Dragonlove Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Var hos lege i går og fikk konstatert at jeg hadde pådratt meg lumbago, så fikk resept på Voltaren og paralginforte 2 stk om dagen om ikke paracet fungerte, noe jeg sa til legen at det ikke gjorde, så etter og ha spist 3 Voltaren i går samt 4 paracet og 2 paralginforte var jeg ikke så værst når jeg reiste opp i dag. Men jeg måtte kjøre datteren min til sykehus i dag for en avtale og hev i meg to paracet før vi kjørte siden jeg ikke kan kjøre med paralgin. Men ryggen er blitt værre nå i ettermiddag (skulle sikkert ikke kjørt) men jeg har altså tatt 2 paracet og 2 og 3 paralginforte i dag samt de 3 daglige Voltaren jeg har blitt foreskrevet. Problemet er at det virker ikke som paralginforte fungerer i hele tatt det heller, og jeg vil ikke ta alt for mye heller siden maks daglig inntak av virkestoffet paracetamol er maks 4 gram, jeg tenkte å ta 2 før jeg legger meg. Men jeg kan ikke ha det slik som dette at hver gang jeg må på toalettet eller andre nødvendige ting så kjennes det ut som noen stikker en kniv i ryggen og vrir om. Tenkte å kontakte legen igjen i morgen viss jeg ikke er bedre, er det noen som har tilsvarende erfaring? Lurer på om det kan være noe annet man kan få foreskrevet som kanskje kan virke bedre?
Mannen med ljåen Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni (endret) Vært hos naprapat? Legen gir sterke resepter for å døyve smerten, naprapat hjelper deg å løse problemet. Sikkert svake muskler og nerver i klem eller noe slikt. Naprapat lærer deg øvelser som styrker musklene. ChatGPT sier dette: Sitat Hva hjelper mot hekseskudd? 1. 🧊 Lindring i akuttfasen (de første 1–2 dagene) Hold deg i ro, men ikke sengeliggende for lenge Korte hvilepauser i lett bøyd stilling (liggende med beina opp) Varmepute eller varmebad kan hjelpe med å løsne muskelkramper Smertestillende: Paracetamol eller ibuprofen (evt. kombinert) Muskelavslappende medisin i noen tilfeller (av lege) 2. 🚶♂️ Kom i gang igjen – bevegelse er viktig Etter 1–2 dager: begynn å bevege deg igjen Gå korte turer, lette tøyeøvelser Bevegelse stimulerer blodsirkulasjon og tilheling 3. 💪 Forebygging og langsiktig hjelp Ryggtrening – styrke kjernemuskulatur Gode løfteteknikker: bøy knærne, ikke ryggen Unngå langvarig sitting uten pauser Ergonomisk tilrettelegging (stol, madrass, arbeidsstilling) 🏥 Når bør du oppsøke lege? Hvis smerten ikke går over etter 1 uke Hvis du får utstrålende smerte, nummenhet eller svakhet i bein Hvis du får problemer med vannlating eller kontroll på urin/avføring Hvis du har hatt flere lignende episoder på kort tid Endret 11. juni av Mannen med ljåen
^fmj Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Det kan være kroppen din ikke kan prosessere kodein, det er ikke uvanlig. Lumbago er ufarlig og går over, syns du har knasket i overkant med tabletter. Å be om morfin er litt i overkant syns jeg.
Dragonlove Skrevet 11. juni Forfatter Skrevet 11. juni ^fmj skrev (28 minutter siden): Det kan være kroppen din ikke kan prosessere kodein, det er ikke uvanlig. Lumbago er ufarlig og går over, syns du har knasket i overkant med tabletter. Å be om morfin er litt i overkant syns jeg. Ja jeg er klar over at det er ufarlig og går over, men smertene er fortsatt uutholdelige. Har vært plaget med ryggen hele mitt voksne liv og har også vært og tatt røntgen og undersøkt uten at de fant ut noe. Men om jeg står for lenge i ro om gangen eller sitter litt for lenge i en stilling så kjenner jeg på det, begge disse er lette og unngå, men denne gangen sto jeg ute i 4-5 timer uten pause og beiset terassen i tillegg var det litt varmt så jeg måtte bruke litt krefter når jeg skulle etterstryke. Så har nok belastet muskulaturen litt uheldig ja, kjente det ganske bra den siste timen jeg holdt på, men sta som jeg er skulle jeg absolutt bli ferdig, skulle nok gitt meg litt før.
Dragonlove Skrevet 11. juni Forfatter Skrevet 11. juni Mannen med ljåen skrev (39 minutter siden): Vært hos naprapat? Legen gir sterke resepter for å døyve smerten, naprapat hjelper deg å løse problemet. Sikkert svake muskler og nerver i klem eller noe slikt. Naprapat lærer deg øvelser som styrker musklene. ChatGPT sier dette: Nei, men legen snakket om ett eller annet når jeg var på time, fysioterapi eller noe, men jeg hadde såpass vondt at jeg bare ville komme meg hjem og slappe av så fikk ikke med meg alt han sa, han måtte faktisk hjelpe meg opp fra den behandlingsbenken som er på legekontoret da jeg ikke hadde sjanse til å komme meg opp selv etter undersøkelse. Men jeg er åpen for alt jeg altså, jeg orker bare ikke å gå hele helgen med smerter for det er vel ikke så mye åpent i helgen.
Mannen med ljåen Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Kanskje en kiropraktor raskest får smerten til å gå over. Men så må du styrke muskulaturen, så du ikke belaster ryggen ved å være svak, det forebygger fremtidig lidelse.
del_diablo Skrevet 11. juni Skrevet 11. juni Fysioterapaut vil nok ha deg opp til 15x3 eller 15x4 sett med back extension. Du trenger ikke aparratet, men du trenger en stol eller krakk. Spoiler Men du drar til fysioterapaut eller naprapat for å få øvelser for å få en progressjon frem dit, og eventuelt hvordan du trener deg opp. Og hvilken nærliggende muskelgrupper som trenger litt opptrening.
Powertrainer Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Dragonlove skrev (15 timer siden): Var hos lege i går og fikk konstatert at jeg hadde pådratt meg lumbago, så fikk resept på Voltaren og paralginforte 2 stk om dagen om ikke paracet fungerte, noe jeg sa til legen at det ikke gjorde, så etter og ha spist 3 Voltaren i går samt 4 paracet og 2 paralginforte var jeg ikke så værst når jeg reiste opp i dag. Men jeg måtte kjøre datteren min til sykehus i dag for en avtale og hev i meg to paracet før vi kjørte siden jeg ikke kan kjøre med paralgin. Men ryggen er blitt værre nå i ettermiddag (skulle sikkert ikke kjørt) men jeg har altså tatt 2 paracet og 2 og 3 paralginforte i dag samt de 3 daglige Voltaren jeg har blitt foreskrevet. Problemet er at det virker ikke som paralginforte fungerer i hele tatt det heller, og jeg vil ikke ta alt for mye heller siden maks daglig inntak av virkestoffet paracetamol er maks 4 gram, jeg tenkte å ta 2 før jeg legger meg. Men jeg kan ikke ha det slik som dette at hver gang jeg må på toalettet eller andre nødvendige ting så kjennes det ut som noen stikker en kniv i ryggen og vrir om. Tenkte å kontakte legen igjen i morgen viss jeg ikke er bedre, er det noen som har tilsvarende erfaring? Lurer på om det kan være noe annet man kan få foreskrevet som kanskje kan virke bedre? Har du vært på MR for å utelukke prolapsproblematikk?
Woff Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni ^fmj skrev (16 timer siden): Det kan være kroppen din ikke kan prosessere kodein, det er ikke uvanlig. Det er ganske viktig å ta med i denne sammenhengen! Jeg er av de som ikke har noe 'glede' av Paralgin Forte, jeg fikk resept på dette for lenge siden og prøvde med først en og så to.. Da dette ikke hjalp tok jeg 10 stk i fortvilelse grunnet smertene.. Men heller ikke det gav noe virkning, og da var også esken med de tablettene tom! Smertene jeg hadde var vel identiske til dine, men hos meg var det grunnet hele tre prolapser i ryggen. Lege ba meg prøve ut Tramadol (Nobligan) og det preparatet fungerte meget bra! Jeg har siden den gangen brukt Nobligan fast, tar 200 mg daglig i form av 4 kapsler med 50 mg. Dette har jeg holdt på med i flere ti-år nå, noen tror vel at jeg er avhengig, noe jeg ikke er enig i. Jeg faser ut tablettene når jeg KAN hvis smertene avtar litt, og jeg holder gjerne opp i et par uker uten. Jeg bruker Nobligan for å døyve smertene som du skriver føles ut som om det er en som kommer med kniv og stikker deg i ryggen.
Mannen med ljåen Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Sitat ...tok jeg 10 stk... Paralgin Forte inneholder paracetamol, som du ikke skal ta for mye av. Stakkars lever.
Woff Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå): Stakkars lever Den gikk det bra med! Har heller ikke brukt P.F. siden den gangen så levera har hatt lang tid på å heles! 😆
Dragonlove Skrevet 12. juni Forfatter Skrevet 12. juni Woff skrev (4 timer siden): Det er ganske viktig å ta med i denne sammenhengen! Jeg er av de som ikke har noe 'glede' av Paralgin Forte, jeg fikk resept på dette for lenge siden og prøvde med først en og så to.. Da dette ikke hjalp tok jeg 10 stk i fortvilelse grunnet smertene.. Men heller ikke det gav noe virkning, og da var også esken med de tablettene tom! Smertene jeg hadde var vel identiske til dine, men hos meg var det grunnet hele tre prolapser i ryggen. Lege ba meg prøve ut Tramadol (Nobligan) og det preparatet fungerte meget bra! Jeg har siden den gangen brukt Nobligan fast, tar 200 mg daglig i form av 4 kapsler med 50 mg. Dette har jeg holdt på med i flere ti-år nå, noen tror vel at jeg er avhengig, noe jeg ikke er enig i. Jeg faser ut tablettene når jeg KAN hvis smertene avtar litt, og jeg holder gjerne opp i et par uker uten. Jeg bruker Nobligan for å døyve smertene som du skriver føles ut som om det er en som kommer med kniv og stikker deg i ryggen. Var i grunnen ett slikt svar jeg var ute etter, så takk for det, men kjenner jeg er bedre i dag 🙂
Dragonlove Skrevet 12. juni Forfatter Skrevet 12. juni Mannen med ljåen skrev (4 timer siden): Paralgin Forte inneholder paracetamol, som du ikke skal ta for mye av. Stakkars lever. Maks anbefalt dose pr døgn for ett voksent menneske er 4 gram, jeg vil tro dette er en sikkerhetsgrense som med alt annet, dette vil med andre ord si at han tok 4,8gram totalt, sånn jeg regnet det. Men nei det er jo selvfølgelig ikke bra og jeg skjønner på en måte ikke helt poenget med Paralginforte heller når det egentlig bare er en blanding av paracet og kodein (400mg paracetamol og 30mg kodein) man får jo kodein tabletter på 25mg.
Dragonlove Skrevet 12. juni Forfatter Skrevet 12. juni I dag har jeg i grunnen vært bedre og tok ikke noe smertestillende før nå, (2 stk paralginforte) tenkte jeg skulle gi de en siste sjans bare for å se om de tar toppen av smertene, men smertene er litt mer levelige nå og jeg satser på at jeg er enda bedre i morgen og da dropper jeg å kontakte lege tror jeg. Det er nok Voltaren som begynner å virke, jeg har brukt de før og det tar noen dager før jeg merker effekt av de. 2
Gjest aa22a...b84 Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Når jeg hadde dette dro jeg ikke til lege men kiropraktor. Men helt ærlig vet jeg ikke hvor mye det hjalp.. Tok 3 uker før jeg ble helt normal igjen, 2 uker(!) Med smerte helvete der jeg knapt klarte å komme meg opp av senga eller opp og ned fra do. Helt grusomt. Hadde jeg fått det igjen i dag ville jeg dratt til fysio. Men ta tiden til hjelp. Trening på gulvet var utelukket de første ukene mine, kom meg ikke ned på gulvet og ville aldri kommet meg opp igjen heller Anonymous poster hash: aa22a...b84
Vokteren Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Dragonlove skrev (På 11.6.2025 den 17.35): Var hos lege i går og fikk konstatert at jeg hadde pådratt meg lumbago, så fikk resept på Voltaren og paralginforte 2 stk om dagen om ikke paracet fungerte, noe jeg sa til legen at det ikke gjorde, så etter og ha spist 3 Voltaren i går samt 4 paracet og 2 paralginforte var jeg ikke så værst når jeg reiste opp i dag. Men jeg måtte kjøre datteren min til sykehus i dag for en avtale og hev i meg to paracet før vi kjørte siden jeg ikke kan kjøre med paralgin. Men ryggen er blitt værre nå i ettermiddag (skulle sikkert ikke kjørt) men jeg har altså tatt 2 paracet og 2 og 3 paralginforte i dag samt de 3 daglige Voltaren jeg har blitt foreskrevet. Problemet er at det virker ikke som paralginforte fungerer i hele tatt det heller, og jeg vil ikke ta alt for mye heller siden maks daglig inntak av virkestoffet paracetamol er maks 4 gram, jeg tenkte å ta 2 før jeg legger meg. Men jeg kan ikke ha det slik som dette at hver gang jeg må på toalettet eller andre nødvendige ting så kjennes det ut som noen stikker en kniv i ryggen og vrir om. Tenkte å kontakte legen igjen i morgen viss jeg ikke er bedre, er det noen som har tilsvarende erfaring? Lurer på om det kan være noe annet man kan få foreskrevet som kanskje kan virke bedre? Spør legen din om pillemengden din er ok. For meg høres det ut som altfor mye eller altfor mye forskjellige. Disse kan motvirke hverandre og ødelegge effekten. Forøvrig kan jeg anbefale kiropraktor. Da jeg hadde lumbago (muskelsmerter i ryggen) var kiropraktoren min redning. Jeg gikk inn som en 90-åring og kom ut som en 30-åring etter bare en behandling. 1
Powertrainer Skrevet 13. juni Skrevet 13. juni Nå er det mange rene muskulære plager som har ganske likt symptombilde men jeg vil bare nevne at av erfaring hvis problemene er knyttet til prolapsproblematikk så er første bud avlastning og betennelsesdempende(nsaid). Dette er en tålmodighetsprøve avhengig av størrelsen på prolapset. Har selv hatt 10 prolapser, 2 i nakken og 8 i ryggen. Etter en viss bedring der prolapset har trukket seg noe tilbake(tørket inn) så kan man fortsette med ytterligere tiltak og rehabilitering. Det kan være en kombinasjon av dynamiske øvelser, triggerpunktbehandling og innlæring av nytt bevegelsesmønster med tanke på bekkenposisjoneringen, sistenevnte har for øvrig en betydelig innvirkning på korsryggen og er ofte det viktigste med tanke på å redusere totalbelastningen på de skivene i korsryggen som er skadet.
^fmj Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Kiropraktikk er pseudovitenskap, gå til fysioterapeut. Det er utrolig at en kiropraktor kan skrive sykemelding i Norge. 1
Mannen med ljåen Skrevet 14. juni Skrevet 14. juni Jeg ba ChatGPT sammenlikne dem: Sitat Godt spørsmål! Kiropraktikk, naprapati og fysioterapi er alle behandlingsformer som retter seg mot muskel- og skjelettsystemet, men de har forskjellig opprinnelse, utdanning, tilnærming og behandlingsmetoder. Her er en oversikt over de viktigste forskjellene: 🔹 Kiropraktikk Fokus: Ryggrad, ledd og nervesystem. Hovedmetode: Manipulasjon (knekking) av ledd, særlig ryggraden. Utdanning: 5–6 års universitetsutdanning, autorisert helsepersonell i Norge. Diagnostikk: Kan henvise til MR/røntgen og sykmelde pasienter. Typiske plager: Ryggsmerter, nakkesmerter, isjias, hodepine, leddsmerter. Styrke: God på å gjenopprette bevegelse i stive ledd og behandle akutte ryggproblemer. 🔸 Naprapati Fokus: Muskler, bindevev og ledd i samspill. Hovedmetode: En kombinasjon av massasje, tøying, triggerpunktbehandling og justeringer (manipulasjon). Utdanning: 4 års utdanning (bl.a. i Sverige), ikke autorisert helsepersonell i Norge. Diagnostikk: Kan ikke henvise til bildediagnostikk eller sykmelde. Typiske plager: Nakke- og ryggsmerter, senebetennelser, muskelspenninger. Styrke: Grundig muskulær behandling, ofte lengre behandlingstid pr. økt. 🔹 Fysioterapi Fokus: Bevegelse, funksjon og rehabilitering. Hovedmetode: Øvelser, manuell behandling, veiledning og fysisk rehabilitering. Utdanning: 3-årig bachelor, autorisert helsepersonell i Norge. Diagnostikk: Kan henvise til spesialist, bildeundersøkelser, og ofte samarbeide med fastlege. Typiske plager: Rehabilitering etter skade, belastningslidelser, nevrologiske og ortopediske tilstander. Styrke: Langsiktig opptrening og funksjonsforbedring, god helhetlig tilnærming. 👥 Hvem bør du gå til? Plage/Behov Beste valg (oftest) Akutt kink i rygg eller nakke Kiropraktor Muskelspenninger, stressrelaterte smerter Naprapat Langvarige plager, opptrening, post-operativt Fysioterapeut Behov for henvisning, sykmelding eller røntgen Kiropraktor eller fysioterapeut 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå