Lyncs Skrevet 16. mai Skrevet 16. mai Jeg har bestillt nye ram-brikker på tilsammen 128Gb og lurte på om jeg vil spare tid i programmer som photoshop og div cad- programmer dersom jeg setter av en del til cache? Hvor mange Gb bør jeg da evt. bruke og hvordan går jeg fram?
geir__hk Skrevet 17. mai Skrevet 17. mai (endret) Hvert program fungerer forskjellig. Du må lese dokumentasjonen for hvert av programmene for å se om det med "cache" egentlig menes "disk cache" eller bruk av ledig ram. Hvis du ikke klarer å lese deg frem til løsningen i dokuemtasjonen for programmene, så kan det være en god løsning å opprette en brukerprofil på utgiverens offisielle forum (de fleste utgivere av software har egne forum i dag). Endret 17. mai av geir__hk
ilpostino Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Noen programmer, iallefall Photoshop og Resolve kan settes opp med scratch disks i tilleg til RAM, noe som vil forbedre ytelsen.
Gavekort Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Om RAM kun blir brukt til disk caching så blir det fort forsvinnende forskjeller, så tviler på at du vil få en merkbar forbedring.
nebrewfoz Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden On 5/17/2025 at 1:21 AM, Lyncs said: Jeg har bestillt nye ram-brikker på tilsammen 128Gb og lurte på om jeg vil spare tid i programmer som photoshop og div cad- programmer dersom jeg setter av en del til cache? Hvor mange Gb bør jeg da evt. bruke og hvordan går jeg fram? Du kan jo bruke en del av RAM'en til RAM-disk, noe som kan speede opp ting dersom programmene dine bruker temp-filer i noen grad. Men det avhenger av programmene, og om det lønner seg vs. hvor mye RAM du skal sette av må du finne info om andre steder. Her er et eksempel på RAM-disk. Jeg vet ikke om det er det eneste eller det beste for Windows 11: https://www.softperfect.com/products/ramdisk/ 1
Gavekort Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Operativsystemet ditt vet best selv hvordan filer skal caches i RAM, så RAM-disk er egentlig ganske unødvendig i disse dager.
nebrewfoz Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 44 minutes ago, Gavekort said: Operativsystemet ditt vet best selv hvordan filer skal caches i RAM, så RAM-disk er egentlig ganske unødvendig i disse dager. Man bruker ikke en RAM-disk for å 'cache filer i RAM'. Fra ca. 6:30 i denne videoen kan man se hastighetsforskjellen på skriving til SSD (- som da sikkert OS'et cacher på beste vis -) og skriving til RAM-disk: https://www.youtube.com/watch?v=ioFwT9xw_Jg Hvis man virkelig har bruk for en RAM-disk, så kan man få mye ut av det. (Men det vil avhenge av det enkelte program.) 1 1
Gavekort Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden nebrewfoz skrev (6 minutter siden): Man bruker ikke en RAM-disk for å 'cache filer i RAM'. Fra ca. 6:30 i denne videoen kan man se hastighetsforskjellen på skriving til SSD (- som da sikkert OS'et cacher på beste vis -) og skriving til RAM-disk: https://www.youtube.com/watch?v=ioFwT9xw_Jg Hvis man virkelig har bruk for en RAM-disk, så kan man få mye ut av det. (Men det vil avhenge av det enkelte program.) Operativsystemet vil bruke alt du har av minne i sin helhet til bla. caching. Om du reserverer minnet til en RAM-disk så tar du det bare fra operativsystemet for å bruke det til samme jobben, bare på en mer manuell og mindre intelligent måte. Gå inn i Task Manager, klikk på memory og se på "Memory composition", så kan du se hvor lite minne som er "Free".
nebrewfoz Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 11 minutes ago, Gavekort said: for å bruke det til samme jobben Det er ikke 'samme jobben'. Disk cache i RAM er et mellomsteg på veien til SSD/HDD. Når du oppretter en fil, skaper du strukturer på SSD/HDD. En RAM-disk er 'the final destination' for filen. Som vist i videoen er RAM-disken vesentlig raskere på 'disk write'. Hvis et program genererer store temp-filer kan det være verdt det - hvis tidsforbruket på en oppgave betyr noe. Og det koster ikke mye å prøve. 1
sedsberg Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Det er bare å skru av Windows Write Cache Buffer Flushing så vil OS selv bruke så mye minne du har til å cache skriving til disk/SSD. Du får da samme hastighet som til en RAM-disk så lenge du har nok minne. Ulempen er at får du et strømbrudd eller crash mens skrivingen pågår så mister du data. Akkurat som med en RAM-disk.
Gavekort Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden nebrewfoz skrev (8 minutter siden): Når du oppretter en fil, skaper du strukturer på SSD/HDD. Nei, det nok cachet. Eneste fordelen jeg kan tenke meg med RAM-disk er at du kan være så raus med RAM-caching at du kan forberede data i RAM i forkant slik at operativsystemet slipper å gjette til hva som må prefetches. Men jeg ser ikke mange poenger med RAM-disker utover å lure disk benchmarks, siden disk benchmarks sitt formål er å benchmarke disken din uten OS caching.
MailMan13 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Er det en NVMe-disk så er det ram-cache på disken også, enten fysisk på samme kort, eller systemminne over PCIe . At skriveoperasjoner faktisk er ferdig når de sier de er ferdig har vært en illusjon en stund nå. Bruksområdene til RAM-disk er blitt veldig små. Endret 16 timer siden av MailMan13
sedsberg Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Det var noe vi brukte på datamaskiner med ganske enkle operativsystemer på 80- og 90-tallet. Noen hadde dette innebygd i OS, som f.eks. dynamisk RAM-disk på Amigaene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå