Gå til innhold

Tyskland baner veien for å forby politisk parti (AFD) for å ''beskytte demokrati''.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (32 minutter siden):

Og det har vært lenket til World Economic Forum.
https://www.euronews.com/my-europe/2025/01/17/misinformation-is-the-biggest-short-term-risk-to-the-world-says-wef

...skal jeg fortsette..?

Hvem er disse hundrevis av "ekspertene" det er snakk om?

Først:

bilde1.thumb.jpg.536734434aa4f27403c7c8f20bcb43bd.jpg

og så:

bilde2.thumb.jpg.9aa4e8fdd1001a480b832bbad3840692.jpg

Så det er, i følge artikkelen, "the top risk" de neste 2 årene, samtidig så er det kun 6 land i Europa som hadde på top 5 listen sin? Virker ikke det litt snodig?

Dessuten står det ingenting om hva de legger i ordet misinformasjon og hvordan de måler det, og særlig hvordan de måler det opp mot kriminalitet og asylsøkere (som du nevnte). Det her tar også utgangspunkt i hele verden og ikke "kun" vestlige land som du skrev.

Jeg får si som deg:

Det er smått utrolig at du ikke klarer å reflektere over dette selvstendig, samtidig som du linker/viser til tall/artikler som absolutt ikke har noe med ditt opprinnelige utsagn å gjøre. Bra jobba! 

edit: Jeg undrer også på hvordan du mener det skilles mellom des/misinformasjon som har til hensikt å ødelegge/forandre til fordel for de som driver narrativet og det at man har folk som er idioter ala jorda er flat folka som poster "mis/desinformasjon" fordi de er så tjukke i hue at de ikke skjønner bedre? Eller går alt bare inn i samme kverna? 

(Og nei, det at jorda er rund/flat var ikke poenget med eksempelet, poenget var å illustrere at det finnes en haug med "fucking retards" der ute som ikke kan bedre/skjønner bedre når det kommer til å lese statistikk/fakta/være kritisk hvorav selv 99% av de dummeste folka skjønner at å være kriminell som å stjele/drepe/vandalisere/svindle etc er feil)

Endret av wampster
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Paxville skrev (4 minutter siden):

Misinformasjon betyr ifølge frostraven, alle andre kilder enn ytre venstre kildene han selv bruker.

Jeg har sitert Die Welt.
Hvor ligger de politisk?

World Economic Forum.

Varieties of Democracy-Instituttet.

...altså.
Hvilke kilder har du som støtter deg og din sak angående for eksempel Trump og andre høyreradikale..?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
wampster skrev (10 minutter siden):

Det er smått utrolig at du ikke klarer å reflektere over dette selvstendig, samtidig som du linker/viser til tall/artikler som absolutt ikke har noe med ditt opprinnelige utsagn å gjøre. Bra jobba! 

...av og til så handler postene mine om to separate men relaterte tema.

Har du funnet ut om du mener at jødene eller nazistene var den største trusselen mot Tyskland i 1930 enda..?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (42 minutter siden):

...tror du at jødene var en større trussel mot tyskland enn nazistene..?

At innvandrere er et større problem for demokratiet i USA enn Trump og co?

Jeg forsøker å kartlegge den selvstendige forståelsen din av samfunnet og dets utfordringer, kilder kommer.

Min forståelse
|
|
|
|
|
Din forståelse

Sånn, da var det avklart. Venter i spenning, ikke hold tilbake

• Liker 5
Skrevet (endret)
wampster skrev (7 minutter siden):

Min forståelse
|
|
|
|
|
Din forståelse

Sånn, da var det avklart. Venter i spenning, ikke hold tilbake

...du klarer jo ikke å forstå poenget med hva jeg skriver engang.

Var jødene en større trussel mot tyskland enn nazistene?

POENGET med spørsmålet er at forestillingen om trusselen jødene utgjør mot demokratiet var fundert på misinformasjon.
Nazistene vant frem på grunn av at folk trodde på misinformasjonen deres om at blant annet jødene var en trussel.

Forstår du det?
Er du uenig?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (6 minutter siden):

...du klarer jo ikke å forstå poenget med hva jeg skriver engang.

Var jødene en større trussel mot tyskland enn nazistene?

POENGET med spørsmålet er at trusselen jødene utgjør mot demokratiet var fundert på misinformasjon.
Nazistene vant frem på grunn av at folk trodde på misinformasjonen deres om at blant annet jødene var en trussel.

Forstår du det?
Er du uenig?

Vi kan, om du absolutt må, diskutere helt andre ting enn det tråden handler om, etter at du har klart å produsere noe som helst konkret i forhold til de "dette er åpenbart" påstandene dine. 

Ettersom det er så åpenbart burde det være haugevis av artikler/statistikk/fakta å vise til. Ikke hold tilbake for min del

Endret av wampster
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
wampster skrev (3 minutter siden):

Vi kan godt diskutere helt andre ting enn det tråden handler om, etter at du har klart å produsere noe som helst konkret i forhold til de "dette er åpenbart" påstandene dine. 

Ettersom det er så åpenbart burde det være haugevis av artikler/statistikk/fakta å vise til. Ikke hold tilbake for min del

...problemet her er at det fremstår som om mangler evnene til å forstå en 1:1 analogi til problemstillingen som gjør at AfD risikerer forbud -- og demonstrerer det ettertrykkelig, i og med at du synes det er vanskelig å svare.

Du vil sannsynligvis ikke forstå kildenes relevans og vil mangle evnen til å forstå hvorfor dette beviser poenget mitt, så du er advart:
https://www.v-dem.net/documents/54/v-dem_dr_2025_lowres_v1.pdf

Andre vil derimot forstå poenget, som jeg allerede har forklart -- uten at du så ut til å bli klokere.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (11 minutter siden):

...problemet her er at det fremstår som om mangler evnene til å forstå en 1:1 analogi til problemstillingen som gjør at AfD risikerer forbud -- og demonstrerer det ettertrykkelig, i og med at du synes det er vanskelig å svare.

Du vil sannsynligvis ikke forstå kildenes relevans og vil mangle evnen til å forstå hvorfor dette beviser poenget mitt, så du er advart:
https://www.v-dem.net/documents/54/v-dem_dr_2025_lowres_v1.pdf

Andre vil derimot forstå poenget, som jeg allerede har forklart -- uten at du så ut til å bli klokere.

De 46 sidene har 0 bruk av ordet "misinformation".

Det er jo bra å linke til når jeg etterspør kilder på utsagnet ditt at "misinformasjon er en større trussel enn asylsøkere og kriminelle i den vestlige verden".

Herlighet at det går ann..

edit: Vet du hva, ikke bruk tid på å prøve å finne artikler/statistikk for min del, jeg har bedre ting å gjøre enn å diskutere med noen som kommer med helt ville påstander for så å ikke vise til kilder og heller prøve å vri diskusjonen over på andre temaer/områder

Endret av wampster
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Lallabaika skrev (8 timer siden):

Jeg spurte om at folk blir så lei steinaldermennesker, at de er villige til akseptere en leder med samme retorikk Hitler. 

Steinaldermennesker skapte fremtiden, det gjorte ikke Hitler. Fakta.

Endret av Jarmo
  • Liker 3
Skrevet (endret)
wampster skrev (14 minutter siden):

Det er jo bra å linke til når jeg etterspør kilder på utsagnet ditt at "misinformasjon er en større trussel enn asylsøkere og kriminelle i den vestlige verden".

Hva er det fremste våpenet til de autoritære partiene, for å lure folk til å få støtte til å få makt og holde på makten..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (2 minutter siden):

Hva er det fremste våpenet til de autoritære partiene, for å lure folk til å få støtte til å få makt og holde på makten..?

Hva er det fremste våpenet til folk som kommer med påstander som det blir etterspurt kilder til?

Er det

A, å vise til kilder?

B, stille spørsmål om noe helt annet?

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
wampster skrev (2 minutter siden):

Hva er det fremste våpenet til folk som kommer med påstander som det blir etterspurt kilder til?

Er det

A, å vise til kilder?

B, stille spørsmål om noe helt annet?

Jeg tror du har fått nok oppmerksomhet nå.

Alle som rasjonelle mennesker forstår poenget mitt.
De som ikke forstår poenget, demonstrerer det.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Neptun1 skrev (10 minutter siden):

Det er din subjektive oppfatning at en "spesial-behandling" strider mot grunnloven.
Islam er en totalitær, undertrykkende og menneskefiendtlig ideologi som strider mot våre verdier, kultur, seder/skikker og også lover på flere områder. Kanskje heller bekymre deg over at dette ikke får konsekvenser i et land som Norge.

En negativ spesialbehandling av en særskilt religion eller tilhengere av den særskilte religionen vil være i strid ikke bare med den tyske grunnloven, men også ørten konvensjoner som alle siviliserte land har sluttet seg til.

Ellers antar jeg at du vil ha full forståelse for at dem som mener at AfD må forbys, så lenge de begrunner det med at de mener at AfD har "en totalitær, undertrykkende og menneskefiendtlig ideologi som strider mot våre verdier, kultur, seder/skikker og også lover på flere områder". Da er jo selvsagt alt greit. Er så tungvint i å tenke prinsipielt. :)  

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

Jeg tror du har fått nok oppmerksomhet nå.

Alle som rasjonelle mennesker forstår poenget mitt.
De som ikke forstår poenget, demonstrerer det.

Poenget er at du kommer med utsagn uten hold i virkeligheten og presenterer det som om det skulle være fakta. Også blir du furten? når noen påpeker det.. 

Det er et deg problem 

Edit: mulig jeg har "fått nok oppmerksomhet nå", hva er din unnskyldning? Ikke nok oppmerksomhet som barn?

Endret av wampster
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
Kakkelfant skrev (2 timer siden):

Det er jo da snakk om ca 5,9 millioner tyske stemmer som blir undergravet og kjent ugyldig (19.5 % av 52% av de stemmeberettige (ca 59 millioner mennesker) som deltok i valget), noe som da typisk blir å helle bensin på bålet.

Et slikt forbud er et stort problem, og noe de ganske sikkert vil bli straffet for. Det er jo ikke slik at disse menneskene i partiet og deres velgere forsvinner på grunn av dette forbudet.

De tilpasser seg og blir til noe som tilsynelatende er litt mer spiselig for "folk flest" samtidig som de jobber i kulissene for nøyaktig de samme sakene som tidligere. De har med andre på denne måten blitt drevet "under jorden".

Hvordan i alle dager skal det være en fordel for venstresiden å forby seg ut av konkuransen med de mest ytterliggående delene av sin motpart? De risikerer også på denne måten å avskaffe den kontrasten som trengs for å fremheve sine egne gode saker og positive sider.

De skyter seg med andre ord i benet med et slikt forbud.

AfD fikk vel 10,3 millioner stemmer nå i februar?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
wampster skrev (Akkurat nå):

Poenget er at du kommer med utsagn uten hold i virkeligheten og presenterer det som om det skulle være fakta. Også blir du furten? når noen påpeker det.. 

Det er et deg problem 

Hvordan kommer autoritære populister til makten, i følge kilden jeg presenterte?

wampster skrev (43 minutter siden):

Åh.
Forsøke å bruke "disinformation", i stedet. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (33 minutter siden):

1, Hvordan kommer autoritære populister til makten, i følge kilden jeg presenterte?

Åh.
2, Forsøke å bruke "disinformation", i stedet. 

1, De kommer til makten av mange grunner, eller mener du det hovedsakelig er én grunn? dis/misinformasjon er en av dem. En annen er at en større og større del av befolkningen ikke blir hørt av sittende politikere/ledere i forhold til hva de mener er viktig (10.6m stemte afd og det er nå et ønske om gjøre deres meninger/stemmer usynlige i form av å fjerne partiet de stemte på) Som om det kommer til å forandre hva de føler er viktig for dem eller hva de mener må tas tak i. 

Dette er ikke et problem foreløpig i rike Norge fordi her kan vi, enn så lenge, få i både pose og sekk...  Jeg ser også i den 64 sider lange artikkelen din at det er nevnt hovedsakelig ikke-vestlige land samt noen vestlige. Samtidig var det kun 6 land i Europa som hadde mis/disinformasjon som en top 5 sak i den andre linken du postet.

2, Absolutt, det står (så vidt jeg så) ingenting om hva som er verst eller hvor ille mis/disinformation er i forhold til asylsøkere/kriminalitet i den vestlige verden, (men det er 64 sider og jeg har kun giddet å skumme gjennom deler av det) Mye av det handler om "ikke-vestlige" land (Brasil, Nicaragua, Russland, Hviterussland, El Salvador, Bolivia m.m) hvor demokratiet allerede ikke står sterkt i motsetning til vestlige land der det, for det meste, står sterkt.

Så igjen, ingen kilde på forholdet eller alvorlighetsgraden på mis/disinformasjon vs asylsøkere og kriminalitet i vestlige/allerede sterkt demokratiske land. 

Finnes det dis/misinformasjon? Absolutt
Er det noe som tyder på at det er sammenlignbart i vestlige/demokratiske land så langt? Ikke så vidt jeg leser/toker det.
Er det et stort problem i Tyskland at over 10 millioner stemte afd? Absolutt
Er løsningen å fjerne partiet? Njet

edit: Jeg synes det er ekstremt fasinerende at venstresiden i så mange land på død og liv skal tviholde på synspunktet om at invandring ikke kan være/er/kan bli problematisk når all nyere historikk viser det motsatte om man ikke har (veldig mye) fokus på integrering.

Personlig tipper jeg at de hadde redusert antallet som stemte på afd med 5 millioner bare ved å erkjenne at invandringen kanskje har gått litt over stokk og stein og at det må jobbes med integrering

Endret av wampster
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...