Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (2 timer siden):

At skattene har økt er det ingen som nekter på, men diskusjonen omhandlet inntektsskatt. I tillegg er skattene omfordelt slik at de fleste har fått redusert skatt. Inkludert meg, og stor sannsynlighet deg.

Diskusjonen handlet vel ikke om inntektskatt,men skatt. Og den har gått opp. For egen del har samlet skattetrykk gått opp og sett opp mot inntekt som betjener skatten...også gått opp.

Jeg har således mindre disponibel inntekt nå..enn hva jeg hadde før dagens regjering kom til makten. Og hvordan havnet jeg der? Jo,jeg sparte lønnen jeg fikk av arbeidsgiver og forbrukte svært lite av den. Jeg bygde eget hus..betalte tomten fra egen sparekonto...Jeg har hatt null aksjer i mitt liv..og har blitt rik og formuende av å leve et sparsommelig liv. Man må være veldig disiplinert for å klare å spare seg rik ..og slike mennesker liker ikke AP eller forsåvidt SV..ja de tror sikkert ikke slike mennesker som aldri er på kino,restaurant eller sjeldent reiser,er avholds, røyker ei og rett og slett forbruker lite..faktisk eksisterer...Men vi finnes og vi betaler satans mye i skatt , men slik oppførsel må tydeligvis straffes via skatteseddelen - for det er veldig galt å ikke bruke opp pengene man tjener...ja det er så satans galt at naturen faktisk kan overleve...og det kan vi ikke ha noe av

Endret av obygda
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vokteren skrev (38 minutter siden):

Spennende å lese hva utenlandske medier skriver om det norske valget:

https://www.vg.no/nyheter/i/QM6rRJ/det-norske-valget-i-utenlandske-medier-hykleri-og-skamloest

Her lyser det primitiv misunnelse og ufine forsøk på å diskreditere norske verdier, modeller og ressursforvaltning.
Kloke norske veivalg gjennom tidene som gjør at vi har blitt Europas finansielle og ressursmessige stormakt.

Synspunktene underbygger bare at de spesielle norske forutsetningene er uforenlig med et EU-medlemskap.

Sjelden har vel ordtaket «det kreves en sterk rygg for å bære medgang» passet bedre.

https://master.no/brukerstotte/det-skal-sterk-rygg-til-a-baere-gode-dager/

Smålighet fra et EU som sliter med interne spenninger og dårlige veivalg gjennom lang tid, bør vi ikke vektlegge nå….

Skrevet
obygda skrev (38 minutter siden):

Diskusjonen handlet vel ikke om inntektskatt,men skatt. Og den har gått opp. For egen del har samlet skattetrykk gått opp og sett opp mot inntekt som betjener skatten...også gått opp.

Jeg har således mindre disponibel inntekt nå..enn hva jeg hadde før dagens regjering kom til makten. Og hvordan havnet jeg der? Jo,jeg sparte lønnen jeg fikk av arbeidsgiver og forbrukte svært lite av den. Jeg bygde eget hus..betalte tomten fra egen sparekonto...Jeg har hatt null aksjer i mitt liv..og har blitt rik og formuende av å leve et sparsommelig liv. Man må være veldig disiplinert for å klare å spare seg rik ..og slike mennesker liker ikke AP eller forsåvidt SV..ja de tror sikkert ikke slike mennesker som aldri er på kino,restaurant eller sjeldent reiser,er avholds, røyker ei og rett og slett forbruker lite..faktisk eksisterer...Men vi finnes og vi betaler satans mye i skatt , men slik oppførsel må tydeligvis straffes via skatteseddelen - for det er veldig galt å ikke bruke opp pengene man tjener...ja det er så satans galt at naturen faktisk kan overleve...og det kan vi ikke ha noe av

Nei jeg snakket om de 12000 som er lovet av Høyre i redusert inntektsskatt som viser seg å komme i 2029 sannsynligvis.

jeg har som sagt mer, du er en av de få. Jeg er en av folk flest. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
11 hours ago, Jarmo said:

Totalt søkt mening fra din side, gruppene som f.eks jeg er medlem av, er helt splittet i alle retninger. Fillene fyker både i øst og vest. Og jeg er ikke medlem av noen politisk parti på SoMe..

Men det er uansett ikke noen tilfeldig utvalgt gruppe. Spør du 1000 tilfeldig utvalgte vil det nesten garantert gi et bedre bilde.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Nei jeg snakket om de 12000 som er lovet av Høyre i redusert inntektsskatt som viser seg å komme i 2029 sannsynligvis.

jeg har som sagt mer, du er en av de få. Jeg er en av folk flest. 

Ja, jeg vet. Jeg har aldri sett på meg som folk flest...Jeg prøver å leve på en bærekraftig måte og skal selvfølgelig straffes for det. 

Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg vet. Jeg har aldri sett på meg som folk flest...Jeg prøver å leve på en bærekraftig måte og skal selvfølgelig straffes for det. 

Problemet er at om alle drev på som deg så hadde produktiviteten gått i dass. Om alle satt på hver sin pengebinge så hadde det ikke skjedd mye i verden. Derfor piskes folk for å bruke penger for å utvikle samfunnet.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Problemet er at om alle drev på som deg så hadde produktiviteten gått i dass. Om alle satt på hver sin pengebinge så hadde det ikke skjedd mye i verden. Derfor piskes folk for å bruke penger for å utvikle samfunnet.

Men jeg gjør det eneste rette for både klima og miljø......og det skal man straffes for. Sånn sett blir alt bare uekte og falskt når våre politikere kommer med grønne tiltak - for de trumfer alt med ting som skattefradrag og ekstra skatt på formue. Mao - lager man skatteregler som oppfordrer folk til å opptre uansvarlig mhp klima og miljø. Det finnes ikke ansvarlighet igjen blant våre politikere - de er falske, lyver og i bunn og grunn bare opptatt av å beholde sine egne taburetter. Jeg sa det til fruen her om dagen at det vi burde hatt inne på valg avlukket var en slik enøyd banditt - så kunne man dra i spaken på den og få ut forslag til parti man skulle stemme på. For alt er like galt - og om noe så kanskje vi like greit kunne satse på partier som i det minste har flaks...For uflaks trenger vi ikke.......

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (3 minutter siden):

Men jeg gjør det eneste rette for både klima og miljø......og det skal man straffes for. Sånn sett blir alt bare uekte og falskt når våre politikere kommer med grønne tiltak - for de trumfer alt med ting som skattefradrag og ekstra skatt på formue. Mao - lager man skatteregler som oppfordrer folk til å opptre uansvarlig mhp klima og miljø. Det finnes ikke ansvarlighet igjen blant våre politikere - de er falske, lyver og i bunn og grunn bare opptatt av å beholde sine egne taburetter. Jeg sa det til fruen her om dagen at det vi burde hatt inne på valg avlukket var en slik enøyd banditt - så kunne man dra i spaken på den og få ut forslag til parti man skulle stemme på. For alt er like galt - og om noe så kanskje vi like greit kunne satse på partier som i det minste har flaks...For uflaks trenger vi ikke.......

Det er faktisk mulig å investere og konsumere miljøvennlig. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
obygda skrev (7 minutter siden):

Nei, det finnes bedre måter å være miljøvennlig på enn å stappe pengene i madrassene 

• Liker 1
Skrevet
30 minutes ago, obygda said:

Det er umulig å leve bærekraftig i et moderne samfunn. Da må du leve ute i naturen og begrense deg til det du finner og kan lage der.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (2 minutter siden):

Ikke i praksis dessverre.......

Selvsagt er det mulig.

Konsum betyr ikke at du må kjøpe sør-koreanske flatskjermer og billig plastjuggel fra Vietnam. Har du penger til overs finnes det en haug av miljøvennlige investeringer du kan gjøre i hus og hytter eller eksternt, bare fantasien setter grenser. 

Skrevet (endret)
27 minutes ago, obygda said:

Det du gjør er å praktisere "holier than thou".

Det beskriver noen som oppfører seg som om de er mer "hellige" eller moralsk overlegne, ofte på en irriterende eller anstøtelig måte. 

Mennesker forurenser og forbruker ressurser. Hvis du gjør det litt mindre enn andre, bidrar du likevel til totalen.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Skrevet (endret)
BadCat skrev (18 minutter siden):

Det du gjør er å praktisere "holier than thou".

Mennesker forurenser og forbruker ressurser. Hvis du gjør det litt mindre enn andre, bidrar du likevel til totalen.

Selvfølgelig bidrar jeg til totalen - sånn er det bare. Men jeg bidrar mindre enn mange andre. Og jeg bidrar mye mindre enn f.eks det en SV velger tror en person med min formue bidrar med...Jeg er helt overbevist om at jeg lever mer miljøvennlig enn flertallet av SV'ere...og de vil straffe meg hardere fordi de TROR at slike som meg forbruker mer enn dem selv......

Endret av obygda
Skrevet
1 hour ago, obygda said:

Du er i en luksussituasjon. Du kan ikke ta med deg pengene når du dør, men du kan bruke dem her og nå hvis du vil. Jeg kan ikke se hvorfor du skal prioriteres fremfor andre.

Skrevet
obygda skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig bidrar jeg til totalen - sånn er det bare. Men jeg bidrar mindre enn mange andre. Og jeg bidrar mye mindre enn f.eks det en SV velger tror en person med min formue bidrar med...Jeg er helt overbevist om at jeg lever mer miljøvennlig enn flertallet av SV'ere...og de vil straffe meg hardere fordi de TROR at slike som meg forbruker mer enn dem selv......

Formuesskatt er ikke en miljøavgift?

Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (5 minutter siden):

Du er i en luksussituasjon. Du kan ikke ta med deg pengene når du dør, men du kan bruke dem her og nå hvis du vil. Jeg kan ikke se hvorfor du skal prioriteres fremfor andre.

Selvfølgelig er jeg i en "luksus" situasjon fordi jeg ser at jeg kan leve enklere og billigere enn folk flest fordi jeg ikke selv har behov eller ønsker om f.eks kino,teater,reiser,restaurant,dyre klær osv osv...jeg blir nemlig ikke  noe lykkeligere av å forbruke - faktisk blir jeg nesten mer ulykkelig. Men jeg kan gi bort penger til folk som definitivt har behov - og jeg gjør det f.eks til frelsesaarmeen hvor jeg har noen jeg kjenner og vet at de gjør en god jobb. Men når man møter SV'ere som vil "ta oss" fordi vi som har formue er "fæle" og aller helst bør "ryke og reise" så skyldes det en virkelighetsforståelse som ikke stemmer med virkeligheten. Faktisk føler jeg meg mobbet og umenneskeliggjort av personer som tror de har så høy moral...... 

Endret av obygda
  • Liker 1
Skrevet
obygda skrev (32 minutter siden):

Ikke i praksis dessverre.......

Viktig poeng.
Og når myndighetene gir signaler om hva vi skal velge, ser grossistene umiddelbart mulighetene til å skru opp prisene.
Dette gjelder særlig mat hvor markedet er preget av tilnærmet monopolisme.

Det er blitt luksus å leve sunt i et samfunn som går på steroider, noe som ikke er for alle.

Skrevet (endret)
15 minutes ago, obygda said:

Det spiller ingen rolle om du bidrar mindre. Det utgjør ingen praktisk forskjell. Du bidrar til profitt i det industrielle maskineriet. 

Selv i vår tidsregning har det vært hendelser som påvirket livet på jorda mer enn du kan påvirke som menneske. Det kan gå til helvette samme hvor god samvittighet du måtte ha.

Spør Google hva som skjedde i år 536.

In 536 AD, a major volcanic eruption triggered a volcanic winter that plunged the Northern Hemisphere into 18 months of darkness and frigid temperatures, causing widespread crop failures, famine, and societal upheaval across Europe, the Middle East, and Asia.

Known as the Late Antique Little Ice Age, this event led to a period of extreme cold and hardship, with scientific evidence from ice cores and tree rings confirming the volcanic cause.

The year is considered by many historians and scientists to be one of the worst periods in human history due to the catastrophic climate change and its cascading effects, including the eventual outbreak of Justinian's Plague in the following years.

Endret av BadCat
Skrevet
3 minutes ago, obygda said:

Selvfølgelig er jeg i en "luksus" situasjon fordi jeg ser at jeg kan leve enklere og billigere enn folk flest fordi jeg ikke selv har behov eller ønsker om f.eks kino,teater,reiser,restaurant,dyre klær osv osv...jeg blir nemlig ikke  noe lykkeligere av å forbruke - faktisk blir jeg nesten mer ulykkelig. Men jeg kan gi bort penger til folk som definitivt har behov - og jeg gjør det f.eks til frelsesaarmeen hvor jeg har noen jeg kjenner og vet at de gjør en god jobb. Men når man møter SV'ere som vil "ta oss" fordi vi som har formue er "fæle" og aller helst bør "ryke og reise" så skyldes det en virkelighetsforståelse som ikke stemmer med virkeligheten. Faktisk føler jeg meg mobbet og umenneskeliggjort av personer som tror de har så høy moral...... 

Hvis du ikke har behov for penger annet enn å gi dem bort ser jeg ikke problemet. Betal din skatt med glede eller gi bort så mye at du slipper skatt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...