Gå til innhold

Utvandring

Anbefalte innlegg

Skrevet
Skurupu skrev (5 timer siden):

Hvorfor vil vi ikke ha det? Så lenge man følger loven og ikke plager andre, hva er problemet?

Hvorfor vi ikke ønsker parallellsamfunn men at innbygere føler tilhørighet til hverandre og landet de er en del av? Jeg tror egentlig ikke det er så veldig mystisk, og nettopp tilhørighet og tillit trekkes jo gjerne frem som grunnlag og suksesskriterie for det vellykkede samfunnet vi har i Norge i dag. Eksempelvis virker det tvilsomt at en vil se samme grad av solidaritet, som den norske velferdsstaten er bygget på, om en ikke oppleves å tilhøre det samme samfunnet og det virker naturlig å anta at manglende tilhørighet legger grobunn for splittelse og mindre samhold, som vi har sett så mange ganger gjennom historien. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Nei, det e rdet som er problemet. De færreste gjør så godt de kan.

Jeg mener at de fleste gjør så godt de kan og kanskje enda litt mer: reiser seg igjen og fortsetter en dårlig periode, det gjelder for alle uavhengig av hvor de kommer fra.

Det ligger i menneskets natur å ville lykkes i livet og man speiler seg i de man omgås med. En del innvandrere har kanskje enda større press på seg for å oppnå sine mål, fordi det var årsaken til at de forlot hjemlandet, da krig og samfunnsforhold satte en stopper for et verdig liv.

Tilhører man et lite miljø hvor alle kjenner hverandre, blir man overvåket og rangert etter hvor suksessfull man er. Går det dårlig, er det skamfullt og tap av status. Akkurat som når vi selv ikke lykkes i livet, fordi vi har uflaks eller ikke når opp og blir forbigått av andre.

Det er enda vanskeligere for innvandrere da de mangler nettverk, kjenner ikke til mulighetene, strever med å bli norske nok og havner bakerst i køen. Da må man skape sine egne arbeidsplasser, som feks. butikker med importvarer, caféer og neglesalonger som jeg ser er populært i Oslo øst. Disse tilbudene er alle velkomne til å benytte seg av.

• Liker 4
Skrevet

Trur ikkje innvandrere gjør ekstraordinære ting uten grunn. Det gjer heller ikkje nordmenn. Det er litt surrete i mi meining å kreve så jævla mykje av nokon som flytter her.

Når eg evt finn på å flytte til ein anna lokasjon i Norge har eg ingen intensjoner om å jobbe hardt for å utslette dialekta mi. Kanskje eg droppe eit par ord som dei hvertfall ikkje begrip, men om det berre er ein ekstra i, j, osv, her og der? Då får dei bli komfortabel med at eg seie det.

Om dykk ynskje at nye nordmenn skal jobbe hardt for å bli fornorsket må dykk gjere det attraktivt, og det er det rett og slett ikkje for mange.

• Liker 4
Skrevet
Drunkenvalley skrev (22 timer siden):

Om dykk ynskje at nye nordmenn skal jobbe hardt for å bli fornorsket må dykk gjere det attraktivt, og det er det rett og slett ikkje for mange.

Det er nok lurt å snu på det: om en ønsker å bli "ny nordmann" bør en gjøre seg attraktiv å ta imot. Om en ikke har så mye å bidra med og ikke en gang lærer seg språket gjør en seg ikke så veldig attraktiv for mottagerlandet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
jjkoggan skrev (23 timer siden):

Når jeg flyttet til Norge som tenåring så ville jeg lære språket i hovedsak for å ikke bli isolert og forstå det som foregikk rundt meg.  

Hvordan opplevdes det? Hva var vanskelig? Kjenner ingen som kom til Norge i den alderen. 

Skrevet
Sjørøver skrev (5 timer siden):

Hvordan opplevdes det? Hva var vanskelig? Kjenner ingen som kom til Norge i den alderen. 

Jeg tror de fleste tenåringer ønsker å bli akseptert som normalt, noe som er vanskeligere for utlendinger.  Når de får inntrykket at det skal aldri skje så blir de tiltrukket av gjenger som har lignende erfaringer og etnisk bakgrunner

• Liker 1
Skrevet
On 6/5/2025 at 9:46 PM, Drunkenvalley said:

Hvis norsk kultur ikke er attraktivt, så er den beste løsningen at de ikke flytter til Norge.

La dem bli i hjemlandet eller flytt til et land de liker bedre og gi mer støtte til flyktningleire.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...