø noe. Men kan være det er vanskelig i området jeg bor? Ja, det håpet jeg og på siden jeg er sykepleier, men der var de og ute etter noen med "solid" erfaring, som de sa.

ps5 skrev (8 timer siden):

Jobbkollapsen innenfor it har hatt katastrofale konsekvenser for spesielt usa, men vi ser i voksende grad det samme her hjemme. Og dette vil dessverre forverres i årene som kommer. 
https://www.economy-media.com/thousands-of-tech-workers-exit-industry-amid-ongoing-layoffs

L/\R~ skrev (16 timer siden):

Har du tatt kontakt med _alt_ av firmaer innen helse?

Kontaktet de uten at de har utlyst noe stilling? Nei, takk for tipset! Har ikke helt oversikt annet en sykehuspartner. Skal jeg være ærlig har jeg mistet helt motet. 

Zash skrev (14 timer siden):

Hvis du ikke kommer til intervju en gang, så er det garantert søknaden og/eller CV'en din som er problemet. Om det er innholdet eller strukturen er vanskelig å si uten å se den.  

Med 100 søkere på stillingen, så bruker en som skal ansette ikke mange minutter på CV og søknad, og alle merkelige ting eller uklarheter kan være nok til å diskvalifisere deg i prosessen. 

Hvis du vil, kan du fjerne personalia fra CV og en søknad, og sende det til meg, så kan jeg vurdere det fra mitt perspektiv iallefall. 

Gjør du forresten noen aktiviteter for å holde deg oppdatert innen IT-feltet? Tar du kurs, sertifiseringer, eller bidrar i noen prosjekter?

Ja, kan være det er noe med søknad eller CV, vil tro det er CV. Er bare jobber innen helse der, jeg vet ikke om jeg kan skyte inn i en søknad at jeg har drevet med IT-support på jobben , som sykepleier? Har satt opp noen pcer, hjulpet ansatte med passord osv. Er jo ingen som kan si at dette stemmer.  Ja, gjerne, fikser i morgen :) Jeg har vurdert på ta kurs og sertifiseringer, men jeg aner ikke hvor jeg skal starte.  noe med nettverk, kanskje? 

siDDis skrev (13 timer siden):

Jeg trodde også at programmerere ble overflødige nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...