Gå til innhold

Burde Norge ta i bruk Amazon Go, hvor en automatiserer butikker og fjerner behovet for veldig mange butikk ansatte?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Burde Norge ta i bruk Amazon Go, hvor en automatiserer butikker og fjerner behovet for veldig mange butikk ansatte?

Artikkelen Amazon Go stores: How the 'Just walk out' cashierless tech works får frem oppblomstring av såkalte Amazon go butikker i USA. En har gått vekk fra selvbetjeningskasser, behovet for kasse ansatte, og veldig mye annet.

Følgende er skrevet gjennom Amazon go i artikkelen:

"

Once you've passed through the entry gate, you can start shopping immediately. There's no need to scan individual items or interact with traditional checkout registers. Simply pick up the products you want to purchase and place them in your shopping basket or bag. The advanced technologies, including computer vision and sensors will see what you've picked up and what you're purchasing. When you leave, you're automatically charged for the items you take.

As you shop, you are not required to check out in the traditional sense. There's no need to scan barcodes or wait in line to pay for your items.

When you've finished shopping and have all the items you need, simply exit the store. You can "just walk out" without interacting with any cashiers or registers. "

Endret av lania
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vi ikke godt på vei allerede? Så og si alle butikker har selvbetjening i dag og de fleste ansatte jobber i butikken ikke i kassen. 

Jeg synes dog at de selvbetjente løsningene er for dårlige i dag, det er for mye arbeid. Så jeg er helt for en bedre løsning slik Amazon leverer. Det har vell dog vist seg at teknologien ikke er helt der enda og de bruker mange remote arbeidere for å utføre arbeidet. 

• Liker 3
Skrevet
Salvesen. skrev (34 minutter siden):

Er vi ikke godt på vei allerede? Så og si alle butikker har selvbetjening i dag og de fleste ansatte jobber i butikken ikke i kassen. 

Jeg synes dog at de selvbetjente løsningene er for dårlige i dag, det er for mye arbeid. Så jeg er helt for en bedre løsning slik Amazon leverer. Det har vell dog vist seg at teknologien ikke er helt der enda og de bruker mange remote arbeidere for å utføre arbeidet. 

Jo, er forsovidt enig👍 Mesteparten av jobben, som fortsatt vil trenges, er jo fortsatt den gøye jobben: Legge varer i hyller, lagerarbeid, innkjøp, renhold

Skrevet
lania skrev (2 minutter siden):

Jo, er forsovidt enig👍 Mesteparten av jobben, som fortsatt vil trenges, er jo fortsatt den gøye jobben: Legge varer i hyller, lagerarbeid, innkjøp, renhold

Personlig tror jeg ikke de fysiske butikkene lever så lenge, om en får has på last mile delivery og får ned prisen så ser jeg ingen grunn til at jeg skal gå i butikk lengre. Ser for meg at om x antall år betaler jeg en fast sum i måneden, og får mat levert på døren. Forhåpentligvis på en sunn måte hvor det tar kort tid å få det inn i kroppen. 

Skrevet

Uhm.

Er ikke dette den butikk tjenesten til Amazon som ble bevist for å være bedrageri?

Dem hadde bare ansatt en haug med indere til å følge med på kameraene, og har nå bestemt seg for å avslutte hele prosjektet?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
AtterEnBruker skrev (6 minutter siden):

Den strømmen som trengs for dette vil jo koste en del. Vil det ha noen påvirkning på dagligvareprisene?

Det er ikke særlig strømkrevende å bruke slik automatisering, men å bygge modellene det krever en del strøm. 

Litt som en bil, den detekterer ting hele tiden og viser på skjermer andre biler, folk osv. Hadde dette krevd mye strøm måtte en skrudd det på. 

Skrevet

Det finnes allerede ubetjente butikker i Norge. Jeg vet om 2 stk. Man må bruke kort for å komme inn - så må man registrere varene selv på vei ut. Man overvåkes hele tiden. Dette at man må registrere varene selv - det kan man sikkert finne løsninger på via f.eks NFC tag eller noe slikt når man går ut av butikken. Så i bunn og grunn er vi der nok snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...