SilverShaded Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Tussi skrev (26 minutter siden): Ja ikke sant? Merkelig at det skal være så voldsomt vanskelig å drive humant i Norge.... Humant betyr for griser, som for alle dyr, at de kan utfolde sin naturlige oppførsel. Det vil si områder med variert terreng som eng og skog hvor de kan rote og grave, og det krever en god del areal for at ikke grisene skal ødelegge terrenget (og dermed for seg selv). Se på villsvin...de vandrer naturlig over store områder. Ikke alle bønder er villige til å ofre så mye land for å drive løsdrift med gris, når et grisehus opptar svært liten plass sett i forhold. Og klimaet i både Danmark og England er mer passende, der de kan ha utegang året rundt. I Norge måtte de i tillegg ha vinterlokaler for dyra, så totalt sett fra deres side er det forståelig at det vanskelig blir lønnsomt. 1
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden SilverShaded skrev (Akkurat nå): Humant betyr for griser, som for alle dyr, at de kan utfolde sin naturlige oppførsel. Det vil si områder med variert terreng som eng og skog hvor de kan rote og grave, og det krever en god del areal for at ikke grisene skal ødelegge terrenget (og dermed for seg selv). Se på villsvin...de vandrer naturlig over store områder. Ikke alle bønder er villige til å ofre så mye land for å drive løsdrift med gris, når et grisehus opptar svært liten plass sett i forhold. Og klimaet i både Danmark og England er mer passende, der de kan ha utegang året rundt. I Norge måtte de i tillegg ha vinterlokaler for dyra, så totalt sett fra deres side er det forståelig at det vanskelig blir lønnsomt. Problemet er jo, hvis det kun er dyremishandling som er lønnsomt i Norge, så har kanskje ikke driften livets rett?
SilverShaded Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Tussi skrev (1 minutt siden): Problemet er jo, hvis det kun er dyremishandling som er lønnsomt i Norge, så har kanskje ikke driften livets rett? Det er en forskjell mellom dyremishandling og forsvarlig drift, særlig når det gjelder dem som kun driver med oppal av smågris (som ikke blir ett år gamle engang). Noen minstekrav til areale, underlag og slikt er ganske enkle grep som regjeringen og Mattilsynet kunne (og burde !) gjort. Desverre ser vi mest i nyhetene om dem som holder gris i forferdelige forhold, og som slipper lettvint unna....der må det skjerpes ! 2
Tussi Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden SilverShaded skrev (2 minutter siden): Det er en forskjell mellom dyremishandling og forsvarlig drift, særlig når det gjelder dem som kun driver med oppal av smågris (som ikke blir ett år gamle engang). Noen minstekrav til areale, underlag og slikt er ganske enkle grep som regjeringen og Mattilsynet kunne (og burde !) gjort. Desverre ser vi mest i nyhetene om dem som holder gris i forferdelige forhold, og som slipper lettvint unna....der må det skjerpes ! Ja. Jeg mener jo lovens minstekrav er altfor svakt, men det viktigste per nå er jo å sørge for at lovens krav følges, og MT finner jo massive brudd på koven, og de får fortsette å drive, det er alvorlig
SilverShaded Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Tussi skrev (1 minutt siden): Ja. Jeg mener jo lovens minstekrav er altfor svakt, men det viktigste per nå er jo å sørge for at lovens krav følges, og MT finner jo massive brudd på koven, og de får fortsette å drive, det er alvorlig Det er jeg helt enig i, som sagt bør det skjerpes. Desverre er MT sterkt underbemannet og har et alt for stort ansvarsfelt...ikke at det er en unnsky6ldning, men det er en delvis forklaring på at saker får gå for langt. At saker ikke følges opp skarpere kan derimot ikke unnskyldes. 1
Simen1 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Tussi skrev (4 timer siden): Nå skal de rike tas https://www.dagsavisen.no/debatt/na-er-det-eneste-rette-a-oke-formuesskatten/9949660 Regner med det betyr at Norge får lavere skatteinntekter igjen.. (etter exit-skatten). Gjett hvem som får svi for det.. 2
Smule8o Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 2 hours ago, trikola said: Jeg har sett flere arealer med frittgående griser i Danmark. Slik så de ut: https://www.agropub.no/fagartikler/ingen-svin-pa-skogen-bare-grisegod-velferd Og slik ser frittgående griser i Norge ut: https://grostadgris.no
Jarmo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Salvesen. skrev (9 timer siden): Grisedyr strøm? Dette er strømpris justert for inflasjon og støtte. Og fra neste måned av får folk i dette området og flere enda bedre priser. Men bedriftene som sliter trenger en løsning, det er jeg enig med. Og jeg er enig i at man må se på mer produksjon av energi som ikke er gass og olje. Forsvar er nok veldig viktig fremover, se bare på Polen i natt.. Det er farlige tider. Og vi må støtte de allierte som allerede er inni dritten. Spotprisen på strøm er innkjøpsprisen som strømleverandørene betaler på kraftbørsen. Uten noen justeringer eller støtte. Eller avgifter. Endret 1 time siden av Jarmo
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Smule8o skrev (41 minutter siden): Og slik ser frittgående griser i Norge ut: https://grostadgris.no Ja, 1% av norske griser, langt flere i utlandet 1
Smule8o Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 11 minutes ago, Tussi said: Ja, 1% av norske griser, langt flere i utlandet Hvilket utland? Kina? Bulgaria? Uganda? Alle? Påstår på ingen måte at Norge er best i verden innen dyrevelferd, men uten pålitelige data så blir det helt meningsløst 1
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Smule8o skrev (Akkurat nå): Hvilket utland? Kina? Bulgaria? Uganda? Alle? Påstår på ingen måte at Norge er best i verden innen dyrevelferd, men uten pålitelige data så blir det helt meningsløst England blant annet, 40% frittgående der
Smule8o Skrevet 53 minutter siden Skrevet 53 minutter siden 11 minutes ago, Tussi said: England blant annet, 40% frittgående der Denne tilfeldige kilden funnet ved googling sier at kun 3% av Storbritannias griser har fri tilgang til uteområder: https://foodwise-blog.blogspot.com/2015/08/what-is-free-range-and-is-your-bacon-really-freerange.html?m=1 40% er "outdoor bred, ikke "free range" Quote Outdoor bred and outdoor reared is NOT free range pork. Outdoor bred: this means the breeding herd is kept free range but the after the piglets are weaned, they are moved indoors to the finishing herd where they are intensively reared. The pork from these pigs will not be any different from your average intensive farm.
Tussi Skrevet 50 minutter siden Skrevet 50 minutter siden Smule8o skrev (3 minutter siden): Denne tilfeldige kilden funnet ved googling sier at kun 3% av Storbritannias griser har fri tilgang til uteområder: https://foodwise-blog.blogspot.com/2015/08/what-is-free-range-and-is-your-bacon-really-freerange.html?m=1 40% er "outdoor bred, ikke "free range" Ok, det var jeg ikke klar over. .
Smule8o Skrevet 46 minutter siden Skrevet 46 minutter siden 1 minute ago, Tussi said: Ok, det var jeg ikke klar over. . Men misforstå meg rett. Det har vært mye ufin behandling av griser avdekket i Norge, og jeg støtter fult og helt strenge krav om ansvarlig dyrehold. Bra for både dyrene og de av oss som liker å spise dem 3
sverreb Skrevet 1 minutt siden Skrevet 1 minutt siden On 9/9/2025 at 10:53 AM, Mr.M said: enig i at virksomhet som ikke tjener noe ikke skal betale formueskatt. men i øvrig er jo formueskatt bare en bagatell? siden det ikke er en skatt som er aktuell for meg sjøl, måtte jeg lese meg opp: altså, har du 50 millioner kr. på bankkontoen din, må du betale 400 tusen i skatt. Ikke noe jeg hadde rømt til Sveits for.. Har du 50 millioner på bankkontoen har du neppe noen problemer nei, formueskatten er da heller ikke noe stort problem for de rikeste, de som fakisk sitter på penger eller andre likvide verdier, tvert i mot den gir de muligheter til å kjøpe opp verdier på billigsalg og samle stadig mer på egne hender. Formueskatten er et problem for de som ikke har masse penger på bok men en betydelig ligningsmessig formue i form av driftsmidler, maskiner, varelager etc. Disse står ikke så fritt til å omsette disse papirverdiene til penger som de kan betale skatten med. Har du null kroner på bankkontoen og en latent formuesskatt på en halv million da stiller det seg nok noe anneledes. Jeg håer du forstår at formue bare unntaksvis er penger på konto. Den langsiktige konsekvensen er at det som startes av virkomhet i norge blir ekstremt risikoaverst. Er du ikke sikker på at du kan betale ut minst 2-3% av bedriftens totale ligningsverdi allerede første driftsår da lar du heller være med å starte noe ev. flytter ut av landet om det er mulig.. Konsekvensen er et lite konkurransedyktig næringsliv med svært lav nyskaping og hvor veldig mye potensiell virksomhet simpelten aldri skapes, ihvertfall ikke i norge. Det som eventuellt skulle bli til selges raskt ut av landet. For alle de som snakker om omstilling og hva vi skal leve av etter oljen bør det være et paradoks at man holder seg med en skatteordning som bortigmot garanterer at vi absolutt ikke skal prøve noe nytt og risikabelt men heller holdde oss til å grave opp mer fossilt karbon og å dumpe enda mer i fjordene slik vi har holdt på i 50 år nå. For det er disse virksomhetene som passer best til å faktisk kunne lykkes med vårt skatteregime.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå