Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
PosteMonopolet skrev (Akkurat nå):

Svaret ditt står i ingressen eller hva det heter... 

Sitat

MDG krever en plan for å fase ut all norsk olje og gass innen 2040. 

Så det er som jeg sa tidligere ingen som skal stenge den ned nå, men det er som sagt ønske om å lage en plan for å fase ut samt at jeg vet noen har nevnt å slutte letingen. 

• Liker 3
Skrevet
Vokteren skrev (3 timer siden):

Dette sier Listhaug nå fordi tidspunktet er feil. Et fokus på statsministerposten nå vil ødelegge fokuset på viktige politiske saker.
Valget må avholdes før man begynner å diskutere stillingene.

Syns faktisk med sin oppførsel så blir det ekstra fokus på hvor utydelig hu er. Men hu veit vel godt at de andre samarbeidspartiene ønsker Erna som statsminister,  og ikke henne... 

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Syns faktisk med sin oppførsel så blir det ekstra fokus på hvor utydelig hu er. Men hu veit vel godt at de andre samarbeidspartiene ønsker Erna som statsminister,  og ikke henne... 

Ja men jeg stoler ikke på de, jeg tror de taktisk stiller seg på nei for å få stemmer i fra de som ikke liker listhaug. Hadde de stilt seg på ja så hadde folk droppet å stemme på høyre slik det er nå. De blir gjennomskuet og jeg tar ingen kjangser! 

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Så det er som jeg sa tidligere ingen som skal stenge den ned nå, men det er som sagt ønske om å lage en plan for å fase ut samt at jeg vet noen har nevnt å slutte letingen. 

Altså nå snakker dem om å legge ned oljeindustrien innen 2040. Jeg synes heller det er mye bedre å snakke om en reduksjon enn å kutte det helt. Man kan ikke anta at verden klarer seg helt uten olje eller gass innen 2040. Da er det stor fare for at andre oljenasjoner stikker av med oljeinntekter som norge vil gå glipp av.

Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

I overkant taktisk stemming som oser av manglende respekt for andres synspunkter og demokratiske prinsipper.

Når jeg skal stemme, er det ut fra samfunnets behov/utfordringer, mine interesser og min hverdag.

Ikke ut fra hvordan jeg skal sabotere mest mulig for andre.

Hvis du tenker deg om, så handler det ikke om sabotasje,  men å sikre at man unngår å få det man absolutt ikke vil ha. F.eks så kunne min stemme fint ha gått til Venstre, men jeg vet hvilke 2 (evt 3 partier de kommer til å samarbeide med). Jeg syns de 3 andre borgerlige partiene begynner å bli såpass ekstreme (eller tydelige om du vil) i sine standpunkt at for meg så er det uaktuell å bidra til at de samlet får et borgerlig flertall. Nå ble det MDG på meg, som et alternativ til Venstre, og det spranget er ikke så altfor stort når det er klima, miljø, solidaritet og EU som opptar meg i år. 

P.s, jeg stemmer også på samme grunnlag som deg, hva det betyr for samfunnet, meg selv og mine nære, samt min hverdag. Vi er bare uenige i hvilken løsning som er best for samfunnet og oss selv. 

• Liker 3
Skrevet
PosteMonopolet skrev (10 minutter siden):

Altså nå snakker dem om å legge ned oljeindustrien innen 2040. Jeg synes heller det er mye bedre å snakke om en reduksjon enn å kutte det helt. Man kan ikke anta at verden klarer seg helt uten olje eller gass innen 2040. Da er det stor fare for at andre oljenasjoner stikker av med oljeinntekter som norge vil gå glipp av.

Ja, men du snakket om nå. Om 2040 er rett tidspunkt? tja. Men en plan må en ha på plass ellers sliter en når det er "over". 

Inntektene i fra Olje er ganske lave nå med det store fondet vårt. 

• Liker 1
Skrevet

BNP i Norge er høy fordi staten sløser noe enormt med penger. Det er ikke i seg selv et tegn på velstand. Det er nå så mange lover og forskrifter samt folk som jobber med å rapportere alt dette at annen aktivitet kveles. Det har trolig mindre og mindre å si hvilket parti man stemmer på eller hvem som styrer. Alt styres av lover og forskrifter. 80 nye EU direktiver er nå på vei inn i norsk lov. Disse vil styre svært mye rundt hvordan ting gjøres. Til slutt trenger man nærmest ikke folk i styring lengre, alt vil styres av lover, forskrifter, direktiver. 

Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (11 minutter siden):

En kan lure på hvor Finansavisen får tallene sine fra, for det er ikke OECD.

Norge ligger rett over Danmark i denne oversikten over vekst. Som vi bør være fornøyd med som et land med høy BNP.

https://www.oecd.org/en/countries/norway.html

https://www.oecd.org/en/publications/oecd-economic-surveys-norway-2024_cb13475f-en.html

Sitat

En kan lure på hvor Finansavisen får tallene sine fra,

Glenn Agung Hole
Førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Endret av Jarmo
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (4 minutter siden):

Finansavisen er en løgnavis for heller ikke her står det noe om at Norge ligger på bunnen med 0.3% vekst.

Det ser vi først neste år, antatt tall for hele 2025.

Endret av Jarmo
Skrevet
Imaginacíon skrev (2 timer siden):

De rike syter og klager. For vanlige folk er det et fremskritt.

De fattige har fått dårligere råd, du kan ikke benekte dette. Boligprisene er fullstendig ute av kontroll, matprisene likeså. 

Krig og fred skrev (1 time siden):

Gjør det du. Verden går videre. 

Mer radikal enn Gerhardsen? Enkelte nordmenn har beveget seg så langt til høyre at alt til venstre for Høyre er nå "radikalt". 

Politiske landskapet har beveget seg langt til venstre, og spesielt mye i saker som omhandler innvandring og skattepolitikk. Før i tiden så ble utenlandske eiere diskriminert, nå er det stikk motsatte. Utenlandske eiere ble ekstra beskattet, blant annet når de tok ut utbytte fra norske bedrifter. Og naturressursene som oljen så var det norske bedrifter som skulle stå for utvinning, blant annet så var det et krav at Statoil skulle ha en høy eierandel av prosjektet hvis utenlandske selskaper var involvert.

Salvesen. skrev (49 minutter siden):

Det er ingen flykt, det er noen få. Mange av de er influensere som tøffer seg i dubai. De har aldri betalt formueskatt. Det er en illusjon. 

Mange av de topp rikeste flyttet ut for lengst, lenge før støre tok makten denne gangen. Og dollar milliardærene er stigende her hjemme. 

Det er INGEN av mine arbeidsgivere over årene som har flyktet ut av landet. Ingen. Det er en illusjon. 

Du har tidligere påstått at du er ansatt i et sveitsisk firma, og at du ikke fikk lønnen utbetalt i en annen valuta enn nok. Så jeg vet ikke hva som stemmer.  

Salvesen. skrev (44 minutter siden):

Om MdG får viljen sin så vil inntektene fra oljenæringen falle raskt, om 10 år så vil den være halvert.

Skrevet
3 minutes ago, freedomseeker said:

De fattige har fått dårligere råd, du kan ikke benekte dette. Boligprisene er fullstendig ute av kontroll, matprisene likeså. 

Det har vært dyrtid, men det er i ferd med å roe seg, renta er på vei ned, inflasjonen likeså. Skal en hjelpe de fattige hjelper det ikke med høyresidens oppskrift, skattelette til de rikeste og kutt i ytelser til de fattigste.

• Liker 3
Skrevet
freedomseeker skrev (4 minutter siden):

Du har tidligere påstått at du er ansatt i et sveitsisk firma, og at du ikke fikk lønnen utbetalt i en annen valuta enn nok. Så jeg vet ikke hva som stemmer.  

Om MdG får viljen sin så vil inntektene fra oljenæringen falle raskt, om 10 år så vil den være halvert.

Nei jeg har tidligere påstått at jeg er ansatt i ett Norsk firma. Gruppen eller firma i det store og det hele er dog listet på den sveitsiske børs. Jeg er ansatt i en norsk del av firma(AS) og får betalt i NOK og betaler skatt til Norge på lik linje med andre som er ansatt i Norske selskap. Ser dog ikke relevansen for diskusjonen. 

30 mrd pr år. Det er småpenger  i ett budsjett som nå har passert 2000 mrd. Avkastningen alene til oljefondet i 2024 var 2500 mrd. Så det er bare å slappe helt av, vi går ikke konk. Men, vi må sikre arbeid til de som mister jobbene sine. Dette vill skje naturlig uansett. Oljen kommer til å bli en fallende industri i tiden fremover, verden over. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (1 time siden):

Den tyrkiske økonomien vokste dobbelt så raskt med hele 2,3%, de har ikke blitt noe rikere av den grunn.
Pengetrykking, befolkningsvekst/innvandring , inflasjon, produktivitet, valutaverdi m.m. gjør at å måle et lands økonomiske utvikling i BnP er poengløst.

• Liker 2
Skrevet
8 minutes ago, freedomseeker said:

Den tyrkiske økonomien vokste dobbelt så raskt med hele 2,3%, de har ikke blitt noe rikere av den grunn.
Pengetrykking, befolkningsvekst/innvandring , inflasjon, produktivitet, valutaverdi m.m. gjør at å måle et lands økonomiske utvikling i BnP er poengløst.

Det skal jeg tildels være enig i. Det som teller er hvor mange fattige det er i landet. Da må en drive fordelingspolitikk. Den som tror på trickle-down economics, tror på julenissen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...