Pugnax Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) Jeg skal bytte ut min Sony KDL-55HX920, tvn fungerer så er ikke noe must. Men ønsker større tv, og med mer funksjoner samt bedre bilde. Har lenge vurdert å bytte men ikke helt overbevist meg selv. Men jeg var hos noen med en relativt ny tv og så på en serie jeg ser på. Og det var natt og dag. Så kom over et godt tilbud på Samsung 75" QN900D 8K Neo QLED Mini LED, og da begynte jeg å titte rundt på hva som er pop nå. Jeg begynte etter hvert å se litt inn i hva som er forskjellene på tv-ene nå til dags og hva som trengs. Jeg kom borti veldig mye som sa at samsung tver er av dårlig kvalitet og tizen systemet de bruker ikke er å spare på. Har derfor vært innom Bravia 9, da jeg har en eldre sony bravia idag og den har holdt i 14 år. Har også snust å Bravia 8 77" med OLED. Jeg er ute etter å kjøpe en tv som holder meg godt i mange år fremover, men sliter med å ta valget. Er det noen kloke tv-hoder der ute som har noen innspill å komme med? Kommer nok i fremtiden også til å investere i et lydsystem til det, men starter med tvn i første omgang. Endret 4. mai av Pugnax
mobile999 Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Pugnax skrev (11 timer siden): Men jeg var hos noen med en relativt ny tv og så på en serie jeg ser på. Og det var natt og dag. Hvilken tv er dette?
Zepticon Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Pugnax skrev (11 timer siden): Jeg skal bytte ut min Sony KDL-55HX920, tvn fungerer så er ikke noe must. Men ønsker større tv, og med mer funksjoner samt bedre bilde. Har lenge vurdert å bytte men ikke helt overbevist meg selv. Men jeg var hos noen med en relativt ny tv og så på en serie jeg ser på. Og det var natt og dag. Så kom over et godt tilbud på Samsung 75" QN900D 8K Neo QLED Mini LED, og da begynte jeg å titte rundt på hva som er pop nå. Jeg begynte etter hvert å se litt inn i hva som er forskjellene på tv-ene nå til dags og hva som trengs. Jeg kom borti veldig mye som sa at samsung tver er av dårlig kvalitet og tizen systemet de bruker ikke er å spare på. Har derfor vært innom Bravia 9, da jeg har en eldre sony bravia idag og den har holdt i 14 år. Har også snust å Bravia 8 77" med OLED. Jeg er ute etter å kjøpe en tv som holder meg godt i mange år fremover, men sliter med å ta valget. Er det noen kloke tv-hoder der ute som har noen innspill å komme med? Kommer nok i fremtiden også til å investere i et lydsystem til det, men starter med tvn i første omgang. Om du skal opp på 75" ish tommer ville jeg valgt OLED, med mindre stua di er 100% vinduer. Jeg er fornøyd med min 75" Sony fra 2019, men de har jo Android. Dog bruker jeg ikke smart-greiene på TVn da AppeTV gjør hele den jobben mye bedre.
Pugnax Skrevet 5. mai Forfatter Skrevet 5. mai mobile999 skrev (6 timer siden): Hvilken tv er dette? Husker ikke direkte men var en par år eldre samsung 75", Danket ut min 14 år gamle LCD
Complexity Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai (endret) 12 minutes ago, Pugnax said: Husker ikke direkte men var en par år eldre samsung 75", Danket ut min 14 år gamle LCD Nesten uansett hva du kjøper vil være en stor oppgradering da. Bytta nettop ut en 14 år gammel Samsung 60" som jeg var passelig fornøyd med med en veldig billig TLC 65" QLED og da ser man godt hvor mye ting har utviklet seg og jeg er ikke lenger fornøyd med samsungen (som bare flytta rom) Har du råd til det så kjøp OLED, har du ikke så blir du nok knall fornøyd med en vanlig QLED. En annen nice ting med den billige tven jeg kjøpte er at den klarer 144Hz i 4k. Vesentlig smoothere når man har pcen tilkoblet da kontra 60Hz som den gamle var. Men spørs jo hvor viktig slikt er for deg. Samsung sitt OS er helt OK. Det jeg misslikte mest på min var at det var reklamer i den.. og at apper raskt sluttet å fungere men det kan ha blitt bedre i dag. Liker LG sitt OS veldig godt, der er fjernkontrollen musepeker på skjermen. TCL tven jeg kjøpte har Android og det funker ganske greit det og. Endret 5. mai av Complexity
Nimrad Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Pugnax skrev (18 timer siden): Jeg kom borti veldig mye som sa at samsung tver er av dårlig kvalitet og tizen systemet de bruker ikke er å spare på. Jeg vil anbefale deg å drite i systemet på selve TV-en og heller kjøpe en Apple TV eller tilsvarende Android-boks. Alle TV-er har dårlig-ish software og de skal tjene penger på deg med å vise reklame. Jeg har derfor koblet TV-en min fra internett for å unngå det dritet. Ellers vil jeg anbefale Rtings. Forskjellene mellom de ulike produsentene er veldig små, så du kan liksom ikke trå veldig feil. Det beste er å følge med på tilbud på modellene som ligger i prisklasse rundt 20-30k. Du bør opp i den prisklassen for 70+ tommere. For å si det sånn. Hvis vi sier at din nåværende TV er en 10-er, så ligger dagens TV-er i prisklasse 20-30k mellom 95-100.
Nimrad Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Pugnax skrev (18 timer siden): Har også snust å Bravia 8 77" med OLED. Helt spesifikt hvilken modell da? LG C4 ser ut til å komme en del bedre ut: https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-bravia-8-oled-vs-lg-c4-oled/58889/49541 Den er ikke bare bedre, men 20 tusen kroner billigere p.t. https://www.komplett.no/product/1307074/tv-lyd-bilde/tv-er/70-79-tommer-tv/lg-77-oled-evo-c4-4k-tv-2024-oled77c44la?channable=0080816964003133303730373435&utm_source=prisjakt&utm_medium=listing&utm_campaign=Brown_Goods_TV
Aetius Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai TV ville jeg virkelig ventet med å kjøpe til Black Friday. Det pleier å hagle med gode tilbud da, og er vel en av de få kategoriene det ennå kan være store penger å spare på den dagen.
Nimrad Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai (endret) Aetius skrev (13 minutter siden): TV ville jeg virkelig ventet med å kjøpe til Black Friday. Det pleier å hagle med gode tilbud da, og er vel en av de få kategoriene det ennå kan være store penger å spare på den dagen. For årets modeller, ja, men hvis man vil kjøpe fjorårets modeller kan det være et ålreit tidspunkt nå å få mye TV for pengene. LG C4 som er en av storselgerne er 2000,- billigere nå enn for et halvt år siden på black Friday. Endret 5. mai av Nimrad 2 1
vampyrica Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai On 5/5/2025 at 5:22 PM, Aetius said: Har Samsung ennå reklame i menyene på nye TV-er? Kun hvis du godtar det.
vampyrica Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai (endret) On 5/5/2025 at 5:26 PM, Nimrad said: Jeg vil anbefale deg å drite i systemet på selve TV-en og heller kjøpe en Apple TV eller tilsvarende Android-boks. Alle TV-er har dårlig-ish software og de skal tjene penger på deg med å vise reklame. Jeg har derfor koblet TV-en min fra internett for å unngå det dritet. Ellers vil jeg anbefale Rtings. Forskjellene mellom de ulike produsentene er veldig små, så du kan liksom ikke trå veldig feil. Det beste er å følge med på tilbud på modellene som ligger i prisklasse rundt 20-30k. Du bør opp i den prisklassen for 70+ tommere. For å si det sånn. Hvis vi sier at din nåværende TV er en 10-er, så ligger dagens TV-er i prisklasse 20-30k mellom 95-100. Rtings gjør utrolig dårlige tester av tv siste årene, de har gått inn i for mye annet og gjør utrolig mye feil. Anbefaler heller å bruke avsforum og heller sjekke ut hva folk sier der, er mer eksperter der enn samtlige store youtubere som et eksempel dog noen av de bruker det også. Endret 18. mai av vampyrica
lania Skrevet 18. mai Skrevet 18. mai Du kan bruke claros.so AI (https://www.claros.so/), inntill Norge har fått på plass egen tilsvarende AI Nedenfor vises hvordan den søker: Er i hovedsak anmeldelser (stjerner), hvem som anbefaler, hva folk skriver på reddit og tilsvarende.
Trulss Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Hva ble resultatet om du har kjøpt ny TV? Selv ville jeg kjøpt oled, ny eller brukt. Software ville jeg ikke vektlagt og heller kjøpt en android-tv-boks å ha ved siden av da de fleste popuære tv-merkene har begrensinger på sin software.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå