Camlon Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni (endret) 17 hours ago, Gavekort said: Og igjen så er det woke som får skylda... Foreslår å få hodet ut av ekkokammeret og trekke litt frisk luft av og til. Sola skinner, gresset er grønt og føles deilig mellom fingrene. Har aldri hørt om journalister som rangerer spill etter mangfold, og ikke bryr jeg meg heller. At du ikke bryr deg er ikke et godt argument – man legger ofte ikke merke til problemer man ikke er interessert i. Og det er fullt mulig å skylde på "woke" (overfokus på politikk) uten å være en stereotypisk fyr på gutterommet. Når det er sagt, så er jeg faktisk enig i at "woke" ikke er hovedproblemet. Spilljournalistikken er i dag en bransje med mye konkurranse, og hvis det fantes et stort marked for artikler som bare fokuserer på om spill er bra, ville det tatt over. I tillegg finnes det mye anti-woke spilljournalistikk. Det egentlige problemet er at skriftlige artikler rett og slett er et dårlig format for spilljournalistikk. Vi vil se spillene i aksjon, ikke bare lese tekst og se noen få bilder. Derfor har YouTube-anmeldelser og videoformatet generelt tatt over, mens tradisjonelle medier ofte går i en mer politisk retning for å holde seg relevante. Endret 12. juni av Camlon 2 1
Gavekort Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Camlon skrev (12 minutter siden): At du ikke bryr deg er ikke et godt argument – man legger ofte ikke merke til problemer man ikke er interessert i. Og det er fullt mulig å skylde på "woke" uten å være en stereotypisk fyr på gutterommet. Det var ikke et argument. Det var et hjertesukk ovenfor den samme gjengen som gjør noe som skulle vært gøy (spill) til en gørrkjedelig politisk kjepphest. Er det noe som avviker fra det heteronormative i et spill så kan du være sikker på at vi er i gang igjen. Sitat Det egentlige problemet er at skriftlige artikler rett og slett er et dårlig format for spilljournalistikk. Vi vil se spillene i aksjon, ikke bare lese tekst og se noen få bilder. Derfor har YouTube-anmeldelser og videoformatet generelt tatt over, mens tradisjonelle medier ofte går i en mer politisk retning for å holde seg relevante. Jeg er enig i at skriftlig format er dårlig egnet for spill, men jeg tror ikke Gamer kunne fått opp aktiviteten til å bytte til video. Grunnen tror jeg ligger i et mer underliggende skifte, som er at subjektive meninger om spill har blitt demokratisert. Jeg er abonnert på en håndfull av kanaler på Youtube med folk jeg vet liker samme typen spill som meg, i motsetning til å apellere til Gamer sine journalister som en autoritet. Jeg liker Gamer, og jeg liker meningen til veldig mange av Gamer sine anmeldere, men jeg har ikke det samme behovet for spillanmeldelser som da jeg satt og studerte PC Gaming World Norge på begynnelsen av 2000-tallet for å finne ut hvilket spill jeg skulle spare opp til. 4
JornHansen Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Rart at alle som roper om «woke oppfører seg som «kjerringer”. 4
Crooked Cracker Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Gavekort skrev (2 timer siden): gjør noe som skulle vært gøy (spill) til en gørrkjedelig politisk kjepphest. Det er jo nettopp det mange gamere føler om woke. 1
Gavekort Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Crooked Cracker skrev (23 minutter siden): Det er jo nettopp det mange gamere føler om woke. At Ciri så litt mannlig ut i Witcher 4 traileren? 3
Crooked Cracker Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Gavekort skrev (6 minutter siden): At Ciri så litt mannlig ut i Witcher 4 traileren? Har ikke sett så ingen kommentar til det. Det er dog litt flere elementer som har gjort at mange gamere ikke føler seg i målgruppen lenger. Hadde spilljournalister vært mer redelige hadde de kunne skrevet en hel del om woke-kritikk som fra et forbrukers perspektiv er helt betimelig.
