Evil-Duck Skrevet lørdag kl 13:48 Skrevet lørdag kl 13:48 quantum skrev (1 time siden): Kanskje. Men det er en læringskurve også, og det er to ulike OS det er snakk om. De vi hører fra stort sett er Windowsbrukere som prøver Linux, støter på alt som er annerledes og dermed synes det er frustrerende. Det er sjelden vi hører om alle problemene som oppleves når man går fra Linux til Windows. Er det i det heletatt noen som gjør det? Ja som jeg sier i innlegget du siterer : "Å bytte fra ett operativsystem til et annet krever litt nysgjerrighet og vilje til å lære seg noe litt nytt". Det er jo mye det samme som å gå fra Android til iOS eller fra MacOS til Windows eller motsatt. Sistnevnte syns jeg personlig er en mye større overgang enn å gå fra Windows til Linux. Av faste linux brukere tror jeg nok det er svært få som bytter til Windows som sitt hoved OS, da det nok for de fleste blir en stor nedgradering, men trolig en del som dual booter for å eksempelvis spille enkelte online spill. 1
Bing123 Skrevet lørdag kl 15:14 Skrevet lørdag kl 15:14 18 hours ago, quantum said: https://en.wikipedia.org/wiki/Azure_Linux kjenner til den, men containers er ikke akkurat desktop
quantum Skrevet lørdag kl 15:33 Skrevet lørdag kl 15:33 (endret) Bing123 skrev (19 minutter siden): kjenner til den, men containers er ikke akkurat desktop sant nok, og den som har påstått noe sånt burde lugges hardt! Og så har vi jo WSL også, hvem hadde trodd ... og neste år er det ti år siden Steve Ballmer erklærte at linux ikke er kreft likevel Endret lørdag kl 15:36 av quantum
agvg Skrevet lørdag kl 16:11 Skrevet lørdag kl 16:11 BamseMums80 skrev (7 timer siden): Når man ser Lnux brukere nærmest konsekvent er dualbootere med Windows,sier det seg selv at Linux ikke er klart for massene. De jeg møter av Linux-brukere har en Mac som alternativet, Windows er helt irrelevant. Skal legge inn Kububtu på en PC som skal brukes av noen som er på brukernivå, en PC som idiotene hos Microsoft har dømt til døden men som har mange år igjen før den blir ubrukelig, får se om Kububtu fungere bra nok til denne jobben den skal gjøre, alt er webbasert påstås det så da bør det være nokså greit. 2
Bing123 Skrevet lørdag kl 16:51 Skrevet lørdag kl 16:51 Vanskelig å forstå at folk orker å bli utpresset av Microsoft, med både tvang av MS-konto + sporing og servering av reklame. Man eier jo ikke sin egen maskin når OSet holder deg gissel på en slik måte. Javel det er litt smerte å bytte OSet du har brukt 30 år på å lære deg, men du må faktisk bare hoppe i det og deretter nyte den frie verden igjen. 2 1
BamseMums80 Skrevet lørdag kl 21:06 Skrevet lørdag kl 21:06 4 hours ago, Bing123 said: Vanskelig å forstå at folk orker å bli utpresset av Microsoft, med både tvang av MS-konto + sporing og servering av reklame. Man eier jo ikke sin egen maskin når OSet holder deg gissel på en slik måte. Javel det er litt smerte å bytte OSet du har brukt 30 år på å lære deg, men du må faktisk bare hoppe i det og deretter nyte den frie verden igjen. Kommer vel an på om man ser på seg selv som gissel eller ikke det. Om man føler man blir overkontrollert,så surner det jo hele opplevelsen kan jeg tenke meg. Blir som da jeg var 16-17 og kjørte blodtrimma moped,og ikke tålte politi på noe som helst måte. Blir bare hva jeg følte. Jeg sliter ikke med å ha noe microsoft konto,eller har jeg heller ikke fått opp noe reklame - enda. Sikkert like irriterende for deg å høre,som da jeg fikk høre at "politiet er jo bare der for å hjelpe" på den tiden. Men har jo gjort noen grep for å slippe dette. Men kan ikke se at Microsoft akkurat går i riktig retning mtp forbrukeren. Derfor flørter jeg litt med Linux distroer selv. Om ikke annet,så bare av nysgjerrighet. Problemet mitt er bare at jeg støter på samme type problem nå,som for mange år siden,selv om jeg ser at veldig mye er blitt mye enklere og bedre. Ting føles ikke "fritt" for meg så lenge det jeg ønsker å gjøre ikke lar seg gjøre,eller er svært vanskelig. Det er tydeligvis et lass av veldig dyktige Linux brukere i denne tråden,noe som i hvertfall ikke representerer det virkelige liv for meg. Men det kan man jo si om mye som skjer på nett. 1
BamseMums80 Skrevet i går, 06:24 Skrevet i går, 06:24 Vil bare følge opp min Zorin distro install på laptopen med relativt "ny" hardware (nVidia 20 RTX era) Får du problemer med treghet,og lagging i hele OSet,uansett hva du gjør: Endre til "Wayland mode" på login skjermen. Trykk på bruker ID bildet ditt,og se nede i høyre hjørne,der er det et tannhjul. Trykk der,og se om hvilken mode den er i. Dette gav en helt ny opplevelse for min del. Sikkert opp mot 200% raskere ytelse med en gang. 5
Bing123 Skrevet i går, 07:59 Skrevet i går, 07:59 10 hours ago, BamseMums80 said: Jeg sliter ikke med å ha noe microsoft konto,eller har jeg heller ikke fått opp noe reklame - enda. Sikkert like irriterende for deg å høre,som da jeg fikk høre at "politiet er jo bare der for å hjelpe" på den tiden. Men har jo gjort noen grep for å slippe dette. Og hva er din forbrytelse i din analogi, som tilsier at du skulle fortjene straffen med reklame og bli sporet? Mer passende å sammenligne med et korrupt politi da, som skal ha penger for å "la deg gå" selv om du ikke har gjort noe galt. 1
BamseMums80 Skrevet i går, 08:25 Skrevet i går, 08:25 19 minutes ago, Bing123 said: Og hva er din forbrytelse i din analogi, som tilsier at du skulle fortjene straffen med reklame og bli sporet? Mer passende å sammenligne med et korrupt politi da, som skal ha penger for å "la deg gå" selv om du ikke har gjort noe galt. Poenget er at jeg blir overvåket fra jeg våkner til jeg går å legger meg. Du også. Du blir overvåket med en gang du går ut døra,og er på vei til jobb. Du har valgt Windows som din største trussel. Hvorfor er vel din sak. Som i det virkelige liv tillater jeg å bli overvåket pga convenience. Jeg kunne jo sluttet jobben,murt meg inne,og kuttet strømmen. Eller jeg kunne valgt enkelte saker slik som deg,som bare får begeret til å renne over. Jeg velger (i hvertfall på nåværende tidspunkt) å akseptere Microsoft sine påfunn. De har ikke vært inngripende på meg overhodet. Du bruker sikkert google. Du har sikkert Iphone også. Så du har valgt deg ut at Microsoft er bare det verste. Men Apple kan få lov å spionere. Eller? Nå tipper jeg bare,men antar du er en helt normal person med et helt normalt liv. Det er også steg du kan ta i Windows,som fratar Microsoft endel av spioneringen på deg. Jeg får f,eks aldri opp noe reklame. Jeg har ikke engang offisiell start meny. Jeg bruker ikke det meste av microsft sine egne apper. 1
Bing123 Skrevet i går, 16:30 Skrevet i går, 16:30 7 hours ago, BamseMums80 said: Poenget er at jeg blir overvåket fra jeg våkner til jeg går å legger meg. Du også. Du blir overvåket med en gang du går ut døra,og er på vei til jobb. Du har valgt Windows som din største trussel. Hvorfor er vel din sak. Som i det virkelige liv tillater jeg å bli overvåket pga convenience. Jeg kunne jo sluttet jobben,murt meg inne,og kuttet strømmen. Eller jeg kunne valgt enkelte saker slik som deg,som bare får begeret til å renne over. Jeg velger (i hvertfall på nåværende tidspunkt) å akseptere Microsoft sine påfunn. De har ikke vært inngripende på meg overhodet. Du bruker sikkert google. Du har sikkert Iphone også. Så du har valgt deg ut at Microsoft er bare det verste. Men Apple kan få lov å spionere. Eller? Nå tipper jeg bare,men antar du er en helt normal person med et helt normalt liv. Det er også steg du kan ta i Windows,som fratar Microsoft endel av spioneringen på deg. Jeg får f,eks aldri opp noe reklame. Jeg har ikke engang offisiell start meny. Jeg bruker ikke det meste av microsft sine egne apper. Haha! Aldri eid en iPhone nei 😂 iOS er desidert verste av alle. Der kan man faktisk ikke gjøre noe som med sporingen eller reklamen. Alle andre OS har du mulighet for admin/root så du får gjort grep, som du sier. 2
Evil-Duck Skrevet i går, 18:33 Skrevet i går, 18:33 (endret) BamseMums80 skrev (11 timer siden): Poenget er at jeg blir overvåket fra jeg våkner til jeg går å legger meg. Du også. Du blir overvåket med en gang du går ut døra,og er på vei til jobb. Du har valgt Windows som din største trussel. Hvorfor er vel din sak. Som i det virkelige liv tillater jeg å bli overvåket pga convenience. Jeg kunne jo sluttet jobben,murt meg inne,og kuttet strømmen. Eller jeg kunne valgt enkelte saker slik som deg,som bare får begeret til å renne over. Jeg velger (i hvertfall på nåværende tidspunkt) å akseptere Microsoft sine påfunn. De har ikke vært inngripende på meg overhodet. Du bruker sikkert google. Du har sikkert Iphone også. Så du har valgt deg ut at Microsoft er bare det verste. Men Apple kan få lov å spionere. Eller? Nå tipper jeg bare,men antar du er en helt normal person med et helt normalt liv. Det er også steg du kan ta i Windows,som fratar Microsoft endel av spioneringen på deg. Jeg får f,eks aldri opp noe reklame. Jeg har ikke engang offisiell start meny. Jeg bruker ikke det meste av microsft sine egne apper. Ja, man blir overvåket overalt, og det er i praksis umulig å leve et moderne liv uten å etterlate digitale spor. Poenget handler ikke om å flytte inn i en hytte uten strøm, men om å redusere unødvendig sporing der det faktisk er mulig. Spesielt hos Microsoft er man både produktet og kunden, man betaler for et produkt som samtidig samler inn data om deg. Denne tankegangen noen har, om at man er en hykler dersom man ikke går “all in”, minner meg om klimadebatten, der enkelte motstandere bruker samme retoriske triks for å forsøke å svekke motpartens troverdighet. Poenget er jo at man tar de grepene man kan, innenfor de grensene man selv er komfortabel med. For min del har det å bytte fra Windows til Linux ikke vært et kompromiss i det hele tatt, men faktisk en forbedring totalt sett. For andre som er avhengige av spesifikk programvare som kun fungerer på Windows, vil det naturligvis være et for stort kompromiss. Da er det helt legitimt å heller gjøre tiltak for å begrense hvor mye systemet rapporterer hjem til “moderskipet”. Selv om man ikke kan skru av alt, hjelper det også. Jeg dømmer ingen for ikke å gå “all in”, det viktigste er å ta bevisste valg. Når det er sagt, så byttet jeg egentlig ikke til Linux hovedsaklig på grunn av overvåkning eller frykt for hva Microsoft gjør med dataen min, men ene og alene på grunn av “enshittificationen” Windows har gjennomgått, spesielt etter lanseringen av Windows 11. For min del nådde det et metningspunkt etter 24H2-oppdateringen, som gjorde to av PC-ene mine ekstremt frustrerende å bruke. Jeg har forklart detaljene tidligere i tråden, så jeg skal ikke gjenta meg selv her. Det var altså min personlige grunn, men jeg forstår godt og støtter argumentet om å ønske å sende mindre data til Microsoft eller andre internasjonale konglomerater som kun er drevet av mest mulig profitt. Endret i går, 20:20 av Evil-Duck 3
quantum Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden BamseMums80 skrev (På 26.10.2025 den 9.25): Du har valgt Windows som din største trussel. Ved å bruke Linux så eliminerer man bare én av de store aktørenes "spionering", så jeg er pragmatisk jeg også. Liten vits å sitte med linux og slå seg på brystet hvis man fortsatt lar facebook, google og alle de andre holde på ... 1
Svein M Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Wayland er noe som har kommet inn nå de siste årene. Det skal erstatte tidligere X11. På Ubuntu (og sikkert flere) kan en velge under innlogging om en skal bruke Wayland eller X11. En kan komme borti programmer som virker best på X11.
Zepticon Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden BamseMums80 skrev (På 25.10.2025 den 10.47): Når man ser Lnux brukere nærmest konsekvent er dualbootere med Windows,sier det seg selv at Linux ikke er klart for massene. Stort sett ingen av de linuxbrukerne jeg snakker med har dual-boot. Ungene mine plukker opp og lærer linux uten problemer, og det er ingenting på windows som de trenger og som ikke finnes på linux, eller som ikke kan kjøres i wine. 1 1
quantum Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden det skrives en del sprøyt i tråden her. eksempelvis at det er så vanskelig å installere programmer på linux. men det er ikke noe vanskeligere å gå inn i en appstore på linux enn det er i windows. det er heller ikke vanskeligere å dobbeltklikke på en .deb fil enn det er å dobbeltklikke på en .exe eller .msi. så er det det evige gnålet om at linux ikke er klar for desktop, eller konsument-markedet om du vil. det feil, siden linux er det mest utbredte operativsystemet i form av android os. jepp, det er litt flisespikkeri, men er riktig siden linux jo bare er en operatvisystemkjerne og ikke et os i seg selv. men vi kan sikte oss inn mot vanlig pc desktop/laptop isteden og snakke om såkalte gnu/linux-distribusjoner. der er faktum at markedet ikke er klart, det er ikke linux det står på. når folk er nødt til å virtualisere eller kjøre dual-boot er det som oftest fordi man er avhengig av et par applikasjoner som ikke er tilgjengelige på linux. det er bare for konsumentene å etterspørre pc'er med linux-preinstallert, det, så endrer den situasjonen seg. og her er årsaken til at alle spådommer om at i ÅR blir det linux-år på desktop feiler, det er nettopp ingen som etterspør linux på desktop i markedet. selv ikke i år hvor windows 10 blir utfaset spør noen etter nye pc'er med linux selvsagt, hvorfor i allverden skulle de gjøre det? pc'en med windows 10 har de kjøpt for lenge siden, og skal de kjøpe en ny så er det jo for å få windows-11-kompabilitet og ikke linux. for min del tror jeg desktop-markedet blir irrelevant før linux klarer å dominere der. og det er greit, linux dominerer de fleste andre steder. 2 1
geir__hk Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 2 hours ago, quantum said: Ved å bruke Linux så eliminerer man bare én av de store aktørenes "spionering", så jeg er pragmatisk jeg også. Liten vits å sitte med linux og slå seg på brystet hvis man fortsatt lar facebook, google og alle de andre holde på ... Bare et lite tips: Ved å ha mer enn en brukerprofil på samme maskin, eller alternativt bruke en nettleser med flere profiler kan man oppnå en nogenlunde ok undertrykking av profilering. Jeg bruker f.ex. separat brukerprofil for alt som har med nettbank og personlig økonomi å gjøre. På den andre "vanlige" brukerprofilen jeg bruker til andre dagligdagse formål - har jeg ingen tilgang til data på den andre profilen. Det er et oppsett som har tjent meg godt helt siden jeg begynte å bruke Linux hjemme.
BamseMums80 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 1 hour ago, Zepticon said: Stort sett ingen av de linuxbrukerne jeg snakker med har dual-boot. Ungene mine plukker opp og lærer linux uten problemer, og det er ingenting på windows som de trenger og som ikke finnes på linux, eller som ikke kan kjøres i wine. Det er fint for deg det. Bra at du er godt fornøyd. Men når du sier de ikke benytter noe som ikke kan kjøres gjennom Wine. Det vitner om en ganske begrenset bruk. Fint for de at de klarer seg med dette,men det er vanvittig mye som ikke virker gjennom Wine.
geir__hk Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 13 minutes ago, BamseMums80 said: Fint for de at de klarer seg med dette,men det er vanvittig mye som ikke virker gjennom Wine. Et lite tips: Det er utrolig mye software som har gode erstatninger. Bruk gjerne nettstedet alternativeto.net for å søke etter erstatninger for mye brukte dataprogrammer. Eksempel MS Paint <alternativeto.net......>. Her kan man filtrere på bl.a. platform og lisensiering for å finne alternative programvarepakker. 3 1
agvg Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden BamseMums80 skrev (1 time siden): Det er fint for deg det. Bra at du er godt fornøyd. Men når du sier de ikke benytter noe som ikke kan kjøres gjennom Wine. Det vitner om en ganske begrenset bruk. Fint for de at de klarer seg med dette,men det er vanvittig mye som ikke virker gjennom Wine. Og det er vannvittig mye som finnes på Linux som ikke fungere i Windows. 3 1
quantum Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden geir__hk skrev (1 time siden): Bare et lite tips: Ved å ha mer enn en brukerprofil på samme maskin, eller alternativt bruke en nettleser med flere profiler kan man oppnå en nogenlunde ok undertrykking av profilering. Jeg bruker f.ex. separat brukerprofil for alt som har med nettbank og personlig økonomi å gjøre. På den andre "vanlige" brukerprofilen jeg bruker til andre dagligdagse formål - har jeg ingen tilgang til data på den andre profilen. Det er et oppsett som har tjent meg godt helt siden jeg begynte å bruke Linux hjemme. Ja, det er en av mange muligheter jeg ikke benytter meg av for å skjule mitt elleville privatliv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå