Gouldfan Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni Woff skrev (2 timer siden): Dem om det.. Nei, det er ikke noe fintfølende instrument dette her, laget i Kina og BILLIG.. Les litt i tråden så forstår du! 🙃 Spiser du bananer eller gjør du ikke, bananer er jo radioaktive, ikke i skadelige doser, men det er jo ikke steinene dine heller....
Mr.M Skrevet 28. juni Skrevet 28. juni Gouldfan skrev (44 minutter siden): Spiser du bananer eller gjør du ikke 🤣 issuet nå er ikke mangel av materiale å få utslag på, men å tolke resultatet/måleverdiene, såvidt jeg skjønner. 1
Woff Skrevet 29. juni Forfatter Skrevet 29. juni Mr.M skrev (10 timer siden): å tolke resultatet/måleverdiene, såvidt jeg skjønner. Godt å forholde seg til en som skjønner hva problemet er ja! Selvsagt spiser jeg bananer, man er da i nær slekt med apekattene? Jeg spiser faktisk en banan hver dag, sammen med eple, appelsin, druer og annet frukt og grønt som staten anbefaler oss. Selvsagt har jeg sjekket stråling fra bananer, men for å registrere verdier derfra kreves det først å registrere all bakgrunnsstråling over et par døgn for så å måle med bananer et par døgn til (minimum). Da først får man en forskjell som det kan leses noe ut av, noe som altså ikke gir meg mening. Jeg er ikke på jakt etter de normale strålingene men heller det som jeg ikke omgir meg med daglig! Derfor er disse tre små steinene en fin måte å teste utstyret med! Samt americium 241 som er funnet i en røykvarsler.. Dette gir absolutt kraftige utslag! Savner dog litt mer 'raffinerte' stoffer som man finner i gamle klokker som er selvlysende (Radium-maling) og andre radioaktive kilder med litt 'spenst' i! 😊😇
barfoo Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni 18 hours ago, Woff said: Nå har jeg som nevnt ikke funnet ut hvordan jeg skal skille mellom alfa / beta og gammastråling, men siden alfa ikke går veldig langt når den stoppes av plast så vet jeg i alle fall at dette ikke stråler mye alfa. Du kan ikkje det. G-M rør er enkle, men gir ingen info om energinivå eller strålingstype. Det reagerer på ioniserande stråling, og vil ikkje gi deg meir info enn det. 1 1
Woff Skrevet 29. juni Forfatter Skrevet 29. juni barfoo skrev (38 minutter siden): Du kan ikkje det. Du forutsetter at jeg kun har en geigerteller fra Kina.. Men jeg har jo litt andre instrumenter også, som skal kunne hjelpe meg tror jeg. Jeg har en scintillation sensor som visstnok skal kunne gi mye mer informasjon som blant annet energinivå.. Meeeen, man må jo lære dette også.. 🙂
Dragonlove Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Woff skrev (På 11.6.2025 den 15.05): Fikk svar fra Labdidakt, de selger ikke til privatpersoner.. 😞 Er vel kun skoler og i forskningsløyemed at det er og få kjøpt, husker forøvrig godt vi fikk teste ulike radioaktive kilder på ungdomsskolen i naturfag, husker det var spennende å skummelt på en gang, da blyboksene var merket med det gule tegnet for radioaktivitet, dette var nok noen år etter "Tsjernobyl" og sansynligvis var det nok nettopp pga dette at vi hadde om det i naturfag 🙂 1 1
Woff Skrevet 29. juni Forfatter Skrevet 29. juni Dragonlove skrev (30 minutter siden): var det nok nettopp pga dette at vi hadde om det i naturfag Ganske rart hvis dette ikke er på pensum lenger, det er jo tross alt viktig å kunne litt om radioaktivitet! Og hvordan unngå det... 🙃 Tenker med gru på små unger som putter radioaktive steiner i munnen.. De jeg fikk i posten er jo plukket i Norsk natur og det er VELDIG mye av disse mineralene i hele landet... Nei, her får barneforeldre skjerpe seg, kjøp inn geigerteller med en gang og SJEKK hva barna leker med! 😆😇
Dragonlove Skrevet 29. juni Skrevet 29. juni Woff skrev (36 minutter siden): Ganske rart hvis dette ikke er på pensum lenger, det er jo tross alt viktig å kunne litt om radioaktivitet! Og hvordan unngå det... 🙃 Tenker med gru på små unger som putter radioaktive steiner i munnen.. De jeg fikk i posten er jo plukket i Norsk natur og det er VELDIG mye av disse mineralene i hele landet... Nei, her får barneforeldre skjerpe seg, kjøp inn geigerteller med en gang og SJEKK hva barna leker med! 😆😇 Usikker på om det var på pensum den gang heller, vi hadde en naturfaglærer som var veldig glad i eksperimenter, husker ett annet eksperiment hvor han satte fyr på en væske eller noe og denne ble da fast og veltet på en måte uttav ett glass som ett slags ekspanderende monster, husker desverre ikke hvilket stoff det var men kult var det nå uansett 😃 1 1
TheKims Skrevet 30. juni Skrevet 30. juni Kan sjekke ut Finn.no etter Uranium glass. Da har du jo noe pent og se på etter du er ferdig med dine målinger også https://www.finn.no/recommerce/forsale/search?q=uranium+glass 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå