Gå til innhold

Selge ettroms/studio Oslo uten megler

Gjest 5dec5...515

Anbefalte innlegg

Gjest 5dec5...515
Skrevet

Relativ sentral studioleilighet i Oslo. Nær bekjent som tidligere har solgt en hytte uten megler tilbyr å hjelpe meg.

Jeg anser leiligheten som et lett omsettelig førstegangskjøp. Det bør vel tale for at å selge uten megler er mer safe enn ved mer spesielle eiendommer? Anslår å spare ca 80-100t i meglerkost men har ikke finregnet. Så er spørsmålet hvor mye lavere pris en må forvente uten megler?

Er det noen som har tanker om dette er lurt eller dumt? Har hørt at enkelte kvier seg for å kjøpe eiendom uten megler

Anonymous poster hash: 5dec5...515

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Til de prisene disse går for hadde jeg aldri skipet den lille kostnaden, gikk vell en på 19 kvm til 3.3 millioner her en dagen. 

Mener du at megler er en liten kostnad? De tar gjerne 1-5% i provisjon. Si 2% da for å være konservativ. Da må du punge ut med 80 000 i provisjon til megler hvis du selger en bolig til 4 000 000. Hvis boligen uansett er lettsolgt så finnes det nettbaserte tjenester som gjør det mye billigere hvis man kan gjøre det praktiske selv.

Og for å ta ditt eksempel: 66 000 i provisjon, dvs. 2% av 3,3M. Ikke akkurat småpenger. Mer hvis megler krever enda mer.

Skrevet
Markiii skrev (Akkurat nå):

Mener du at megler er en liten kostnad? De tar gjerne 1-5% i provisjon. Si 2% da for å være konservativ. Da må du punge ut med 80 000 i provisjon til megler hvis du selger en bolig til 4 000 000. Hvis boligen uansett er lettsolgt så finnes det nettbaserte tjenester som gjør det mye billigere hvis man kan gjøre det praktiske selv.

Og for å ta ditt eksempel: 66 000 i provisjon, dvs. 2% av 3,3M. Ikke akkurat småpenger. Mer hvis megler krever enda mer.

Det er en liten sum av 3.3 millioner og havner en i budkrig(som er sannsynlig i dette markedet) er det godt med en god selger... 

Jeg er ikke noe pro megler men i ett slikt marked med budrunder tror jeg absolutt det er verdt det!

Punget selv ut nesten 150 000 for en(det er langt mer en provisjon som koster) og solgte til god pris etter budrunde. Kunne aldri gjort noe slikt selv, ringe rundt og be folk bruke ekstra mye av sparepengene sine på ett hus jeg er desperat å komme ut av.

• Liker 1
Skrevet

Jeg solgte uten megler og angrer definitivt ikke. Hvor mye mer du kunne fått med megler er umulig å vite, men jeg tror det er veldig oppskrytt hvor viktig denne megleren er.

Gjest 5dec5...515 skrev (8 timer siden):

Er det noen som har tanker om dette er lurt eller dumt? Har hørt at enkelte kvier seg for å kjøpe eiendom uten megler

De fleste kvier seg fordi det er snakk om mye penger for en bolig i tillegg til at meglerkostnaden på tross av å være gigantisk ser liten ut i forhold til hva leiligheten koster. Første leiligheten jeg solgte med megler var i praksis å betale 100 000,- for at hen dukket opp på visning og tok i mot bud i en budkrig. Det gadd jeg ikke å gjøre gangen etter, så da gjorde jeg det selv.

Skrevet
Salvesen. skrev (13 timer siden):

Det er en liten sum av 3.3 millioner og havner en i budkrig(som er sannsynlig i dette markedet) er det godt med en god selger... 

Jeg er ikke noe pro megler men i ett slikt marked med budrunder tror jeg absolutt det er verdt det!

Punget selv ut nesten 150 000 for en(det er langt mer en provisjon som koster) og solgte til god pris etter budrunde. Kunne aldri gjort noe slikt selv, ringe rundt og be folk bruke ekstra mye av sparepengene sine på ett hus jeg er desperat å komme ut av.

Det finnes tjenester nå som tar seg av budrundene. Man kan f.eks. ha elektronisk budrunde.

Skrevet (endret)
Markiii skrev (53 minutter siden):

Det finnes tjenester nå som tar seg av budrundene. Man kan f.eks. ha elektronisk budrunde.

For å presisere litt på det du sier sammen med det jeg sier. Jeg antar at man bruker en tjeneste som er laget for å selge selv. Da har du advokat som ordner papirer, fotograf som tar gode bilder, FINN.no-annonse, systemer for budgivning og signering av kontrakt. Helt smertefritt til en brøkdel av prisen. Det du betaler ekstra for ved megler er 60-100 tusen for at hen skal holde en eller et par visninger, skrive annonseteksten og ta telefoner.

Endret av Nimrad
Skrevet

Kan fint spare noen kroner på å gjøre mer selv. Kjenner flere som har brukt tjenester som Propr (det finnes nok andre alternativer så ingen reklame for de spesifikt). Men da er det som Nimrad sier at man hovedasklig tar visnings-delen selv og så ordner de alt med elektronisk budrunde, papirer og det viktige som man ikke tør å ta selv.

Har man fleksibiliteten til å ta visninger og spørsmål selv så hadde jeg ikke hatt noe i mot det jeg heller når man kan spare en del. Når man er på visning ser man jo også hvilken sløv jobb mange meglere gjør fordi de vet at ting selger seg selv i dette markedet (spesielt Oslo).

Skrevet

Det du betaler for er jo nettverket og ofte platformen til denne megleren, er du villig til å gjøre en god og kreativ innsats selv kan du kanskje få like godt betalt som om du bruker megler.

Skrevet (endret)
Comma Chameleon skrev (11 minutter siden):

Når man er på visning ser man jo også hvilken sløv jobb mange meglere gjør fordi de vet at ting selger seg selv i dette markedet (spesielt Oslo).

Det er en ting hvor god jobb meglere gjør. Men jeg opplevde også at folk på visning var positive til at jeg som hadde god kjennskap til leiligheten var til stede og ikke en megler.

Comma Chameleon skrev (11 minutter siden):

Har man fleksibiliteten til å ta visninger og spørsmål selv så hadde jeg ikke hatt noe i mot det jeg heller når man kan spare en del.

Hvor mange visninger får man av megler? Jeg vet når jeg sjekker med megler hadde han 2 visninger inkludert og jeg måtte ta "privatvisninger" selv. Ellers vil jeg si at arbeidet før visning er jo 80% av arbeidet uansett. Må jo vaske, rydde, pynte hvis man fortsatt bor i boligen. Det å være tilgjengelig en times tid er null stress i forhold.

Kakkelfant skrev (2 minutter siden):

Det du betaler for er jo nettverket og ofte platformen til denne megleren, er du villig til å gjøre en god og kreativ innsats selv kan du kanskje få like godt betalt som om du bruker megler.

Det er hvertfall det de vil du skal tro :) Jeg tror nok de fleste finner boliger på FINN.no.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Skrevet

Har solgt både med og uten megler, riktignok en del år siden. Budrunde var det eneste som var litt stress og man måtte passe på, men er det elektroniske løsninger, så er jo heller ikke det et problem.

Da jeg hadde megler, kunne jeg like gjerne ha skrevet tekst og lagt inn bilder selv. Oppfølging på skrivefeil, korrekt innhold, klarspråk og det faktum at man i et prospekt skal ha høyoppløselige bilder og ikke små web-bilder, burde man slippe når man betaler så mye.

Vet ikke hvor mye det med "nettverk" til megler egentlig er verdt. De fleste bruker jo finn.no uansett.

Bare så det er sagt, ved siste boligen jeg kjøpte, var første gang jeg var fornøyd med en megler i en kjøps-/salgsprosess. Men så lenge du er ærlig, imøtekommende og strukturert, så skal dette gå fint :) Et lettsolgt objekt som en slik bolig nok er, bør det i alle fall være greit.

Skrevet
Nimrad skrev (32 minutter siden):

Det er en ting hvor god jobb meglere gjør. Men jeg opplevde også at folk på visning var positive til at jeg som hadde god kjennskap til leiligheten var til stede og ikke en megler.

Hvor mange visninger får man av megler? Jeg vet når jeg sjekker med megler hadde han 2 visninger inkludert og jeg måtte ta "privatvisninger" selv. Ellers vil jeg si at arbeidet før visning er jo 80% av arbeidet uansett. Må jo vaske, rydde, pynte hvis man fortsatt bor i boligen. Det å være tilgjengelig en times tid er null stress i forhold.

Det er hvertfall det de vil du skal tro :) Jeg tror nok de fleste finner boliger på FINN.no.

Jeg betalte 8700 for 2 visninger samt overtagelse når jeg solgte nå, men jeg har brukt denne megleren før og har aldri opplevd å bli ekstra fakturert for flere visninger. Solgte engang i ett tøft marked og hadde massevis av visninger. 

Denne gangen var megler innom dagen før visning for en "privat" visning til en person samt holdt standard visning, og møtte opp på overtakelse så jeg fikk sånn sett brukt opp "alt" men er ganske sikker på at hen ikke hadde krevd mer om vi måtte ha flere visninger. Men kommer kanskje litt an på hvor opptatte de er ift hvordan markedet er etc. 

Billig er det iallefall ikke 😛

Og jeg tror ikke det med visning gjør den største forskjellen, er nok mer selger attityden til meglerene, ringe opp potensielle kandidater, si de rette tingene som "50 til nå så er den garantert din" osv. Dette har jeg absolutt ikke i meg. 

Gjest d8958...eac
Skrevet

Går helt fint å selge i Oslo uten megler.
Bruk propr og pakken som henter alt av dokumentasjon for deg og gjør bud/overtagelse/oppgjør

Har spart over 400k på det ila mine 10 år med kjøpt og salg.
Har solgt over takst hver gang, og godt over tilsvarende enheter i samme blokk.

Tilbakemeldingene har ikke vært noe annet enn positive hver gang, på visning og ellers i budrunder ++

• Så fint å slippe en megler som bare sier " jeg vet ikke" til alle spørsmål
  • Overraskende mye bedre å kjøpe direkte av selger, vi har følt oss lurt når meglere er involvert tidligere.

mange tror det er "mye" jobb.. Klart det er noe, og du må være forberedt på å svare på noen ekstra spørsmål du kanskje ellers slipper via megler..Som feks " hvorfor selger du"  " Er naboene hyggelige" osv 
Men dette er jo bare å være ærlig på det, folk liker ærlighet.
Kontra det meglere gir, som kun er en følelse av at de er uærlige og jukser med ordlegging for å få noe til å virke bedre enn det det faktisk er.

Men som jeg sier, penger spart og det er bare skummelt første gang.
Du har alltids assistanse også hos propr og de har meglere som kan hoppe inn når som helst å hjelpe dersom man føler det blir for mye.

Ved første salget var laveste tilbud jeg fikk 90k fra meglerne jeg hørt emed, det var uten takst, bilder og forsikring.
Jeg brukte 10 timer på salget fra start til slutt.

Neste salget var på 110k laveste tilbud, her brukte jeg bare 6 timer ( solgt før visning) 

Tredje salget jeg hadde var på 150k minste tilbud, brukte 14 timer på den.
Siste salget var før nyttår, 120k var beste tilbud jeg fikk fra megler, brukte 4 timer på den ( Solgt før visning ) 

Og da inkluderer jeg timen ved overtagelse og visninger.
Gudene vet hva meglere kaster bort tiden på når de mener de bruker en hel arbeidsuke på 1 salg.

Samt jeg brukte tekstning fra forrige annonse på min nye annonse ( solgte nesten alltid med 1-2 års mellomrom så var ikke mye ny info å legge til) 

Anonymous poster hash: d8958...eac

Skrevet
Gjest d8958...eac skrev (På 22.5.2025 den 14.49):

Går helt fint å selge i Oslo uten megler.
Bruk propr og pakken som henter alt av dokumentasjon for deg og gjør bud/overtagelse/oppgjør

Har spart over 400k på det ila mine 10 år med kjøpt og salg.
Har solgt over takst hver gang, og godt over tilsvarende enheter i samme blokk.

Tilbakemeldingene har ikke vært noe annet enn positive hver gang, på visning og ellers i budrunder ++

• Så fint å slippe en megler som bare sier " jeg vet ikke" til alle spørsmål
  • Overraskende mye bedre å kjøpe direkte av selger, vi har følt oss lurt når meglere er involvert tidligere.

mange tror det er "mye" jobb.. Klart det er noe, og du må være forberedt på å svare på noen ekstra spørsmål du kanskje ellers slipper via megler..Som feks " hvorfor selger du"  " Er naboene hyggelige" osv 
Men dette er jo bare å være ærlig på det, folk liker ærlighet.
Kontra det meglere gir, som kun er en følelse av at de er uærlige og jukser med ordlegging for å få noe til å virke bedre enn det det faktisk er.

Men som jeg sier, penger spart og det er bare skummelt første gang.
Du har alltids assistanse også hos propr og de har meglere som kan hoppe inn når som helst å hjelpe dersom man føler det blir for mye.

Ved første salget var laveste tilbud jeg fikk 90k fra meglerne jeg hørt emed, det var uten takst, bilder og forsikring.
Jeg brukte 10 timer på salget fra start til slutt.

Neste salget var på 110k laveste tilbud, her brukte jeg bare 6 timer ( solgt før visning) 

Tredje salget jeg hadde var på 150k minste tilbud, brukte 14 timer på den.
Siste salget var før nyttår, 120k var beste tilbud jeg fikk fra megler, brukte 4 timer på den ( Solgt før visning ) 

Og da inkluderer jeg timen ved overtagelse og visninger.
Gudene vet hva meglere kaster bort tiden på når de mener de bruker en hel arbeidsuke på 1 salg.

Samt jeg brukte tekstning fra forrige annonse på min nye annonse ( solgte nesten alltid med 1-2 års mellomrom så var ikke mye ny info å legge til) 

Anonymous poster hash: d8958...eac

Meglerne lager salgsoppgaven de timene du mener dem gjør ingenting. Her har du i grunn stjelt andres arbeid og sånn sett spart mye tid og penger. 

Skrevet

Har solgt bolig to ganger i mitt liv. Begge ganger med (ulik) megler. Begge ganger satt jeg igjen med følelsen av at de var 100% overflødige ... 

Hadde en lettsolgt leilighet i sentrum. Det kom mange på visning. Det var også en potensiell kjøper som satt på andre siden av landet. De ønsket visning via FaceTime/video. 

Tror dere megler hadde tid til dette? Til tross for mange mange titusener av kroner, så nei, den visningen måtte jeg holde selv. 

Tok meg kanskje en halvtime å vise frem leiligheten gjennom telefonen. De i andre enden likte svært godt å snakke med meg, boligeier, i stedet med megler. De fikk langt bedre gj.gang av leiligheten (både positive og negative aspekter) enn noen av de andre som var på visning. 

Dagen etter fellesvisning var det budrunde. Endte opp med kniving mellom to aktører. Til slutt stakk kjøper jeg var i kontakt med av med leiligheten. Hadde ikke jeg holdt personlig visning, hadde vi solgt for lavere pris. 

PS: salgssum endte mye høyere enn megler så for seg, og det ble faktisk prisrekord i sameiet ... 

Så megler-bransjen kan du putte i ræva. De bidrar ikke med noe konstruktivt. De er kun ute etter raske salg (som betyr at de IKKE ønsker å bruke mye ekstra tid på å tyne opp pris). De ønsker i stedet å bli ferdig med oppdraget så fort som overhodet mulig, slik at de kan begynne på nye oppdrag, for andre kunder. 

Dette er også godt dokumentert i boka Freakonomics .

• Liker 1
Skrevet
Loko skrev (På 23.5.2025 den 16.17):

Meglerne lager salgsoppgaven de timene du mener dem gjør ingenting. Her har du i grunn stjelt andres arbeid og sånn sett spart mye tid og penger. 

Meglere lager ikke salgsoppgaven selv, altså! Ikke at jeg synes det er greit å stjele innhold herfra. Absolutt ikke. Men det er lett å lage en salgsoppgave selv.

Bilder kommer fra fotograf (som du uansett må ha)

Tekst kjøper megler fra eksterne selskap (hvor det sikkert jobber gode tekstforfattere - men hverken megler eller hens kolleger gjør dette). 

Takstrapport m/egenerklæring kommer som kjent fra takstmann (som man uansett må ha). 

Dokumenter innhentes automatisk fra stat og kommune, samt fra andre selskap. Dette kan man enkelt gjøre selv, f.eks. fra Ambita m.fl.

Så hvor mange minutter tror du megler jobber med "å lage" dette dokumentet? Flette ulike bilder og PDFer sammen? Hah, neida, dette gjør selvfølgelig også automatiske systemer for de 🫨😉

Skrevet

Meglere og takstmenn er overflødige ved salg av enkle små leiligheter hvor alt er tilrettelagt. De kan være mer til nytte dersom man skal selge mer kompliserte prosjekter som eneboliger med store tomter som kan selges separat, småbruk eller annet som ikke nødvendigvis er så A4 som en leilighet. Andre grunner kan være at man ikke selv ønsker noe administrativt arbeid selv, eller at man oppholder seg i en annen del av landet eller ikke har tid.

Det blir uansett spørsmål om private visninger, og man betaler ofte tusenvis for hver visning megler er med på.

Det kan være greit for begge parter at betaling og kontraktsskriving går mellom en eller annen profesjonell aktør som advokat eller andre som propr.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...