Gå til innhold

Hvorfor skilles det på manuell/automatgir på førerkortet?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Satan666 skrev (På 24.6.2025 den 20.50):

Dette er noe av det dummeste jeg har hørt.

Du vet at folk faktisk kan lære seg ting uten formelle instruktører og alskens surr?

Vi lever i en verden hvor overtroen på formaliteter er utrolig sterk. 

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjørte akkurat manuell bil i en uke på ferie. Første manuell på 5 år ca. Og den aller første manuell bilen som ikke er fra 90-tallet.

Det er ganske mye lettere å kjøre en moderne manuell bil, men skal innrømme at det tok en del oppmerksomhet de første kilometerne.

start stop funksjonen startet bilen for meg igjen når jeg i et åndsfraværende øyeblikk stoppet uten å ta inn clutchen.

hill assist gjorde at bakkestarter ikke var et tema

mild hybrid hjalp til med trekkraft selv om man ikke helt fulgte med på turtallet

Dette var en Dacia Duster som er av de absolutt billigste bilene som er å oppdrive, så antar at alle andre biler også har disse systemene.

Det er ikke trafikkfarlig at folk med lappen tar seg en øvingsrunde selv og lærer seg å kjøre manuell. Ikke noe større tilvenning enn å hoppe inn i en ukjent stor kassebil eller kjøre med henger som man kan gjøre uten noe ekstra kurs.

 

IMG_3595.jpeg

  • Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
kremt skrev (På 6.7.2025 den 20.21):

Trafikklærer vil ha alle over på automatlappen

Tik-tok generasjonen raserer bilene med manuelt gir og det blir dyrt for skolene. Hvis disse unge voksne ikke kan løse et problem med en app vil de ikke klare å løse det. Det har nok blitt litt for mye puter under armene de siste tiårene. 

I 2024 var det bare 38 % som tok manuell-lappen. Det kommer vel snart til et punkt der ingen vil klare å ta det, da forsvinner behovet. 

Denne læreren har kanskje glemt at man kan få interesse for veteranbiler?

En tik-tok, eller wtf.. har ingenting med saken å gjøre. De får ikke noe anledning til å ødelegge noe bil så lenge en lærer foreviser/demonstrer clutchbruk på en tilstrekkelig god måte. Tidligere fotarbeid eks i forbindelse med visse former for sport hjelper ofte. Koordinasjon må nemlig inn. Tross kunnskap.

Skrevet
Sovna skrev (6 minutter siden):

Denne læreren har kanskje glemt at man kan få interesse for veteranbiler?

Ein kan også bli interessert i motorsykkel seinare i livet utan at det medfører at alle som er 18/24 år burde ta motorsykkellappen sånn i tilfelle.

Skulle ein bli interessert i veteranbilar og har sertifikatet berre for automatgir så er det enkelt å oppgradere til vanlig klasse B. Alt du treng å gjere er å bestille ein time til oppkøyring og ta ny oppkjøring i bil med manuellgir, denne oppkøyringa er ein del kortare enn den vanlege oppkøyringa for klasse B.

 

Eg meiner fortsatt at ungdom i dag bør ta vanleg klasse B sertifikat med mindre ein er heilt sikker på at det er uaktuelt å køyre bilar som ein ikkje eig sjølv, som til dømes ein yrkesbil eller leigebil. Dette fordi det fortsatt er mange slike bilar som har manuellgir, og då kan ein risikere å miste jobbmuligheiter eller å måtte betale ekstra for å få leigebil med automatgir.

Eg tenker likevel at om 10 års tid så vil nok det aller meste av billige varebilar også ha automatgir, så då er det kun enkelte nisjer ein finn manuellgir, som til dømes på veteranbilar.

Eg hadde nok også helst sett at det skulle vært billegare å oppgradere sertifikatet til klasse B med manuellgir, for eg er overbevist om trafikksikkerheitsmessig så er det betre at ferske sjåførar køyrer automatgir og kan holde mest mogleg av fokuset på trafikkbildet. Det å i tillegg også få kontroll på girstanga er ein unødvendig distraksjon når det finnes gode bilar med automatgir. Eg vil likevel ikkje anbefale å ta lappen berre for automatgir på grunn av nemnte praktiske forhold ved at det fortsatt finnes mange bilar med manuellgir.

Skrevet

Bare tull å gjøre forskjell. Hvis man er i stand til å kle seg selv, gå på toalettet selv, bestå føreropplæring og førerprøve, er man også i stand til å kjøre bil med manuell girkasse, selv om man ikke er erfaren med dette.

På traktor, som man kan kjøre fra man er 16, gjør man ikke forskjell på manuell usynkronisert/halvsynkro/semi-powershift (med eller uten auto-split)/fullpowershift og auto-powershift/ivt/cvt og de... 

Om girkasse er er et hinder for kjøringen bør man heller innføre vektklasse-basert førerkort..

 

Skrevet

Tok ikke mange timene på parkeringsplassen før jeg fikk roen på manuellgir da jeg tok lappen. Og klarer jeg det på noen få timer så klarer alle det. Sansynligvis på enda kortere tid. Jeg er ikke spesielt flink til noe.

Skrevet
The Avatar skrev (35 minutter siden):

Ein kan også bli interessert i motorsykkel seinare i livet utan at det medfører at alle som er 18/24 år burde ta motorsykkellappen sånn i tilfelle.

Vil bare poengtere at det å øve seg opp fra manuell bil til motorsykkel er massivt mer omfattende og risikofult enn å gå fra automat til manuell bil.

Skrevet
The Avatar skrev (2 timer siden):

Skulle ein bli interessert i veteranbilar og har sertifikatet berre for automatgir så er det enkelt å oppgradere til vanlig klasse B. Alt du treng å gjere er å bestille ein time til oppkøyring og ta ny oppkjøring i bil med manuellgir, denne oppkøyringa er ein del kortare enn den vanlege oppkøyringa for klasse B.

 

Javel? Du må vel først fikse dette før du bestiller/gjennomfører en oppkjøring. Eller? Tipper du ikke kan ta den muntlig.. Og hvem skal lære deg det? Det bør fortrinnsvis bli en trafikkskole og ikke den nevrotiske mora di. Det er en forklaringsmodell som må til her også. Og jo lenger du venter(faktisk blir man eldre) jo vanskeligere blir det. 

Meg selv, etter altfor mange års erfaring hadde fått hjerteinfarkt av å kjøre i eks Storbrittania. En yngre person vil lettere fikse denne konverteringen. Min påstand. Også klare omstilling, etter læring riktignok, til manuelt gir.

The Avatar skrev (2 timer siden):

eg er overbevist om trafikksikkerheitsmessig så er det betre at ferske sjåførar køyrer automatgir og kan holde mest mogleg av fokuset på trafikkbildet. Det å i tillegg også få kontroll på girstanga er ein unødvendig distraksjon 

Dette er jo målet med en trafikkopplæring på manuell, og få til begge deler helhetlig integrert og trafikksikkert. Eller så stryker disse elevene faktisk. Temaet og kvaliteten ved bruk av manuelt gir bedømmes etter prinsippet om kjøretøy behandling.

Og det er jo klart at hvis du hopper og spretter som en ku med manuelt gir så enser du vel knapt at det er rødt lys.

Skrevet
Sovna skrev (29 minutter siden):

Og det er jo klart at hvis du hopper og spretter som en ku med manuelt gir så enser du vel knapt at det er rødt lys.

Det gjelder mange ting, og på det stadiet så skulle man vært på en parkeringsplass, ikke i et lyskryss.

Bare fordi vi ikke har særskilt sertifikat for manuell girkasse betyr ikke at du kan hive deg ut i trafikken uten kontroll på kjøretøyet.

Skrevet
Gavekort skrev (7 minutter siden):

Det gjelder mange ting, og på det stadiet så skulle man vært på en parkeringsplass, ikke i et lyskryss.

Bare fordi vi ikke har særskilt sertifikat for manuell girkasse betyr ikke at du kan hive deg ut i trafikken uten kontroll på kjøretøyet.

Man når som oftest dit via en tilstrekkelig førerkort opplæring. Det er vel jobb nr.1 for trafikkskoler. Eller så får vedkommende faktisk ikke noe førerkort med seg hjem fra en førerprøve. Og godt er det.

Skrevet
Sovna skrev (32 minutter siden):

Man når som oftest dit via en tilstrekkelig førerkort opplæring. Det er vel jobb nr.1 for trafikkskoler. Eller så får vedkommende faktisk ikke noe førerkort med seg hjem fra en førerprøve. Og godt er det.

Roten til argumentet mitt er at statlige reguleringer er et nødvendig onde, og at man ikke skal kunne trenge å kaste mer penger inn i en privat milliardindustri for noe man kan lære poden raskt og enkelt på en parkeringsplass. Det er ikke det at jeg ikke tror at kjøreskoler i en perfekt verden ville vært den beste plassen å lære seg manuell giring på.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Gavekort skrev (13 minutter siden):

Roten til argumentet mitt er at statlige reguleringer er et nødvendig onde, og at man ikke skal kunne trenge å kaste mer penger inn i en privat milliardindustri for noe man kan lære poden raskt og enkelt på en parkeringsplass. Det er ikke det at jeg ikke tror at kjøreskoler i en perfekt verden ville vært den beste plassen å lære seg manuell giring på.

Jeg tror samtidig at noen, om enn unntaksvise, fint vil klare å formidle og trene poden opp til et tilstrekkelig nivå for en prøve på manuelt gir.

Når jeg sier unntaksvis så er det fordi det er en temmelig stressende situasjon for en forelder å sitte ved siden av og ikke få gjort en dritt når ungdommen din kveler, kveler og kveler for å komme seg inn i Sinsenkrysset.

Selv om man har fikset det rimelig godt på en parkeringsplass eller et miljø med mindre forstyrrelser, fargelegges utførelse/stress udiskutabelt når du har en maurtue av biler i en kompleks rundkjøring, som ett eksempel.

Men klart det finnes de foreldre med en god pedagogisk og psykologisk tilnærming. Da blir det bra nok stemning i bilen og mestringen kan føles, ikke bare vanskelighetene .

Endret av Sovna
Skrevet (endret)
Sovna skrev (11 minutter siden):

 

Du kan øvelseskjøre med en 16 åring på mellomtung MC så vi har allerede en presedens som tilsier at man skal kunne få øve på farlige ting uten å ha en institusjon rundt seg.

Det må være en proporsjonalitet i avgjørelsene våre for hva som skal være greit å finne ut av selv og hva som må ha godkjent opplæring og statlig sertifikat, og det de fleste her inne prøver å argumentere for er at det ikke er proporsjonalt at man må sendes på kurs for å lære seg én kjøreteknisk ferdighet når man enkelt kan finne ut av denne selv i trygge omgivelser.

Kjøring er farlig. En god sjåfør skal kunne kjenne sine begrensninger og ta fornuftige valg, ikke være ferdig utlært straks man har lappen i hånda.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Gavekort skrev (1 time siden):

Du kan øvelseskjøre med en 16 åring på mellomtung MC så vi har allerede en presedens som tilsier at man skal kunne få øve på farlige ting uten å ha en institusjon rundt seg.

Det må være en proporsjonalitet i avgjørelsene våre for hva som skal være greit å finne ut av selv og hva som må ha godkjent opplæring og statlig sertifikat, og det de fleste her inne prøver å argumentere for er at det ikke er proporsjonalt at man må sendes på kurs for å lære seg én kjøreteknisk ferdighet når man enkelt kan finne ut av denne selv i trygge omgivelser.

Kjøring er farlig. En god sjåfør skal kunne kjenne sine begrensninger og ta fornuftige valg, ikke være ferdig utlært straks man har lappen i hånda.

Så da menes at du synes at man bare bør droppe en prøve bestått/ikke bestått for manuelt gir?

Kanskje kunne man gitt såpass tillit at man tenker et menneske garantert vil sørge for å lære seg tilstrekkelig nivå på egenhånd før man involverer seg i heavy trafikk, slik at man kan droppe en førerkortopplæring på alle nivåer også?

Synes det forøvrig ikke er så rart at man kan øvelseskjøre på mellomtung. På moped sitter aldri en kjørelærer bakpå med eleven. Og på tung MC behøver heller ikke noen, hverken frivillig ledsager eller trafikklærer, sitte bakpå denne etter et stykke ut i opplæringen. Etter trinn 3 for å være nøyaktig.

Endret av Sovna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...