Femtekolonne Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Har hatt murring, smerter er å ta i, i øvre del av magen på undersiden av nederste ribben, høyre side. Føles som hold. Valgte derfor å rusle til legen. Han sa han så noe grums i galleblæra, men det er en familiesvakhet og to ledd rett oppover har fjernet den. Da er det adjø til fråtsing av juleribbe... Legen har bedt meg spise mer D-vitamin og være mer ute i sola, men ellers hørte jeg ikke noe om blodprøvesvarene. Jeg får jo opp den selv og der var det flere ting med rød farge enn bare D-vitaminmangel. Har noen hobby-leger lyst til å uttale seg ? Eosinofile 0,6. P-PTH 9,7. S-lgm 2,2 og nevte S-Vitamin D 39.
Uderzo Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai (endret) Blodprøvene viser som nevnt at du trenger mer D vitamin, kanskje påbegynnende galleproblematikk ellers er det lette avvik. Så denne hobby-legen er enig med den ekte legen 😛 Men hvis du får andre symptomer eller murringen skulle bli noe mer, så ville jeg ha kontaktet legen på nytt. Endret 9. mai av Uderzo skriveleif
Femtekolonne Skrevet 9. mai Forfatter Skrevet 9. mai 25 minutes ago, Uderzo said: Blodprøvene viser som nevnt at du trenger mer D vitamin, kanskje påbegynnende galleproblematikk ellers er det lette avvik. Så denne hobby-legen er enig med den ekte legen 😛 Men hvis du får andre symptomer eller murringen skulle bli noe mer, så ville jeg ha kontaktet legen på nytt. Skal tilbake om 3mnd for ny blodprøve. Har begynt med tran kapsler, bytta ut hmelk med den med tilsatt d-vitamin og skal legge inn 2 egg i det daglige kostholdet. Har hatt litt ymse plager med magen som oppblåsthet og endrede avføringsvaner. Får ta opp det da samtidig. 1
Kakkelfant Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Stikk på europris, der har de collet D-vitamin tilskudd i form av tyggetabletter. To slike hver dag er en solid dose (pass på om sommeren når det er mye sol, viktigere å ta om vinteren)
Trene Arnholdt Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai D vitamin er vel mer et hormon enn et vitamin? Det aller beste er om man får til å være litt i sola når vi allikevel har den fremme og få naturlig produksjon av d vitamin og heller få i deg tilskudd på vinter halvåret, hvis det trengs. Husk at d vitamin ikke er vannløselig som feks c vitamin, så overdose av dette er heller ikke bra. Fint at du kommer deg til oppfølgingstime for nye blodprøver! 💪👍
nebrewfoz Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai 1 minute ago, Trene Arnholdt said: D vitamin er vel mer et hormon enn et vitamin? Utfra definisjonen på 'vitamin', så har du helt rett: Vitaminer er noe vi trenger som kroppen ikke selv produserer. (Ikke siter meg ordrett på den beskrivelsen; dette er røffly sånn jeg husker det.) 1
Imaginacíon Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Hva de andre bokstavene og tallene der betyr aner jeg ikke, men du har mangel på D-vitamin. Med de tiltakene du gjør skulle dette ordne seg.
Maskinfører Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Selv innlagt på sykehus Høyt Blodtrykk om det hadde vært noe galt med deg ville legen kontaktet deg fort
Femtekolonne Skrevet 9. mai Forfatter Skrevet 9. mai 29 minutes ago, Trene Arnholdt said: D vitamin er vel mer et hormon enn et vitamin? Det aller beste er om man får til å være litt i sola når vi allikevel har den fremme og få naturlig produksjon av d vitamin og heller få i deg tilskudd på vinter halvåret, hvis det trengs. Husk at d vitamin ikke er vannløselig som feks c vitamin, så overdose av dette er heller ikke bra. Fint at du kommer deg til oppfølgingstime for nye blodprøver! 💪👍 Yess, det er ikke bra med for mye heller. Jeg hadde ikke dette problemet sist jeg tok en blodprøve, for 3 år siden så noe har vel endret seg. Har vært en del inne pga en vond legg som ikke har latt meg løpe og så har jeg tatt en pause fra makrell i tomat. Har gått lei. Tror du to stk tran ampuller, 1 egg og en time i sola gir overdose? Leversvikt er ikke så interessant det heller.
Woff Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Femtekolonne skrev (20 minutter siden): Tror du to stk tran ampuller, 1 egg og en time i sola gir overdose? D vitamin 'overdose' er omtrent umulig å få til. Legen sier at verdiene jeg har er LITT høye, men han mener at det er bedre å ligge litt over enn litt under og sier at overdoser av dette dreier seg om noen veldig få tilfeller i året selv med feil i fôr til høner! 🧐
AnnonymG Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai (endret) On 5/9/2025 at 4:51 PM, Femtekolonne said: Eosinofile 0,6. P-PTH 9,7. S-lgm 2,2 og nevte S-Vitamin D 39 Nå vet vi ikke alle blodprøvene dine, så man kan bare kommentere de du angir. Det er viktig å si her at alle stoffer man måler i blodet er deler av biokjemiske prosesser i kroppen, og at verdiene MÅ ses i sammenheng med symptomer og øvrige blodprøvesvar. Når det gjelder kalsiummetabolismen, så trenger man flere blodprøver for å vurdere de markørene du har nevnt her. Albumin, kalsium, albuminkorrigert kalsium, fritt kalsium, fritt ionisert kalsium, PTH og D-vitamin må ses i sammenheng. PTH vil stige når D-vitaminnivået er for lavt, så det virker veldig fornuftig å starte på D-vitamintilskudd med kontroll om 3 måneder, da kan det være at både D-vitamin og PTH har normalisert seg. IgM og Eosinofile som enkeltverdier gir ingen nyttig informasjon når det ikke kan knyttes direkte opp mot noe og sett i forhold til øvrige prøver. Endret 11. mai av AnnonymG
Femtekolonne Skrevet 11. mai Forfatter Skrevet 11. mai 57 minutes ago, AnnonymG said: Nå vet vi ikke alle blodprøvene dine, så man kan bare kommentere de du angir. Det er viktig å si her at alle stoffer man måler i blodet er deler av biokjemiske prosesser i kroppen, og at verdiene MÅ ses i sammenheng med symptomer og øvrige blodprøvesvar. Når det gjelder kalsiummetabolismen, så trenger man flere blodprøver for å vurdere de markørene du har nevnt her. Albumin, kalsium, albuminkorrigert kalsium, fritt kalsium, fritt ionisert kalsium, PTH og D-vitamin må ses i sammenheng. PTH vil stige når D-vitaminnivået er for lavt, så det virker veldig fornuftig å starte på D-vitamintilskudd med kontroll om 3 måneder, da kan det være at både D-vitamin og PTH har normalisert seg. IgM og Eosinofile som enkeltverdier gir ingen nyttig informasjon når det ikke kan knyttes direkte opp mot noe og sett i forhold til øvrige prøver. Alle de andre kryptiske tallene var innenfor normale. Fikk noe syredempende tabletter også som skulle tas til mat. Det har jeg ikke fått til selvfølgelig. Er helt håpløs på å huske sånt og spiser uregelmessig. Blir bedre til uka når jeg skal jobbe og ha rutine igjen. Ihvertfall nesten da jeg starttid på jobb er ulik hver dag og arbeidsdagen er fra 5 til 12 timer. Men pleier ihvertfall å spise når jeg kommer på jobb.
Gjest 1ca8c...36f Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Maskinfører skrev (På 9.5.2025 den 18.59): Selv innlagt på sykehus Høyt Blodtrykk om det hadde vært noe galt med deg ville legen kontaktet deg fort Her vil jeg bare si at man dessverre må ta ansvar for egen helse. Mitt inntrykk er at mange fastleger ikke tar affære uten at det er røde varsellamper som blinker. Anonymous poster hash: 1ca8c...36f
Vokteren Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Femtekolonne skrev (På 9.5.2025 den 16.51): Har noen hobby-leger lyst til å uttale seg ? Eosinofile 0,6. P-PTH 9,7. S-lgm 2,2 og nevte S-Vitamin D 39. Vesentlig mye bedre å høre på fastlegen din fremfor hobby-leger og synsere på dette forumet…..
halnes1 Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni Ender det med at du må fjerne galleblæren tilslutt så har jeg fjernet min og min mor også. Du kan spise juleribbe og det meste annet, eneste jeg reagerte på var melk og eggeplommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå