Spillredaksjonen Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai – Aldri vært flere dyktige spillskribenter i Norge enn nå Dataspill er større enn noen gang før, men norske medier svikter i dekningen, mener Rune Fjeld Olsen. Han mener det mangler en bred og seriøs dekning av spill i den nasjonale pressen. Les hele saken på Gamer.no» 2 1
bubba477 Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Får litt følelsen av en som vil mer enn bare å skrive om spill her. Det er greit å skrive om noe annet men vi har over de siste årene sett hva som skjer når spill, noe som skal være moro, dras inn i samfunnsdebatten. Det blir aldri gøy. 3 1
Fleskelars Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai En stor del av befolkningen spiller en eller annen form for dataspill , her går mediene glipp av mye de kunne tjent på . Merkelig at vi aldri hører om nyheter vertfall om de største spillene i de største mediene - de taper på å ikke skrive om spill .
BadCat Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai (endret) Spilljournalister er overflødig i dag. Folk med ferdigheter og innsikt laster opp daglige videoer på YouTube. Når de som skriver i liten grad praktiserer det de skriver om, blir det mer som synsing enn opplysende anekdoter. Endret 22. mai av BadCat 3
Feenyx Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) 13 hours ago, bubba477 said: Får litt følelsen av en som vil mer enn bare å skrive om spill her. Det er greit å skrive om noe annet men vi har over de siste årene sett hva som skjer når spill, noe som skal være moro, dras inn i samfunnsdebatten. Det blir aldri gøy. Jeg vil si de fleste andre kreative medier har tålet overgangen til å (noen ganger) være del av samfunnsdebatten, helt flott. Kunst, film, musikk, litteratur - ikke alt er til ren fornøyelse, og det er det egentlig ingen som klager over. Det er en helt naturlig del av mediet at noen skapere lener seg mer inn i populærkultur og politikk, og at andre ikke gjør det. Så kan selvsagt være enig eller uenig i budskapene noen skapere vil fremheve, men det er liksom sånn verden er da, og det må du helst bare akseptere. Endret 23. mai av Feenyx 2
ps5 Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Just now, Feenyx said: Det er en helt naturlig del av mediet at NOEN skapere lener seg mer inn i populærkultur og politikk, og at andre ikke gjør det. Det er en helt naturlig del av mediet at NOEN må legge ned og si opp alle ansatte med null jobbprospekter, og at andre ikke gjør det.
Feenyx Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai 2 minutes ago, ps5 said: Det er en helt naturlig del av mediet at NOEN må legge ned og si opp alle ansatte med null jobbprospekter, og at andre ikke gjør det. Det har vel ingenting med noe av det jeg skrev å gjøre, men godt du føler du bidrar. 2 1
Sjørøver Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) Mitt problem med norsk spillpresse er at det er for mange jeg ikke stoler på. Når man ser hva de ytrer i andre medier så blir det vanskelig å ta de seriøst. Jeg har enda tilgode å finne en norsk podcast om spill som jeg bare kan sette på uten å spole masse. Men om jeg setter på en ukentlig episode av feks skillup så kan jeg høre fra start til slutt uten at det blir for masete. Det brukes også masse tid og energi på ting som folk ikke bryr seg om eller er interessert i, feks jk Rowling. Og er det egentlig så viktig at de store og etablerte mediene skriver om spill? Det er en nisje og blir sett ned på. Det stemplet tror jeg man sliter med å bli kvitt de neste tjue årene. Endret 23. mai av Sjørøver 5
JonTj Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Sjørøver skrev (48 minutter siden): Det brukes også masse tid og energi på ting som folk ikke bryr seg om eller er interessert i, feks jk Rowling. Jeg var fast lytter (og seer) av Levelup i flere år, selv om det ble vanskeligere og vanskeligere etterhvert. Det toppet seg med Runes rant over JK Rawling ifb Hogwarts Legacy i en levelup episode. Etter det avsluttet jeg alle abonnement fra Levelup og har ikke hørt eller sett et eneste sekund av det som kommer fra den fronten siden.. Har ikke savnet det heller.. 4
Sersjant SEGA Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai dette var bedre før husker jeg drømte om jobben til vg-rune som han ble kalt da i dagbladet var det snorre bryne som regjerte 2
Sjørøver Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai JonTj skrev (30 minutter siden): Det toppet seg med Runes rant over JK Rawling ifb Hogwarts Legacy i en levelup episode. Jeg har aldri vært noen aktiv lytter. Men har alikevell klart å bli blokkert av samtlige innen norsk spillbransje fordi jeg var så frekk at jeg påsto at det ikke er mulig å bytte kjønn, men at vi alle kan late som at noen gjør det for å være høflig. 4 1
