Gå til innhold

Er hundeserien på NRK useriøs?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sovna skrev (2 minutter siden):

Hva med vedlikeholdet på hjemmebane? Kan hende motivasjonen fortsatt er der.

Minst en av hundene i sesongen står i fare for å bli avlivet. tror du ikke det er motivasjon nok for en hundeeier til å skjerpe seg? De har meldt seg på fordi de har innsett de faktisk må gjøre noe.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
ilpostino skrev (2 minutter siden):

Minst en av hundene i sesongen står i fare for å bli avlivet. tror du ikke det er motivasjon nok for en hundeeier til å skjerpe seg? De har meldt seg på fordi de har innsett de faktisk må gjøre noe.

Jo, det kan hende vi vil se et par andre utfall i denne serien. Én episode gjenstår. Kanskje innskuddet av svensken hjelper på budskapet til serien.

Jeg har i tidligere serie sett eksempler på utagerende hund som testes, men hvor hunden viser seg å være mentalt i orden. Vi står altså igjen med eier. En eier som hele tiden har nektet for å kvitte seg med hunden uansett hvor farlig den vil vise seg å være. Katastrofal holdning. De går i tillegg ut av serien med en totalt ikke troverdig gullmedalje. 

60% av serien er fin likevel. Maren kommer godt ut av det som et sjarmtroll med glimt i øyet, kaller spade for en spade og hun er selvsagt kompetent. 

Skrevet
12 hours ago, oophus said:

Så du mener de burde plukke ut ei hund og eier med formål om å avlive hunden? Litt rart eller? 

Avlive den "dårligste" hundene etter hver episode, helt til kun "bestevennen" står igjen i finalen? 

• Liker 6
Skrevet

Dette er min yndlingsserie for tiden, fordi en bekjent av meg har fått hund. Jeg er ikke hundeeier selv og lærer av serien.

Denne sesongen skal være mer ekstrem, jeg har ikke sett de foregående. Det som gjør inntrykk er hvor høyt hundeeierne elsker hunden sin, selv om de har store utfordringer med dem.

Både Maren og dommeren er veldig tydelige på hva de mener, så dette er krevende for både eiere og hunder. Men med noen teknikker og godbitene på lur, gjør hundene fremskritt likevel.

Det jeg reagerer på, er hvorfor NRK må lage konkurranse av alle seriene de lager. Som om det ikke skulle være motivasjon nok å ønske seg et bedre hundeliv. Samtidig var poengene de fikk på treningscampen gode rettesnorer fra hva de måtte jobbe videre med. Spesielt på punktet kontakt med hunden (tror jeg det var), som kunne bli lav score selv om man elsket den høyt.

Kunne virke som de var tilbake til gamle vaner med en gang hundene kom hjem fra campen. Men da kom Maren innom for å hjelpe til, og da får de skikk på treningen igjen.

Den fantastiske filmingen av hundene må krediteres, de blir nesten personifisert.

Jeg tror den siste episoden kommer til å vise at de fleste har gjort store fremskritt. Selv om man kan tvile på om det kommer til å løse seg for paret som har en Grand Danois. Og puddelen som glefser mot andre. 

Feks. han som har ADHD har hatt en enorm utvikling, ser man i nest siste episode. Hunden har begynt å respektere ham. Det må være enormt vanskelig å rette på uvaner man har hatt i mange år. 

Det blir interessant om de velger vinner etter utviklingskurven eller høyeste poengsum totalt.

• Liker 1
Skrevet
Sovna skrev (2 timer siden):

Vi står altså igjen med eier. En eier som hele tiden har nektet for å kvitte seg med hunden uansett hvor farlig den vil vise seg å være.

Dette underbygger påstanden min om at ikke alle hundeeiere burde ha hund. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvis det gjelder hun som trener puddelen som glefser, den som skulle på omplassering eller avlives? Hun har overtatt naboens puddel og vil redde den.

Hun er veldig dyktig med hunder og fikk best score. Hun offrer seg, selv om det går utover familie og venner og hunden hun har i fra før av samme rase.

Endret av Subara
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Subara skrev (22 minutter siden):

Hvis det gjelder hun som trener puddelen som glefser, den som skulle på omplassering eller avlives? Hun har overtatt naboens puddel og vil redde den.

Ikke denne sesongen og den jeg refererte til som farlig i sted nei. Den hunden viste seg imidlertid å være ganske i orden i knotten i en mentaltest. Det var eier som sto igjen som far out. Farlig. For dette var en hund med skyhøyt skadepotensiale. Denne dårlige relasjonen(farlig) var "ordnet" i slutten av serien. Tro det den som vil.

Subara skrev (3 timer siden):

Jeg tror den siste episoden kommer til å vise at de fleste har gjort store fremskritt. Selv om man kan tvile på om det kommer til å løse seg for paret som har en Grand Danois.

Dette skremmer meg. At produksjonen står inne for at de har løst problemet slik at eier med en rullestol "har kontroll." Eieren er både flink og motivert han. Men som en hundetrener burde vite, ingenting er 100%. Og det må det faktisk være for denne hunden. Én glipp og det kan bli katastrofe for han i stolen, og kanskje flere involverte.

Endret av Sovna
Skrevet
Sovna skrev (Akkurat nå):

Dette skremmer meg. At produksjonen står inne for at de har løst problemet slik at eier med en rullestol "har kontroll." Eieren er både flink og motivert han. Men som en hundetrener burde vite, ingenting er 100%. Og det må det faktisk være for denne hunden. Én glipp og det kan bli katastrofe for han i stolen, og kanskje flere involverte.

Maren klarte å dressere hunden fort, og hun sa den var veldig flink eller klok. De hadde nok ikke gått videre med treningen hvis det ikke var tilfelle.

Men i forhold til hvor redde hundeeierene er for at det kan gå galt, så vet jeg ikke.

Hvis eierne klarer å komme i mål med treningen, må de ha tillitt til at hunden vil adlyde selv om den ikke har gjort det før.

Spent på oppsummeringen i siste episode, ja.

• Liker 2
Skrevet

Målet for paret som har en Grand Danois er at det skal bli trygt nok å gjennomføre turer med bare rullestolbrukeren og hunden. Jeg mener at det er et uoppnåelig mål med en så stor og sterk hund. Selv om hunden skulle bli trent til å bli stødigheten selv, kan man ikke ta ut av regnestykket at dårligere trente hunder man møter på vil gjøre utfall og kan angripe hunden. 

• Liker 2
Skrevet
Subara skrev (1 time siden):

Hun er veldig dyktig med hunder og fikk best score. Hun offrer seg, selv om det går utover familie og venner og hunden hun har i fra før av samme rase.

Dette eksempelet viser bare hvor store forskjellene kan være, også innen samme rase.

Dette må førstegangseieren ta med seg som viktig lærdom.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Subara skrev (52 minutter siden):

Hvis eierne klarer å komme i mål med treningen, må de ha tillitt til at hunden vil adlyde selv om den ikke har gjort det før.

Komme i mål? 100%? Det er ingenting som heter det. Dette er nærmest en hest og bestemmer den seg for å dra så går både rullestol og tenner hurra meg rundt. Dette kan i høyeste grad skje. Og det kan gå ut over andre i tillegg. Personlig tror ikke jeg den hesten er en killer-dog. Likevel.

tommyb skrev (37 minutter siden):

Selv om hunden skulle bli trent til å bli stødigheten selv, kan man ikke ta ut av regnestykket at dårligere trente hunder man møter på vil gjøre utfall og kan angripe hunden. 

Ja nettopp, så har du dette aspektet også. Grand Danoisen vil ikke fortsette å stå i særlig fjellstø posisjon da. 

Subara skrev (52 minutter siden):

Maren klarte å dressere hunden fort, og hun sa den var veldig flink eller klok.

Er vel ikke hun som skal opprettholde dette nivået? Og selv ikke med henne vil noe bli 100%.

Endret av Sovna
Skrevet
Vokteren skrev (6 minutter siden):

Dette eksempelet viser bare hvor store forskjellene kan være, også innen samme rase.

Dette må førstegangseieren ta med seg som viktig lærdom.

Ja, håper fler ser denne siden av saken.

Skrevet
Sovna skrev (14 minutter siden):

Komme i mål? 100%? Det er ingenting som heter det. Dette er nærmest en hest og bestemmer den seg for å dra så går både rullestol og tenner hurra meg rundt. Dette kan i høyeste grad skje. Og det kan gå ut over andre i tillegg. Personlig tror ikke jeg den hesten er en killer-dog. Likevel.

Er vel ikke hun som skal opprettholde dette nivået? Og selv ikke med henne vil noe bli 100%.

Jeg har aldri hatt hund selv, men jeg er skeptisk, ja. Hunden har knapt plass i heisen sammen med dem.

Forresten er jeg redd for Grand Danois hvis jeg møter på en, så jeg er vel ikke den rette til å uttale meg.

NRK har valgt konseptet "extreme makeover" denne sesongen (har ikke sett de foregående). Er spent på hva konklusjonen blir for dette paret.

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (10 minutter siden):

Jeg har aldri hatt hund selv, men jeg er skeptisk, ja. Hunden har knapt plass i heisen sammen med dem.

Forresten er jeg redd for Grand Danois hvis jeg møter på en, så jeg er vel ikke den rette til å uttale meg.

NRK har valgt konseptet "extreme makeover" denne sesongen (har ikke sett de foregående). Er spent på hva konklusjonen blir for dette paret.

Jeg og. Hvis disse går ut med gullmedalje, full tillit og liksom har knekt koden, iflg trenerne, så lurer jeg fælt på hvor snart ambulansen innfinner seg på hjemstedet deres..

Hvorfor i all verden kan de ikke nøye seg med at de går ut sammen og lufter hesten?

Skrevet
Sovna skrev (5 minutter siden):

Jeg og. Hvis disse går ut med gullmedalje, full tillit og liksom har knekt koden, iflg trenerne, så lurer jeg fælt på hvor snart ambulansen innfinner seg på hjemstedet deres..

Hvorfor i all verden kan de ikke nøye seg med at de går ut sammen og lufter hesten?

Huff, ja. Kan være at kona ikke ønsker at mannen skal lufte hunden alene etter at programmet er ferdig.

Hadde nok valgt meg en mindre hund, var jeg dem.

Skrevet
Subara skrev (1 minutt siden):

Til tross for frykt for å ende i kategorien "rullestol-rasist" mener nok jeg det samme..

Skrevet (endret)

Krysser fingrene litt for han som har trodd at "vær så snill" skal være godt nok for lydig hund. Det er ikke lett for han i det hele tatt, enda mindre å opprettholde disiplinen for fremtiden. Enda mindre enn dét igjen når du har en vanskelig diagnose.

Jeg snakker egentlig litt i mot meg selv mtp bakgrunnen for tråden når jeg føler medynk for han. 

Endret av Sovna
Skrevet
Subara skrev (1 time siden):

Jeg vedder en is på at hun skaffet hunden før hun traff Wheelie.

• Liker 2
Skrevet

Håper ikke dette oppfattes frekt, men hvis du syntes serien er overfladisk hvorfor ser du da på den? Det er tonnevis av serier der ute, men du må se akkurat denne og i tillegg «klage» over den.

Finnes mange serier som er mye mer overfladiske.

• Liker 3
Skrevet
Sinnanordlending skrev (20 minutter siden):

Håper ikke dette oppfattes frekt, men hvis du syntes serien er overfladisk hvorfor ser du da på den? Det er tonnevis av serier der ute, men du må se akkurat denne og i tillegg «klage» over den.

Finnes mange serier som er mye mer overfladiske.

Fordi 70% sjarmerende. 30% irriterende. Mange dårligere alternativer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...