Radiosilence Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) 10 hours ago, iGlenn said: Eneste jeg bruker PCen til er å spille Rocket League, CS2 og noe Hearthstone, mens jeg har discord i bakgrunnen eller noe musikk. Linux burde fungere fint, om ikke bedre enn Windows til akkurat mitt bruk. CS2 fungerer fint, men hvis du bruker faceit som alternativ til ranked så virker ikke det. Endret 23. mai av Radiosilence
Trulss Skrevet 23. mai Forfatter Skrevet 23. mai tflovik skrev (15 minutter siden): Du valgte altså å prøve en niche distro beregnet på utviklere som første forsøk med Linux. Dette vil jeg si er oppskriften på å bli misfornøyd med Linux. Prøv Linux Mint, Ubuntu, Zorin eller Pop Os i stedet så tror jeg at du lettere kan finne deg til rette og at du mest sannsynlig ikke får den tregheten du har opplevd. Jeg ville prøvd Mint først da den krever minst av maskinvaren, skriver dette fra en gammel laptop med i3 3gen cpu og 8 Gb ram og den er mye raskere enn med Win 10. Dette er ikke mitt første møte med Linux, og har jeg har testet de du nevner + noen til. Zorin er fin for førstegangsbrukere, men den er litt mer krevende for hardware. I AnduinOS blir man tvunget til å lære det viktigste på en lettvind måte vita deres Store/website. Synes det fungerer fint. Den har ikke automatiske oppdateringer, men dette kan fikse om man har lyst. AnduinOS er veldig kjapp å kjøre fra minnepinne. Akkurat nå er jeg på KDE Neon og synes også den fungerer fint. Neste blir å finne en skikkelig lettvekter som Puppy eller noe for igjen å se om hastigheten forbedres noe. Forsøkt peppermint flere ganger, men den anbefales ikke.
tflovik Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Trulss skrev (2 minutter siden): Dette er ikke mitt første møte med Linux, og har jeg har testet de du nevner + noen til. Zorin er fin for førstegangsbrukere, men den er litt mer krevende for hardware. I AnduinOS blir man tvunget til å lære det viktigste på en lettvind måte vita deres Store/website. Synes det fungerer fint. Den har ikke automatiske oppdateringer, men dette kan fikse om man har lyst. AnduinOS er veldig kjapp å kjøre fra minnepinne. Akkurat nå er jeg på KDE Neon og synes også den fungerer fint. Neste blir å finne en skikkelig lettvekter som Puppy eller noe for igjen å se om hastigheten forbedres noe. Forsøkt peppermint flere ganger, men den anbefales ikke. Ok, hvis det er lettvekt distro du ønsker så ville jeg prøvd MX Linux.
Trulss Skrevet 23. mai Forfatter Skrevet 23. mai tflovik skrev (1 minutt siden): Ok, hvis det er lettvekt distro du ønsker så ville jeg prøvd MX Linux. Takk, har vært borti den før men husker ikke resultatet. Skal prøve den på nytt. Takk for tipset.
Svein M Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) For de som er ny til Linux blir disse anbefalt: Ubuntu. De har egne versjoner (flavors) med GNOME, KDE Plasma (kubuntu) eller Cinnamon desktop. Linux Mint har Cinnamon desktop. Når det gjelder desktop så anbefales KDE Plasma eller Cinnamon. Her er noe info om valg av desktop og distro: https://www.zdnet.com/article/these-two-linux-desktops-are-the-simplest-picks-for-new-users/ https://runcloud.io/blog/best-linux-distros https://linuxblog.io/best-linux-distro/ Her er noen youtube videoer: Spoiler Spoiler Endret 26. mai av Svein M 1
Svein M Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) Jeg har prøvd Linux Mint (Cinnamon desktop) på en gammel Intel i3-2310M. Så mener at de vanlige Linux variantene virker omtrent like raskt eller raskere enn Windows 10 på eldre maskiner med 4GB eller 8GB RAM. https://www.cpubenchmark.net/compare/756vs3683/Intel-i3-2310M-vs-Intel-Celeron-N4020 Endret 23. mai av Svein M 1
agvg Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai tflovik skrev (1 time siden): Jeg forsøkte nylig en ny distro som heter AnduinOS. Rask på minnepinnen med like treg som alt annet når den er installert. Dette her er jo fullstendig ulogisk, har du en nogenlunde vettug disk skal ikke dette være en problemstilling. 3
Bing123 Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai On 5/22/2025 at 9:50 AM, sedsberg said: Å trykke to ganger på en installfil er litt enklere enn det man ofte må gjøre på Linux. Åpne terminalvindu og skrive en halv bibel med kryptiske kommandoer og argumenter. For ikke å snakke om konfigurering ved å åpne en eller annen godt skjult tekstfil. sudo apt get ditt.datt -q -w -bært:www.xyz.com --opt max -install_retard_user_mode Det er såre enkelt å copy/paste en kommando for å installere offisiell støttet programvare fra pakkebrønnen. Det tar sekunder. Også latterlig enkelt å oppdatere alle programmene i Linux med en enkelt kommando. Tidkrevende er å finne riktig installer på Windows, scanne den for virus for så å gjøre det samme hver eneste gang du skal oppdatere hvert bidige program du har. Hadde aldri valgt dette frivillig. 2
sedsberg Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Ja alt er lett for Linux Master Race. Hvis du er så paranoid for virus så må du jo scanne i Lunux også. Eller.... er det fremdeles sånn at Linux ikke kan få virus? 1
Bing123 Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) 39 minutes ago, sedsberg said: Ja alt er lett for Linux Master Race. Hvis du er så paranoid for virus så må du jo scanne i Lunux også. Eller.... er det fremdeles sånn at Linux ikke kan få virus? Du svarer på en merkelig bitter usaklig måte. Objektiv sett er copy paste tekst veldig enkelt. Er du uenig? Hva er såfall spesifikt problemet? Er du uenig i at å kjøre en kommando for å oppdatere alle programmer er mer lettvindt enn å laste ned nye installere ukentlig? Største årsaken til at alle Windows-brukere vrimler av virus er jo at de laster ned exe-filer ukritisk. Pakkebrønner er mange hakk tryggere. Kom med rasjonelle argumenter heller, enn å prøve å påstå at terminalen er noe du skal iboende livredd for. Gir ingen mening. Endret 23. mai av Bing123 2
sedsberg Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Okei. Du vinner. Å lete etter guider for å vite hva du skal skrive eller paste inn i et terminalvindu er MYE enklere enn å trykke "last ned" og "åpne fil". Det er helt selvsagt. Og enhver tulling vet jo hvordan man bruker kommandoer som apt get. Det er jo helt innlysende. Men windows kommer seg nå med Windows 11. Det blir nå mer og mer knotete å gjøre selv enkle ting. Som å måtte opprette online-konto for å i det hele tatt få lov til å installere Windows. Og "å sjekke for virus" er noe man gjorde for 20 år siden. Nå går det faktisk av seg selv. 2
iGlenn Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai 6 hours ago, Radiosilence said: CS2 fungerer fint, men hvis du bruker faceit som alternativ til ranked så virker ikke det. Nei har lest det men har aldri brukt faceit. Spiller bare vanlig premier med noen venner av og til. Går mest i Rocket League her i gården egentlig. 1
Svein M Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai (endret) iGlenn skrev (På 23.5.2025 den 15.44): Nei har lest det men har aldri brukt faceit. Spiller bare vanlig premier med noen venner av og til. Går mest i Rocket League her i gården egentlig. Ut fra det jeg leser på nett så ser det ut til at Rocket League kan virke bra på Linux: https://www.makeuseof.com/install-and-play-rocket-league-linux/ Generelt så er dette med spill og andre programmer som er på Windows, men som ikke er på Linux en ting som holder igjen bruk av Linux. Endret 25. mai av Svein M
agvg Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Bing123 skrev (5 timer siden): Er du uenig i at å kjøre en kommando for å oppdatere alle programmer er mer lettvindt enn å laste ned nye installere ukentlig Vel, man har da winget i Windows, kjøres i terminal.
wil Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Hei. Hva lurer du egentlig på trådstarter? Du kan oppgradere til Windows 11 hvis du ønsker det selv om PC`en ikke har støtte for Windows 11. Du kan også fremdeles bruke Windows 10 etter Oktober eller når det er, uten problemer. Om du ønsker og installere/bruke Linux, så bør heller ikke det være noe problem. En annen ting som er viktig og huske på og som tydligvis glemmes i denne tråden, er at ALT er enkelt når man kan det. 2
fredrik2 Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Trodde de flesta av programmen jag bruker på windows updaterar sig själva. Andra updaterar jag lite då och då manuellt. Tycker windows fungerar bra förutom att de försöker förstöra startmenyn och fönster hanteringen lite väl ofta.
Bing123 Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai 4 hours ago, agvg said: Vel, man har da winget i Windows, kjøres i terminal. Nettopp. Hvis jeg skal bruke Windows bruker jeg selvsagt winget. Noen i MS har skjønt at dette er mye bedre og enklere enn det som sedbeg påstår. Altså at "det er enklere å laste ned install exe fil".
Bing123 Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai 9 hours ago, sedsberg said: Og enhver tulling vet jo hvordan man bruker kommandoer som apt get. Det er jo helt innlysende. Tror du skjønner apt fint. Må være noe helt annet som har gitt seg skrekken i terminalen. Jeg snakket dessuten om å kopiere og lime inn. Jeg går heller ikke rundt å husker alle pakke-navn på alle programmer. Pleier stå på nettsiden til programmet med en copy-knapp.
geir__hk Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai 1 hour ago, Bing123 said: Jeg går heller ikke rundt å husker alle pakke-navn på alle programmer La oss no ikke konstruere opp problemer. På Ubuntu/Debian har vi "apt-cache search keyword" - på Fedora har vi "dnf search keyword". 1
sedsberg Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Ja i Windows må man faktisk trykke på linken og så laster den ned. Mye mer tungvindt enn å merke en tekst, velge copy, åpne terminalen, lime inn og trykke enter. Men jeg vet at sånne pysete ting som GUI er flaut for Linuxbrukere. Man skal jo liksom være mye bedre enn de usle windows-pysene. Dog kommer Windows seg ganske kraftig. Distroer som f.eks. Ubuntu og Mint er ærlig talt mye enklere å installere og sette opp med de vanligste programmene enn Windows 11. For ikke å snakke om konfigurering. Settings/Control Panel i Windowns er en ugudelig smørje av en labyrint. Lykke til med å finne en spesifikk innstilling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå