Snylter Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli (endret) Jeg bruker Starlink selv, har en Starlink Mini med Roaming-abonnement som min primære internettforbindelse. Det hender det er noen avbrudd men ikke så ofte, streaming fra NRK sliter jeg dog en god del med. Grunnen til at jeg har gått over fra Telenor fiber til Starlink er rett og slett at jeg vil ha med meg antenna rundt om kring, den muligheten har man jo ikke med fiberlinja fra Telenor.. Jeg har hatt med meg antenna ut til steder uten mobildekning og strøm, der kjører jeg den i gang via en powerbank og USB-C og vips så har jeg nett også i steder uten mobildekning. Mini er ikke den beste løsningen for hjemmenett men det er en svært god løsning for mobilitet.. Den taklet det fint da det blåste 35-40m/s i kastene i vinter, i svært kraftig snøfall kan man få noen avbrudd men smeltingen gjør som regel jobben bra. Ved de kraftigste snøfallene slo jeg gjerne på fast snøsmelting gjennom appen så den ikke skulle slå av smeltingen fordi den hadde lyst til det. Endret 30. juli av Snylter
ca119 Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Snylter: hvilken retning sånn ca skal antenna rettes mot? Altså her i Akershusområdet/Sørlandet? En parabolantenne (Astra/Thor) pleier å peke mot sola kl 12 rettning f.eks. oiiiiii: ".... streaming fra NRK sliter jeg dog en god del med" det hørtes ikke bra ut. Gjelder det annen streaming også?
Uderzo Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Salvesen. skrev (7 timer siden): Men trenger en det? Normale brukere liksom? Trengs vell kun om en laster ned mye greier og hvem driver med det lengre? Trenden er økende igjen grunnet "the streaming fragmentation effect". Starlink er uaktuelt for meg, heldigvis så har jeg 1Gbit til 300kr(standard pris). Kun kablet nett som duger for meg, vil ha lav ping og stabil hastighet døgnet rundt.
Salvesen. Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli Uderzo skrev (3 minutter siden): Trenden er økende igjen grunnet "the streaming fragmentation effect". Starlink er uaktuelt for meg, heldigvis så har jeg 1Gbit til 300kr(standard pris). Kun kablet nett som duger for meg, vil ha lav ping og stabil hastighet døgnet rundt. Ja helt forståelig om en laster ned mye:) jeg ble irritert de gangene jeg måtte det(typisk oppdateringer) når jeg hadde mobilt nett. Dog dro jeg bare til kontoret eller lignende om de kunne planlegges eller smurte meg med tolmodighet:) heldigvis ikke ofte!
toralfb Skrevet 30. juli Skrevet 30. juli ca119 skrev (2 timer siden): Snylter: hvilken retning sånn ca skal antenna rettes mot? Altså her i Akershusområdet/Sørlandet? En parabolantenne (Astra/Thor) pleier å peke mot sola kl 12 rettning f.eks. Starlink satelitter går i flere baner rundt jorden i ca 340 og 550 km høyde. Slik jeg forstår følger antennen satelitter uten å fysisk bevege seg. Mottakeren skifter regelmessig til en ny satelitt som er synlig på himmelen. Det er behov for et videre "synsfelt" enn mottak fra geostasjonære satellitter som har en avstand fra jorden på ca 36 000 km. Sett fra jorden vil de geostasjonære satellittene stå på samme sted hele tiden. Starlink satellittene beveger seg raskt over himmelen, men det dukker stadig opp en ny, slik opprettholdes forbindelse.
Snylter Skrevet 31. juli Skrevet 31. juli 15 hours ago, ca119 said: Snylter: hvilken retning sånn ca skal antenna rettes mot? Altså her i Akershusområdet/Sørlandet? En parabolantenne (Astra/Thor) pleier å peke mot sola kl 12 rettning f.eks. oiiiiii: ".... streaming fra NRK sliter jeg dog en god del med" det hørtes ikke bra ut. Gjelder det annen streaming også? Nordover i Norge skal ihvertfall antennen peke nordover.. Det varierer litt nøyaktig hvilken retning, last ned Starlink-appen så kan du bruke den for å finne ut om det vil fungere bra der du bor. Jeg har min i riktig retning hjemme, når jeg er på tur er det helt vilkårlig hvilken vei den peker.
Trulss Skrevet fredag kl 08:32 Skrevet fredag kl 08:32 Snakket akkurat med en kollega er på østlandet, og han sier starlink fungerer perfekt for hans bruk (streaming og nettaviser) særlig til halve prisen. Tidligere hadde han kun mobilt nett men datakvoten satte begrensninger. Ved nedlasting av filmer og andre store filer spiller ping og hastighet liten rolle da man sjelden sitter å venter på at nedlastingen skal bli ferdig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå