ddol Skrevet fredag kl 14:48 Skrevet fredag kl 14:48 Peter Johansen skrev: ddol skrev (24 minutter siden): Jeg kan selvfølgelig ikke si at du tar feil; hvis du synes det er et viktig aspekt av Witcher-spillene, så skal du få mene det. Jeg har bare aldri hørt noen trekke det frem som særlig sentralt eller spesielt avgjørende spillene. Når det kommer til at dialog og handling er finjustert for en mannlig protagonist i Witcher 1-3, så har vel det en ganske opplagt årsak, og noe som vil bli "finjustert" deretter. Selv om jeg i prinsippet er enig i at en mannlig witcher passer bedre inn i et eurosentrisk middelaldersamfunn, så fremstår det samtidig litt arbitrært at Ciri som witcher er en deal breaker. Hvis man først skal analysere Witcher-spillene fra et historisk perspektiv med fokus på realisme, så er det nok av eksempler på at Witcher 1-3 ikke passer inn i et middelaldersamfunn. Når det kommer til stykke så handler det om hvor mye godvilje man personlig er villig til å legge i å la seg leve inn i verdenen. Hvis jeg skal være fryktelig kynisk så kan jeg si at Tolkiens univers er håpløst dårlig, men man klarer som regel å se forbi en del ting så lenge helheten er god. Greit nok at vi har ulike inntrykk av spillene, men må være uenig med deg mht. Tolkiens univers. Det er jo et av de mest utviklede universene - med utviklede språk, detaljert mytologi og historie (Silmarillion) osv. Om man liker andre historier bedre, det blir jo en smakssak. Witcher-universet er helt klart inspirert av den polske middelaldersamfunnet. Det sier jo seg selv, at det ikke fantes magi i Europa på 1300-tallet - men poenget med å lage en "troverdig" historie er at samfunnsverdiene, arkitektur, klær, etnisk homogenitet - skepsis til fremmede (logisk mht. sykdom og ukjente farer, vanskelig å reise langt), samfunnsstruktur mht. makt, adel, militæret osv. - alt dette er en refleksjon av et europeisk middelaldersamfunn. Derfor blir jo Netflix sin The Witcher (eller Rings of Power) temmelig lite overbevisende. Man kan selvfølgelig lage et helt nytt fantasy-konsept, hvor man forandrer på alle disse tropene... Det er et godt engelsk ord som heter "verisimilitude". Handlingsuniverset må gi mening, og må være basert på hva som fungerer mht. selve historiefortellingen. Når man baserer historien fullt eller delvis på identitetspolitikk, så blir det sjeldent bra - noe vi ser fra Hollywood og co de siste 10 årene. Jeg tror ikke vi er så fryktelig uenige egentlig. Og for å ha sagt det: jeg er kjempefan av Tolkien! Ha en god helg. 2 1
GrinderX9 Skrevet fredag kl 15:51 Skrevet fredag kl 15:51 Ehh, jeg bare ramler inn her for å si jeg likte Ciri veldig godt i Witcher 3 å ser frem til å spille som henne Hun ser som hør og bør eldre menn fremdeles flott ut i Witcher 4 traileren Noen ganger lurer jeg på hvorfor så mange ser så svart/hvitt på alt. Ja det finnes ting som er aktivistisk woke, som star war acolyte. Men ikke alt som har en kvinnelig hovedrolle eller homofili trenger å være woke. Ikke alt som er woke er nødvendigvis dårlig eller negativt. Å ikke all kritikk av woke er feil eller bør avfeies som incel. Jeg er ikke noen fan av at ting skal skrives om for å bli mer moderne å passe tiden bedre. Men har ingen problemer med hvordan Witcher spillene er. Gleder meg til Witcher 4. 6 1
Lush Skrevet fredag kl 16:37 Skrevet fredag kl 16:37 GrinderX9 skrev (27 minutter siden): Ehh, jeg bare ramler inn her for å si jeg likte Ciri veldig godt i Witcher 3 å ser frem til å spille som henne Hun ser som hør og bør eldre menn fremdeles flott ut i Witcher 4 traileren Noen ganger lurer jeg på hvorfor så mange ser så svart/hvitt på alt. Ja det finnes ting som er aktivistisk woke, som star war acolyte. Men ikke alt som har en kvinnelig hovedrolle eller homofili trenger å være woke. Ikke alt som er woke er nødvendigvis dårlig eller negativt. Å ikke all kritikk av woke er feil eller bør avfeies som incel. Jeg er ikke noen fan av at ting skal skrives om for å bli mer moderne å passe tiden bedre. Men har ingen problemer med hvordan Witcher spillene er. Gleder meg til Witcher 4. Det kommer jo ann på hvor man kommer fra. Er du en bok fan, er du bok og spill, eller har du kun spilt spillene. Og så er det hvor investert og hvor viktig det er at spillene holder seg til kildematerialet. Før så hadde dette vært en nerde diskusjon, hvor vi hadde spekulert og gitt vår versjon på hva det kule og spennende nye retningen vil si. Men mange har dårlige erfaring med ulik underholdning i det siste. Men svært få her har problemer med at Ciri, er hovedperson i nester Witcher. Som jeg vil si artikkelen bommer grovt på. Men det er en diskusjon, spekulasjon om hvordan hun kan bli det. Og hvor viktig dette aspekter er, for hver og en varierer. Jeg selv er spent på hvordan CDPR skal gjøre dette troverdig og naturlig, mtp hva historien i Witcher spillene har fortalt til nå. Og hvor usannsynlig det sku være, men som jeg ble fortalt så skal CDPR adressere dette. Men jeg ble ikke hypet av den første traileren hvor hun plutselig var en fullblods Witcher, uten noen forklaring. Og i en tid, hvor andre spill og underholdning har gjort liknende, bare fordi.. så vil jeg kalle dette en "woke" ting å gjøre. Men det gjenstår å se om spillet er "woke" fra det vi vet i dag. Så er det svært lite som tyder på dette. Men valget av Ciri, forandrer mye av aspektet som Witcher er kjent for. Men er det et studio som kan gjøre det, basert på sine meritter. Så er det CDPR Vi får vente og se, er nok godt over et år til vi får se mer konkret 1
Gammel Gubbe Skrevet fredag kl 17:19 Skrevet fredag kl 17:19 (endret) 23 hours ago, Evil-Duck said: Quote «Woke» handler om å være sosialt og politisk bevisst, særlig knyttet til diskriminering og urettferdighet. Det er det samme som jeg skrev på side 2, og bekrefter bare det jeg sier at woke er ikke et sett med temaer. Det er hvordan temaene behandles, dvs. hvilken virkelighetsforståelse som legges til grunn, grad av moralisering osv. Uansett, vi som er lei av woke definerer selvsagt selv hva vi er lei av. Endret fredag kl 17:27 av Gammel Gubbe dvs... 1
Peter Johansen Skrevet fredag kl 17:26 Skrevet fredag kl 17:26 (endret) Username88 skrev (På 30.5.2025 den 7.08): Hvorfor kalle spillet Witcher, da? Etter boka eksisterer ikke kvinnelige Witchers. Det stemmer at Ciri er trent av Geralt, men det er så langt det går. Ikke sant? Det fungerte jo ikke så bra for Netflix-serien "The Witcher", oppkalt etter Geralts karakter. Allikevel valgte serie-skaperne å sette ham til side, til fordel for ymse kvinnelige karakterer. Og nå gjør CDPR det samme med sitt neste spill (dvs. Geralt, eller en annen mannlig witcher) Jeg har den største respekt for hva CDPR har gjort inntil nå, og deres siste to spill er blant de aller beste noensinne. Derfor blir denne ESG-ifiseringen av CDPR desto mer skuffende. Endret lørdag kl 12:00 av Peter Johansen 3
Gammel Gubbe Skrevet fredag kl 17:38 Skrevet fredag kl 17:38 23 hours ago, Red Frostraven said: Når man går til kildene som opprinnelig står bak, breitbart og alternative høyre, og etter hvert en rekke andre aktører som tjener penger på samme agenda og budskap, så handler det for dem ikke om gaming, eller kvalitet, men om å pushe en politisk konservativ pro-hvit anti-feministisk agenda. Og dette tror du seriøst på? Dette er klassisk mistenliggjøring for å ta mannen i stedet for ballen. 5
Gammel Gubbe Skrevet fredag kl 17:40 Skrevet fredag kl 17:40 22 hours ago, Markiii said: Ok, men hva har dette med trådens tema å gjøre? Ta det opp med de jeg svarer. 4 1
rabler Skrevet fredag kl 19:54 Skrevet fredag kl 19:54 Finnes det noe mer patetisk en folk som ragequitter et spill som ikke en gang har kommet ut? 2 1
Duriello Skrevet fredag kl 20:05 Skrevet fredag kl 20:05 rabler skrev (10 minutter siden): Finnes det noe mer patetisk en folk som ragequitter et spill som ikke en gang har kommet ut? Kan man i det hele tatt ragequitte et spill som ikke har kommet ut? 1 1
Red Frostraven Skrevet lørdag kl 06:32 Skrevet lørdag kl 06:32 (endret) Gammel Gubbe skrev (12 timer siden): Og dette tror du seriøst på? Dette er klassisk mistenliggjøring for å ta mannen i stedet for ballen. ...det er et faktum, og jeg kan ikke gjøre annet enn å beklage at fakta sårer mange som har latt seg lure av aktørene som sprer deres løgner og propaganda -- men ingen i Norge brukte ordet for å beskrive et ansett problem før disse kildene hadde 'flooded the zone' med tullet sitt. Why it matters: The far right learned from Gamergate and other online movements how to use social media attacks to achieve real-world political gains in ways that many key institutions — from journalism to government to tech — are still struggling to understand. In particular, Donovan notes that Steve Bannon saw firsthand the power of Gamergate while running Breitbart News. Bannon took notes from the gaming controversy as well as from movements on the left, like Occupy, to develop strategies to apply in mainstream politics in Trump's 2016 campaign and from the White House. That expanded the use of online attack methods on a wider range of issues and, more recently, made them a significant part of mainstream right-wing politics. https://www.axios.com/2022/10/20/gamergate-right-online-harassment-joan-donovan-meme-wars With Covid-19 beginning to fade into the rear view mirror, the largest annual conservative gathering in the United States sounded the alarm this weekend over what they deem to be another fast-spreading virus: "wokeness." https://www.france24.com/en/live-news/20220301-how-us-wokeness-became-a-right-wing-cudgel-around-the-world Ingen brukte ordet negativt på forumet, før også Russland hadde kjørt sine holdningskampanjer i årevis i sine kanaler og sosiale medier, paralellt med alternative høyre og deres kilder på youtube og i sosiale medier. --- Alle og enhver som tror at hva disse aktørene kaller woke har blitt et problem har blitt lurt; Forsøk å finne en aktør som sprer propaganda om en forestilling om et problem de kaller woke på youtube eller i sosiale medier, som ikke også er Trump-supporter minst inn i 2025, og/eller som ikke tar penger fra Russland. Pass på å ikke holde pusten. --- Samtidig som at nordmenn har falt for dette -- så har over halvparten av USA sin befolkning, i hovedsak dem som ikke er misinformerte av konservativ propaganda, en helt annen og mer original oppfatning av hva ordet betyr. Alternative høyre misbruker ordet og lurer folk til å assosiere det med noe negativt, når det egentlig i utgangspunktet, i miljøene som brukte det før alternative høyre misbrukte det, er positivt: A majority of Americans in a new poll have a positive association with the term “woke,” understanding it to mean “to be informed, educated on, and aware of social injustices.” https://thehill.com/blogs/blog-briefing-room/3890296-most-in-new-poll-view-woke-as-positive-term/ Merk at dette ikke er samme ord; Ingen forbinder overdreven politisk korrekthet med ordet woke, blant dem som ikke er MAGA eller narret av MAGA eller Putin til å ta deres narrativ seriøst. Woke chiefly US slang 1a: aware of and actively attentive to important societal facts and issues (especially issues of racial and social justice) Endret lørdag kl 06:47 av Red Frostraven 1 3
Gammel Gubbe Skrevet lørdag kl 06:47 Skrevet lørdag kl 06:47 9 minutes ago, Red Frostraven said: ...det er et faktum, og jeg kan ikke gjøre annet enn å beklage at fakta sårer mange som har latt seg lure av aktørene som sprer deres løgner og propaganda -- men ingen i Norge brukte ordet for å beskrive et ansett problem før disse kildene hadde 'flooded the zone' med tullet sitt. "beklage at fakta sårer" Her driver du igjen med tullball og fantasier for å skape et narrativ og rettferdiggjøre dine egne fordommer. Det du klippet inn om Bannon er bare påstander om ham. Og selv om de skulle være riktige, så handler de kun om han, og støtter ikke opp om din tidligere påstand om at dette er kildene som opprinnelig står bak. Akkurat som om resten av oss ikke klarer å reagere på tullball på egen hånd. Men du liker vel å tro det er slik, det gjør verden enkel, men derfra er det langt frem til å være et faktum. 3
Red Frostraven Skrevet lørdag kl 06:50 Skrevet lørdag kl 06:50 (endret) Gammel Gubbe skrev (4 minutter siden): "beklage at fakta sårer" Her driver du igjen med tullball og fantasier for å skape et narrativ og rettferdiggjøre dine egne fordommer. Altså. Bruken av ordet woke med negativt fortegn er en hundefløyte. Hvem produserte og delte ut hundefløytene, og i hvilken hensikt -- og hvem av dem som deler ut disse forestillingene om et problem de kaller woke er IKKE også alternative høyre, MAGA eller tilhengere av Russland, av kilder/aktører som har spredt disse rare forestillingene om spill i perioden da forestillingene kom til Norge..? Jeg besvarer det i forrige post -- i delen du velger å ikke adressere. Som tar oss inn på trådens tema: Flere år før et spill kommer ut, så driver disse aktørene å pisser på spillet fordi hovedpersonen ikke er hvit, eller er kvinne -- og gjør hva de kan for å lure (unge) menn til å innta et konservativt syn på verden gjennom påstander om at det finnes en politisk fiende som ødelegger ikke bare spill, TV-serier og filmer -- men også har infiltrert akademia, journalisme, og ødelegger landet vårt gjennom innvandring. Folk som blir lurt -- her på forumet -- kaller Høyre sin politikk venstreekstrem, og kaller tilfeldige folk venstreradikale. Endret lørdag kl 06:55 av Red Frostraven 2 2
herzeleid Skrevet lørdag kl 07:00 Skrevet lørdag kl 07:00 Red Frostraven skrev (4 minutter siden): -- og hvem av dem som deler ut disse forestillingene om et problem de kaller woke er IKKE også alternative høyre, MAGA eller tilhengere av Russland, av kilder/aktører som har spredt disse rare forestillingene om spill i perioden da forestillingene kom til Norge..? Obama advarte mot dette allerede i 2019: Sitat Former US President Barack Obama has challenged "woke" culture telling young people: "The world is messy." https://www.bbc.com/news/world-us-canada-50239261.amp Og det er dette jeg synes er så synd med hele diskusjonen og som jeg tror er mye av grunnen til at de fleste ikke orker å rulle i søla med dere i ‘woke’-tråden. Det blir for unyansert og virker ikke som noen av sidene evner å se at det i noen tilfeller har gått litt langt, samtidig som det selvfølgelig er langt unna de mest hysteriske fremstillingene. Den sikreste måten å drive folk i armene til ytre høyre er å jage dem dit.
Red Frostraven Skrevet lørdag kl 07:03 Skrevet lørdag kl 07:03 (endret) herzeleid skrev (5 minutter siden): Obama advarte mot dette allerede i 2019 Nei, hør hva han faktisk sier. Han ber folk engasjere seg i den virkelige verden, ikke bare på nett. ...du adreseerer heller ikke faktaene fra nyhetskildene jeg viste til sine analyser seriøst, du bare henviser til hva en tilfeldig kjent person som ikke vet betydelig mye om internettkultur sa i 2019, litt ute av kontekst til og med. --- Har du sett kildene som pusher en forestilling om et problem de kaller woke sin øvrige politiske agenda..? Hvem er ikke idioter eller korrupt? Problemet med debatten er nettopp at en side er grovt misinformert, den andre består blant annet av folk som jobber i industrien og vet hvor latterlige anklagene er. Endret lørdag kl 07:09 av Red Frostraven 4 1
Gammel Gubbe Skrevet lørdag kl 07:08 Skrevet lørdag kl 07:08 13 minutes ago, Red Frostraven said: Bruken av ordet woke med negativt fortegn er en hundefløyte. Tøv og tullball av verste sort. Det at du tror du vet noe om en person bare fordi vedkommende bruker et ord, viser bare at du ikke evner kritisk tenkning eller se at det kan finnes andre perspektiver enn dine egne. 16 minutes ago, Red Frostraven said: Folk som blir lurt -- her på forumet -- kaller Høyre sin politikk venstreekstrem, og kaller tilfeldige folk venstreradikale. Du bedriver ekstrem-generalisering. 4
herzeleid Skrevet lørdag kl 07:19 Skrevet lørdag kl 07:19 Red Frostraven skrev (11 minutter siden): Nei, hør hva han faktisk sier. Han ber folk engasjere seg i den virkelige verden, ikke bare på nett. ...du adreseerer heller ikke faktaene fra nyhetskildene jeg viste til sine analyser seriøst, du bare henviser til hva en tilfeldig kjent person som ikke vet betydelig mye om internettkultur sa i 2019, litt ute av kontekst til og med. --- Har du sett kildene som pusher en forestilling om et problem de kaller woke sin øvrige politiske agenda..? Hvem er ikke idioter eller korrupt? Problemet med debatten er nettopp at en side er grovt misinformert, den andre består blant annet av folk som jobber i industrien og vet hvor latterlige anklagene er. Du ba om noen andre enn MAGA osv. som tok opp negative aspekter ved såkalt ‘woke’. Du fikk Obama. 2
Red Frostraven Skrevet lørdag kl 07:20 Skrevet lørdag kl 07:20 Gammel Gubbe skrev (1 minutt siden): Tøv og tullball av verste sort. Det at du tror du vet noe om en person bare fordi vedkommende bruker et ord, viser bare at du ikke evner kritisk tenkning eller se at det kan finnes andre perspektiver enn dine egne. Du bedriver ekstrem-generalisering. Dere bruker et lånord som ikke bærer noen praktisk betydning for kritikken som fremmes mot hva som kalles woke, overhode -- og deler en betydning av ordet og en forestilling om et problem som kalles woke som er skapt av alternative høyre. Nøytrale og/eller informerte mennesker bruker ikke ordet på den måten. Beviset er at dere bruker ordet i det hele tatt, som følge av og i kjølvannet av propagandakampanjer. Jeg utfordret deg til å vise til kilder som bruker ordet i den forstanden dere gjør som ikke er MAGA eller alternative høyre, nettopp fordi slike kilder som bruker ordet jevnlig kan renvaske dere om de ikke er alternative høyre. Om alle som bruker ordet slik some dere er hva jeg påstår, så sier jo det noe om dere som har adoptert ordet fra disse kildene. 2 1
Red Frostraven Skrevet lørdag kl 07:22 Skrevet lørdag kl 07:22 herzeleid skrev (1 minutt siden): Du ba om noen andre enn MAGA osv. som tok opp negative aspekter ved såkalt ‘woke’. Du fikk Obama. Bruker han ordet jevnlig, i en slik grad athan er grunnen til at folk i norge bruker ordet..? Hvem tok ordet til Norge, hvilke aktører deler anti-woke sine forestillinger om woke, av aktører som jevnlig kritiserer woke -- kilder som kritiserer Witcher 4 for å være woke år før lansering..? 1 2
Gammel Gubbe Skrevet lørdag kl 07:26 Skrevet lørdag kl 07:26 Just now, Red Frostraven said: Dere bruker et lånord som ikke bærer noen praktisk betydning for kritikken som fremmes mot hva som kalles woke, overhode -- og deler en betydning av ordet og en forestilling om et problem som kalles woke som er skapt av alternative høyre. Hva i all verden får deg til å tro at du vet hvordan alle oss andre bruker et begrep? 2 minutes ago, Red Frostraven said: Beviset er at dere bruker ordet i det hele tatt, som følge av og i kjølvannet av propagandakampanjer. Igjen bruker du din egen subjektive virkelighetsforståelse som en fasit på hvordan ting er. Og hva får deg til å tro at to ting ikke kan skje samtidig, både propaganda og at flere danner seg samme mening? Og om du hadde rett, så er det irrelevant for om poengene og argumentne er gyldig eller ikke. Du driver med misteneliggjøring og propaganda selv nå. 1 1
Gammel Gubbe Skrevet lørdag kl 07:27 Skrevet lørdag kl 07:27 7 minutes ago, Red Frostraven said: Jeg utfordret deg til å vise til kilder som bruker ordet i den forstanden dere gjør I hvilken forstand tror du jeg bruker ordet? (Hint: se side 2) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå