Gå til innhold

Usikker om politisk mening

Hva stemmer du?  

26 stemmer

1. 1. Hva stemmer du?

• Norgesdemokratene
      0
    • Fremskrittspartiet
      4
    • Høyre
      1
    • PDK/KRF
      1
    • Konservativt
      1
    • Venstre
      3
    • INP/DNI
      1
    • SP
      1
    • PF/Ensomhetspartiet/Andre små nøytale
      0
    • Arbeiderpartiet
      4
    • SV
      1
    • Rødt
      2
    • NKP
      0
    • Annet lite parti/skal ikke stemme
      7

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever å ha kommet så langt inn i politikken at jeg stadig merker svakheter og dårlige ting med dagens politikk. 

Lenge har jeg holdt meg venstresentral, gjerne med SV eller SP, men selv om jeg liker grunnverdiene deres finner jeg stadig vekk mer og mer med dem som forflytter meg lenger bort fra politikken deres. Det jeg lurer på er om dere andre politikknerder kjenner dere igjen i dette. Og hvis dere kjenner til mindre partier som er liberale, fremtidsfokuserte og menneskelig trygghet og litt mot venstre, vil jeg høre om det, for om dagen vet jeg ikke hvor min stemme går hen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv identifiserer jeg meg mer som liberal med konservative verdier. Med årene så har jeg mistet mer og mer troen på politikk, selv om jeg var aktiv i et ungdomsparti. Mye av dette kommer av ingen hjelp fra velferdssamfunnet med ex familien jeg hadde, og var sårbart. Pga. dette så mistet jeg mye av troen på politikk og i sær når jeg ser at partiet jeg stemmer på går i samarbeid med et annet og skifter prioriteringer kun for å ha et generelt flertall. Pga. dette så har jeg de siste 8 årene stemt aktivt blankt.

Annen side er å bli eldre og ikke lengre se blidt på ideologi og heller ha mer pragmatisk syn på saker. Dette gjør at man ikke tenker ideologi så bokstavelig.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo vanligvis ingen partier der man er fullstendig enig i alt de gjør. Du må bare finne det som kan passe best. Uansett er det ingen partier i Norge som er store nok til å styre alene, så all politikk er et resultat av kompromisser. Det kan man godt kritisere, men resultatet er at vi har et stødig og og ganske så forutsigbart styre som jeg vil si er en stor fordel. Problemet med all politikk er vel at det er vanskelig å tenke langsiktig når vi hovedsakelig ser på økonomien i ett budsjettår og sjelden tenker lengre frem enn til neste valg om fire år. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Capitan Fracassa skrev (21 timer siden):

Er det noen grunn til at du har droppet MDG fra lista @Politikkpatrioten385, eller er det en forglemmelse?

Oi haha, glemte dem visst, men de kan vel strengt tatt gå under små nøytrale med den enslige mandaten de ser ut til å få

Endret av Politikkpatrioten385
  • Liker 1
Skrevet
Politikkpatrioten385 skrev (10 minutter siden):

Oi haha, glemte dem visst, men de kan vel strengt tatt gå under små nøytrale med den enslige mandaten de ser ut til å få

Tja, de er adskillig større enn Norgesdemokratene, Konservativt, INP/DNI, PF/Ensomhetspartiet/Andre små nøytale, og NKP som du alle har gitt egne alternativer, så da blir denne avstemmingen ganske skjev.

• Liker 9
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (10 timer siden):

Tja, de er adskillig større enn Norgesdemokratene, Konservativt, INP/DNI, PF/Ensomhetspartiet/Andre små nøytale, og NKP som du alle har gitt egne alternativer, så da blir denne avstemmingen ganske skjev.

Skjønner det, men som sagt ble de kun glemt. Men jeg vil påpeke at partier som ND og KRF ikke kan kalles nøytrale siden de har egne veldig sterke meninger som ikke kan sammenlignes med andre partier. Men igjen, beklager for forglemmelsen.

Skrevet
Politikkpatrioten385 skrev (24 minutter siden):

Går vel på den nederste, ser tilbake på at jeg kunne inkludert noe sånt.

Tja, men jeg skal jo stemme. Og ikke på et annet lite parti, som uansett ikke får noe gjennomføringskraft. 😉

Skrevet

Vanskelig avstemming ettersom jeg sier ja til  et parti den ene dagen og et annet neste dag 😅🫣

Økonomisk hører jeg til høyresiden,  men med tanke på likestilling,  rettigheter,  menneskeverd o.l så er jeg "rød".

Et lavest mulig FRP og KRF (og evt andre religiøse partier, ja takk!!

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (På 16.5.2025 den 20.57):

Vanskelig avstemming ettersom jeg sier ja til  et parti den ene dagen og et annet neste dag 😅🫣

Økonomisk hører jeg til høyresiden,  men med tanke på likestilling,  rettigheter,  menneskeverd o.l så er jeg "rød".

Følte den hardt... Tar valgomaten flere ganger i uken og roterer vanligvis mellom SV, SP og Mdg, men har fått Rødt, ap og andre partier, kan da egentlig ikke stole på valgomaten finner man ut etterhvert. Lenge holdt jeg med SP, men jeg makter ikke å stemme på et parti som er for tvangsarbeid, da det var de som kom med tanken om sivilbeskyttelsesloven.

Skrevet (endret)
leticia skrev (På 16.5.2025 den 20.57):

Skulle gått an å gi en betinget stemme, som i at "denne stemmen er til Arbeiderpartiet, på den betingelse at de ikke danner koalisjonsregjering med Rødt og MdG."

Jeg kunne stemt både H og Ap dersom jeg hadde visst at de kunne dannet en flertallsregjering alene og faktisk fått gjennomslag for politikken de stiller til valg med, og ikke kommer til å måtte kjempe den frem i flere runder mot de andre partiene i regjeringen som har lovet sine velgere noe annet.

Høyre og Ap er ikke såååå ulike. En koalisjonsregjering med H og Ap virker totalt urealistisk, men måtte da vært bedre enn f.eks. H+Frp+V+KrF..?

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke kan velge ditt favoritt politiske parti, gjør du bare det motsatte og stryker ut partiene du hater mest i rekkefølge og stemmer på det som står igjen. Det er upassende å avgi blank stemme. Det hjalp ingen partier, men det hindret ikke de verste i å komme til makten.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
James G skrev (20 minutter siden):

Hvis du ikke kan velge ditt favoritt politiske parti, gjør du bare det motsatte og stryker ut partiene du hater mest i rekkefølge og stemmer på det som står igjen. Det er upassende å avgi blank stemme. Det hjalp ingen partier, men det hindret ikke de verste i å komme til makten.

Det er alldeles ikke upassende med å avgi blank. Det er en dokumenterbar stemme som signaliserer missnøye. Uten aktiv blank stemme, så er man i samme kategori som dem som er "for lat til å gå til urnen velgere".

Et demokrati skal ha må ha takhøyde for blanke stemmer. Slik du signaliserer er da et maktposisjonering for å tvinge noen til å avgi en stemme på noe dem ikke ønsker. Er det et demokratisk prinsipp? 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
James G skrev (22 minutter siden):

Helt enig. Jeg har tatt partitestene som Aftenposten har for hvert partis landsmøte, og av de 12 spørsmålene for hvert parti, har jeg fått fra 0 (minst) til 8 (mest) enig.

Selv om selv det "beste" partiet kun er 2/3 enig med meg i disse sakene, så er det å stemme på det i praksis en stemme mot alle andre partier, og da særlig det jeg har 0 enig med, som mitt "beste" parti uansett ikke vil samarbeide med.

• Liker 2
Skrevet
ole_marius skrev (På 14.5.2025 den 11.04):

Selv identifiserer jeg meg mer som liberal med konservative verdier. Med årene så har jeg mistet mer og mer troen på politikk, selv om jeg var aktiv i et ungdomsparti. Mye av dette kommer av ingen hjelp fra velferdssamfunnet med ex familien jeg hadde, og var sårbart. Pga. dette så mistet jeg mye av troen på politikk og i sær når jeg ser at partiet jeg stemmer på går i samarbeid med et annet og skifter prioriteringer kun for å ha et generelt flertall. Pga. dette så har jeg de siste 8 årene stemt aktivt blankt.

Annen side er å bli eldre og ikke lengre se blidt på ideologi og heller ha mer pragmatisk syn på saker. Dette gjør at man ikke tenker ideologi så bokstavelig.

Hva innebærer konservative verdier?

Skrevet (endret)

Hvilket parti er mest "hauk" overfor Russland? Altså, vil ruste opp forsvaret og kutte bånd til Russland i så stor grad som mulig, og behandle Russland som en farlig fiende og ikke en ærlig partner.

Endret av Markiii
Skrevet
Markiii skrev (1 minutt siden):

Hva innebærer konservative verdier?

Konservative i Norge er å beholde maktinstitusjonene man har og styreformen Norge har i dag. I tillegg er konservative verdier å ha en velferdsstat og sosiale stønader.

En konservativ i USA vil være hvordan styreformen og kulturen er der. Samme kan man si med konservativ i Russland, ev. Kina.

Skrevet (endret)
1Dr.E skrev (1 time siden):

En koalisjonsregjering med H og Ap virker totalt urealistisk, men måtte da vært bedre enn f.eks. H+Frp+V+KrF..?

Jeg er enig i dette. Selv om H og AP i teorien er forkjempere for hver sin blokk - altså hhv arbeidsgivere og arbeidstakere, så mener jeg at et samarbeid mellom disse ville ha gitt den beste løsningen. 

Politikkpatrioten385 skrev (2 timer siden):

Tar valgomaten flere ganger i uken og roterer vanligvis mellom SV, SP og Mdg,

Når jeg tar den så ender jeg alltid opp med Venstre, Arbeiderpartiet og Høyre som de 3 alternativene, og det stemmer veldig bra for hvordan politikk jeg tenker er best, da det vil være uaktuelt å stemme på noen andre enn en av de 3. 

Dessverre må H og Venstre vike i år, fordi FRP er såpass sterkt, og jeg ønsker ikke at de skal få gjennomslag for sin politikk. 

EDIT: Jeg hadde for noen måneder tilbake siden en egen undersøkelse motsatt av din, altså hvilke partier (hvilke 3 partier) man absolutt ikke ville ha stemt på. Tok ikke med de som ikke er på stortinget. Det er også litt interessant å se hva folk absolutt IKKE vil ha.  Moderator / admin lukket den etter hvert, litt ubegrunnet spør du meg, menmen... du kan iallefall lese den. Konklusjonen ble vel at de 3 partiene jeg havner på med å bruke valgautomaten også er de 3 partiene som er minst hatet i befolkningen.  (selv om man ikke skulle tro det når man leser kommentarfeltene på facebook, der får arbeiderpartiet kjørt seg ganske hardt 😂

Endret av leticia
edit

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...