Martelè Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Jeg skriver anmeldelser på Grouvee og Steam som kurator, og alle anmeldelsene har èn ting til felles: de er korte, snarky, elokvent og tilstrekkelig informativ om det kritiske. Den lengste anmeldelsen er på 7 setninger. Jeg synes flere anmeldere burde øve seg på slik. Dropp pleonasmen, og gå rett på sak. Vi trenger ikke flere journalister som skriver taler, det er nokk av dem å velge mellom for de spillerne som vil ha pedantikk og dårlig humor 1
Gavekort Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Crooked Cracker skrev (19 minutter siden): Har ikke sett så ingen kommentar til det. Det er dog litt flere elementer som har gjort at mange gamere ikke føler seg i målgruppen lenger. Hadde spilljournalister vært mer redelige hadde de kunne skrevet en hel del om woke-kritikk som fra et forbrukers perspektiv er helt betimelig. Vi kan ikke kalle apekatter som driter i hånda si og kaster på tilskuere for legitim kritikk av dyrevelferd i dyrehager. At det finnes et saklig debattemne i dette har jeg aldri protestert mot. Jeg er bare pisslei av folk som bruker Asmongold og Grummz som autoritetsfigurer og som tror analyser av neser og overarmer i spilltrailere er noe som interesserer andre folk enn kjellertroll. 7 1
BadCat Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni (endret) Jeg ser det ikke som et problem men ei gladnyhet. Jeg har lenge (15 til 20 år) sett meg lei på denne bransjens pjatt og verdier som de forsøker projesere på de som spiller. Jeg savner 90-tallet hvor media vurderte lyd, grafikk, spillbarhet og verdi ved spillene, lite annet. Karaktergivingen var ikke inflatert heller. Hvis spillet var elendig til middelmådig kom karakteren 20-50%. I dag kan middelmådige spill få hele 7/10, til og med 8. Quote Du må kunne feltet. Og miljøet. Da må man ikke ha levd under en stein de siste 30-40 årene eller være ung. Snittalderen for gamere er i siste halvdel av 30 årene. Det er mange unge som spiller og det tilsier at det må være en god del som er godt oppe i årene for å få snittet så høyt. Endret 12. juni av BadCat 3
herzeleid Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni (endret) Spisskompetanse er et interessant moment, for det er egentlig her jeg opplever at spilljouarnilistikken kunne stilt sterkest, men ofte faller gjennom. Om jeg ser på aktiviteten på gamer.no den siste tiden er betydelig plass viet til kommentarer og meningsytringer som ofte er svært forutsigbare, ikke spesielt velskrevne og som ikke forutsetter (eller utviser) noen spesiell kompetanse eller omfattende journalistisk arbeid. Denne typen ‘Jeg mener’-artikler gjøres i mye større omfang (og kanskje like godt) av andre mer frittstående aktører, enten det er som enkeltinnlegg eller videoer. Så ser jeg en betydelig mengde korte ‘info-artikler’ som like gjerne kunne vært (eller kanskje er?) AI generert. Det jeg tror vi ser mindre av, og der jeg mener spilljournalister har et soleklart fortrinn, er de dype analysene der ‘spisskompetansen’ får komme til sin rett. Da mener jeg ikke lange politisk ladede rants og partsinnlegg mot ‘de andre’, men inngående dypdykk i selve spillet, tekniske aspekter, historie/‘lore’ og mer ‘fullstendige’ anmeldelser. Kanskje er noe av årsaken til at spilljournalistikk virker å falle gjennom og slite med å gjøre seg relevante at en i for stor grad søker mot lettvint ‘jeg tenker/mener’-innhold og i for liten grad utfordrer seg selv og produserer innhold andre ikke gjør bedre. Endret 12. juni av herzeleid 1
FrihetensRegn Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Woke er definitivt en del av problemet. Når politisk korrekte spilljournalister eller mediehus gir elendige spill de samme eller svært like karakterene som de gir noen av de beste spillene noen sinne, så flykter stadig flere over til youtubere som Asmongold. Det er ikke subjektivt om Concord eller Dustborn er dårligere enn Black Myth: Wukong. Det er fakta. Når folk flest har inntrykk av at Concord er et 2/10 spill men så gir journalistene 3/5 (Eurogamer) eller 7/10 (IGN), så er det klart et skille der som ofte bunner i journalistenes politikk og bias. Både spillutviklere og spilljournalister er en del av den samme industrien der det å være politisk korrekt er et must om ikke man vil begå karriereselvmord. Dustborn, et ekstremt politisk, woke og elendig spill laget av norske utviklere med statsstøtte, ble latterliggjort av spillere og youtubere men hva ga journalistene? IGN ga 7/10. Burde vært 1.5/10 om man reflekterer gamere. Igjen, dette er ikke subjektivt, dette er hva de aller fleste som har giddet å gi spillet en sjanse sier om spillet (utenom journalister). Black Myth: Wukong, et av de beste spillene på flere år, fikk av Eurogamer en score på 3/5. Samme score de ga et av de dårligste spillene, Concord. Black Myth: Wukong hadde på topp mange millioner aktive spillere på Steam. Black Myth ble elsket av spillerne blant annet fordi det var et svært godt spill, men også fordi det manglet politikk og woke elementer som reflekterer et vestlig syn på DEI der man er opptatt av mangfold og inkludering, gjerne med et politisk budskap og en "girl-boss" bare for å toppe det hele. Dette ideologiske søppelet finnes det ikke av i dette spillet, mye takket være at utviklerne ikke er vestlige men kinesiske. Det er et skikkelig "escapism", der man slipper å minnes om å være politisk korrekt. Concord fikk forresten aldri mer enn 700 spillere samtidig på Steam. Spilljournalister er som alle journalister, opptatt av å være politisk korrekt som reflekteres av deres personlige overbevisning, samt det som er populært og akseptabelt i deres omgangskrets. En sosialkonservativ og politisk ukorrekt journalist som vet forskjellen på gode og dårlige spill vil ikke overleve lenge i de etablerte mediene. 4 2