Hawko Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) Dette er større enn bare spill - hele den tradisjonelle mediebransjen slik vi kjenner den i Norge står ved avgrunnens rand. Tall fra Kantar media viser at ungdom mellom 18-25 år så og si aldri leser riksmedier som VG, Aftenposten eller NRK, enten det er på papir eller nett. Deres "nyhetskonsum" dekkes tilfeldig i feeden på Snapchat, Instagram og TikTok. Der konkurrerer VG, Aftenposten og NRK med influensere med i beste fall tvilsom etikk til i verste fall ondsinnede propagandister og konspirasjonsteoretikere. Denne kampen taper nå riksmediene, slik at annonsekronene går stadig mer til teknologiselskaper i Silicon Valley og Shenzhen. Færre annonsekroner gir bemanningskutt, som gir dårligere journalistikk, som fører til færre lesere, som igjen gir enda færre annonsekroner. En ond sirkel som det er vanskelig å komme ut av. Endret 23. mai av Hawko 3 1
Donkey Kong Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Sjørøver skrev (1 time siden): Mitt problem med norsk spillpresse er at det er for mange jeg ikke stoler på. Når man ser hva de ytrer i andre medier så blir det vanskelig å ta de seriøst. Jeg oppfatter at spillpressen og spillutviklerne er i endring, og at de har begynt å innse at aktivisme og spill ikke går hånd i hånd. Jeg tviler på at det hadde blitt like mye skriverier om JK Rowling og Hogwartz i dag om spillet hadde kommet ut nå. For øvrig delte den nye redaktøren i Gamer en reflektert kommentar om status på norsk spillutvikling og spillpresse denne måneden. 2
Boing_80 Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Jeg håper at de dyktige skribentene på Gamer.no tar steget over til YouTube. Adexxio som egentlig ikke er spilljournalist har mange kule spillvideoer der han viser ulike spill han er opptatt av. Jeg ser gjerne skribentene på Gamer.no lage videoer der de anmelder spillene på YouTube. 1
BadCat Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Bransjen har seg selv å takke. Gjentatte skuffende lanseringer og inflasjon i poenggivningen. Et kontinuerlig forsøk på å få spill til å fremstå som bedre enn de er. Folk har fort lengst fått mistanke til praksisen. Det er ikke sikkert at det er en vei tilbake og mange venter på et nytt "Video Game Crash". 1
ps5 Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai 6 minutes ago, BadCat said: Det er ikke sikkert at det er en vei tilbake og mange venter på et nytt "Video Game Crash". Mange gleder seg til den kommende kræsjen, så får vi se hva slags godbiter som vokser frem i asken. At det blir politisk infiserte titler og medier kan vi helt utelukke.
BadCat Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Jeg savner det gamle konseptet. Én mynt, tre liv. Har du det som skal til? Så gi meg en mynt til, men du må starte helt forfra. Gjerne før continues også. Ble du ikke god, fikk du aldri sett slutten til spillet for egen hånd. Dessverre så kom continues for å øke spilltiden til hver kunde. Money talks.
herzeleid Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Spørsmålet er kanskje hvor relevant den etablerte spilljournalismen er og hvorvidt ‘riksmediene’ er den mest egnede plattformen. Spillformidling foregår tross alt ofte på andre ‘nye’ plattformer, og kanskje er det ikke realistisk at tradisjonelle medier skal klare å konkurere om relativt unge lesere/seere på ‘gamlemåten’. Jeg tror også spilljournalistene bidrar til å gjøre seg selv irrelevante gjennom å nærmest aktivt gå inn for å ikke forstå eller fremstille mange spilleres synspunkter og bekymringer skjevt, og påta seg en tidvis nedlatende forkynnende rolle, som hverken fremstår reflektert eller interessant. 1
BadCat Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) Jeg føler at spillomtaler og nyheter er et sted hvor det bakes inn feiltolkninger og faktafeil med overlegg for å skape kommentarer og trafikk. Best tactic available for øyeblikket er rangering av spill i franchiser hvor rangeringen ikke gir mening og kommentarfeltene koker over. Masse trafikk og lite arbeid. Som spillene er journalistikken i disharmoni med hva publikum ønsker. Journalistikken drukner i intetsigende overskrifter, artikler uten substans og den evige jakten etter klikk. Innholdsskapere på nyere plattformer har funnet nye måter å tjene penger på innholdet. Dinosaurene er i stor grad avhengig til å lure leseren til å klikke seg inn på fluelimet og et sammensurium av tracking cookies og reklame. Endret 23. mai av BadCat 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå