Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
leticia skrev (2 timer siden):

Tror du taler litt for døve ører her blant "mine skattepenger" - gutta. Fødselspermisjon for far og tid med egne barn blir ikke viktig før dama vil ha skilsmisse, da skal man plutselig dele alt likt 🙃😘 Ikke så farlig om barna er bedre tilknyttet og ønsker å være mest hos mor. Han skal ha like mye for å slippe å betale bidrag må vite... 

Forøvrig en god artikkel 👍

Jeg har nevnt det før på forumet, men situasjonen i Agder (som henger tilbake på likestilling) er et utmerket eksempel på hvordan det kan gå med mor, far og barn ved fjerning av fedrekvote... 

Patetisk skrevet, vet du hvor vanskelig det er å få 50/50 om mor nekter? Nesten umulig. Jeg har selv stevnet mor og betalt titusenvis av kroner og endte opp med ca 33%. Advokaten sa, det er det beste du får. Sakkyndig hadde ingen alvorlige innvendinger som meg som far, trengte kanskje litt bedre grensesetting. Likevell var det maksimalt. 

Så ikke kom med slik latterlig propaganda om noe du ikke vet! Og bidrag må stort sett menn betale uansett om en har 50%... 

EDIT: Og det handlet absolutt ikke om barnebidrag, har betalt årevis av bidrag i adovkatutgifter. Det handler om samvær og rettferdighet for alle. Men i Norge vinner mor. 

Endret av Salvesen.
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

Patetisk skrevet, vet du hvor vanskelig det er å få 50/50 om mor nekter? Nesten umulig. Jeg har selv stevnet mor og betalt titusenvis av kroner og endte opp med ca 33%. Advokaten sa, det er det beste du får. Sakkyndig hadde ingen alvorlige innvendinger som meg som far, trengte kanskje litt bedre grensesetting. Likevell var det maksimalt. 

Så ikke kom med slik latterlig propaganda om noe du ikke vet! Og bidrag må stort sett menn betale uansett om en har 50%... 

EDIT: Og det handlet absolutt ikke om barnebidrag, har betalt årevis av bidrag i adovkatutgifter. Det handler om samvær og rettferdighet for alle. Men i Norge vinner mor. 

Virker som du missa poenget mitt. Hvor mye fødselspermisjon hadde du? Hvor mye ulønnet fødselspermisjon tok du? Var du like tilgjengelig for barna da de vokste opp som det mor var? 

Jeg vet hvor enkelt det er å være tilgjengelig som far mens barna er små. Men man må prioritere det, samt kanskje finne seg en dame med lik innstilling som seg selv, altså at far er like viktig.

Mitt poeng er at man kan ikke forvente at barna ser på deg som en likeverdig omsorgsperson ved et samlivsbrudd hvis man har vist i handling gjennom hele oppveksten at det er man ikke. (Her kan både kvinner og menn lastes). Noen glemmer at det er barna som har krav på samværet,  ikke foreldrene. 

Så er jeg enig i at rettssystemet vårt henger igjen på likestilling når det gjelder barnefordeling etter brudd. Men det er en konsekvens av hvordan mange tenker om kjønn ellers i samfunnet. 

Ønsker man en endring i fars rettigheter ved brudd så må man iallefall ikke finner på å stemme på partier som FRP og KRF som ønsker å fjerne fedrekvoten totalt. Jeg ønsker en større rettighet for barnets tilknytning til far, ikke mindre, slik som disse vil... 

(P.s. det er heller ingen propaganda fra min side at fedre prøver lure seg unna bidrag til barna ved å kreve mer samvær. Jeg har sett nok av eksempler på det hvis vi skal være anekdotiske her. Det er en mulig "hevn" mot mor som gikk. Problemet er at dette er barnets penger, ikke mors, og en trassig / vanskelig samarbeidspartner (ikke bare innen økonomi, men ellers også i all hovedsak går mest utover barnet. (Gjelder begge kjønn). Ubetalt bidragsgjeld gir også en god pekepinn på hvor viktige barnas oppvekst er for enkelte. )

Men da regner jeg iallefall med at din stemme ikke går til noen av nevnte partier,  siden du ønsker mer samvær fordi du vil ha mer tid med barnet ditt, ikke fordi du vil betale mindre i bidrag. 

Jeg er som nevnt for mer permisjon til far, og også for 50 /50 fordeling ved brudd. Men jeg forstår at barn har mest lyst til å bo mest hos den de er best tilknyttet. Derfor så bør fedre passe på å få denne tilknytningen fra starten av hvis manglende tilknytning kan brukes mot dem i en rettssal ved et brudd.  

Vil du hjelpe andre fedre og barn til å slippe å oppleve det du har vært gjennom ved  å ikke stemme KRF, Høyre, eller FRP? 

• Liker 5
Skrevet
leticia skrev (Akkurat nå):

Sitat

Hvor mye fødselspermisjon hadde du?

Jeg hadde mine uker, 15 + ferie så tror det ble 18. Det var ikke noe spørsmål om at jeg skulle få noe av det som var felles.. 

Sitat

Hvor mye ulønnet fødselspermisjon tok du

0 på begge

Sitat

Var du like tilgjengelig for barna da de vokste opp som det mor var

ofte langt mer da jeg har hjemmekontor, men barna var stort sett i barnehagen. Men ved behov hadde jeg henne. 

Sitat

Mitt poeng er at man kan ikke forvente at barna ser på deg som en likeverdig omsorgsperson ved et samlivsbrudd hvis man har vist i handling gjennom hele oppveksten at det er man ikke.

Dette sa du ingenting om i innlegget ditt, er heller ikke relevant for min sak. 

Sitat

Ønsker man en endring i fars rettigheter ved brudd så må man iallefall ikke finner på å stemme på partier som FRP og KRF som ønsker å fjerne fedrekvoten totalt. Jeg ønsker en større rettighet for barnets tilknytning til far, ikke mindre, slik som disse vil... 

Tja, faktisk er høyre siden inne på en del tema her som samværssabotasje(som jeg var utsatt for), men jeg tror ike på de. Så jeg stemmer ikke på de heller :)

Sitat

(P.s. det er heller ingen propaganda fra min side at fedre prøver lure seg unna bidrag til barna ved å kreve mer samvær. Jeg har sett nok av eksempler på det hvis vi skal være anekdotiske her. Det er en mulig "hevn" mot mor som gikk. Problemet er at dette er barnets penger, ikke mors, og en trassig / vanskelig samarbeidspartner (ikke bare innen økonomi, men ellers også i all hovedsak går mest utover barnet. (Gjelder begge kjønn). Ubetalt bidragsgjeld gir også en god pekepinn på hvor viktige barnas oppvekst er for enkelte. )

Det tror jeg absolutt på. Sjekket kalkulator nå, det hadde spart meg 750 kroner i måneden. Så jeg hadde nok gått godt i minus ift advokat utgiftene. Men at noen gjør det på denne måten tviler jeg absolutt ikke på, men det er ikke min vinkling. 

Sitat

Men da regner jeg iallefall med at din stemme ikke går til noen av nevnte partier,  siden du ønsker mer samvær fordi du vil ha mer tid med barnet ditt, ikke fordi du vil betale mindre i bidrag. 

Nei, min stemme går til MDG for å blokkere nettopp FRP. Eller håpet om å blokkere de iallefall. 

Sitat

Men jeg forstår at barn har mest lyst til å bo mest hos den de er best tilknyttet. Derfor så bør fedre passe på å få denne tilknytningen fra starten av hvis manglende tilknytning kan brukes mot dem i en rettssal ved et brudd.  

Helt enig i dette, var ikke ett tema i min sak engang. Men, når hun blir større ønsker jeg at hun skal få si sin mening og at det forhåpentligvis tas hensyn til uansett hvilken vei det går. 

• Liker 3
Skrevet
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde mine uker, 15 + ferie så tror det ble 18. Det var ikke noe spørsmål om at jeg skulle få noe av det som var felles.. 

Nei, og slik er det i mange forhold,  at hun tar alt hun kan, at felles betyr "hennes". Og noen tar attpåtil ulønnet permisjon igjen oppå det slik at økonomien blir dårlig, eller at far må jobbe mer overtid,  som jo igjen betyr at far får enda mindre tid sammen med barnet. Ulønnet permisjon pga mangel på barnehageplass bør nå iallefall kunne løses ved at man får rett på plass den måneden barnet fyller 1. 

Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Dette sa du ingenting om i innlegget ditt, er heller ikke relevant for min sak

Jo jeg sa egentlig dette

man kan ikke forvente at barna ser på deg som en likeverdig omsorgsperson ved et samlivsbrudd hvis man har vist i handling gjennom hele oppveksten at det er man ikke.

når jeg sier:

" Fødselspermisjon for far og tid med egne barn blir ikke viktig før dama vil ha skilsmisse, da skal man plutselig dele alt likt 🙃😘 Ikke så farlig om barna er bedre tilknyttet og ønsker å være mest hos mor. "

Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Men, når hun blir større ønsker jeg at hun skal få si sin mening og at det forhåpentligvis tas hensyn til uansett hvilken vei det går. 

Det håper jeg også 🙂Men har dessverre også her sett litt for mange saker hvor foreldre ser på barna som "deres" uten å ta hensyn til hva barna vil. 

• Liker 5
Skrevet
leticia skrev (1 time siden):

Nei, og slik er det i mange forhold,  at hun tar alt hun kan, at felles betyr "hennes". Og noen tar attpåtil ulønnet permisjon igjen oppå det slik at økonomien blir dårlig, eller at far må jobbe mer overtid,  som jo igjen betyr at far får enda mindre tid sammen med barnet. Ulønnet permisjon pga mangel på barnehageplass bør nå iallefall kunne løses ved at man får rett på plass den måneden barnet fyller 1. 

Jo jeg sa egentlig dette

man kan ikke forvente at barna ser på deg som en likeverdig omsorgsperson ved et samlivsbrudd hvis man har vist i handling gjennom hele oppveksten at det er man ikke.

når jeg sier:

" Fødselspermisjon for far og tid med egne barn blir ikke viktig før dama vil ha skilsmisse, da skal man plutselig dele alt likt 🙃😘 Ikke så farlig om barna er bedre tilknyttet og ønsker å være mest hos mor. "

Det håper jeg også 🙂Men har dessverre også her sett litt for mange saker hvor foreldre ser på barna som "deres" uten å ta hensyn til hva barna vil. 

jeg tror vi ser ganske likt på ting, og jeg tok nok litt fort av når jeg leste posten. Men som du sikkert forstår er dette ett vanskelig tema hos meg som skaper mye følelser :)

Skrevet
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

jeg tror vi ser ganske likt på ting, og jeg tok nok litt fort av når jeg leste posten. Men som du sikkert forstår er dette ett vanskelig tema hos meg som skaper mye følelser :)

Jeg skjønner at det vekker følelser. Derfor svarer jeg ikke tilbake med samme mynt 😘

Jeg blir bare litt oppgitt i de tilfellene hvor man har vist veldig liten interesse med samvær med barnet mens man bodde sammen med mor, men plutselig skal ha barnet like mye når forholdet tar slutt. Barnets tilknytning  / trygghet må gå foran.  Jeg ønsker at fedre tar mer, og får lov til å ta mer ansvar fra dag 1 🙂 både av mor og av staten. 

• Liker 4
Skrevet
leticia skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at det vekker følelser. Derfor svarer jeg ikke tilbake med samme mynt 😘

Jeg blir bare litt oppgitt i de tilfellene hvor man har vist veldig liten interesse med samvær med barnet mens man bodde sammen med mor, men plutselig skal ha barnet like mye når forholdet tar slutt. Barnets tilknytning  / trygghet må gå foran.  Jeg ønsker at fedre tar mer, og får lov til å ta mer ansvar fra dag 1 🙂 både av mor og av staten. 

Det er jeg 100% enig i. Men du har også påpekt noen problemer der far gjerne må jobbe mer mens mor er hjemme for å få det til å gå rundt osv. Da blir det også feil at far skal lide for dette. Men, det skal såklart ikke gå ut over barnet heller. 

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Det er jeg 100% enig i. Men du har også påpekt noen problemer der far gjerne må jobbe mer mens mor er hjemme for å få det til å gå rundt osv. Da blir det også feil at far skal lide for dette. Men, det skal såklart ikke gå ut over barnet heller. 

Det er en vanskelig problemstilling. For ulønnet permisjon går ut over mor som oftest tar denne. Med tanke på manglende økning i lønn og opptjening av pensjon. Jeg er enig med deg at det blir feil at han skal få svi ved barnefordeling hvis han har lagt ned en økonomisk ekstrainnsats slik at hun kan gå hjemme uten lønn. 

Jeg tenker den beste løsningen er at man unngår at noen trenger å ta ulønnet permisjon ved å gi rett til barnehageplass når permisjonstiden er slutt. 

• Liker 3
Skrevet
Duncan skrev (På 12.8.2025 den 15.39):

Gi oss noen gode AI løsninger til alt av offentlig saksbehandling så tror jeg det er penger å spare i NAV systemet. 
Med dagens teknologi så burde det ikke ta mer enn et par sekunder å behandle søknader om dagpenger for eksempel. 

Og ikke bare hos NAV, men i de fleste organisasjoner som gir råd og som forvalter lover og regler.
Nevner i fleng byggesak, reguleringsplaner, konsulenttjenester, rettsapparat osv osv

• Liker 1
Skrevet
Vokteren skrev (På 26.7.2025 den 10.04):

Venstre får ikke min stemme i år pga partiets ukritiske beundring for EU.
Når EU nå forsøker å etterligne Trump ved å bygge opp tollmurer (!) , faller unionens troverdighet til et nytt lavmål.

https://www.vg.no/nyheter/i/QMVj4Q/stoltenberg-kjemper-mot-eu-toll-handler-om-norske-arbeidsplasser

Og Venstre fortsetter sin klagesang om skolepolitikk uten å se på årsakssammenhengen.

https://www.vg.no/annonsorinnhold/venstre/skole-og-klima/2025-2/

De dårlige resultatene i norsk skole skyldes i hovedsak Venstres egen politikk.
Alle vet at våre nye landsmenn sliter på skolen. 
Venstre vil altså ha enda flere av disse som trenger enda mer ressurser og som skaper enda flere utfordringer for norsk skole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...