Trulss Skrevet 29. mai Skrevet 29. mai Hva kan man gjøre dersom et legemiddel trekkes i hele Europa men selges i andre deler av verden? Jeg tenker på at man kan importere selv og kostnader rund dette. Og om det er mulig å få det refundert på noen som helst måte. Legemiddelet krever i dag en vanlig resept av lege, og det trekkes ikke fra markedet fordi det er farlig på noen som helst måte. Det trekkes fordi produsenten satser på et lignene medikament men som, for bruker, ikke fungerer like bra.
halnes1 Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Du kan nok ikke bestille resept midler fra utlandet. Eller du kan men det blir sikkert stoppet i tollen. Er det en liten mengde du bestiller får du brev fra tollvesenet om at import av dette er ulovlig. Større mengder fører til politi anmeldelse. Kan jeg spørre hvilket middel det gjelder? Jeg har vært bort i der lages nye medikamenter som skal være bedre. Eksempel: nervesmerte medisin som brukes mot nerveskader/fantomsmerter. Neurotin som er den gamle og Lyrica som er den nye, men Lyrica ga meg enorme hukommelses problem så jeg gikk tilbake til neurotin. Fordelen min er jo at begge legemidlene er tilgjengelige.
Rhabagatz Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni On 5/29/2025 at 12:16 PM, Trulss said: Hva kan man gjøre dersom et legemiddel trekkes i hele Europa men selges i andre deler av verden? Jeg tenker på at man kan importere selv og kostnader rund dette. Og om det er mulig å få det refundert på noen som helst måte. Legemiddelet krever i dag en vanlig resept av lege, og det trekkes ikke fra markedet fordi det er farlig på noen som helst måte. Det trekkes fordi produsenten satser på et lignene medikament men som, for bruker, ikke fungerer like bra. Apotekene kan importere selv, hvis legen din søker om tillatelse. Litt usikker på om det går når det er ute av hele Europa.
Trulss Skrevet 4. juni Forfatter Skrevet 4. juni halnes1 skrev (På 2.6.2025 den 2.12): Du kan nok ikke bestille resept midler fra utlandet. Eller du kan men det blir sikkert stoppet i tollen. Er det en liten mengde du bestiller får du brev fra tollvesenet om at import av dette er ulovlig. Større mengder fører til politi anmeldelse. Kan jeg spørre hvilket middel det gjelder? Jeg har vært bort i der lages nye medikamenter som skal være bedre. Eksempel: nervesmerte medisin som brukes mot nerveskader/fantomsmerter. Neurotin som er den gamle og Lyrica som er den nye, men Lyrica ga meg enorme hukommelses problem så jeg gikk tilbake til neurotin. Fordelen min er jo at begge legemidlene er tilgjengelige. Jeg tenkte man fint kunne bestille legemilder fra utlandet, og om det trengs resept kan jeg forevise dette for tollen. Man kan vel ikke politianmeldes for å kjøpe en lovlig medisin som ikke klasifiseres som narkotika? Dette er ikke vanlig dop eller smertestillende på noen som helst måte, men en helt vanlig medisin som får en arvtager som ikke tåles så godt. hMener å ha lest om at det finnes en måte å gjøre dette på men, men husker ikke helt "gangen" i det. Hadde håpet flere har vært borti det.
SpecialForce Skrevet mandag kl 04:21 Skrevet mandag kl 04:21 @Trulss dette bør du holde deg langt unna. Snakk gjerne med tolletaten, lege og evt legemiddelverket. Jeg er ganske sikker på at du får trøbbel.
Trulss Skrevet 15 timer siden Forfatter Skrevet 15 timer siden SpecialForce skrev (På 28.7.2025 den 6.21): @Trulss dette bør du holde deg langt unna. Snakk gjerne med tolletaten, lege og evt legemiddelverket. Jeg er ganske sikker på at du får trøbbel. Det er jo et fullt lovlig produkt, og jeg kan ikke skjønne det skal være ulovlig å importere og fortolle selv med gyldig resept fra lege?
Kakkelfant Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden 1 minute ago, Trulss said: Det er jo et fullt lovlig produkt, og jeg kan ikke skjønne det skal være ulovlig å importere og fortolle selv med gyldig resept fra lege? Fastlegen din vet alt om dette, og hvis ikke så bytt! Få hen til å sende søknader osv til de rette instanser
Trulss Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden Kakkelfant skrev (Akkurat nå): Fastlegen din vet alt om dette, og hvis ikke så bytt! Få hen til å sende søknader osv til de rette instanser Det kan være greit å forbrede seg før man tar det opp med fastlege. Om man ikke vet hva man ber om så blir man fort avvist da legen frykter merarbeid og trøbbel med sine "overhoder". Legene sjelver jo i bena for å gjøre noe galt om dagen.
Kakkelfant Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 33 minutes ago, Trulss said: Det kan være greit å forbrede seg før man tar det opp med fastlege. Om man ikke vet hva man ber om så blir man fort avvist da legen frykter merarbeid og trøbbel med sine "overhoder". Legene sjelver jo i bena for å gjøre noe galt om dagen. Nei hva skal man si: 38 minutes ago, Trulss said: Det er jo et fullt lovlig produkt
The Avatar Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Privat import av legemiddel er ulovleg uavhengig av resept. Den enklaste løysinga er at du sjølv reiser tiø utlandet og tar med deg medisin i bagasjen, då er det lov så lenge du kan dokumentere at det er til personleg bruk og ikkje over godkjent mengde. Apoteket kan importere for deg, men om formålet med å slutte å selge legemiddelet i Europa var å berre importere eit nyare legemiddel så er det nok tvilsomt at apoteket ønsker å fortsette å selge begge legemidlane.
Gjest d0c27...9d1 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Hva slags lenge middel er det snakk om? Anonymous poster hash: d0c27...9d1
Trulss Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden The Avatar skrev (6 minutter siden): Privat import av legemiddel er ulovleg uavhengig av resept. Den enklaste løysinga er at du sjølv reiser tiø utlandet og tar med deg medisin i bagasjen, då er det lov så lenge du kan dokumentere at det er til personleg bruk og ikkje over godkjent mengde. Apoteket kan importere for deg, men om formålet med å slutte å selge legemiddelet i Europa var å berre importere eit nyare legemiddel så er det nok tvilsomt at apoteket ønsker å fortsette å selge begge legemidlane. Dette er et valg produsenten har tatt, og at det gamle legemiddelet skal selges i andre verdensdeler. Det er ikke et valg legemiddelverket, apotekene eller noen andre har tatt. Jeg mener å ha hørt at man kan kjøpe legemidler på denne måten dersom man får en godkjenning fra en eller annen.
joandreas Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden (endret) Spørs om det er Norge eller eu som bannlyser det. https://visitukraine.today/blog/4901/what-medicines-cannot-be-imported-into-the-eu-a-list-of-prohibited-medications#psychotropic-substances https://www.toll.no/no/varer/legemidler-og-kosttilskudd/netthandel Sitat Det er ikke tillatt for privatpersoner å importere legemidler i forsendelser. Det gjelder både reseptfrie og reseptpliktige legemidler. Slike forsendelser kan bli stoppet i tollkontroll. Dette innebærer at det ikke er tillatt for privatpersoner å kjøpe legemidler på internett som blir sendt fra utlandet. Hensikten med strengt regelverk er å hindre feil bruk og beskytte forbrukere mot falske og ulovlige legemidler. Ulovlig importerte legemidler kan beslaglegges og destrueres av Tolletaten. https://tidsskriftet.no/2010/06/helse-og-jus/innforsel-og-utforsel-av-legemidler-til-eget-bruk Sitat Innførsel og utførsel ved forsendelse Personlig innførsel ved postforsendelse eller annen forsendelsemåte, for eksempel etter bestilling over Internett, er tillatt fra land innenfor EØS-området. For å kunne innføres må legemidlene være til eget medisinsk bruk og lovlig anskaffet i landet det er innkjøpt. Slik innførsel er ikke tillatt for personer under 18 år. Det er ikke tillatt å innføre produkter som inneholder narkotika og psykotrope stoffer og dopingmidler. https://www.dmp.no/en/manufacturing-import-and-retailing-of-medicines/importing-medicines-for-personal-use/importing-medicines-for-personal-use-in-the-form-of-consignments Sitat Import permits in special cases In some cases, the Norwegian Medical Products Agency may permit imports of medicinal products for personal use if they are vital to the importer's health. For example, this could apply to people who: Are on holiday or staying temporarily in Norway Have recently arrived in Norway and are not yet registered with a doctor Have started treatment abroad and are being sent medicinal products which are necessary to complete the treatment Endret 13 timer siden av joandreas
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå