Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjøregodtgjørelsen for lav!?


Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, hørte av en bekjent at kjøregodtgjørelsen burde ligget på nærmere i 10kr og ikke 5, slik den gjør i dag. Han refererte til opplysningskontoret for veitrafikken og en beregning de gjorde i 2024. Noen som kjenner til dette?

Bruker privatbilen mye i forbindelse med jobb og blir lange strekker å kjøre(må ofte til andre siden av landet) og skal forhandle litt her i forhold til ny jobb kontrakt.

Og hva er det som "slites" når man kjører veldig lange strekker omgang? Antar en dieselbil trives best med slik kjøring, så lenge man følger oljeskift intervaller osv? Hvordan type kjøring sliter mest på dekk!? Blir mye e18 og e6 kjøring

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
12 minutes ago, dan83 said:

hei, hørte av en bekjent at kjøregodtgjørelsen burde ligget på nærmere i 10kr og ikke 5

wtf?

Du har et fast beløp i kjøregodtgjørelse?  Det er em veldig rar ordning.

Endret av MailMan13
Skrevet (endret)
MailMan13 skrev (4 minutter siden):

wtf?

Du har et fast beløp i kjøregodtgjørelse?  Det er em veldig rar ordning.

Nei hen har betalt pr km. Det er helt normalt og i tråd med statens satser.
 

Vet dog om folk som har fast lavt beløp i kommunen. 
 

Til TS, kommer veldig an på. Kjører du nye biler så er verditap en stor del av regningen og dette er ikke linjært. I starten taper den mye også avtar det.

Men 5 kroner er ikke mye om en kjører ny ICE bil.

Edit: en må også ta høyde for merkostnader og ikke hele beløpet. Men forskjellen fra å eie den å bare kjøre privat og så kjøre mye via jobb.

Men, når en kjører mye er det absolutt mer ryddig å ha firmabil. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Når jeg kjørte hver dag fikk jeg betalt ca 250 kroner per dag, omtrent 5500 per måned. Bilen kostet 2000 per måned, leasing med forsikring inkl. Legg på 200-300 i måneden for strøm etc så var det et ganske pent overskudd for min del. 

Skrevet

5.-/KM er ikke noe du tjener på, om du kjører ofte og langt er dette noe bedriften tjener på og ikke du. Alt etter hvilket kjøretøy du har så kan 5.-/KM duge eller bli noe for lite.

Mener man må skatte på alt over 3.5/KM i tillegg.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (8 minutter siden):

Når jeg kjørte hver dag fikk jeg betalt ca 250 kroner per dag, omtrent 5500 per måned. Bilen kostet 2000 per måned, leasing med forsikring inkl. Legg på 200-300 i måneden for strøm etc så var det et ganske pent overskudd for min del. 

Hvilken bil får en leaset til 2000 kroner med forsikring uten innskudd?😅

Skrevet

Før 2016 var det slik at hvis arbeidsgiver brukte statens satser var bilgodtgjørelsen skattefri.
Fra 2016 er deler av statens sats skattepliktig.

Statens sats for kjøregodtgjørelse er 5 kr. Skattefri del er 3,50 kroner per km.
En må dermed skatte av 1,50 kr per kilometer.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/saravtale-om-dekning-av-utgifter-til-reise-og-kost-innenlands/id3083006/

https://www.skatteetaten.no/satser/bilgodtgjorelse-kilometergodtgjorelse/

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 minutes ago, Salvesen. said:

leaset til 2000 kroner med forsikring uten innskudd?😅

Ikke nå, men for 5 år siden. En VAG trilling. Billig bilhold hvertfall. 

Skrevet

Kan legge til, i 2010 var satsen 3,65 kr pr km, skattefritt. Om en regner om til 2025 kroner blir det 5,45 kr.

Dagens sats er 5 kr, der 1,50 er skattepliktig. Kjøregodtgjørelsen har blitt lavere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
toralfb skrev (4 minutter siden):

Kan legge til, i 2010 var satsen 3,65 kr pr km, skattefritt. Om en regner om til 2025 kroner blir det 5,45 kr.

Dagens sats er 5 kr, der 1,50 er skattepliktig. Kjøregodtgjørelsen har blitt lavere.

Kan være jeg husker feil, men mener at man fikk 3.2-3.50 i 1995, statens sats? Om det stemmer er det jo gått ned voldsomt mye.

Skrevet

Reknestykket vil variere med bilkostnadane, særleg verditapet ved påkøyrde kilometer og prisen for forsikring vil kunne variere mykje frå bil til bil. Husk at når du skal køyre mykje i jobbsammenheng så må du nok justere opp årlege kilometer som igjen medfører dyrare forsikring enn du har i dag. 

Vil også legge til at det er to måtar å sjå på køyregodtgjersla på. Enten at den skal dekke dine direkte bilkostnadar som drivstoff og "slittasje". Den andre måten å avtale køyregodtgjersle er ved å avtale ei godtgjering for at du skal kunne stille opp med privatbiler i tillegg til å dekke vanlege utgifter. Eit kontrollspørsmål er kva som skjer om bilen din må på verksted? Er det heilt uproblematisk, eller vil det medføre at du for eiga rekning må skaffe reservebil? 

Ein tredje måte å sjå dette på er å sjå på kva det vil koste arbeidsgivar å kjøpe/lease yrkesbil som du kan bruke i jobbsamanheng, og bruke dette som utgangspunkt for å forhandle om kva sum du kan akseptere for å tillate å bruke privatbilen i jobbsamanheng. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
toralfb skrev (9 minutter siden):

Kan legge til, i 2010 var satsen 3,65 kr pr km, skattefritt. Om en regner om til 2025 kroner blir det 5,45 kr.

Dagens sats er 5 kr, der 1,50 er skattepliktig. Kjøregodtgjørelsen har blitt lavere.

Samtidig er drivstoffkostnaden ved bruk av elbil lågare enn bensin/diesel. Statens satsar skiller ikkje på drivstoffet så ordninga er meir attraktiv med elbil enn om du køyrer dieselbil. Det var i alle fall formålet. I praksis er det meir prisgunstig å kjøpe ein billig brukt dieselbil som er litt dyr i drift enn det er å kjøpe ein ganske ny elbil som er billig i drift. 

Skrevet
kremt skrev (15 minutter siden):

Ikke nå, men for 5 år siden. En VAG trilling. Billig bilhold hvertfall. 

Ser en nå får de med innskudd og gått ett halvt liv til tilsvarende priser på finn😅

Skrevet
The Avatar skrev (2 minutter siden):

Samtidig er drivstoffkostnaden ved bruk av elbil lågare enn bensin/diesel. Statens satsar skiller ikkje på drivstoffet så ordninga er meir attraktiv med elbil enn om du køyrer dieselbil. Det var i alle fall formålet. I praksis er det meir prisgunstig å kjøpe ein billig brukt dieselbil som er litt dyr i drift enn det er å kjøpe ein ganske ny elbil som er billig i drift. 

Hm, hvorfor må jeg velge elbil da? Mener på at det gir noen ekstra øre jeg da?

  • Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Hm, hvorfor må jeg velge elbil da? Mener på at det gir noen ekstra øre jeg da?

Det er same satse uansett drivstoff på både bil og motorsykkel. 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/saravtale-om-dekning-av-utgifter-til-reise-og-kost-innenlands/id3083006/?ch=1

Det kan være at du har ein betre avtale lokalt. Det er etter min erfaring relativt vanleg å bruke statens satsar som utgangspunkt og så forhandler ein om lokale tilpassingar, som høgare kilometertakst. Det er også ein del so setter kilometersatsen til 3,50 for at den skal være skattefri og i staden har avtale om eit lønnstillegg for å bruke privatbilen for å gjere det skattemessige litt enklare. 

Skrevet (endret)
The Avatar skrev (5 minutter siden):

Det er same satse uansett drivstoff på både bil og motorsykkel. 

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/saravtale-om-dekning-av-utgifter-til-reise-og-kost-innenlands/id3083006/?ch=1

Det kan være at du har ein betre avtale lokalt. Det er etter min erfaring relativt vanleg å bruke statens satsar som utgangspunkt og så forhandler ein om lokale tilpassingar, som høgare kilometertakst. Det er også ein del so setter kilometersatsen til 3,50 for at den skal være skattefri og i staden har avtale om eit lønnstillegg for å bruke privatbilen for å gjere det skattemessige litt enklare. 

Mener på jeg alltid har hatt statens satser men alltid valgt elbil. Hm, må sjekkes.

 

Edit: la inn nå, får opp samme pris for bensin og elbil ja. Og jeg som alltid har lagt inn som elbil å trodd jeg har fått ekstra😅 unødig ekstra arbeid!

Endret av Salvesen.
Skrevet
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Edit: la inn nå, får opp samme pris for bensin og elbil ja. Og jeg som alltid har lagt inn som elbil å trodd jeg har fått ekstra😅 unødig ekstra arbeid!

Om programmet du bruker beregner bompengar og ferjebillett så må du legge inn elbil for at du ikkje skal få utbetalt meir enn kostnadane dine. 

Skrevet
The Avatar skrev (4 minutter siden):

Om programmet du bruker beregner bompengar og ferjebillett så må du legge inn elbil for at du ikkje skal få utbetalt meir enn kostnadane dine. 

Aha det gir mening ja! Så i realiteten får jeg mindre 😅 helt fair, men morsomt når jeg alltid har tenkt jeg får mer 😅 langvarig brainfart det der ja

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Firmabilordning har også blitt dyrere. Lønner seg nærmest ingenting. Skattemyndighet krever skatt fra både arbeidgiver, som allerede har tatt seg kostnaden ved å gi meg ordningen. Og meg selvsagt. Altså skatt i begge ender.

Er det helt greit for politikere at arbeidstakere da takker nei til ordningen og skaffer seg selv en privatbil. Altså enda fler biler i samfunnet.

Endret av Sovna
Skrevet
Sovna skrev (2 timer siden):

Firmabilordning har også blitt dyrere. Lønner seg nærmest ingenting. Skattemyndighet krever skatt fra både arbeidgiver, som allerede har tatt seg kostnaden ved å gi meg ordningen. Og meg selvsagt. Altså skatt i begge ender.

Er det helt greit for politikere at arbeidstakere da takker nei til ordningen og skaffer seg selv en privatbil. Altså enda fler biler i samfunnet.

Hvordan har det endret seg?
 

Kjenner ikke til løsningen i Norge men i Tyskland hvor mitt team har biler er det sykt billig iallefall. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...