Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorlampe lyser rett etter bilkjøp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei godfolk, trenger noe hjelp angående en bil jeg kjøpte på lørdag 10.6. Dette er da en Mercedes 212 e 220 blue effency 2009 fra forhandler. Kjøpte denne da i god tro pga i annonsa sto det fin og velholdt. Kjøpte da denne for 120 000 og tok med meg den hjemover. Bilen kjørte som en drøm hjem. Når jeg kom hjem derimot begynte problemene. Motorlampa lyste gult og bilen fikk redusert ytelse og effekt. Samt at bilen ikke får kjørt høyere enn 3 000 rpm. Fikk lest ut kodene på et Biltema diagnose verktøy. Da kommer kodene p0101 og p2463 opp. Lurer da på om dette er forhandler sitt ansvar å rydde opp i.  Men jeg signerte da et garanti skjema. Type 50/50 bruktbilgaranti. Lurer på hva jeg skal gjøre. Tar imot all hjelp med glede. 
takk på forhånd. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slett kodene og se om det kommer tilbake igjen. P2463 kan du muligens fikse med å ta deg en god kjøretur der du får den litt opp i omdreininger.

Påliteligheten du kan regne med fra en 16 år gammel tysk bil er ikke høy, så jeg tviler sterkt på at dette er onde hensikter fra forhandler. Skulle det vise seg at DPF er potte tett og MAF er ødelagt så ville forsøkt meg på garanti, da det neppe er noe som er forårsaket av deg.

Skrevet

Hei takk for raskt svar. Fikk slette koden p2463 men den kom opp igjen. Dette var da ikke en lengre kjøretur heller. Hadde heller ikke mye innsikt og kunnskap om det med få bilen varm nok mtp regeneringen. Dette skal prøves. Takk for tips angående MAF’en. Dette skal jeg undersøke videre. 

ifølge garantien som jeg har signert. Så gjelder da ikke dette mot dpf’en pga at det er et service intervall på dette. Men gjelder dette fortsatt etter kun 5 timer med kjøring/ 200 km kjøring fra forhandler. Bilen har gått 188 700 km  

Skrevet (endret)

Bilen bør leveres tilbake.

Iom at bilen går i nødmodus med en gang, og så på nytt etter nullstilling, er det åpenbart at dette er en feil som var tilstede da du kjøpte den. Det finnes mange "kjerringråd" for hva man bør gjøre med tette partikkelfilter, men siden dette var et problem som eksisterte før du kjøpte den. Da er det forhandler som skal rydde opp i det.

Ikke bland inn garantien. Dette er ordinær reklamasjon.

Endret av MailMan13
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
31 minutes ago, Torjus212 said:

ifølge garantien som jeg har signert. Så gjelder da ikke dette mot dpf’en pga at det er et service intervall på dette. Men gjelder dette fortsatt etter kun 5 timer med kjøring/ 200 km kjøring fra forhandler. Bilen har gått 188 700 km

Det spiller jo ingen rolle hva man har signert, hvis det man signerer gir dårligere rettigheter enn det som følger av Forbrukerkjøpsloven, fra § 3:

Loven kan ikke fravikes ved avtale til skade for en forbruker.

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§3

Hvis det viste seg at bilen var i dårligere stand enn det kjøperen hadde grunn til å forvente, slik at bilen ikke kan brukes, da er det en reklamasjonssak, uansett avtale.

Her har nok forhandler en litt dårlig sak.

Endret av arne22
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Se også

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Sitat

Uten reklamasjonsrett

Noen ganger ønsker en privatperson å selge bilen uten reklamasjonsrett. I kontrakten står det gjerne at «kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19», eller liknende. En slik fraskrivelse medfører som hovedregel at selgeren ikke er ansvarlig for feil og mangler ved bilen. Du kan likevel ha et krav mot selgeren dersom du beviser at:

selgeren har holdt tilbake opplysninger om vesentlige forhold ved bilen

selgeren har gitt bevisst uriktige opplysninger om bilen

Selgeren kan ikke bruke en slik fraskrivelse hvis han er en næringsdrivende forhandler.

Endret av toralfb
  • Liker 2
Skrevet

Ja, det stemmer at Lov om forbrukerkjøp bare gjelder i forbindelse med salg i fra forhandler og at man har en forholdsvis større grad av mulighet for å rekke fram med en reklamasjon, når man kjøper i fra forhandler.

Skrevet

Takk for så mange tips. På salgsskjemaet så står det skrevet at skader/ større reparasjoner ikke er kjent for forhandler. Snakket med forhandler igår og han viste ikke hvordan dette skulle ha seg. Burde jeg da gå framover med reklamasjon som dere sier? 

i kontrakten står det ingen ting om at forhandler fra skrivet seg ansvaret. 

så som jeg har forstått det så spiller ikke det noe rolle med bruktbilgarantien pga forbrukerkjøpsloven. Fordi bilen viste seg å være i dårligere stand enn forventet for kjøperen. 

Skrevet
3 minutes ago, Torjus212 said:

så som jeg har forstått det så spiller ikke det noe rolle med bruktbilgarantien pga forbrukerkjøpsloven. Fordi bilen viste seg å være i dårligere stand enn forventet for kjøperen. 

Ja det stemmer vel stort sett i dette tilfellet. Da reklamerer man skriftlig, og så ber man i første omgang forhandler om å rette feilen kostnadsfritt, slik at bilen kan brukes, slik som kunden hadde grunn til å forvente.  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
arne22 skrev (19 minutter siden):

Ja det stemmer vel stort sett i dette tilfellet. Da reklamerer man skriftlig, og så ber man i første omgang forhandler om å rette feilen kostnadsfritt, slik at bilen kan brukes, slik som kunden hadde grunn til å forvente.  

Oki, men bare for å dobbel sjekke med dere. Så kan ikke forhandler kreve at jeg skal være med på denne kostnaden pga reklamasjon/loven selv om jeg har skrevet under på denne 50/50 bruktbilgarantien. Der jeg skal betale halvparten av fakturaen ikl mva. 

Endret av Torjus212
  • Liker 1
Skrevet
Hansien skrev (5 minutter siden):

Har du prøvd å reist til en merkeforhandler nær deg og fått de til å sjekke om feilkodene har vært der tidligere?

Nei det har jeg ikke. Visste ikke om det gikk an. God ide. Skal høre med merkeverksted på mandag. 

Skrevet
MailMan13 skrev (45 minutter siden):

Ikke bland inn garantien. Dette er ordinær reklamasjon.

Dette er et ekstremt viktig tips. Garantien forhandler skryter av å levere med er et triks de bruker for å skyve fra seg ansvar. Vær tydelig på at du reklamerer til forhandler og ikke ønsker å ha noe med garantien å gjøre. De får evnt finne ut av det internt. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er viktig å reklamere raskt da det er et viktig poeng at feilen kom etter kort tid.

Jeg vil tro selger må bekoste reperasjon, eventuelt kan de bli aktuelt å heve kjøpet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
minim skrev (10 minutter siden):

Dette er et ekstremt viktig tips. Garantien forhandler skryter av å levere med er et triks de bruker for å skyve fra seg ansvar. Vær tydelig på at du reklamerer til forhandler og ikke ønsker å ha noe med garantien å gjøre. De får evnt finne ut av det internt. 

Svein M skrev (6 minutter siden):

Det er viktig å reklamere raskt da det er et viktig poeng at feilen kom etter kort tid.

Jeg vil tro selger må bekoste reperasjon, eventuelt kan de bli aktuelt å heve kjøpet.

Takk for tips. Ja tenker å skrive en mail til forhandlerder jeg reklamerer tydelig til reklamasjon og ikke til garantien. 

Skrevet
Torjus212 skrev (1 time siden):

Takk for tips. Ja tenker å skrive en mail til forhandlerder jeg reklamerer tydelig til reklamasjon og ikke til garantien. 

Skulle satt mye på at de forsøker å få deg til å kontakte garanti greiene som er kjøpt :D tenker der ordner seg 

• Hjerte 1
Skrevet
minim skrev (23 minutter siden):

Skulle satt mye på at de forsøker å få deg til å kontakte garanti greiene som er kjøpt :D tenker der ordner seg 

Håper det😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...