BadCat Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Å spørre en journalist om spill er omtrent like nyttig som å spørre en fattig og misslykket onkel om råd til investeringer. Man vil heller ikke bli operert i hjernen av en mekaniker nede i verkstedhallen. Riktig mann på riktig plass. 1
BadCat Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni 21 minutes ago, FrihetensRegn said: Woke er definitivt en del av problemet. Woke er avgrunnen som spill, serier og filmer faller utfor. Quote Ordet "avgrunn" refererer til et voldsomt stup ned mot et dyp en ikke kan se bunnen av, det kan også vise til en svært dyp kløft. Overført kan "avgrunn" brukes for å beskrive en stor meningsforskjell eller en uoverstigelig konflikt. 2
JornHansen Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Hva synes anti-woke folket om at forfatteren av Witcher bøkene aldri har sagt at kvinner ikke kan bli Witchers? Har forfatteren blitt woke nå? Skal alle mannebarna i diskusjon.no slette Witcher 3 fra harddisken i protest? 4 1
Martelè Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Det hadde vært kult om folk som har erfaring og kunnskap om videospillutvikling skrev anmeldelser på et teknisk og analytisk nivå. Men det blir for spesielt interesserte, og jeg tror de fleste gamere er clueless akkurat der
Zepticon Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni (endret) For de intellektuelt avstumpede kan det fort se ut som at "woke" er problemet i dagens AAA spill. Det er det i liten grad. Det første STORE problemet er at man ser på spill som primært en pengemaskin. Målet er først og fremst å tjene masse penger. Det andre STORE problemet er at man ikke har en god histore, en god historieforteller, eller gode karakterer. Disse to, utført dårlig, fører til spill som ser ut som en woke-failure. Man vil representere alle samfunnslag for å treffe et bredt publikum, og for å "sikre seg". Derfor inkluderer man både homofile, transer, kvinner, mørkhudete osv i spillene i en grad man ikke så før. Dette er helt greit for meg. At Aloy kommer ut som homofil gjør meg null og niks. Men, det som skjer er at det ikke er talentfulle folk til stede som klarer å skrive en god historie, med realistiske eller interessante karakterer (velg en). Da stikker de "unormale" ut som en sår tommel, og alle disse karakterene vi har fått er helt flate, og man får anti-woke kaffen rett i vrangstgrupen. I dagens samfunn er det stor sjangs for at om man lever et normalt liv, så vil man ha flere "woke-karakterer" i sin omgangskrets Selv jeg som hvit introvert hetrofil mann på straks 40 med begrenset omgangskrets har minst 6 homofile som jeg snakker med ukentlig, folk med mørk hud snakker jeg med daglig, og jeg har kolleger som er trans. Så det er jo selvsagt at denne representasjonen skal finnes digitalt også. Problemet er når man får dårlige fortellere som tror at homfile ER legningen sin, og bare snakker om homofili i hver eneste samtale. Jeg har ALDRI hørt noen av mine nevne dette noen gang i en vanlig samtale, med untak av selvironi, ifb med pride eller lignende tema. Men om spillene velger å fokusere på dette som en greie, så blir det for dårlig og for dumt. Det er ikke en realistisk karakter, og ikke en representativ karakter. Men så til journalistikken. Her har de blitt drept av publishere som nekter å sende spill til folk som gir dårlige karakterer. Det er nok av eksempler på dette, både mtp hardware (ja nVidia, Ferrari osv) og software (EA, Ubisoft ++) Da må folk låne eller kjøpe selv på utgivelsesdato, teste og så skrive. Da slipper man review 14 dager etter release, og er like relevant som brukte sokker. Så da må jo folk velge, positiv review eller ikke få spill, ingen review, og da ingen penger. Jeg veit ærlig talt ikke hva man skal gjøre med det problemet. Endret 12. juni av Zepticon 2
BadCat Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Spille mer 6 minutes ago, Zepticon said: Jeg veit ærlig talt ikke hva man skal gjøre med det problemet. Spille mer og lese mindre. Hva andre mener om spill er ikke så interessant hvis man selv kan ha en opplevelse og et intrykk førstehånd, altså direkte uten mellomledd.
Zepticon Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni BadCat skrev (2 minutter siden): Spille mer og lese mindre. Hva andre mener om spill er ikke så interessant hvis man selv kan ha en opplevelse og et intrykk førstehånd, altså direkte uten mellomledd. Jeg prøver så godt jeg kan å holde meg unna skvipet fra AAA studioene som bare resirkulerer. Youtube klarer faktisk å pushe nyheter som Expedition 33 selv om jeg også ser veldig lite spillrelatert innhold. 1
BadCat Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni 24 minutes ago, JornHansen said: Hva synes anti-woke folket om at forfatteren av Witcher bøkene aldri har sagt at kvinner ikke kan bli Witchers? Har forfatteren blitt woke nå? Skal alle mannebarna i diskusjon.no slette Witcher 3 fra harddisken i protest? Jeg har dessverre kjøpt faenskapen på FoMO-salg, men jeg har aldri installert eller spilt. Ingen fare for at det kommer til å skje. Se, ingen last played eller play time.
JornHansen Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Synd for deg, det er at av de best skrevne spillene noensinne. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå